جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ نارضایتی ناشران از نمایشگاه بین المللی کتاب جهان اسلام در مشهد/ استقبال کم؛ سردرگمی بازدیدکنندگان

  • بازدید: ۲۶۲
نمایشگاه کتاب مشهد از 9 آذرماه آغاز شده است و با وجود گذشت پنج روز، نتوانسته است انتظار ناشران شرکت کرده در این دوره را برآورده کند.  نارضایتی ناشران از نمایشگاه مشهد/ استقبال کم؛ سردرگمی بازدیدکنندگان ...به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نمایشگاه بین‌المللی پایتخت جهان اسلام، در حالی قرار است تا 15 آذر‌ماه ‌میزبان کتابدوستان باشد که اظهارات ناشران حاضر در این رویداد فرهنگی، از کم رونق بودن آن حکایت دارد.... از قضاوت ناشران خارجی درباره میزان توجه مردم مشهد به کتاب که بگذریم، باید پرسید چرا این دوره از نمایشگاه که عنوان «بین‌المللی» را نیز بر خود دارد، کم رونق شده است. در این دوره از نمایشگاه، کتاب‌های 835 ناشر عرضه شده و علاوه براین، برگزاری نمایشگاه کتاب خارج از مسئولیت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ویژگی مهم این رویداد فرهنگی است؛ اما آنچه در میزان استقبال تاثیر گذاشته، برگزاری دو نمایشگاه دیگر یعنی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران کتاب جهان اسلام و هشتمین دوره نمایشگاه دفاع مقدس به طور هم‌ زمان در قالب این نمایشگاه است. البته به نظر می‌رسد متولیان تصور می‌کردند که برگزاری این دو رویداد با نمایشگاه استانی در میزبان استقبال تاثیر مثبت داشته باشد. نمایشگاهی که در حد و اندازه مشهد نیستمحمد گنابادی، مسئول غرفه نشر نیماژ در نمایشگاه استانی مشهد، با انتقاد از وضعیت نمایشگاه در این دوره معتقد است که این رویداد به نمایشگاه شباهت ندارد و به ناشران توهین شده است. گنابادی ادامه می‌دهد که نمایشگاه کتاب مشهد در حد و اندازه‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیست. این فعال حوزه نشر، برگزاری همزمان دو نمایشگاه دفاع مقدس و ناشران کتاب جهان اسلام با نمایشگاه کتاب استانی را در کسادی غرفه ناشران داخلی بی‌تاثیر نمی‌داند و تاکید دارد این دیدگاه به معنای نفی اهمیت موضوع این دو رویداد فرهنگی نیست.گنابادی، نا‌آگاهی مردم به واسطه تبلیغات اندک متولیان برگزاری نمایشگاه را از عوامل دیگر مهم‌تر دانست و بی‌توجهی به درج نام «ناشران عمومی» در طراحی پوستر نمایشگاه را نمونه تبلیغات ضعیف می‌داند. وی که تازه‌‌های نشر نیماژ را در ازای پرداخت 196 هزار تومان در غرفه 12 متر مربعی عرضه کرده است، این دوره از نمایشگاه استانی مشهد را خاطره‌‌ای بد توصیف کرد.       انصراف چند ناشر و بازگشت به تهرانمسئول غرفه نیماژ در نمایشگاه با اشاره به پیش‌بینی غلط ناشران نسبت به رونق این نمایشگاه گفت: ناشران همکار که مدتی قبل نمایشگاه شیراز را تجربه کرده بودند، تصور می‌‌کردند نمایشگاه مشهد با توجه به قابلیت‌های این شهر با استقبال مخاطبان مواجه شود که نه تنها اشتباه از آب در‌آمد؛ بلکه چند ناشر غرفه را تعطیل کردند و به تهران برگشتند. این در حالی است که زمان برگزاری نمایشگاه از سوی مسئولان تمدید نیز شده است. صادق اخلاصی که غرفه نشر مروارید را در نمایشگاه اداره می‌کند نیز بر برگزاری ضعیف این رویداد فرهنگی تاکید دارد و تبلیغات ضعیف را دلیل کم رونقی آن دانست. این فعال حوزه نشر که میزان فروش مروارید را یک سوم دوره‌های قبل اعلام می‌کند ادامه می‌دهد: «دغدغه‌ها به مسئولان نمایشگاه منتقل شده اما اثری نداشته است.»محدودیت متراژ و نارضایتی ناشراناین عضو مجموعه نشر مروارید برگزاری همزمان دو نمایشگاه بین‌المللی ناشران کتاب جهان اسلام و نمایشگاه ملی دفاع مقدس را موجب سردرگمی علاقه‌مندان به کتاب‌های عمومی مانند نشر مروارید می‌‌داند. مروارید 170 عنوان کتاب خود را در غرفه 9 متر مربعی عرضه کرده در حالی که به گفته خالصی قرار بوده که متراژ 12 متر مربعی باشد اما پیگیری‌ها نتیجه‌ای نداشته است. افراز دیگر ناشر این دوره از نمایشگاه است. فراز سلامی، مسئول غرفه این نشر نیز حال و هوای این دوره از نمایشگاه را بی‌رونق توصیف می‌کند؛ به‌طوری که در طول برگزاری این رویداد فرهنگی بی‌سابقه است. اخلاصی که به غیر از سال 95 از سال 92 تجربه حضور در نمایشگاه مشهد را دارد معتقد است که وضعیت فعلی با دوره‌های قبل قابل مقایسه نیست. این عضو مجموعه نشر افراز برگزاری همزمان دو نمایشگاه بین‌المللی ناشران کتاب جهان اسلام و ملی دفاع مقدس را مانند دیگر همکاران خود مورد انتقاد قرار می‌دهد و معتقد است بیشتر مخاطبان بر حسب اتفاق وارد سالن ناشران داخلی و عمومی می‌شوند. تبلیغات ضعیف؛ سردرگمی مخاطبانسلامی در ادامه به طرح دغدغه ناشران نسبت به تبلیغات کم‌رنگ به رئیس شورای شهر مشهد که چند روز قبل برای بازدید به نمایشگاه آمده بود اشاره کرد و گفت که مقامات شورای شهر مشهد تاکید دارند تبلیغات وسیعی پیش‌بینی شده است.وی ادامه داد: تبلیغات شهرداری به بنر یک در یک متری با رنگ پس‌زمینه آبی خلاصه شده است. این فعال حوزه نشر ادامه داد: این نمایشگاه برای مسئولان گویا فقط برای ارائه آمار برگزار شده است سلامی به حضور تعداد زیادی کتابفروش در این دوره از نمایشگاه مشهد اشاره کرد که کتاب‌های بسیاری از ناشران حاضر در نمایشگاه را عرضه کرده‌اند؛ کتابفروشی‌هایی که برخی از‌آن‌ها در فضایی 48 متری به فروش کتاب مشغولند. نتیجه اعترض این نماینده افراز نیز به ارسال نامه به اداره ارشاد  مشهد ختم شده است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/5302


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو