دیپلماسی" اقتصادی/ 45 درصد سوغات مشهد کالاهای خارجی است؛ چین و هند، تولیدکننده 65 درصد مهر و تسبیح بازار سوغات مشهد

  • بازدید: ۵۳
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد گفت: سهم چین و هند و دیگر کشور های خارجی از کالاهای سوغات در بازار مشهد تا 45 درصد است. دکتر آرش قهرمان روز یکشنبه در نشستی با عنوان 'زیارت نوروزی، سوغات در زنجیره گردشگری مشهد' سهم مالی کالاهای تولید چین را در سال 2014 میلادی از بازار سوغات این شهر پنج هزار میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: حتی در حوزه هایی... ... که تولیدات ایرانی مزیت رقابتی دارند به وفور واردات کالاهای سوغات صورت می گیرد. وی افزود: بر این اساس 65 درصد مهر و تسبیح عرضه شده در بازار سوغات مشهد تولید چین و هند است. این در حالی است که عرضه کالاهای خارجی به عنوان سوغات مشهد فاقد بعد روانی رهیاد و رهاورد زیارتی است و در عین حال موجب ضربه زدن به اشتغال بومی می شود.رئیس پژوهشکده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد نیز در این نشست گفت: دو هزار و 800 تا سه هزار میلیارد ریال از گردش مالی 20 هزار میلیارد ریالی سالانه مرتبط با سفر زائران به مشهد مربوط به صنعت سوغات است. دکتر هادی رفیعی همچنین 55 درصد از کل سوغات خریداری شده توسط زوار را در بازار مشهد داخلی و 45 درصد آن را خارجی ذکر و بیان کرد: همچنین سهم صنایع دستی در سبد خرید گردشگران مشهد بخاطر گرانی این نوع کالا فقط 10 درصد است. هزینه برای خرید سوغات در مجموع 17 درصد از کل سبد گردشگری را در این شهر شامل می شود. وی افزود: اصلی ترین کالاهای سوغات مشهد به لحاظ تعداد و فراوانی شامل نقل و نبات، زعفران، زرشک، پوشاک و پارچه و به لحاظ ارزش ریالی پوشاک، مواد خوراکی و صنایع دستی است. رئیس پژوهشکده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد ادامه داد: 'فقدان برند معتبر در عرصه تولید سوغات و بی توجهی نسبت به محتوای پیام کالاهای سوغات، ذائقه و پسند مشتریان' از نقاط ضعف صنعت داخلی سوغات مشهد در مقابل رقبای خارجی است. وی گفت: در این چارچوب اکثر کالاها فاقد عقبه محتوای فرهنگی مرتبط با شهر مقدس مشهد هستند و این در حالی است که تولیدکننده کالای سوغات باید نسبت به اینکه 'گردشگر چه کالایی را به عنوان سوغاتی می خرد، احساس درونی خریدار نسبت به خریدش چیست، سوغات از دید مخاطبان آن چه می تواند باشد و همچنین تحلیل رقبا و ماهیت اصلی محصول' توجه داشته باشد. دکتر رفیعی مشهد را با جمعیت انبوه زائر و مسافر دارای قابلیت بخورداری از برند تنقلات، گوهرسنگها ، چرم و صنایع دستی توصیف و بیان کرد: الزاما برای دستیابی به بازارهای هدف باید شرایط این کار فراهم شود تا مشتریان سوغات مشهد قادر باشند با اطمینان خاطر و هدف رهیاد و رهبار خرید کنند و بازار نیز به لحاظ اصالت محصولات شفاف شود.نشست 'زیارت نوروزی، سوغات در زنجیره گردشگری مشهد' با حضور کارشناسان حوزه گردشگری، فعالان بخش خصوصی و تولید عرضه سوغات با هدف بررسی راههای سامانبخشی و رونق بازار و صنعت سوغات این شهر به همت پژوهشکده گردشگری و صنایع غذایی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/944


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم تازه ها

آرشیو توضیح

مخاطبانی که فرصت زیادی برای «فرهیخت گردی» ندارند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن ، اهم تازه ها و یافته های مطالعاتی اخیر فرهیخت را در «یک نگاه» ببینند و بخوانند، ما آنها را ذیل این بخش گرد هم آورده ایم.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود این یعنی آن که اگر با گذشت ۴۵ سال، هنوز نمی توانیم یک آمار موثق از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع خارجی ارائه دهیم، پس هر گونه برنامه ریزی برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ و این واقعاً مایه فضاحت دیاری است که ادعای قطب اول گردشگری کشور را دارد. آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضعییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو