جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ سرابی: پایتخت فرهنگی مشهد جریان الزامی برای توسعه دیپلماسی نظام است

  • بازدید: ۲۴۱
در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، روز یکشنبه هفتم آبان ماه نشست خبری با موضوع بررسی ظرفیت رسانه ها در رویداد مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷، با حضور برخی متولیان این رویداد فرهنگی برگزار گردید. در این نشست سعید سرابی مدیر کل ارشاد استان خراسان رضوی و دبیر ستادمشهد ٢٠١٧ و نیز کاظم دبیری مسئول دبیرخانه این رویداد... ... به همراه مدیر مسئول روزنامه شهر آرا به پرسش های خبرنگاران پاسخ درباره عملکرد دبیرخانه 2017 در سالی که گذشت پاسخ دادند.در ابتدا سعید سرابی به اهمیت نقش رسانه‌ها در تبیین و نشان دادن رویدادهای مختلف اشاره کرد وگفت: از زمانی که مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، اقدامات لازم جهت پیگیری کلیه امور طبق برنامه‌ای مدون از سال ٢٠١١ شکل گرفت. یکی از موضوعات مهم در این جریان فرهنگی  این است که موضوع پایتخت فرهنگی، اساسا یک جریان الزامی برای توسعه دیپلماسی نظام محسوب می‌شود.سرابی رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام را ابتکار آیسسکو دانست و اضافه کرد : برای بهتر برگزار شدن این رویداد فرهنگی یک بسته رسانه‌ای تعریف شد و این جریان رسانه‌ای توامان با برنامه‌هایی که تدوین شده بود پیش رفت.مدیر کل فرهنگ و‌ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برنامه های ویژه‌ای که همزمان با آغاز به‌کار رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ انجام شد به مدیران رسانه‌ای گزارش داد و اضافه کرد: در همین راستا جلسات خوبی داشتیم و این جلسات موجب آن شد تا فرصت‌های موجود در تبیین برنامه‌ها برای بهره‌گیری حداکثری از این رویداد بین‌المللی مشخص گردد. در همین رابطه هماهنگی‌های مورد توجهی صورت گرفت که در قالب‌های مختلف رسانه‌ای اعم از مجازی و مکتوب و در سطوح مختلف شهری، استانی و ملی پیاده‌سازی و اجرا گردید.مدیر کل فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از اهداف جدی که در دبیرخانه دنبال می شود مسئله پایدار بودن پایتخت فرهنگی در بازۀ زمانی ١٠ ساله است ، تصریح کرد: قرار است این فرصت علاوه بر امسال ، حداقل تا سال ٢٠٢٩ میلادی هم در اختیار دبیرخانه قرار گیرد و ما تا آن سال می‌توانیم از عنوان مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یاد کنیم. این مسئله را در هماهنگی با مدیران آیسسکو نیز مطرح شده است و منعی برای این اتفاق وجود ندارد و عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام حداقل تا سال ٢٠٢٩ میلادی پایدار است.دبیر ستاد مشهد ٢٠١٧ در بخش دیگری از سخنانش از تنظیم سند ١٠سالۀ پایتخت فرهنگی جهان اسلام خبر داد وگفت: یک چشم‌انداز ۵ ساله و ١٠ساله نیز برای استفاده و معرفی این ظرفیت در حال تدوین و طراحی است. وی افزود در جهت توسعۀ دیپلماسی فرهنگی و برای معرفی و تعریف ظرفیت‌های مختلف فرهنگی که در مشهد موجود است حتما اقداماتی صورت می گیرد و اخیرا در جلسه‌ای که با معاون رئیس‌جمهور داشتیم این مسئله را مطرح کردیم و قرار بر آن شدکه استاندار خراسان رضوی پیگیر این مسئله باشد.سرابی در پایان نیز به تغییرات صورت گرفته در مدیریت شهری مشهد اشاره کرد و آن را مثبت خواند. وی همچنین تاکید کرد: فکر می‌کنم این تغییر، هم‌افزایی‌ها را درباره تحقق موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام بیشتر و بهتر از قبل خواهد کرد. شهردار با جدیت پای کار آمده است و رسانه ها نیز از گذشته تا به امروز به صورت اثربخش همکاری داشته و دارند.