اندیشکده بین المللی فرهیخت 
  دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی شهر 
  www.farhikhtt.ir  

برترین های دیپلماسی ...

اهدای ده قلب طلایی در
آیین اختتامیه دومین کنگره بین المللی
«پزشکان قلب ایران و اروپا»
متشکل از پانصد تن از متخصصان داخلی و خارجی
مشهد - 14 تا 17 آذر 97 - بیمارستان رضوی

یکشنبه 13 آبان 1397 | بیش از یک میلیون متر مربع، زیربنای کل حرم رضوی است! رواق بسیار زیبا و تازه احداث دارالحجه هم با 7 هزار متر مربع مساحت، واقع در طبقه ی منهای یک، به دلیل نزدیکی به سرداب مقدس، بسیار مورد علاقه زوار داخلی و خارجی... | به قلم «عبدالرضا زرگری»

دوشنبه 16 مهر 1397 | نقدی بر یک خبر، هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ... | به قلم «عبدالرضا زرگری

چهارشنبه 11 مهر 1397 | عدم رعایت مطلوب اصول تشریفات روابط دیپلماتیک در دیدارهای مدیران دستگاه های اجرایی شهر و استان با مقامات عالی رتبه سیاسی و اجتماعی کشورها بویژه با سفرا و دیپلمات های ارشد سفارتخانه های خارجی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دوشنبه 12 شهریور 1397 | چرا متولیان گردشگری استان به طور مطلق می گویند سرمایه گذاری در حوزه تأسیسات گردشگری اشباع شده؟! در حالی که باید بگویند فقط در لایه میانی یعنی هتل های 4 و 5 ستاره اشباع شدیم، اما در لایه بالا یعنی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دیپلماسی شهری / نشست شهردار منتخب و اعضای شورای شهر با سفرا و فعالان اقتصادی افغانستان، پاکستان، قزاقستان، گرجستان، تاجیکستان، ترکیه و نماینده آیسسکو در مشهد + گزارش تصویری

محمد رضا کلایی شهردار منتخب مشهد در نشست با جمعی از سفرا و فعالان اقتصادی خارجی؛ نقشه راه و زمینه های سرمایه گذاری اقتصادی در مشهد ظرف دو هفته تدوین شود/ پیشنهاد می کنم خیابانی در کشورهای سرمایه گذار به نام مشهد یا فردوسی نامگذاری شود. خوشبختانه اکنون در مشهد همه به یک بلوغ در زمینه سرمایه گذاری اقتصادی رسیده و عزم همکاری نیز در این زمینه وجود دارد.... | جمعه 9 آذر 1397

دیپلماسی ...

معاون برنامه‌‎ریزی و توسعه شهرداری مشهد: برای برندینگ مشهد می توان از مدل استانبول الگوبرداری کرد

   |  دوشنبه 8 مرداد 1397
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: برند شهر مشهد هم در نام و محتوا و هم در ساختار، متاثر از وجود بارگاه رضوی است و برای برندینگ این شهر مشهد نیازمند توافق با سایر نهادها هستیم. شهریار آل‌ شیخ با تاکید بر این مهم که برندینگ مفهومی فراتر از ایجاد لوگو و آرم است، افزود: داشتن استراتژی برای مطرح کردن شهر و تبیین هویت آن و نیز نحوه اجرای استراتژی بسیار مهم است....

وی یادآور شد: با توجه به اینکه مجموعه فعالیت ما در مشهد فراشهری است، برای برندینگ باید کار را خارج از شهر مشهد دنبال کنیم. تاکنون و در سالهای پیش در مشهد در حوزه معرفی شهر اتفاقاتی رخ داده اما به طور موضوعی برنامه‌ریزی آن بر روی بحث برندینگ نبوده است. شهر مشهد برند پایه‌ای خود را دارد ولی شهرهای دیگر در این موضوع ساختاری و نظام‌مند رفتار می‌کنند. 

آل شیخ با اعتقاد بر اینکه نظام‌مند شدن برندسازی مشهد نیازمند اجماع شهری است، تصریح کرد: این موضوع به تنهایی توسط شهرداری امکان‌پذیر نیست و برای دستیابی به آن باید با سایر نهادهای شهر مشهد به توافق برسیم و همگرا باشیم. برگزاری همایش برندینگ از سوی انجمن مدیران صنایع نشان‌دهنده همت بخش خصوصی در حوزه برندسازی است و می‌تواند گامی در راستای این توافق و همگرایی باشد.

وی اضافه کرد: برندینگ شهری یکی از مهمترین موضوعات کنونی همه شهرها به ویژه شهرهای فعال در حوزه گردشگری است. برخی از شهرها روی موضوع اقامت درون شهر و جذب نخبگان در زمینه ظرفیت‌های کارآفرینی شهر، برخی‌ها روی ظرفیت‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری و برخی‌ها در موضوع گردشگری برای برندسازی تمرکز دارند. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد با بیان اینکه برند شهر مشهد هم در نام و محتوا و هم در ساختار، متاثر از وجود بارگاه رضوی است، خاطرنشان کرد: اینکه وجود این بارگاه به شکل زیارت و حس معنوی‌اش چه نوع تلقی در مسافر ایجاد می‌کند، اینکه گردشگر با چه انگیزه و دیدگاهی وارد مشهد می‌شود، چه مدت عزم اقامت دارد و چه ذهنیتی در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه شهر نسبت به دیگر شهرها دارد، مجموعه برندینگ شهر مشهد را تشکیل می‌دهد. از طرفی، اینکه تصور آنها از زیارت با چه فضای پیرامونی همراه است، بسیار مهم است، به طور مثال ظرفیت‌های درمانی مشهد هم بخشی از برند زیارتی این شهر محسوب می‌شود و گردشگرانی که به نیت زیارت و شفا می‌آیند، از امکانات درمانی شهر استفاده می‌کنند. در مجموع تمام اقداماتی که می‌توان انجام داد تا هم مفهوم زیارت را پررنگ کند و هم به فضای پیرامونی بپردازد، فعالیت در جهت برندینگ شهری در مشهد است.

وی به سرمایه‌گذاری مدیران شهر استانبول در برندسازی این شهر اشاره و اظهار کرد: استانبول در این زمینه اقدام و سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده؛ به طور مثال، سریالها و فیلمایی که ساخته می‌شود با حمایت شهرداری است و رویکرد برندینگ شهری در آنها جدی است. مدیران شهری استانبول از مدیاهای فیلم و سریال و سایر رسانه‌ها استفاده کردند و حتی بسیاری از فیلمهای پرفروش لوکیشنی در استانبول دارند تا این شهر به عنوان مقصد سفر مطرح شود. این رویکردها در اقتصاد شهری بسیار مهم است.

گزارش از: ایسنا-منطقه خراسان و به نقل از دبیرخانه دائمی همایش برندینگ
آخرین ویرایش: دوشنبه 8 مرداد 1397
  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز خواهند شد. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 27 مهر ماه 1397 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات: 4.212 اخبار 2.988   بین الملل 2.369   آسیا 2.083   برنامه های بین المللی/داخل و خارج 857   دیپلماسی اقتصادی 643   دیپلماسی زیارت و زائر رضوی 546   دیپلماسی دانشگاهی 545   افتخارات 501   دیپلماسی گردشگری 490   دیپلماسی علمی 400   اروپا 391   دیپلماسی فرهنگی 391   میهمان/میهمانان خارجی 382   جهان اسلام 372   دیپلماسی آموزشی 361   دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی) 356   آیا می دانید که مشهد... 337   دانشگاه فردوسی مشهد 309   شهرداری مشهد 288   دیپلماسی نمایشگاهی 270   سرمایه گذاری 244   استانداری خراسان رضوی 226   آستان قدس رضوی 207   عراق 205   صادرات و واردات 204   پاکستان 198   تصاویر / گزارش های تصویری 189   هنری 180   استاندار 168   افغانستان 166   دیپلماسی ورزشی 163   دیپلماسی سیاسی 157   دیپلماسی عمومی و شهری 156   دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت 155   حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی 146   مشهد 2017 139   آفریقا 137   اجتماعی 130   نمایشگاه بین المللی مشهد 120   سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول 118   سرمایه گذاری خارجی 104   پایتخت معنوی ایران 100   فرودگاه بین المللی مشهد 86   آمریکا 84   شهردار مشهد 80   قابل الگوگیری یا استفاده در مشهد 77



عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی و رصد رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر
تا 30 مهرماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»