جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ تاکسی گردشگری الزامی برای توسعه گردشگری مشهد مقدس؛ مرکب‌های لوکس در خدمت گردشگران خارجی

  • بازدید: ۷۳
تاکسی گردشگری الزامی برای توسعه گردشگری مشهد مقدس و قرار بر این شده خودروهای لوکسی برای این مهم در نظر گرفته شده است. باید کرایه این خودروها متفاوت با سایر تاکسی‌های سطح شهر باشد زیرا باید بازار کار این رانندگان با توجه به خودروی گران‌قیمت آن‌ها مدنظر باشد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، حمل و نقل عمومی امروز نقشی بی‌بدیل در کلان‌شهرهای جهان و کشور ما دارد... ... و در این بین بعد از گذشت سال‌ها، هنوز تاکسی توانسته جایگاه خود در این بین حفظ کند و در کشور ما و شهر مشهد مقدس نیز همین‌گونه است.مشهد مقدس به‌ عنوان دومین کلان‌شهر کشور سالانه میزبان بیش از 27 میلیون زائر داخلی و خارجی است از طرفی باید جمعیت 3.5 میلیون ساکن این شهر را به این آمار اضافه کرد که با توجه به انجام 6 میلیون سفر درون‌شهری در مشهد مقدس قطعاً تاکسی جایگاه بسیار مهمی دارد.اما اگر نگاهی به تاکسی‌های شهر مشهد بیاندازیم با اینکه در سال‌های گذشته بیش از 4 هزار تاکسی نوسازی شده و چهره شهر با حضور این تاکسی‌ها تغییر کرده اما تاکسیرانان فقط می‌تواند تاکسی سمند و پژو 405 را انتخاب کند خودروهایی که تکنولوژی آن به دهه 1980 میلادی بر می‌گردد که قطعاً برای یک زائر و گردشگر خارجی موضوعی عجیب و غیر قابل باور است.البته همیشه در رسانه و در سخنان مسوولان بحث از حضور تاکسی‌های گردشگری در شهر مشهد می‌شود اما هنوز عملیاتی نشده است. تهیه دستورالعمل برای تاکسی‌های گردشگریبر همین اساس مصاحبه‌ای با سید مهدی علوی مقدم مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد ترتیب دادیم که وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: شهر مشهد با توجه به شرایط خاصی که دارد میزبان مهمانان داخلی و خارجی است و ضرورت تاکسی گردشگری کاملاً مشخص است.وی با بیان اینکه در این حوزه ضوابط و دستورالعملی تهیه شده، افزود: در حوزه تاکسی‌های گردشگری نوع خودرو مهم است همچنین رانندگان آن باید دارای ویژگی‌های متمایزی با سایر راننده‌ها باشند و تجهیزات هوشمندی برای کنترل و نظارت برای این تاکسی‌ها باید در نظر گرفته شود.علوی‌مقدم بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما در این دوره راه‌اندازی تاکسی گردشگری برای مشهد است و این آمادگی نیز وجود دارد که سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی با ورود یک ناوگان لوکس و رانندگان آموزش دیده انجام شود.مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد مقدس تصریح کرد: قطعاً باید کرایه این خودروها متفاوت با سایر تاکسی‌های سطح شهر باشد زیرا باید بازار کار این رانندگان با توجه به خودروی گران‌قیمت آن‌ها مدنظر باشد.علوی‌مقدم خاطرنشان کرد: نظر ما این است برای تاکسی‌های گردشگری خودرو‌های داخلی و خارجی هیبریدی و ترجیحاً پایه گازسوز با استاندارد یورو 6 در نظر گرفته شود.مشهد بین‌المللی؛ توجه به گردشگراما قطعاً شورای پنجم شهر مشهد نیز توجهی ویژه در این حوزه خواهد داشت زیرا امروز تاکسی گردشگری تبدیل به نیازی برای افزایش اعتبار شهر مشهد شده است.بر همین اساس مجتبی بهاروند رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد مقدس بیان کرد: امروز در لحظه ورود به هر کشوری تاکسی مورد توجه است و از بهترین نوع خودرو و راننده آموزش دیده استفاده می‌شود.وی افزود: مشهد اگر امروز شهری بین‌المللی است باید به نوع خودرو و رانندگان تاکسی نیز توجه شود و در نهایت سبب جذب زائر و گردشگر شویم زیرا تاکسی‌ها امروز شهر مشهد با تکنولوژی دهه 1980 هستند و سبب نارضایتی آن‌ها می‌شود.رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: تاکسی گردشگری ایده بسیار خوبی است اما اگر بهترین نوع خودرو را برای تاکسی وارد کشور کنیم و راننده آموزش‌های رفتاری و زبان‌های خارجه ندیده باشد، فایده‌ای ندارد.بهاروند اظهار کرد: برای زائران و گردشگران خارجی باید خودروهایی وارد شهر مشهد که از نظر اقتصادی نیز برای تاکسیران صرف داشته باشد البته می‌توان با هماهنگی با دولت برای تعداد محدودی تاکسی گمرگ رفته نشود تا در نهایت قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد.وی بیان کرد: امروز تاکسیران در کشور ما به دلیل عدم آموزش‌های لازم در صحبت با مسافر خود را وارد تمام موضوعات می‌کند در حالی که در دنیا فقط تاکسیرانان مسیر مقصد را می‌پرسد.رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: به ‌طورکلی امروز تاکسی گردشگری برای شهر مشهد مهم است اما باید نوع خودرو آموزش راننده به ‌صورت ویژه و اثرگذار و همچنین صرف اقتصادی تاکسیران مورد توجه باشد.****براساس این گزارش، سالانه بیش از 2 میلیون زائر خارجی وارد شهر مشهد مقدس می‌شود که البته همه این‌ها توان مالی مناسبی ندارند اما بخشی از این زائران و گردشگران به دنبال رفاه هرچه بیشتر برای خود هستند پس می‌توان از این فرصت استفاده کرد و علاوه بر اشتغال‌زایی بیشتر بتوان از خودروهای لوکس و تشریفاتی برای جابه‌جایی مسافران و گردشگران خارجی و حتی داخلی بهره برد.زُهیر موسوی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/4666


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو