بازدید 15 تن از  روزنامه‌نگاران برجسته هندی   از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

دیدار  بزرگان طوایف کشور عراق   با حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی

تقدیر از موکب داران حسینی از  11 کشور جهان   در دومین گردهمایی بین المللی فعالان اربعین حسینی

پیوستن شرکت هواپیمایی  تاجیک ایر   به مسیر جدید پروازی مشهد - دوشنبه


  اندیشکده بین المللی فرهیخت 

  نخستین دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  یک دهه   مستندنگار  رویکرد بین المللی شهر 
www.farhikhtt.ir  
رونق تولید

برترین های دیپلماسی

رونمایی از نشان بین المللــی
کرامت امام رضا علیه السلام

در حضور فعالان مذهبی از یازده کشور جهان در
حاشیه برپایی دومین گردهمایی بین المللی فعالان اربعین حسینی ، مشهد

16 تیر 1398 | ورود واژگان لاتین از فرهنگ مغرب زمین به حریم «ادبیات فارسی»، رخداد تازه ای نیست و جای تعجب چندانی ندارد، اما ورود این واژه های نامأنوس به حوزه ی «ادبیات دینی» و اعتقادات و باورهای مذهبی قطعاً شایسته نیست، خاصه اگر این لغات بیگانه ...| به قلم عبدالرضا زرگری

6 تیر 1398 | شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری در خصوص برگزاری سومین همایش «گفت‌وگوهای انتقال تجربه» در مشهد، در حالی تحقق این آرزو را وعده داد که حتی یک میهمان غیرایرانی به این همایش دعوت نشده! ...| به قلم محمد منصف پور

جمعه 14 خرداد 1398 | امسال، شاهد برپایی چندمین دوره از برپایی نمایشگاه بین المللی گل و گیاه مشهد هستیم که کشور گل و گیاه، ایرانی ترین همسایه یعنی پاکستان و دیگر کشورهای همسایه ی شرقی کشور از جمله افغانستان ... | به قلم عبدالرضا زرگری

| جمعه 30 فروردین 1398 در خبرها آمده بود که 11 و 12 تیرماه 98، بناست «نخستین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» با محوریت زوال و افول هژمونی آمریکا با مشارکت آستان قدس رضوی در «تهران و قم»! برگزار شود.| به قلم عبدالرضا زرگری

دیپلماسی

حمل و نقل/ فعال سازی عنقریب گذرگاه ترانزیتی گتای در آسیای مرکزی از مسیر قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران

   |  سه شنبه 8 مرداد 1398
align=bottom
افغانستان مسیر جایگزین برای دستیابی به آسیای مرکزی، با وجود اینکه کشور ترکمنستان به دروازه آسیای مرکزی معروف شده است اما برخی صاحبنظران افغانستان را به عنوان مسیر جایگزین برای دستیابی به قلب آسیای مرکزی مطرح می کنند. کشورهای آسیای مرکزی شامل ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰ میلادی...
... تشکیل شدند و اکنون با ۷۰ میلیون نفر جمعیت و اشتراکات متعدد دارای ظرفیت های مناسبی برای ارتباطات فرهنگی و اقتصادی با ایران هستند.

محصور بودن این کشورها در خشکی آنها را نیازمند راه های ارتباطی ایمن برای تبادلات تجاری با سایر کشورها در شرق و غرب منطقه کرده است و ایران در کریدورهای ارتباطی آسیای مرکزی یکی از کشورهای مهم و اصلی است.

جمهوری ترکمنستان حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک در شمال شرق ایران دارد و تبادلات جاده ای و ریلی پنج کشور آسیای مرکزی از طریق مرز ایران با ترکمنستان انجام می شود که با اعمال سیاستهای خاص از سوی این همسایه مشکلاتی برای ناوگان حمل و نقل جاده ای کشورمان ایجاد شده است.

مشکلات ترانزیتی از مسیر ترکمنستان

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: مهم ترین مشکل اخذ عوارض ۱.۵ دلاری به ازای پیمودن یک کیلومتر مسیر ترانزیتی در خاک ترکمنستان از ناوگان باری کشورمان است که این مساله به افزایش هزینه ترانزیت یا صادرات کالا از ایران توسط ناوگان ایرانی منجر شده است.

جواد وحدتی فرد افزود: با توجه به اینکه ناوگان جاده ای دیگر کشورها مانند ترکیه هزینه مشابه کمتری می پردازند، صاحبان بار برای کاستن از هزینه ها اقدام به واگذاری کالا به شرکتهای حمل و نقل غیر ایرانی می کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به ایجاد برخی مشکلات بین تاجیکستان و ترکمنستان صادرات یا ترانزیت کالا از ترکمنستان با ناوگان سایر کشورها از جمله ایران با مشکل مواجه شده است.

وی به ایجاد برخی محدودیتها در مرزهای ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی در طول ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارای سه نقطه مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران است که در سال ۱۳۹۱ ترکمنستان محدودیت تردد روزانه تا هشت دستگاه کامیون را در مرز باجگیران اعمال کرد.  

وحدتی فرد افزود: از مرداد ماه سال ۹۷ نیز محدودیت تردد روزانه تا ۳۰ دستگاه کامیون در مرز سرخس اعمال شد که موجب کاهش تبادلات تجاری جاده ای ایران از این مرز گردید.

وی اظهار داشت: طولانی بودن مدت صدور ویزا برای رانندگان، نبود توقفگاه های مناسب برای رانندگان در طول جاده های ترکمنستان و عدم پوشش بیمه ای برای خسارت ناشی از تصادفات رانندگی از جمله مشکلات ناوگان جاده ای ایران در ترکمنستان است.

ترانزیت و صادرات به تاجیکستان در تنگنا

نایب رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز گفت: مسیر ترانزیت کالا از ایران به تاجیکستان از طریق کشورهای ترکمنستان و ازبکستان با مشکلات متعدد مواجه است بطوریکه پیش از این ازبکستان اجازه تردد ناوگان باری کشورهای مختلف به تاجیکستان را صادر نمی کرد و اکنون نیز ترکمنستان اجازه تردد کامیونهای باری به مقصد تاجیکستان را نمی دهد.  

محمود امتی افزود: از طرفی مشکلات دیگری برای کامیونهای ایرانی در خاک ترکمنستان وجود دارد که شرکتهای باربری را به فکر استفاده از مسیر افغانستان انداخته است.

وی اظهار داشت: حمل بار جاده ای از ایران به تاجیکستان از طریق شمال افغانستان و شهر مزار شریف این کشور ارزانتر و دارای مسیر کوتاهتر از مسیر ترکمنستان است .

وی با اشاره به محدودیت ترانزیت کالا به تاجیکستان از طریق ترکمنستان گفت: برای جابه جایی کالا به تاجیکستان کامیونهای ایران پس از ورود به ترکمنستان یا باید وارد خاک ازبکستان شده و با طی مسیر طولانی به تاجیکستان بروند یا از ترکمنستان وارد ولایات شمالی افغانستان شده و از مرز شیرخان به تاجیکستان وارد شوند.

افغانستان راه حل دستیابی به تاجیکستان

امتی افزود: مسیر کنونی که هم اکنون برای ترانزیت یا صادرات کالا به تاجیکستان مورد توجه تجار ایران قرار دارد، مسیر ایران - افغانستان و تاجیکستان است که از مرز دوغارون ایران و شهرهای هرات، قلعه نو، قیسار، میمنه، شبرغان و مزار شریف افغانستان می گذرد. 

وی اظهار داشت: این مسیر ترانزیتی دارای کیفیت قابل قبول و امنیت مناسب است اما حدود ۲۰۰ کیلومتر جاده حدفاصل قلعه نو تا قیسار از کیفیت و امنیت مناسب برخوردار نیست.

وی گفت: با توجه به سرمایه گذاری های گسترده ایران در برخی بخشهای زیربنایی کشور افغانستان از جمله خط آهن خواف - هرات ، شایسته است بهسازی جاده قلعه نو تا قیسار نیز مد نظر قرار گیرد تا صادرات و ترانزیت کالا توسط ناوگان جاده ای ایران به تاجیکستان با استفاده از این مسیر ترانزیتی رونق بگیرد.

امتی، راه اندازی مسیر ترانزیتی افغانستان را موجب خارج کردن مسیر انحصاری ترکمنستان در ترانزیت کالا به آسیای مرکزی دانست و افزود: با دسترسی آسان و ایمن ناوگان جاده ای ایران به شمال افغانستان ارتباط ایران با کشورهای تاجیکستان و ازبکستان و همچنین ارتباط با کشور قرقیزستان از طریق خاک تاجیکستان میسر می شود.

مسیر ترانزیتی چهار جانبه "کتای"

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: راه های دسترسی متعدد به مقاصد تجاری مورد توجه همه کشورها بوده است و در این بین مسیر کتای "KTAI"  شامل کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران به عنوان یک مسیر موازی و جایگزین به جای ترکمنستان به کشورهای آسیای مرکزی دارای اهمیت می باشد.

وحدتی فرد افزود: این مسیر از دیرباز وجود داشته و قرار است با بررسی هایی که هم اکنون در حال انجام است با همکاری کشورهای عضو این کریدور بیش از پیش معرفی و فعال گردد.

وی اظهار داشت: وقتی مسیر تجارت به یک کشور یا یک مسیر ختم می شود دغدغه هایی از نظر پدافند غیر عامل برای کشورهای مبدا یا مقصد ایجاد می شود چرا که رفتار کشور یاد شده در میانه راه می تواند بر صادرات و ترانزیت در این مسیر تاثیر گذار باشد.

وی به مشکلات ایجاد شده بین دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: محدودیتهای اعمال شده از سوی ترکمنستان برای ترانزیت کالا به تاجیکستان موجب شده است کشور تاجیکستان از راه اندازی کریدور کتای حمایت کند.

وحدتی فرد، طول جاده ارتباطی بین ایران تا تاجیکستان در این مسیر را حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: موضوعات مربوط به کریدورهای ارتباطی به حوزه وزارت راه و شهرسازی مربوط است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال پیگیری دالان ارتباطی جاده ای کتای بین ایران و کشورهای یاد شده می باشد. 

ایران در جست و جوی راه های متنوع ترانزیتی است

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شمال و شرق کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ایران از موقعیت شاهراهی مناسب در منطقه برخوردار است و می تواند با توجه به ۱۵ همسایه در مرزهای زمینی و دریایی خود به مرکزیت ترانزیت منطقه تبدیل گردد.

غلامعباس ارباب خالص افزود: ایران نیز مانند هر کشوری به دنبال ایجاد مسیرهای متعدد و متنوع ترانزیتی برای خود می باشد.

وی اظهار داشت: کوتاهی مسیر، زیرساختهای مناسب و متنوع در قالب مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی و امنیت از جمله عواملی است که می تواند موجب کاهش قیمت ترانزیت کالا از یک نقطه به نقطه دیگر باشد و کشورهایی در این بخش موفق تر هستند که بتوانند در مسیرهای متنوع ترانزیتی حضور داشته و زیرساختهای مختلف ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی را برای تسهیل تجارت مهیا نمایند.

وی گفت: ایران همانگونه که در مسیرهای ترانزیتی متعدد دارای نقش آفرینی مهم در منطقه است می تواند با حضور در مسیر افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان نیز وارد شده و با اتکا به زیرساختهای مناسب خود زمینه تسهیل تجارت و ترانزیت را در این مسیر فراهم کند.

ارباب خالص با اشاره به درخواست برخی انجمنهای صنفی و سازمانها برای بهسازی برخی زیرساختهای جاده ای در کشور افغانستان افزود: این نهادها می توانند برای رفع مشکلات زیرساختی در این کشور اقدام کنند و وزارت خارجه نیز در این راستا می تواند امور مربوط به همکاری های مشترک وزارت خانه های راه دو کشور یا کشورهای این مسیر ترانزیتی را پیگیری نماید.    

ایرنا



افغانستان مسیر جایگزین برای دستیابی به آسیای مرکزی


آخرین ویرایش: سه شنبه 8 مرداد 1398
Share
  یادآوری: درج رتبه  ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد اما نکته ی مهمتر، نمایش  سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی  ها» پررنگتر  در این بخش متمایز شده اند. 2- این اطلاعات، تا تاریخ هشتم تیرماه  1398 به روز شده است!

کل رویدادها و مناسبات:  4.980
  اخبار  3618     بین   الملل  2992     آسیا  2514     مراسم   بین المللی / داخل و خارج  1005     دیپلماسی دانشگاهی  730     دیپلماسی زیارت،   زائر/ امام رضا(ع)   712     دیپلماسی اقتصادی  698     افتخارات   / خبرخوش/ مفاخر  663     جهان   اسلام  648     دیپلماسی گردشگری  602     دیپلماسی علمی  596     میهمان   / میهمانان خارجی  588     اروپا  555     دیپلماسی دینی   (مذهبی و قرآنی)   531     دیپلماسیفرهنگی  508     دیپلماسی آموزشی  506     آیا   می دانید که مشهد/ آمارها  465     دانشگاه   فردوسی مشهد  424     شهرداری   مشهد  363     تصاویر   / گزارش های تصویری  356     آستان   قدس رضوی  352     دیپلماسی نمایشگاهی  303     استانداری   خراسان رضوی  280     عراق  274     سرمایه   گذاری داخلی  255     دیپلماسی شهری  245     پاکستان  243     جلسات،ملاقات،   بازدید، سفر، نمایشگاه/ داخل و خارج  240     دیپلماسی سیاسی  238     دیپلماسی هنری    227     افغانستان  227     دیپلماسی ورزشی  223     صادرات   و واردات  220     دیپلماسی سلامت،   پزشکی و بهداشت  210     دیپلماسی عمومی   (حاکمیتی و ملی)192   استاندار  188     آفریقا  185     دیپلماسی اجتماعی  178     دیپلماسی حمل   و نقل (هوایی، ریلی و زمینی)   161     سفارت،   سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول  161     مشهد   2017  139     ادامه ...
  نتایج رتبه بندی موضوعات:  تا 23 فروردین 98 | تا 9 اسفند 97 | تا 2 آذر 97 | تا 23 آذر 97




اندیشکده بین المللی فرهیخت، دعوت به همکاری می نماید: از سطح اندیشه و پژوهش گرفته که مخاطب آن محققان، نویسندگان، اساتید مجرب دانشگاه، فضلای معظم حوزه، مدیران، کارشناسان و پیش کسوتان در رشته های مختلف، دانشجویان و دانش آموزان و در کل، تمامی دغدغه داران توسعه ی روابط خارجی مشهد با جهان پیرامون هستند، تا سطح اجرایی که شامل فعالان و کاربران ساده وب و علاقه مندان به درج محتوا در وبگاه اینترنتی اندیشکده است. توضیح بیشتر بخش اجرایی آن که، شدیداً نیازمند همکاری افتخاری آن دسته از آقایان و خانم های دلداده و سرسپرده به امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) هستیم که حاضرند همچون پژوهشگران داخلی و خارجی این اندیشکده، به عشق آن امام همام، در شناسایی و رصد و نیز درج کلیه ی رویدادها و مناسبات بین المللی کلان شهر رضوی از منابع مختلف بویژه در بستر اینترنت به ما کمک کرده و حتی از طریق نصب یک اپلیکیشن ساده در گوشی همراه یا تبلت خود، نسبت به درج محتوا در وبگاه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تمایل نویسنده یا تهیه کننده مطالب، نام وی به عنوان ارسال کننده در کلیه ی پست های منتشره به نمایش در خواهد آمد. برای ارتباط گیری با مدیر تارنما، از طریق سیستم پاسخگویی آنلاین می توانید اقدام فرمایید. مأجور باشید


عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی، رصد و پایش رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر امام مهربانی ها تا
8 تیرماه 98
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی، رسانه و ورزش با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»