• نشست صمیمی شهردار مشهد با دانشجویان خارجی دانشگاه فردوسی
    بیست و دوم مرداد ماه نود و هفت
  • قطار بین المللی مشهد - نخجوان آذربایجان
  • عرض تبریک به مناسبت ورود
    دانشگاه علوم پزشکی به نظام رتبه بندی شانگهای
    و کسب رتبه سوم دانشگاه های کشور بر اساس رتبه بندی جهانی وبومتریکس
  • آغاز عنقریب پرواز میان مشهد- باکو
    و مشهد- بصره
  • اسم و عنوان اندیشکده فرهیخت
    رصدخانه توسعه روابط خارجی مشهد با محوریت تکریم زائران غیرایرانی

رصد دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات»

و با محوریت «اقتصاد شهر»

برگزاری نشست بررسی فرصت های سرمایه گذاری استان با حضور هیئت سازمان سرمایه گذاری تایلند در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی در آخرین روز تیرماه گذشته، شایسته ی تقدیر است. از این رو از دفتر جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری ، و آقای دکتر سید مهدی رمضانی مدیرکل اقتصاد و دارایی استان و نیز

مرکز خدمات سرمایه گذاری استان

سپاسگزاریم!

رصد دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی»

و با محوریت «اقتصاد دانش»

دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق شد، برای نخستین بار به نظام رتبه بندی شانگهای ورود پیدا کند. براین اساس دانشگاه توانست در حوزه داروسازی و علوم دارویی (Pharmacy & Pharmaceutical Sciences) ...در رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ در بین دانشگاه جهان قرار گیرد که جایگاه شاخص و قابل توجهی است. ما نیز ضمن تبریک این موفقیت، از:

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

عمیقاً سپاسگزاریم!

رصد دیپلماسی فرهنگی، هنری و نمایشگاهی با اولویت «جامعه پویا»

و با محوریت «اقتصاد فرهنگ و هنر»

تلاش های بنیاد بین المللی امام رضا(علیه السلام) برای طراحی، هدایت و برگزاری هرچه باشکوهتر برنامه های فرهنگی، هنری و بین المللی مرتبط با جشن های دهه کرامت طی شانزده دوره در قالب جشنواره امام رضا(ع) در 31 استان کشور و بسیاری از نقاط دنیا حقیقتاً قابل تقدیر است. لذا به سهم خود، از:

بنیاد بین المللی امام رضا(ع)

سپاسگزاریم!

رصد دیپلماسی زیارت و خدمات تخصصی گردشگری با اولویت «تکریم زوار خارجی»

با محوریت «اقتصاد زائر و سوغات»

اداره زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی در دهه کرامت97، واقعاً خوش درخشید. برنامه ریزی برای بهره مندی معنوی 158 هزار زائر خارجی از برنامه های حرم مطهر رضوی ویژه عرب زبانان، اردو زبانان، آذری زبانان، انگلیسی زبانان و فارسی زبانان مقیم کشورهای دیگر براستی ستودنی است. لذا به سهم خود از خادمان بین المللی حضرت در:

آستان قدس رضوی

عمیقاً سپاسگزاریم!

مرکز مدیریت حوزه روابط بین الملل را فعال تر کند/ جایگاه زبان های خارجی در برنامه ریزی درسی حوزه لحاظ شود

   |  یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
مرکز مدیریت حوزه با نگاهی نو به مقوله تبلیغ و ضرورت های آن و با توجه به مقتضیات کنونی عرصه تبلیغ، روابط بین الملل را فعال تر کند، زیرا حوزه های جهان تشیع محدود به ایران و عراق نیست و لازم است با کشورهای دیگر روابط مستحکم تر شود. حمید عباس زاده کاظم آبادی، استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدرسه علمیه عالی نواب مشهد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، در خصوص ضرورت شناخت فرق و مذاهب اسلامی اظهار کرد:...
با نگاهی به فضای پیرامون خود متوجه شرایط امروز می شویم که در کشورهای منطقه و جهان مکاتب و نحله های فکری مذهبی فراوانی وجود دارد که روز به روز بر تعداد آنها نیز افزوده می شود، لذا داشتن شناخت و آگاهی از این مذاهب از یک سو به تحکیم و تعمیق باورهای ما کمک می کند.

وی با اشاره به این روایت امام صادق(ع) «پیش از آنکه فرقه های انحرافی ذهن و فکر فرزاندنتان را درگیر کند آنها را با اندیشه های ناب توحیدی و اسلامی آشنا کنید»، تصریح کرد: از سوی دیگر تعامل میان مذاهب در واقع همان مقوله وحدت که باید بین مذاهب گوناگون باشد، در گرو شناخت درست و کافی از طرف مقابل است و در صورت عدم این شناخت نمی توانیم وارد گفت وگو شویم؛ شناخت مذاهب و فرق مختلف در درجه اول کمک به نزدیک شدن دیدگاه ها، شناخت مشترکات کمک می کند و سبب تحقق هدف عالی وحدت که در قرآن امت اسلامی به آن دعوت شده اند، می شود.

پژوهشگر ممتاز مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد، عنوان کرد: یکی از معیارهای پژوهش موفق این است که پژوهشگر بتواند از جامعه آماری، منابع متعدد و دیدگاه های مختلف بهره ببرد یعنی برای یک پژوهش موفق باید با عرصه ها، جنبه های تبلیغی و دیدگاه های فرق و مذاهب آشنا بود و دیدگاه های بیشتری مد نظر داشت، در این صورت نتیجه پژوهش محکم تر و مُتقن تر خواهد بود.

عباس زاده کاظم آبادی با بیان اینکه در این زمینه آشنایی با شیوه تبلیغ بی تأثیر نیست، خاطرنشان کرد: فرد اگر با زبان تبلیغ و شیوه های آن آشنا باشد می تواند برای مخاطبان خود به نحو مؤثر صحبت کند که گاهی به معنای اطلاع رسانی و گاهی به معنای اثرگذاری بر اندیشه و دیدگاه طرف مقابل است؛ این تأثیرگذاری پژوهش های حول محور تبلیغ مذاهب اسلامی زمانی با توفیق همراه خواهد بود که با شیوه ها و تکنیک های مناسب آگاه باشیم در آن صورت زبان، قلم و رسانه ما موثر واقع می شود.

جای خالی محتواهای پژوهشی در دروس حوزوی

وی با اشاره اینکه یکی از عمده ترین موانع پژوهش و تبلیغ در حوزه علمیه خالی بودن دروس حوزوی از محتوای پژوهشی است، مطرح کرد: در سطوح اولیه بیشتر دروس حفظی، سخنران محور و عاری از کار پژوهشی است یعنی تکلیف پژوهشی ندارند، از این رو در مراحل بالاتر چون سطح این گونه مراکز یا درس خارج که نیازمند پژوهش، توان نگارش، پردازش ایده ها و افکار است، دچار مشکل می شوند.

استاد مدرسه علمیه عالی نواب مشهد افزود: وقتی از توان پردازش ایده ها و افکار سخن می گوییم یعنی توانمندی نسبت به نثر علمی متقن مورد قبول در قالب های پژوهشی که بتواند بنویسد در این زمان با اولین چالش و مسأله ای که در این مراکز تخصصی و سطوح بالا با آن روبرو می شوند نداشتن مهارت های پژوهشی، منبع شناسی، شیوه نگارش، روش ویرایش و تنظیم بخش های مختلف یک مقاله و کار پژوهشی است که آموزش ندیده اند و تنها راه حلش این است پیش از آنکه طلاب به سطوح عالی برسند در سیستم آموزشی حوزه، پژوهش را بگنجانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای ورود پژوهشگران به عرصه های بین المللی ابتدا باید با فضای فکری و گفتمان حاکم بر عرصه بین الملل و دوم با مخاطبانی که آنجا هستند، آشناشوند که باید از طرف خود نظام آموزشی به طلاب آگاهی های لازم و پژوهشی در قالب کارگاه ها، دوره های کوتاه مدت، سخنرانی های علمی و سلسله نشست های علمی داده شود.

عباس زاده کاظم آبادی با تأکید بر اینکه لازمه حضور در عرصه بین الملل شناخت مخاطب است. به این معنا که نحوه تعامل، برخورد و گفت وگو با آنها را بدانیم، عنوان کرد: به طور مثال برای کار تبلیغی در جهان تشیع، اگر یک مبلغ یا خطیب در کشور عراق می خواهد سخن بگوید با مبلغ و خطیبی که در کشور لبنان است، فرق دارد، چون فضای این دو کشور با یکدیگر به لحاظ فرهنگی، دینی، نگرش به هستی و نگرش به جامعه متفاوت است و در فضاهای اروپایی و آمریکایی خیلی متفاوت تر می شود.

پژوهشگر ممتاز مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد تصریح کرد: اگر طلاب تمام توان و مهارت پژوهشی و علمی لازم را داشته باشند، مادامی که زبان های خارجی را ندانند از فعالیت در عرصه بین الملل ناتوانند.

خطیب و مبلغ زبان انگلیسی کم نداریم

استاد مدرسه علمیه عالی نواب مشهد ادامه داد: نکته بسیار کلیدی و راهبردی که در بسیاری از نهادها هم از دید طلاب هم از دید برنامه ریزان مغفول مانده است، انتخاب زبان برای تربیت مبلغ در عرصه بین الملل است، در حالی که اولویت زبانی باید رعایت شود و در این زمینه سخنور، خطیب و مبلغ زبان انگلیسی کم نداریم ما در زمینه کشورهای اسپانیایی زبان و اردو زبان مبلغ کم داریم.

وی افزود: وقتی افراد به شکل فردی وارد عرصه بین الملل می شوند ناخودآگاه همه به سمت زبان انگلیسی سوق پیدا می کنند، در حالی که در نظام برنامه ریزی حوزه روی مقوله زبان هم فکری کنند، بنابراین نکته دیگر توجه به زبان مبلغان است؛ ما نمی توانیم با آموزش هایی که در دوره های تخصصی در سطوح بالا برگزار می شود، مبلغان توانمندی به لحاظ زبانی داشته باشیم.

عباس زاده کاظم آبادی متذکر شد: اگر حوزه می خواهد در عرصه تبلیغ بین الملل، موفق باشد باید آموزش زبان های خارجی را در همان سطوح اولیه که هنوز طلاب تشکیل خانواده نداده اند، دروس تخصصی سنگینی ندارند و درگیر اشتغالات دیگر حوزوی نشده اند، شروع کنند البته لازم است مرکزی در حوزه زیرساخت ها و ارتباطات لازم را برای انتخاب مبلغ، انتخاب مقصد و زمینه های حضور مؤثر را فراهم کند.

وی با بیان اینکه مرکز مدیریت حوزه علمیه، اتاق فکر و مرکز ساماندهی حوزه های علمیه است، اظهار کرد: این مرکز با نگاهی نو به مقوله تبلیغ و ضرورت های آن و با توجه به مقتضیات کنونی عرصه تبلیغ، روابط بین الملل را فعال تر کند، زیرا حوزه های جهان تشیع محدود به ایران و عراق نیست و لازم است با کشورهای دیگر روابط مستحکم تر شود.

استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی یادآور شد: بازنگری در برنامه ریزی درسی نکته دیگری است که حوزه باید به آن توجه کند تا جایگاه زبان های خارجی در رأس آنها زبان عربی به جایگاه مطلوب خود برسند، چرا که وقتی طلاب به سطح سه یا درس خارج برسند، هرگونه فعالیت زبانی انجام شود به نتیجه مطلپوب نمی رسد.

انتهای پیام
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


عضویت در اندیشکده ی فرهیخت




چرایی رصد رویدادهای بین المللی شهر

بررسی، رصد، شناسایی و معرفی هفته به هفته ی برترین های دیپلماسی در عرصات مختلف مختص کلان شهر مشهد مقدس، از آن رو حائز اهمیت است که همه ی فعالان این عرصه اعم از سازمان ها و دستگاه های اجرایی دولتی ذیربط و یا نهادهای غیردولتی و حتی بخش خصوصی فعال در عرصه بین الملل، می توانند با نگاه به این آئینه، برداشت صحیحی از روند کمی و کیفی برنامه ها و فعالیت های خود در راستای توسعه و گسترش روابط خارجی شهر خاصه در سه بخش مهم زیر، به دست آورند:

1. از پنجره ی نگرش و نوع نگاه و رویکرد آینده پژوه برنامه ها و فعالیت ها


2. از دریچه ی استراتژی یا همان تاکتیک؛ چگونگی برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های خرد و کلان راهبرد


3. و در نهایت، از روزنه ی راهکار یا تکنیک، نحوه ی اجرا و پیاده سازی این برنامه ها

امید که در راستای نهضت تعالی بین المللی بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان و شهری که به مثابه ی آئینه ی تمام نما و بلکه پیشانی نظام نقش ایفا می کند، به قدر وسع و توان خود، گامی برداشته باشیم.

دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»


دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»

دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»

دیپلماسی زیارت و خدمات تخصصی گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»


«اندیشکده بین المللی فرهیخت»
 Farhikht Think Tank -  www.farhikhtt.ir

Copyright © 2009
با تشکر از: سایت ستاپ
قدرت گرفته با از  MihanBlog.com