تلاش برای مانوس ساختن شهروندان مشهدی با رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلامکاظم دبیری مسئول دبیرخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز در این نشست در پاسخ به فعالیت های صورت گرفته در جهت مانوس ساختن شهروندان مشهدی با این جریان فرهنگی توضیح داد: در این زمینه چندین حوزه مورد توجه است که از یک سو نخبگان و اهالی فرهنگی و هنری و نقشی که ایفا می کنند مورد توجه است و در طرف دیگر این جریان تشکل های مردمی و شهری است. بر این اساس رویدادهای برنامه ریزی شده در دو حوزه تخصصی و عمومی است و سعی شده جشنواره هایی در حوزه های تخصصی و مردمی برپا گردد. وی همچنین خبر داد که از دیگر برنامه های مهم این دبیرخانه، برگزاری نمایشگاه ناشران جهان اسلام است و به زودی اطلاع رسانی های لازم صورت می گیرد. دبیری افزود: تلاش شده است تا تولیدات محتوایی به زبان های مختلف در بسترهای مختلف رسانه ای در اختیار مخاطبان قرار گیرد و زمینه گفت و گو میان فرهنگ های بومی فراهم گردد.وی همچنین در رابطه با اثربخشی این رویداد توضیح داد و گفت: در برنامه های هفته فرهنگی ۱۷۵ رویداد پیش بینی شده بود که تا کنون ۱۰۰ برنامه برگزار گردیده است و سایر برنامه ها در حال برنامه ریزی است. می توان گفت نزدیک به صد محصول فرهنگی نرم افزاری کتاب یا تابلوهای هنری تولید شده است و سعی شده این محتواها به زبان های مختلف ترجمه گردد تا قابل استفاده در سایر کشورها نیز باشد. در طول این جریان در برنامه هایی همچون افتتاحیه یا حضور شهرداران که برگزار گردیده و مهمانان خارجی زیادی رفت و آمد نموده اند و اتفاقات خوبی رخ داده است چرا که اظهار نظرهای ارزشمندی صورت گرفته است. حتی نگاه آنان به مشهد تغییر کرده است. وی در همین رابطه به رویداد هفته های فرهنگی در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: هفته های فرهنگی کشورهای اسلامی به تبع کشورهای اروپایی شکل گرفته است و هدف این بوده که زمینه تعامل و گفت و گو بین کشورهای مختلف شکل گیرد و به واسطه رفت و آمدهای فرهنگی ظرفیت های شهر مورد نظر اطلاع رسانی شود که این فرصت به وجود آمده مبنی بر پایداری پایتخت فرهنگی جهان اسلام تا سال ۲۰۲۹ توسط نخبگان و رسانه ها خصوصا در بخش بین المللی داشته های فرهنگی و تاریخی و تمدنی شهر معرفی گردد.رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در رابطه با شناساندن قابلیت های فرهنگی هنری این شهر در جریان رویداد مشهد ۲۰۱۷ بیان کرد: سعی شده است مراکز فرهنگی، هنری و دینی در حوزه های مختلف معرفی شود علاوه بر این  با توجه به فراگیری فرهنگ رضوی و حضور زائران از سراسر دنیا و نیز مرقد امام رضا (ع) در شهر مشهد، ما می توانیم در نشر فرهنگ شیعه و به طور کلی فرهنگ اسلامی اقدامات ویژه ای انجام دهیم. وی همچنین از نقش مهم رسانه ها سخن گفت و تصریح کرد: تنها عرصه ای که می تواند این همه موضوع را به تفصیل بیان کند رسانه ها هستند. رسانه ها اگر بتوانند بستر فرهنگی و هنری را به مخاطب برسانند کار شایسته ای انجام داده اند. در همین زمینه بهتر است سایر زبان ها نیز ورود کرده و معرفی مشهد در سایر زبان ها نیز صورت گیرد.تلاش برای تحقق مشهد ۲۰۱۷ به دور از دعواهای سیاسیدر ادامه این نشست مجید خرمی، مدیر مسئول روزنامۀ شهرآرا دربارۀ عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت:‌ ما وقتی می‌گوییم مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، می‌توانیم آن را به عنوان یک شعار مطرح کنیم و یک سال و ١٠سال و حتی بیشتر در کنار این شعار باشیم و یا اینکه می‌توانیم آن را به عنوان یک "فرهنگ"طرح کنیم و بگوییم مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام.خرمی تلاش برای این رویداد فرهنگی را به دور از دعواهای سیاسی دانست و آن را فرصتی برای رشد و ارتقای فرهنگی شهر مشهد و شناساندن آن به دنیا دانست.وی همچنین با تاکید بر گفت و گوی متقابل افزود: اگر کلام و گفت وگو در میان جریانات مختلف ما مطرح شود و بتوانیم این‌ها را پیش ببریم، می‌توانیم مشهد ٢٠١٧ را به عنوان پایتخت فرهنگی در جهان اسلام نهادینه کنیم.گزارش از: خبرگزاری رضوی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/5213


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو