جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی: بیش از ۸۰ درصد سوغات زائر در مشهد از چین وارد می‌شود

  • بازدید: ۲۶۷
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۸۰ درصد سوغات زائر در مشهد از چین وارد می‌شود. سیدمرتضی بختیاری در حاشیه بازدید از فروشگاه مرکزی به‌نشر که با حضور رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، مدیرعامل و ‌جمعی از مدیران و کارکنان به‌نشر برگزار شد، اقدامات انجام‌شده این انتشارات را در زمینه سوغات فرهنگی زائر نویدبخش بهبود وضعیت بازار آن در آینده دانست.... و بر لزوم برنامه‌ریزی فرهنگی برای کودکان و نوجوانان در جهت خنثی کردن توطئه‌های فرهنگی دشمنان تأکید و اظهار داشت: مجموعه آثار موجود در نمایشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی نشان می‌دهد در این زمینه کار کارشناسی صورت گرفته و آثار خوبی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد.وی با بیان این که طبق آمار بیش از 80 درصد سوغات زائر از کشورهایی مانند چین وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع در حالی کام‌مان را تلخ می‌کند که در زمینه سوغات زائر، غنی‌ترین پیغام‎ها و دستاوردها را داریم و حتی مردم در منازل خود هم می‌توانند محصولاتی را به عنوان سوغات زائر تولید و روانه بازارها کنند. قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این که در 6 ماهه ابتدای امسال طبق آمار استانداری خراسان رضوی بیش از 19 میلیون و 100 هزار نفر زائر به مشهد سفر کرده‌اند، تصریح کرد: هم‌افزایی و نوآوری در زمینه سوغات زائر، علاوه بر زمینه‌سازی برای رشد و توسعه اقتصادی و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی، در بخش فرهنگی نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود زیرا سوغات زائر حاوی پیام‎های امام رضا(ع) و ارزش‌های منبعث از اندیشه رضوی است.بختیاری ضمن قدردانی از اقدامات سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی و به‌نشر در حوزه توسعه بازار سوغات فرهنگی زائر، بر لزوم ترویج فرهنگ کار نیز تأکید کرد و افزود: باید این فرهنگ‌سازی از دوران کودکی آغاز شود؛ اگر فرهنگ کار را با هوش سرشاری که ایرانیان دارند، در کنار هم قرار دهیم، قطعاً در دنیا حرف اول را خواهیم زد؛ عملکرد جوانان ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نشان داده که می‌توانیم بسیاری از قله‌های علمی را فتح کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود کتاب‌ها و آثار فرهنگی مناسب گروه سنی کودک و نوجوان در سال‌های 52 و 53، خاطرنشان کرد: در آن زمان یکی از دغدغه‌ها این بود که مارکسیست‌ها کتاب‌های داستان‌های کودکانه را برای تزریق اندیشه باطل مارکسیست ماهرانه و در بسیاری موارد به صورت رایگان توزیع می‌کردند.قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در آن سال‌ها آثاری مانند «داستان راستان» اثر آیت‌الله مطهری و «مناظره دکتر و پیر» اثر شهید هاشمی‌نژاد وجود داشت اما تعداد آن‌ها اندک بود؛ خوشبختانه در حال حاضر تعداد صاحبان قلم و صاحبان فکر که میتوانند خوراک تغذیه‌ای مغزهای کودکان را به زبان خودشان فراهم کنند، زیاد شده‌اند اما این موضوع به این معنا نیست که کفایت امر کند و باید فعالیت‌های بیشتری انجام شود. بختیاری همچنین در این بازدید وعده داد صحبت های گذشته در خصوص اختصاص فضایی مناسب و نزدیک به حرم جهت عرضه سوغات فرهنگی زائر رضوی به زودی عملی شود.در این بازدید حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر و مهدی یک‌پسر، مسئول دبیرخانه پروژه سوغات فرهنگی زائر رضوی نیز به ارائه گزارشی پرداختند.نمایشگاه و فروشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی چندی پیش با حضور تولیت آستان قدس رضوی کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد؛ در این نمایشگاه که در نیم‌طبقه دوم فروشگاه مرکزی به‌نشر قرار دارد، حدود 4000 نوع کالا و محصول فرهنگی با هدف افزایش سهم تولیدات داخلی در سبد سوغات زائران رضوی عرضه می‌شود؛ کتابکده کودک نیز در طبقه منفی یک این فروشگاه در فضایی به مساحت 400 مترمربع به عرضه حدود 8000 عنوان کتاب کودک و نوجوان اختصاص دارد؛ در بخشی از این مرکز تخصصی، علاوه بر عرضه کتاب، اسباب‌بازی‌های مختلف و بازی‌های فکری متنوعی با هدف ایجاد عدالت فرهنگی، تجربه‌آموزی و ... در دسترس کودکان قرار گرفته است. علاقه‌مندان برای آگاهی از اخبار به‌نشر و نیز مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می‌توانند به نشانی اینترنتی www.Behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کنند؛ همچنین سامانه پیامکی به شماره 30003209 یا کانال اطلاع‌رسانی به‌نشر از طریق تلگرام به آدرس @behnashr نیز از دیگر راه‌های برقراری ارتباط با این انتشارات است.گزارش از: خبرگزاری تسنیم مشهد مقدسبه نقل از روابط عمومی انتشارات آستان قدس رضوی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/5200


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو