جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ سفر بیش از ۷ میلیون زائر از طریق خطوط ریلی به مشهد / ورود واگن‌های ایرانی به کشور ترکمنستان و کشورهای CIS، امکان صادرات و ترانزیت را افزایش می دهد

  • بازدید: ۱۱۵
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی از سفر بیش از ۷ میلیون زائر و مسافر از طریق خطوط ریلی به مشهدمقدس خبر داد. محمدحسین ضیایی‌مهر اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته از سوی مدیران کشوری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران 50 درصد سفرهای ریلی کشور در 6 ماهه نخست سال 97  از 28 شهر و مرکز استان سطح کشور به مسیر خراسان رضوی و مقصد مشهد اختصاص یافت و... ... در این مدت بیش از 7 میلیون و 450 هزار مسافر با 14 هزار و 294 رام قطار به‌صورت ورودی و خروجی جابه‌جا شدند.وی افزود: در 6 ماهه نخست امسال، 95 درصد از قطارهای مسافری اعزامی از مبدأ مشهد بدون تأخیر اعزام شدند و 5 درصد مابقی با کمترین تأخیر ممکن به سمت مقاصدشان حرکت کردند و متوسط میزان تأخیر از مبدأ مشهد به ازای هر قطار کمتر از 30 ثانیه بوده است و در این رابطه کاهش 30 درصدی تأخیر در مسیر قطارهای مسافری در حوزه ریلی راه‌آهن خراسان را به نسبت مدت مشابه سال قبل شاهد بوده‌ایم.مدیرکل راه‌آهن خراسان از کسب رتبه نخست استان در کشور در بحث جابه‌جایی مسافر در نیمه نخست امسال توسط راه‌آهن خراسان در شبکه ریلی کشور خبر داد و گفت: در 6 ماهه نخست امسال شاهد رشد 16 درصدی جابه‌جایی مسافر از مبدأ مشهد و به مقصد مشهد به نسبت مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.ضیایی‌مهر با بیان اینکه رشد 3 درصدی جابه‌جایی مسافر و زائر از طریق قطارهای حومه‌ای مشهد–سرخس 1و2 و مشهد–آزادور و بالعکس را در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم، تصریح کرد: در نیمه نخست امسال 135 هزار و 441 نفر توسط این قطارها جابه‌جا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد رشد داشته است.وی تأکید کرد: میزان جابه‌جایی مسافران و زائران امام هشتم(ع) در شهرستان‌های سرخس، نیشابور، فیروزه، خوشاب، جوین، جغتای و بخش‌ها و توابع شهرستان‌های مذکور از طریق ریلی و قطارهای حومه‌ای در شهریور ماه امسال به تعداد 25 هزار و 707 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است و در حال حاضر قطار حومه‌ای مسیر مشهد-سرخس به‌صورت 2 بار رفت‌ و برگشت در شبانه‌روز در حال ارائه خدمت به مردم است.ضیایی‌مهر با بیان اینکه در نیمه نخست سال 97 کاهش 14 درصدی مدت زمان ماندگاری واگن‌های CIS را در شبکه ریلی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم، بیان کرد:  در این مدت 12 هزار و 400 دستگاه واگن، از طریق مرز بین‌المللی سرخس وارد کشور شده و پس از تخلیه بار و یا بارگیری مجدد از این مرز خارج شده‌اند که میانگین زمان ماندگاری آن‌ها در ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل، 14 درصد کاهش یافته است.وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در بخش توسعه زیرساخت‌ها شامل توسعه ایستگاه سرخس، افزایش خطوط مبادله، ارتقاء ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ بوژی‌ها، احداث چندین سایت تخلیه و بارگیری، بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه به‌ویژه بندرعباس و همچنین راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای و مستقیم ترانزیتی سرخس-بندرعباس و بالعکس، موجب کاهش میانگین زمان ماندگاری واگن‌های CIS در ایران از 21 روز به 18 روز شده است.مدیرکل راه‌آهن خراسان خاطرنشان کرد: 50 درصد از واگن‌های ورودی و خروجی از مرز سرخس واگن‌های لبه بلند بوده که عمدتاً حامل گوگرد ترانزیتی بوده و میانگین ماندگاری آن 17 روز است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 درصد کاهش یافته است، همچنین 33 درصد هم مربوط به واگن‌های مسقف بوده که میانگین مدت زمان ماندگاری آن 20 روز است.