اندیشکده بین المللی فرهیخت
رصدگاه توسعه روابط خارجی مشهد
درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی مشهد
www.farhikhtt.ir

برترین های دیپلماسی در شاخص فرهیخت:

رصد دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»

حسن برنامه ریزی و تدبیر جناب آقای مهندس غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در جهت دعوت و هماهنگی دیدار رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق و رئیس اتاق بازرگانی بغداد با استاندار خراسان رضوی و فعالان اقتصادی استان، قابل تقدیر است. لذا به سهم خود از:

مهندس شافعی و اتاق بازرگانی کشور

عمیقاً سپاسگزاریم!

رصد دیپلماسی علم، آموزش، پژوهش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»

حجم و گستره ی فعالیت های بین المللی و خارجی دانشگاه فردوسی مشهد به اندازه ای است که اگر بگوییم روزی دست کم دو سه خبر از برپایی یک رویداد بین المللی یا توسعه ی روابط خارجی فقط از این دانشگاه داریم، گزاف نگفته ایم؛ اقدامات ارزشمندی که ما را به تکریم و تعظیم وا می دارد. لذا به سهم خود از:

دانشگاه فردوسی مشهد

عمیقاً سپاسگزاریم!

رصد دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت «جامعه پویا» و با محوریت «اقتصاد فرهنگ»

اگر متولیان فرهنگی استان خاصه به بهانه رویداد مشهد2017، این همه بر طبل «مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام» نمی کوبیدند و اگر سکاندار جدید، یک چهره ی دانشگاهی نبود، آن هنگام، ما نیز این قدر نگران بی تحرکی و بلاتکلیفی این حوزه نبودیم!آقای مدیرکل: 111 روز گذشت! چرا هیچ خبری نیست!

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

عمیقاً گلایه مندیم!

رصد دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری با اولویت تکریم «زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»

هرچند هنوز از مصاحبه های غیرآینده پژوهانه ی قائم مقام گردشگری استان (کلی گویی در اشباع سرمایه گذاری ها در زیرساخت های اقامتی) گلایه مندیم، اما از زمان انتصاب جناب آقای ابوالفضل مکرمی فر واقعاً حوزه ی مناسبات بین المللی شهر در این عرصه، تحولی جدی و جدیدی را آغاز کرده است. لذا به سهم خود از :

اداره کل گردشگری خراسان رضوی

عمیقاً سپاسگزاریم!

















فراموشی «عدالت علوی» به بهانه ی رشد «دلار ربوی» در «بیمارستان رضوی»

نقدی بر یک خبر به قلم «عبدالرضا زرگری» | هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به FATF، متأسفانه به حاشیه رانده شد و از خاطر و اذهان رفت! آن خبر کوتاه به نقل از «مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی» این بود: «تعرفه ی بیماران گردشگر سلامت در مراجعه به بیمارستان رضوی با «دلار» و برای بیماران داخلی با «ارز ثانوی» محاسبه می شود که به نفع کشور باشد!»... | دوشنبه 16 مهر 1397

مرکز مدیریت حوزه روابط بین الملل را فعال تر کند/ جایگاه زبان های خارجی در برنامه ریزی درسی حوزه لحاظ شود

   |  یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
مرکز مدیریت حوزه با نگاهی نو به مقوله تبلیغ و ضرورت های آن و با توجه به مقتضیات کنونی عرصه تبلیغ، روابط بین الملل را فعال تر کند، زیرا حوزه های جهان تشیع محدود به ایران و عراق نیست و لازم است با کشورهای دیگر روابط مستحکم تر شود. حمید عباس زاده کاظم آبادی، استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدرسه علمیه عالی نواب مشهد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، در خصوص ضرورت شناخت فرق و مذاهب اسلامی اظهار کرد:...
با نگاهی به فضای پیرامون خود متوجه شرایط امروز می شویم که در کشورهای منطقه و جهان مکاتب و نحله های فکری مذهبی فراوانی وجود دارد که روز به روز بر تعداد آنها نیز افزوده می شود، لذا داشتن شناخت و آگاهی از این مذاهب از یک سو به تحکیم و تعمیق باورهای ما کمک می کند.

وی با اشاره به این روایت امام صادق(ع) «پیش از آنکه فرقه های انحرافی ذهن و فکر فرزاندنتان را درگیر کند آنها را با اندیشه های ناب توحیدی و اسلامی آشنا کنید»، تصریح کرد: از سوی دیگر تعامل میان مذاهب در واقع همان مقوله وحدت که باید بین مذاهب گوناگون باشد، در گرو شناخت درست و کافی از طرف مقابل است و در صورت عدم این شناخت نمی توانیم وارد گفت وگو شویم؛ شناخت مذاهب و فرق مختلف در درجه اول کمک به نزدیک شدن دیدگاه ها، شناخت مشترکات کمک می کند و سبب تحقق هدف عالی وحدت که در قرآن امت اسلامی به آن دعوت شده اند، می شود.

پژوهشگر ممتاز مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد، عنوان کرد: یکی از معیارهای پژوهش موفق این است که پژوهشگر بتواند از جامعه آماری، منابع متعدد و دیدگاه های مختلف بهره ببرد یعنی برای یک پژوهش موفق باید با عرصه ها، جنبه های تبلیغی و دیدگاه های فرق و مذاهب آشنا بود و دیدگاه های بیشتری مد نظر داشت، در این صورت نتیجه پژوهش محکم تر و مُتقن تر خواهد بود.

عباس زاده کاظم آبادی با بیان اینکه در این زمینه آشنایی با شیوه تبلیغ بی تأثیر نیست، خاطرنشان کرد: فرد اگر با زبان تبلیغ و شیوه های آن آشنا باشد می تواند برای مخاطبان خود به نحو مؤثر صحبت کند که گاهی به معنای اطلاع رسانی و گاهی به معنای اثرگذاری بر اندیشه و دیدگاه طرف مقابل است؛ این تأثیرگذاری پژوهش های حول محور تبلیغ مذاهب اسلامی زمانی با توفیق همراه خواهد بود که با شیوه ها و تکنیک های مناسب آگاه باشیم در آن صورت زبان، قلم و رسانه ما موثر واقع می شود.

جای خالی محتواهای پژوهشی در دروس حوزوی

وی با اشاره اینکه یکی از عمده ترین موانع پژوهش و تبلیغ در حوزه علمیه خالی بودن دروس حوزوی از محتوای پژوهشی است، مطرح کرد: در سطوح اولیه بیشتر دروس حفظی، سخنران محور و عاری از کار پژوهشی است یعنی تکلیف پژوهشی ندارند، از این رو در مراحل بالاتر چون سطح این گونه مراکز یا درس خارج که نیازمند پژوهش، توان نگارش، پردازش ایده ها و افکار است، دچار مشکل می شوند.

استاد مدرسه علمیه عالی نواب مشهد افزود: وقتی از توان پردازش ایده ها و افکار سخن می گوییم یعنی توانمندی نسبت به نثر علمی متقن مورد قبول در قالب های پژوهشی که بتواند بنویسد در این زمان با اولین چالش و مسأله ای که در این مراکز تخصصی و سطوح بالا با آن روبرو می شوند نداشتن مهارت های پژوهشی، منبع شناسی، شیوه نگارش، روش ویرایش و تنظیم بخش های مختلف یک مقاله و کار پژوهشی است که آموزش ندیده اند و تنها راه حلش این است پیش از آنکه طلاب به سطوح عالی برسند در سیستم آموزشی حوزه، پژوهش را بگنجانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای ورود پژوهشگران به عرصه های بین المللی ابتدا باید با فضای فکری و گفتمان حاکم بر عرصه بین الملل و دوم با مخاطبانی که آنجا هستند، آشناشوند که باید از طرف خود نظام آموزشی به طلاب آگاهی های لازم و پژوهشی در قالب کارگاه ها، دوره های کوتاه مدت، سخنرانی های علمی و سلسله نشست های علمی داده شود.

عباس زاده کاظم آبادی با تأکید بر اینکه لازمه حضور در عرصه بین الملل شناخت مخاطب است. به این معنا که نحوه تعامل، برخورد و گفت وگو با آنها را بدانیم، عنوان کرد: به طور مثال برای کار تبلیغی در جهان تشیع، اگر یک مبلغ یا خطیب در کشور عراق می خواهد سخن بگوید با مبلغ و خطیبی که در کشور لبنان است، فرق دارد، چون فضای این دو کشور با یکدیگر به لحاظ فرهنگی، دینی، نگرش به هستی و نگرش به جامعه متفاوت است و در فضاهای اروپایی و آمریکایی خیلی متفاوت تر می شود.

پژوهشگر ممتاز مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد تصریح کرد: اگر طلاب تمام توان و مهارت پژوهشی و علمی لازم را داشته باشند، مادامی که زبان های خارجی را ندانند از فعالیت در عرصه بین الملل ناتوانند.

خطیب و مبلغ زبان انگلیسی کم نداریم

استاد مدرسه علمیه عالی نواب مشهد ادامه داد: نکته بسیار کلیدی و راهبردی که در بسیاری از نهادها هم از دید طلاب هم از دید برنامه ریزان مغفول مانده است، انتخاب زبان برای تربیت مبلغ در عرصه بین الملل است، در حالی که اولویت زبانی باید رعایت شود و در این زمینه سخنور، خطیب و مبلغ زبان انگلیسی کم نداریم ما در زمینه کشورهای اسپانیایی زبان و اردو زبان مبلغ کم داریم.

وی افزود: وقتی افراد به شکل فردی وارد عرصه بین الملل می شوند ناخودآگاه همه به سمت زبان انگلیسی سوق پیدا می کنند، در حالی که در نظام برنامه ریزی حوزه روی مقوله زبان هم فکری کنند، بنابراین نکته دیگر توجه به زبان مبلغان است؛ ما نمی توانیم با آموزش هایی که در دوره های تخصصی در سطوح بالا برگزار می شود، مبلغان توانمندی به لحاظ زبانی داشته باشیم.

عباس زاده کاظم آبادی متذکر شد: اگر حوزه می خواهد در عرصه تبلیغ بین الملل، موفق باشد باید آموزش زبان های خارجی را در همان سطوح اولیه که هنوز طلاب تشکیل خانواده نداده اند، دروس تخصصی سنگینی ندارند و درگیر اشتغالات دیگر حوزوی نشده اند، شروع کنند البته لازم است مرکزی در حوزه زیرساخت ها و ارتباطات لازم را برای انتخاب مبلغ، انتخاب مقصد و زمینه های حضور مؤثر را فراهم کند.

وی با بیان اینکه مرکز مدیریت حوزه علمیه، اتاق فکر و مرکز ساماندهی حوزه های علمیه است، اظهار کرد: این مرکز با نگاهی نو به مقوله تبلیغ و ضرورت های آن و با توجه به مقتضیات کنونی عرصه تبلیغ، روابط بین الملل را فعال تر کند، زیرا حوزه های جهان تشیع محدود به ایران و عراق نیست و لازم است با کشورهای دیگر روابط مستحکم تر شود.

استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی یادآور شد: بازنگری در برنامه ریزی درسی نکته دیگری است که حوزه باید به آن توجه کند تا جایگاه زبان های خارجی در رأس آنها زبان عربی به جایگاه مطلوب خود برسند، چرا که وقتی طلاب به سطح سه یا درس خارج برسند، هرگونه فعالیت زبانی انجام شود به نتیجه مطلپوب نمی رسد.

انتهای پیام
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز شده اند. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 27 شهریور ماه 1397 به روز شده است!
اخبار 2869    بین الملل 2244    آسیا 2018    برنامه های بین المللی/داخل و خارج 817 دیپلماسی اقتصادی 624    دیپلماسی دانشگاهی 523    دیپلماسی زیارت و زائر رضوی 520    افتخارات 462    دیپلماسی گردشگری 457    دیپلماسی فرهنگی 382    دیپلماسی علمی 373    اروپا 368    میهمان/میهمانان خارجی 349    دیپلماسی آموزشی 338    دیپلماسی مذهب، دین و قرآن 330    جهان اسلام 338    آیا می دانید که مشهد... 300    دانشگاه فردوسی مشهد 289    شهرداری مشهد 279    دیپلماسی نمایشگاهی 264    سرمایه گذاری 243    استانداری خراسان رضوی 216    صادرات و واردات 198    پاکستان 189    آستان قدس رضوی 182    عراق 179    تصاویر / گزارش های تصویری 176    دیپلماسی هنری 175    استاندار 163    افغانستان 161    دیپلماسی ورزشی 151    دیپلماسی حمل و نقل (هوایی، ریلی و زمینی) 141   دیپلماسی سیاسی 142    دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت 142    مشهد 2017 139    دیپلماسی عمومی و شهری 138    آفریقا 134    دیپلماسی اجتماعی 127    نمایشگاه بین المللی مشهد 119    سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول 104    سرمایه گذاری خارجی 101    پایتخت معنوی ایران 98    فرودگاه بین المللی مشهد 84    آمریکا 78    قابل الگوگیری یا استفاده در مشهد 76 شهردار مشهد 76    ایده های جدید 72    جشنواره بین المللی امام رضا(ع) 72    مقالات علمی 69    صنعتی 67    سازمان های بین المللی مرتبط 67    چین 63    اداره کل روابط خارجی شهرداری مشهد 61 دانشگاه علوم پزشکی مشهد 60    مصاحبه 56    ملاقات و دیدارها و نشست ها 54    پیشنهادات 52    عتبات عالیات، قبور ائمه 51    سایر کشورها 47    اتباع و مهاجران خارجی 46    ترکیه 46    اقیانوسیه 44    حوزوی 44    فضای سبز و پارکها 44    شهری 42    ترکمنستان 42    بانوان 41    روسیه 40    حمل و نقل درون شهری و ترافیک 40 خواهر خواندگی 37    آیا می دانید که در ایران/دنیا 36 رسانه ای 36    نقاط قوت شهری 36    توافقنامه ها و تفاهم ها 35    بازیافت و تبدیل مواد 35    هندوستان 33    فناوری های نوین و کارآفرین 32    زبان و ادبیات فارسی 31    قطار شهری و منوریل 31    گلایه ها و انتقادات 30    شهرسازی و معماری 30    نقاط ضعف شهری 29    اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان 26    تاجیکستان 25    عمران، ساختمان و پلها و معابر 25    آلمان 24    شهرداریهای کشور 24    پایتخت فرهنگی جهان اسلام 22    وزارت امور خارجه یا دفتر شمال شرق 22 شورای اسلامی شهر 22    محیط زیست 22    قرقیزستان 22    متروپلیس 22    اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان 20    لبنان 19    سوریه 19    مناطق آزاد، بازارچه ها و گمرک مرزی استان 19    دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) 18    انرژی، گاز، آب، برق 18    جامعه المصطفی العالمیه 17    تاریخی و تمدنی 16    سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی 15    بیمارستان فوق تخصصی رضوی 15    مالزی 14    ژاپن 13    دانشگاه آزاد اسلامی مشهد 13    موزه ها و گالری ها 12    اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 12 فرانسه 12    پژوهشی 11    انقلاب، شهدا و ایثارگران 10    کشاورزی 10    ازبکستان 9    خدمات و نظافت شهری 9    مدیریت بحران 8    عربستان 8    قزاقستان 8    تحلیل 7    انتصاب 7    اداره کل ورزش و جوانان استان 7    ادبی 7    تشریفات بین الملل 7    کویت 7    بحرین 7    راه آهن و قطار بین شهری 6    امارات، دبی 6    مشهد 2018 5    استارتاپ ها و ایده های کارآفرینی 5    سوغات زائر و برند حلال 4    مطبوعاتی 4    فیلم 3    تشرف به اسلام 3    معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی 2 مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی 2    حقوقی و قضا 2    رویدادهای برگزار نشده 2    قطر 2    دانشگاه علوم اسلامی رضوی 1
عضویت در اندیشکده ی فرهیخت

ارزیابی و رصد رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد
تا 4 مهرماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»
463
دیپلماسی گردشگری
چهارم

مشاهده پست ها
522
دیپلماسی زیارت
سوم

مشاهده پست ها
523
دیپلماسی دانشگاهی
. دوم

مشاهده پست ها
624
دیپلماسی اقتصادی
. اول

مشاهده پست ها

  جایگاه «دیپلماسی فرهنگی» از آنجایی که مشهد مقدس، پس از رویداد «مشهد2017»، به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام شهرت یافته، اصلا شایسته ی عظیم ترین کلان شهر مذهبی جهان (از نظر وسعت) نیست. ما در 112 روز از تصدی دکتر «جعفر مروارید» به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، متأسفانه نه تنها شاهد برگزاری یا طراحی یک رویداد فرهنگی با رویکرد بین المللی نبودیم، بلکه حتی در ماه مبارک رمضان گذشته، ارشاد استان در اقدامی تعجب برانگیز، رویکرد بین المللی را از سیزدهمین دوره از «نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت» نیز برداشت و آن را با رویکرد ملی برگزار کرد! امید است به زودی شاهد حرکتی جدید با رویکرد بین المللی در پرظرفیت ترین کلان شهر ایران اسلامی از نظر فرهنگی و هنری باشیم

اگر بنا را بر کلیدواژه ی رئیس جمهور محترم خطاب به استاندار خراسان رضوی مبنی بر این که «مشهد پیشانی نظام است!» بگذاریم که حق هم چنین است - چراکه بسیاری از گردشگران غیر ایرانی و حتی ایرانی حرم رضوی، چه بسا در طول سالیان سال، حتی یک بار هم به پایتخت کشور «تهران بزرگ» سفر نکنند، اما دست کم یک بار در طول سال (و به استناد آمار هر سه سال یک بار)، به مشهد مقدس مشرف می شوند - بنابراین، ارتقای شاخص «دیپلماسی عمومی» (حاکمیتی) و همچنین «دیپلماسی شهری» ، تلاش و همت مضاعف «استانداری خراسان رضوی» و «شهرداری مشهد» را می طلبد! آقای استاندار، آقای شهردار... همچنان منتظر اعلام و ابلاغ سیاست گذاری های شتاب بخش تان در این حوزه به دستگاه های اجرایی استان و شهر هستیم!

در کلان شهری که سالانه قریب به «سی میلیون زائر داخلی» و «سه میلیون زائر خارجی» تردد می کنند، وضعیت «دیپلماسی نمایشگاهی» ما، اصلاً زیبنده ی دومین کلان شهر ایران و قطب صنایع مولد کشور نیست! مگر نه این که بیش از شش هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان داریم؟! چرا نمایشگاه های به ظاهر بین المللی ما با 120 شرکت ایرانی و فقط دو سه نماینده از کشورهای خارجی برگزار می شود؟! یعنی ما قدرت جذب همسایگان شرقی خود را نیز نداریم؟!

رسالت «دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه در مشهد» برای گسترش مناسبات و روابط خارجی در قالب «دیپلماسی سیاسی» و تشویق هفت الی هشت سرکنسولگری کشورهای خارجی و دفاتر نمایندگی های سازمان های بین المللی مستقر در مشهد به فعالیت بیشتر، همچنین توسعه ی شمار کشورهایی که می توان به گردشگر آنان در گیت فرودگاه بین المللی مشهد، مستقیماً ویزای توریستی داد و...، رسالت ها و تعهدات بزرگی است! آیا مردم مشهد، فقط و فقط باید از «سرکنسولگری جمهوری پاکستان» ، این قدر زیاد، حضور فعالانه، محبت آمیز، مسئولیت پذیر و مشارکت جویانه در برخی فعالیت های اجتماعی شهرشان ببینند؟ پس نقش سایر سرکنسولگری های مستقر و دفاتر خارجی در ایفای رسالت هایشان چه می شود؟ چه کسی جز این دفتر نمایندگی می تواند متولی و مشوق باشد؟!