مشهد، همزمان شاهد «دو رویداد بین المللی» مهم

برپایی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد و

راهیابی تیم   پدیده شهر خودرو   مشهد به مسابقات آسیایی


  اندیشکده بین المللی فرهیخت 

  نخستین دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  قدیمی ترین درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی شهر 
www.farhikhtt.ir  
فقط   پنج روز تا جشن ده سالگی اندیشکده !

برترین های دیپلماسی


عدم پخش زنده مراسم از لحظه ورود به فرودگاه تا تشرف به حرم مطهر توسط شبکه استانی،
        عدم پخش ویژه برنامه، اکتفا به یک گزارش خبری کوتاه، عدم ارسال تصاویر زنده به تهران و... آن قدر
          تأسف بار بود که رسانه های کشور 220 میلیونی پاکستان، بالاجبار و بارها و بارها از تصاویر آرشیوی حرم
         استفاده کردند! حتی با گذشت 23 روز، «فیلم رضوی» کلیپ اردو را منتشر کرده اما فارسی را خیر!

عدم انجام هیچ گونه مصاحبه آنلاین و آفلاین با خبرنگاران برای دریافت پیامی به مردم مشهد و زوار
         شاید گفته شود: وقت ضیق بود! اما برای میزگرد مطبوعاتی یا تلویزیونی و نه برای یک مصاحبه ی ساده و کوتاه !
و همچنین است عدم حضور یک نماینده مردم در مجلس ، یا رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه
         در مشهد و سکوت سایت آنها، عدم نصب بنرهای شهری خیر مقدم ، عدم تهیه گزارش مصور تلویزیونی و رادیویی و...

و بالاخره سپاس ...

از خبرنگاران و عکاسان حاضر و نیز مدیر هتل قصرالضیافه حرم که تنها دسته گل مردمی را از طرف
          مجاوران و زائران، تقدیم نفر اول ایرانی ترین همسایه کرد. او که با یک بوسه ارادت بر مضجع رضوی، میلیون ها
          دلار خاصه خرجی وهابیت عربستانی را در این کشور به زیر سؤال برد!
عمران خان ... سپاس و به اردو: شکریه

آسیب شناسی نخستین سفر رسمی

« عمـران خـان نیـازی »

نخست وزیر پاکستان به مشهد اول اردیبهشت

عدم اختصاص و رعایت پروتکل تشریفات در سطح «نخست وزیر» توسط استانداری خراسان رضوی
          حتی همچون سفر اخیر رئیس مجلس به مشهد، دسته گلی توسط دو نوجوان ملبس به لباس بومی تقدیم نشد!
عدم حضور «حجت الاسلام مروی» تولیت آستان قدس رضوی در آیین استقبال رسمی از فرودگاه تا حرم
          حتی حضور و همراهی ایشان در بازدید از «موزه ی گنجینه قرآن و نفایس» ضروری و پسندیده بود. متأسفانه
          حتی «قائم مقام آستان قدس رضوی» هم از حضور در آیین رسمی استقبال در فرودگاه اجتناب کرد!
عدم حضور «شهردار» و «رئیس شورای شهر» و حتی معاونان در آیین استقبال رسمی از فرودگاه تا حرم
          حتی سایت های این دو نهاد، از درج یک خبر یا یک عکس و یک بنر خیر مقدم هم دریغ کردند!
عدم درج و انتشار «یک گزارش و تحلیل جامع» و مصور توسط روزنامه های 70 ساله خراسان و 32 ساله
         قدس و 22 ساله شهرآرا تا جایی که مجبور به انتشار گزارشی از روزنامه «آفتاب یزد» در این وبگاه شدیم!

| جمعه 30 فروردین 1398 در خبرها آمده بود که 11 و 12 تیرماه 98، بناست «نخستین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» با محوریت زوال و افول هژمونی آمریکا با مشارکت آستان قدس رضوی در «تهران و قم»! برگزار شود.| به قلم عبدالرضا زرگری

پنجشنبه 25 بهمن 1397 | به راستی نمی دانیم به چه دلیل، ساده ترین آداب عرف بین المللی و رفتار تشریفات دیپلماتیک در دیدارها و ملاقات ها با میهمانان غیر ایرانی در مشهد توسط مسئولان روابط عمومی ها و امور بین الملل دستگاه های اجرایی | به قلم محمد منصف پور ...

جمعه 21 دی 1397 | شورای شهر هزینه مسافران خارجی مشهد را افزایش ندهد. شورای شهر مشهد در آخرین جلسه علنی خود مصوبه‌ای داشت که باید گفت بدعتی تازه بوده و لازم است متولیان امور شهر و حتی استان نسبت به آن دقتی ... | به قلم علی محمدزاده

چهارشنبه 11 مهر 1397 | عدم رعایت مطلوب اصول تشریفات روابط دیپلماتیک در دیدارهای مدیران دستگاه های اجرایی شهر و استان با مقامات عالی رتبه سیاسی و اجتماعی کشورها بویژه با سفرا و دیپلمات های ارشد سفارتخانه های خارجی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دیپلماسی ...

چرا گردشگران کمتر به مشهد میایند؟/ تاثیر تبلیغات سوء خارجی و نداشتن برنامه برای جذب گردشگرمذهبی/ مشهد ارزانتر مقصد گردشگری برای مسلمانان جهان

   |  پنجشنبه 31 خرداد 1397
align=bottom
خیلی از کسانی که درکار گردشگری هستند باورشان هم نمیشد که امسال شبهای قدر 100درصد ظرفیت هتلهای مشهد تکمیل باشد، گروهی از زائران در زائرسراها و حسینیه ها اسکان یابندو بخشی هم راهی منازل اجاره ای شوند. اما این تجربه نشان داد که حتی درمناسبتهای مذهبی هم میتوان گردشگر جذب شهرهای مذهبی کرد به شرط انکه شیوه های درست جذب گردشگر را بدانیم ....

طی سالهای اخیر اینگونه به نظر میرسد که تعداد زائران خارجی مشهد مقدس کاهش یافته است ، زمانی بود که تعداد زائران خارجی این شهر با زائران ایرانی برابری میکردو در هرکوی وبرزن نشانی از زائران عرب زبان ، پاکستانی و یا حتی هندی دیده میشد اما انگار این روزها دیگر ان بازار از رونق افتاده است .

دراین میان برخی بر این باورند که باید تنها برای جذب گردشگر مذهبی برای مشهد تلاش کرد وبرخی دیگر جذب گردشگر مذهبی را جدای از جذب سایرگردشگران نمیدانند.از دیگرسوبه گفته شرکتهای گردشگری تلاشها برای جذب گردشگر از سایرکشورها هم این روزها به دربسته میخورد وراه  به جایی نمیبرد.

***تبلیغات سوء

 یک راهنمای گردشگری معتقد است که در حال حاضر تنها موضوعی که از ورود توریست‌ به ایران ممانعت می‌کند، تبلیغات سوء علیه ایران است.

محسن مکرم در خصوص صدور ویزا برای گردشگران خاطر نشان کرد: معتقدم مشکلاتی قبل از ورود گردشگران به ایران در بحث ویزا و تبدیل پول وجود ندارد، نظام ما صدور ویزا را برای بسیاری از گردشگران خارجی فراهم کرده‌است و همه نوع همکاری با توریست‌های خارجی می‌شود، حتی برخی گردشگران در فرودگاه‌ها می‌توانند ویزای ورود به ایران را تهیه کنند اما گردشگران کشورهایی از قبیل کانادا، آمریکا و انگلستان نیاز دارند که از قبل ویزا تهیه کنند.

این راهنمای گردشگری افزود: ایرانیان مقیم و گردشگران ایرانی در سایر کشورها می‌توانند مبلغان گردشگری ایران باشند و در حال حاضر تنها موضوعی که از ورود توریست‌ به ایران ممانعت می‌کند تبلیغات سوء است، در واقع کشورهایی که با ما خصومت دارند مایلند شهروندانشان به ایران سفر نکنند و مهمان‌نوازی و روحیه انسان‌دوستانه ایرانیان را نبینند و در کشور خود واقعیت را انعکاس ندهند.

مکرم تصریح کرد: گردشگران خارجی که از تهران وارد ایران می‌شوند، به شیراز، اصفهان، یزد و کاشان سفر می‌کنند و تنها 20 درصد از آنها به مشهد می‌آیند، البته گردشگران قطارهای گردشگری که از مرز ترکمنستان وارد می‌شوند از مشهد نیز بازدید می‌کنند، همچنین باید اشاره کرد که مشهد، مقصد 95 درصد گردشگران مسلمان است.

***راه جذب گردشگر

  درهمین حال مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود گفت: بسته‌های تبلیغاتی مناسب که از سوی آژانس‌های مسافرتی تهیه و ارائه می‌شود، قطعا در ورود توریست به کشور بسیار تاثیرگذارخواهد بود، چنانکه تورهایی که با عنوان تورهای آشناسازی از سوی دفاتر خدماتی برگزار می‌شود به افزایش سفر به ایران در شرایط فعلی کمک خواهد کرد.

سید مسعود منتجبی عنوان کرد: برای انتخاب مقصد سفر از سوی گردشگر، معرفی صحیح جاذبه‌ها از سوی مراکز اطلاع‌رسانی هر کشور که می‌تواند سفارتخانه و آژانس‌های مسافرتی باشد باید صورت گیرد، همچنین برنامه‌ریزی تبلیغاتی از سوی سازمان‌های ذیربط همانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لازم است.

مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود ادامه داد: بسته‌های سفر به ایران در دنیا مشخص و مبتنی بر حوزه‌های فرهنگی- تاریخی ایران است و شهرهای اصفهان، شیراز، کرمان، یزد و کاشان اصلی ترین مقاصد گردشگری کشور در این حوزه تلقی می‌شوند.

منتجبی با توجه به نوسانات ارزی در ایران خاطرنشان کرد: ایران جزو مقاصد ارزان قیمت سفر در دنیاست و این امر زمینه و فاکتور مناسبی برای انتخاب از سوی گردشگران است، تنها مشکلی که وجود دارد این است که کارت‌های بین المللی در کشور قابل استفاده نیست و در حال حاضر بانک ملی شبکه‌هایی تدارک دیده است که گردشگران بتوانند از کارت‌های اعتباری داخلی استفاده کنند.

***بی اطلاعی برخی توریست‌ها

 دراین راستا، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان گفت: برخی از مسافران خارجی نمی‌دانند در مشهد فرودگاه وجود دارد یا هتل‌هایی چندستاره زیادی در این شهر فعالیت می‌کند.

مجید فرقانی، اظهار کرد: کاهش نرخ ارز و ارزش پول کشور در برابر ارزهای خارجی موقعیت مناسبتری برای گردشگران خارجی فراهم شده است تا از این شرایط بهره ببرند و با نرخ ارزان‌تر به ایران سفر کنند.

وی خاطر نشان کرد: مشکل اساسی گردشگران خارجی در کشور مربوط به تبدیل ارز است، به دلیل تحریم‌هایی که از قبل وجود داشته است، مراودات بانکی انجام نمی‌شود و گردشگران امکان استفاده از کردیت‌کارت (کارت اعتباری بین‌المللی) خود را ندارند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان ادامه داد: سیاست‌های بانک مرکزی شفاف و مشخص نیست که گردشگر بداند به چه شکل ارز خود را تبدیل کند و صرافی‌ها نیز از فعالیت منع شده‌اند. امنیت مالی گردشگران مساله بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود زیرا گردشگر باید بداند پول خود را چگونه و به چه شکل تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای خارجی در فرودگاه‌ها ویزا صادر می‌کنند از این رو امر صدور ویزا برای گردشگران خارجی لازم است که تسهیل شود.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم در رسانه‌های بین‌المللی تبلیغات کنیم، بیان کرد: رسانه‌های خارجی به دلایل مختلف مجوز تبلیغات گردشگری در ایران را به ما نمی‌دهند و پیشنهاد می‌کنیم دولت و دستگاه‌هایی که در خارج از کشور دارای نمایندگی هستند به شکلی گردشگری را تبلیغ و ترویج کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقصد بسیاری از گردشگران مسلمان، ایران است و آن‌ها به شهرهایی همانند مشهد، قم و شیراز سفر می‌کنند. همچنین گردشگرانی که قصدشان دیدن آثار تاریخی و باستانی است از کشورهای شرق آسیا و کشورهای اروپایی به کشورمان می‌آیند.

فرقانی افزود: در حال حاضر ما ارزانترین و باکیفیت‌ترین واحدهای اقامتی را داریم که متاسفانه مردم دنیا مطلع نیستند و در این رابطه باید بیشتر تبلیغ شود، حتی برخی از مسافران خارجی نمی‌دانند در مشهد فرودگاه وجود دارد و یا نمی‌دانند هتل‌هایی چندستاره زیادی در این شهر فعالیت می‌کند.

سعید کوشافر
قدس انلاین
آخرین ویرایش: پنجشنبه 31 خرداد 1397
Share
  یادآوری: درج رتبه  ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد اما نکته ی مهمتر، نمایش  سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی  ها» پررنگتر  در این بخش متمایز شده اند. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 23 فروردین  ماه 1398 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات:  4.770
   اخبار    3423      بین  الملل   2836      آسیا    2372      مراسم  بین المللی / داخل و خارج   987      دیپلماسی دانشگاهی    686      دیپلماسی اقتصادی    679      دیپلماسی زیارت، زائر/ امام رضا(ع) ،   658      افتخارات/خبرخوش/مفاخر    619      دیپلماسی گردشگری    578      جهان  اسلام   559      دیپلماسی علمی    556      اروپا    512      میهمان/میهمانان  خارجی   509      دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی)    473      دیپلماسی آموزشی    469      دیپلماسی فرهنگی    463      آیا  می دانید که مشهد/ آماره   435      دانشگاه  فردوسی مشهد   403      شهرداری  مشهد   338      تصاویر  / گزارش های تصویری   312      آستان  قدس رضوی   303      دیپلماسی نمایشگاهی    283      استانداری  خراسان رضوی   266      عراق    258      سرمایه  گذاری داخلی   254      پاکستان    226      دیپلماسی شهری    218      صادرات  و واردات   214   افغانستان    210      دیپلماسی هنری    208      دیپلماسی سیاسی    202      دیپلماسی ورزشی    202      دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت   197      استاندار    179      آفریقا    171      اجتماعی/  دیپلماسی   171      جلسات،ملاقاتها،  بازدیدها، سفرها/ داخل و خارج   161      دیپلماسی حمل و نقل (هوایی، ریلی و زمینی)    151      سفارت،  سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول   145      مشهد  2017   139      دیپلماسی عمومی (حاکمیتی و ملی)/  130   ادامه ...


اندیشکده بین المللی فرهیخت، دعوت به همکاری می نماید: از سطح اندیشه و پژوهش گرفته که مخاطب آن محققان، نویسندگان، اساتید مجرب دانشگاه، فضلای معظم حوزه، مدیران، کارشناسان و پیش کسوتان در رشته های مختلف، دانشجویان و دانش آموزان و در کل، تمامی دغدغه داران توسعه ی روابط خارجی مشهد با جهان پیرامون هستند، تا سطح اجرایی که شامل فعالان و کاربران ساده وب و علاقه مندان به درج محتوا در وبگاه اینترنتی اندیشکده است. توضیح بیشتر بخش اجرایی آن که، شدیداً نیازمند همکاری افتخاری آن دسته از آقایان و خانم های دلداده و سرسپرده به امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) هستیم که حاضرند همچون پژوهشگران داخلی و خارجی این اندیشکده، به عشق آن امام همام، در شناسایی و رصد و نیز درج کلیه ی رویدادها و مناسبات بین المللی کلان شهر رضوی از منابع مختلف بویژه در بستر اینترنت به ما کمک کرده و حتی از طریق نصب یک اپلیکیشن ساده در گوشی همراه یا تبلت خود، نسبت به درج محتوا در وبگاه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تمایل نویسنده یا تهیه کننده مطالب، نام وی به عنوان ارسال کننده در کلیه ی پست های منتشره به نمایش در خواهد آمد. برای ارتباط گیری با مدیر تارنما، از طریق سیستم پاسخگویی آنلاین می توانید اقدام فرمایید. مأجور باشید


عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی، رصد و پایش رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر امام مهربانی ها تا
23 فروردین ماه 98
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی، رسانه و ورزش با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»