ضیایی‌مهر بهره‌وری را یکی از مهمترین کلید واژه‌های مدیریت نوین دانست و گفت: از همین رو در چند سال اخیر افزایش بهره‌وری یکی از مهمترین اهداف راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تعیین شده و لذا همواره به دنبال افزایش درآمد همراه با کاهش هزینه‌ها در راستای افزایش بهره‌وری هستیم تا کاهش ماندگاری واگن‌های CIS در ایران را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در راستای افزایش بهره‌وری شاهد باشیم.وی افزود: در 6 ماهه نخست سال 97، 322 هزار تن کالای صادراتی غیرنفتی به مقاصد کشورهای آسیای میانه بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 57 درصد رشد داشته است و این مهم در راستای حمایت از کالای ایرانی، رونق اشتغال، توجه به اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری و نیز توجه به مزایای حمل و نقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی مورد توجه و اهمیت ویژه قرار گرفت.مدیرکل راه آهن خراسان در رابطه با عمده کالاهای صادراتی استان در 6 ماهه نخست سال 97 و مقاصد آن‌ها، بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی حمل شده در این مدت، انواع سیمان با  193 هزار تن بوده که 60 درصد سهم کالاهای صادرای را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 191 درصد رشد داشته است و پس از آن مصالح ساختمانی با 45 هزار تن با 14 درصد سهم و 45 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل و نیز سایر کالاهای صادراتی حمل شده همچون انواع مواد شیمیایی، مواد غذایی و غیره بوده و عمده مقاصد کالاهای صادراتی هم کشورهای ازبکستان با 70 درصد، تاجیکستان با 11 درصد و ترکمنستان با 8 درصد سهم بوده است؛ در این مدت 80 درصد از کالاهای صادراتی از مرز ریلی سرخس، از مبادی خراسان رضوی بارگیری گردیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 76 درصد افزایش داشته است.مدیرکل راه‌آهن خراسان با بیان اینکه فراهم نمودن شرایط فنی سیر واگن‌های ایرانی در شبکه ریلی ترکمنستان یکی دیگر از اقدامات شاخص استان در حوزه ریلی در 6 ماهه نخست سال 97 بوده است، خاطرنشان کرد: شرایط فنی سیر واگن‌های با قابلیت سیر با مالکیت جمهوری اسلامی ایران در راه‌آهن‌های آسیای میانه با آماده‌سازی تعداد 150 دستگاه بوژی کامل عریض پس از عملیات بازسازی، تعمیر، تأمین و سرویس چرخ و محورها ظرف مدت 2 ماه در سایت تعویض بوژی ایستگاه راه‌آهن سرخس تهیه و آماده به سرویس در شبکه ریلی ترکمنستان شده است تا در بخش ترانزیت و صادرات سیر نماید و مقرر گردیده که دو کشور نسبت به تأمین بوژی‌های عریض (مجموعه چرخ و محور و آلات ناقله) مورد نیاز، جهت سیر 300 دستگاه واگن لبه بلند راه‌آهن ایران در شبکه ریلی کشور ترکمنستان اقدام نمایند.ضیایی‌‍مهر تصریح کرد: محمولات گوگرد بارگیری شده در کشور ترکمنستان  تاکنون فقط با واگن‌های متعلق به کشورهای  CIS انجام می‌گرفت و از خاک ایران به مقصد بندرعباس ترانزیت می‌شد که با پیگیری‌های به عمل آمده امکان استفاده از واگن‌های لبه بلند ایرانی نیز بدین منظور مهیا شده که به دلیل عریض بودن خط آهن ترکمنستان بایستی واگن‌های مذکور قبل از ورود به بوژی عریض مجهز شوند.وی تأکید کرد: با توجه به سهم تأمین 300 دستگاه بوژی عریض توسط راه‌آهن ایران، با تلاش مسئولان مربوطه عملیات بازسازی، تعمیر، تأمین قطعه، سرویس چرخ و محورها و فریم‌های مذکور انجام و در فاز نخست تعداد 150 دستگاه بوژی کامل عریض ظرف مدت 2 ماه تهیه و آماده به سرویس شد که بدین ترتیب تاکنون نیمی از تعهد فوق انجام شده و تلاش و پیگیری جهت آماده‌سازی مابقی بوژی‌ها نیز ادامه دارد.مدیرکل راه آهن خراسان با تأکید بر اینکه استفاده از واگنهای ایرانی جهت ترانزیت کالا ضمن کاهش تشریفات مبادله، حق استفاده واگن هم به نفع راه‌آهن ایران شده است، گفت: این اقدام صورت گرفته  گامی مهم در راستای افزایش حمل و نقل بین‌الملل به‌ویژه در بخش ترانزیت و درآمد راه‌آهن و شرکت‌های مالک واگن داخلی به شمار می‌رود؛ همچنین با توجه به بحث توسعه ورود واگن‌های ایرانی به کشور ترکمنستان و سایر کشورهای CIS امکان صادرات داخلی و انتقال سایر بارهای تجاری و ترانزیتی از مسیر کشورمان فراهم می‌شود و این امر موجب افزایش درآمد و پویایی برای راه‌آهن و شرکت‌های مالک واگن خواهد شد.تابناک به نقل از نسیم

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3918


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو