دیپلماسی❜ اقتصادی/ امیر فخریان: محدودیت های صادراتی از خراسان رضوی به ترکمنستان در حال کاهش است

  • بازدید: ۱۱۱۰
اقتصادی/ امیر فخریان: محدودیت های صادراتی از خراسان رضوی به ترکمنستان در حال کاهش است

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: محدودیتهای مرزی کشور ترکمنستان برای صادرات کالا از این استان به کشورهای آسیای میانه که با شیوع کرونا اعمال شد نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته و همچنان در حال تقلیل است. محمدعلی امیر فخریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک حمل و نقل ریلی برای صادرات و واردات کالا از مرز سرخس با کشور ترکمنستان در حال انجام است اما آن کشور محدودیتهای خود را در حمل و نقل جاده ای همچنان برقرار دارد هرچند این بخش نیز نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی یافته است.

وی اضافه کرد: صادرات و واردات کالا در مرزهای افغانستان با خراسان رضوی در حال انجام است اما به سبب نگرانی هایی که بابت ورود ویروس کرونای هندی وجود دارد ورود مسافر به مرز دوغارون ممنوع شده است اما تجار و صادرکنندگان منعی برای تردد در این مرز ندارند.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هدف‌گذاری پارسال این استان در حوزه تجارت خارجی، ثبت صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری بود که محقق شد و حتی به بیشتر از این رقم و حدود یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار رسید.

امیرفخریان افزود: پارسال تراز بازرگانی خراسان رضوی نیز مثبت ماند و سهم صادرات این استان از کل صادرات در کشور ۳.۸ درصد شد که با حذف محصولات برپایه فرآورده های نفتی و پتروشیمی، این سهم به حدود ۲.۷ درصد می رسد که رقم قابل توجهی است.

وی اضافه کرد: پارسال به دلیل شرایط شیوع کرونا و محدودیتها در ارتباطات خارجی، برنامه ریزی خراسان رضوی در خصوص برگزاری میزهای مشترک کشوری در قالب وبینار و برنامه های ترویجی محقق شد اما برپایی نمایشگاه های کالایی در خارج از کشور و اعزام یا پذیرش هیاتهای تجاری میسر نشد هرچند پذیرش هیات خارجی از افغانستان انجام گرفت اما بسیار محدود بود.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سه کتاب در خصوص برنامه های اجرایی و عملیاتی در حوزه تجارت خارجی، ایفای تعهدات ارزی و لزوم رعایت ضوابط ویژه در حوزه تجارت خارجی در خراسان رضوی تالیف شد، ۱۲ میز مشترک کالایی و کشوری در موضوعات میوه و تره بار، شیرینی و شکلات، جواهرات زینتی، چرم و مصنوعات، سنگ و فلزات گرانبها، کیف و کفش، کمپوت و کنسرو، رب گوجه فرنگی، چای و دمنوش، پوشاک و چهار میز مشترک توسعه روابط با کشورهای همسایه شامل افغانستان(۲ مورد)، ارمنستان و تاجیکستان به صورت حضوری در مشهد و به صورت وبیناری برگزار شد.

امیرفخریان افزود: متاثر از مشکلاتی که دولت ترکمنستان در خصوص تجارت برای خراسان رضوی ایجاد کرده بود مسیر ترانزیتی جایگزین مسیر ترکمنستان از خاک افغانستان و همچنین استفاده از کشتی های رورو در دریای خزر مورد استفاده قرار گرفت.

کشتی های رو رو برای حمل خودرو و سایر محموله های طراحی شده که روی چرخ قرار دارند استفاده می شود این کشتی ها دارای پل های متحرک است که امکان ورود و خروج وسایل نقلیه موتوری به داخل کشتی را فراهم می سازد اما با کشتی خودرو بر تفاوت دارد.

وی ادامه داد: در پی بروز مشکلات ناشی از کرونا در تجارت خارجی ایران، برای نخستین بار کمیته بررسی مشکلات و مسائل تجار و بازرگانان در استان تشکیل شد که نشستهای خود را به صورت هفتگی در اتاق بازرگانی مشهد برگزار می کرد و در این نشستها مشکلات ۱۵ بازرگان خراسان رضوی مطرح و راهکارهای لازم برای حل آنها اتخاذ شد.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزاری دوره های آموزشی برای مقررات صادرات و واردات، تشکیل کمیته صنعت و معدن و سرمایه گذاری ذیل کمیسیون مشترک اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات را از دیگر اقدامات سال گذشته استان در حوزه تجارت خارجی برشمرد و گفت: نشستهای کمیته مزبور به منظور رصد اجرای تفاهم نامه با ولایت هرات به صورت مداوم برگزار و اجرای مفاد این تفاهم نامه بررسی و پیگیری می شود.

امیرفخریان افزود: پارسال در نتیجه محدودیتهای اعمال شده توسط برخی از کشورهای همسایه متاثر از شیوع کرونا، صادرات کالا از خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه کاهش یافت که این کاهش شامل کاهش ۱۱ درصدی صادرات به افغانستان و ۶۰ درصدی به ترکمنستان و همچنین عراق و برخی کشورهای دیگر بود و در مقابل، صادرات کالا در سال گذشته از خراسان رضوی به کشورهای هلند، ماکائو، چین، کویت و آلمان افزایش یافت.

وی ادامه داد: میزان صادرات زعفران از لحاظ وزن نسبت به سال ۹۸ افزایش اما از نظر ارزش کاهش یافت که عمدتا متاثر از اصلاح تعرفه گمرکی آن بود.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پارسال صادرات پسته و سیب تازه نیز از خراسان رضوی نسبت به سال ۹۸ کاهش یافت اما در مقابل صادرات محصولات صنعتی مانند میله های آهنی، کفپوشها و محصولاتی از غلات و کیسه های پلی اتیلن از استان افزایش داشت.

امیرفخریان افزود: برای رسیدن به این اهداف صادراتی، الزاماتی در قالب ۲۲ بند که مربوط به دستگاه های اجرایی مختلف است تدوین و به تصویب کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی رسیده است که برخی از آنها شامل برگزاری ۲۲ نمایشگاه اختصاصی کالایی، پذیرش ۲۸ هیات تجاری از کشورهای اسپانیا، تاجیسکتان، ونزوئلا، هلند، عمان، بحرین، افغانستان، پاکستان، قرقیزستان، هندوستان، ترکیه، فرانسه، امارات، آذربایجان، ارمنستان، قطر، کویت، عراق، ازبکستان و ویتنام یا اعزام به آنها می شود.

وی اضافه کرد: برخی دیگر از بندهای مصوب مزبور، تقویت برگزاری نشستهای آنلاین با کشورهای هدف صادراتی، برگزاری رویدادهای مشترک اقتصادی با کشورهای تاجیکستان، عراق، پاکستان، قرقیزیستان، ازبکستان، سوریه و ازبکستان در این استان، حضور بیشتر شرکتهای مدیریت صادرات در افزایش آگاهی و دانش صاحبان واحدهای کوچک تولیدی به منظور توسعه صادرات کالا به کشورهای مختلف است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این استان بیشترین شرکتهای مدیریت صادرات را نسبت به سایر کشورها دارد و یکی از اهداف این سازمان افزایش شرکتهای مدیریت صادرات از نظر کمی و کیفی و هدفمندتر کردن برنامه هایشان است.

خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و ۲ بازارچه مرزی در تایباد واقع در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.

این استان از ۲ مرز دوغارون و شمتیغ با کشور افغانستان و از سه مرز لطف آباد، سرخس و باجگیران با کشور ترکمنستان کالا و مسافر مبادله می کند.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7954


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها