اندیشکده بین المللی فرهیخت 

  نخستین دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  قدیمی ترین درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی شهر 
www.farhikhtt.ir  

برترین های دیپلماسی


عدم پخش زنده مراسم از لحظه ورود به فرودگاه تا تشرف به حرم مطهر توسط شبکه استانی،
        عدم پخش ویژه برنامه، اکتفا به یک گزارش خبری کوتاه، عدم ارسال تصاویر زنده به تهران و... آن قدر
          تأسف بار بود که رسانه های کشور 220 میلیونی پاکستان، بالاجبار و بارها و بارها از تصاویر آرشیوی حرم
         استفاده کردند! حتی با گذشت 23 روز، «فیلم رضوی» کلیپ اردو را منتشر کرده اما فارسی را خیر!

عدم انجام هیچ گونه مصاحبه آنلاین و آفلاین با خبرنگاران برای دریافت پیامی به مردم مشهد و زوار
         شاید گفته شود: وقت ضیق بود! اما برای میزگرد مطبوعاتی یا تلویزیونی و نه برای یک مصاحبه ی ساده و کوتاه !
و همچنین است عدم حضور یک نماینده مردم در مجلس ، یا رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه
         در مشهد و سکوت سایت آنها، عدم نصب بنرهای شهری خیر مقدم ، عدم تهیه گزارش مصور تلویزیونی و رادیویی و...

و بالاخره سپاس ...

از خبرنگاران و عکاسان حاضر و نیز مدیر هتل قصرالضیافه حرم که تنها دسته گل مردمی را از طرف
          مجاوران و زائران، تقدیم نفر اول ایرانی ترین همسایه کرد. او که با یک بوسه ارادت بر مضجع رضوی، میلیون ها
          دلار خاصه خرجی وهابیت عربستانی را در این کشور به زیر سؤال برد!
عمران خان ... سپاس و به اردو: شکریه

آسیب شناسی نخستین سفر رسمی

« عمـران خـان نیـازی »

نخست وزیر پاکستان به مشهد اول اردیبهشت

عدم اختصاص و رعایت پروتکل تشریفات در سطح «نخست وزیر» توسط استانداری خراسان رضوی
          حتی همچون سفر اخیر رئیس مجلس به مشهد، دسته گلی توسط دو نوجوان ملبس به لباس بومی تقدیم نشد!
عدم حضور «حجت الاسلام مروی» تولیت آستان قدس رضوی در آیین استقبال رسمی از فرودگاه تا حرم
          حتی حضور و همراهی ایشان در بازدید از «موزه ی گنجینه قرآن و نفایس» ضروری و پسندیده بود. متأسفانه
          حتی «قائم مقام آستان قدس رضوی» هم از حضور در آیین رسمی استقبال در فرودگاه اجتناب کرد!
عدم حضور «شهردار» و «رئیس شورای شهر» و حتی معاونان در آیین استقبال رسمی از فرودگاه تا حرم
          حتی سایت های این دو نهاد، از درج یک خبر یا یک عکس و یک بنر خیر مقدم هم دریغ کردند!
عدم درج و انتشار «یک گزارش و تحلیل جامع» و مصور توسط روزنامه های 70 ساله خراسان و 32 ساله
         قدس و 22 ساله شهرآرا تا جایی که مجبور به انتشار گزارشی از روزنامه «آفتاب یزد» در این وبگاه شدیم!

| جمعه 30 فروردین 1398 در خبرها آمده بود که 11 و 12 تیرماه 98، بناست «نخستین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» با محوریت زوال و افول هژمونی آمریکا با مشارکت آستان قدس رضوی در «تهران و قم»! برگزار شود.| به قلم عبدالرضا زرگری

پنجشنبه 25 بهمن 1397 | به راستی نمی دانیم به چه دلیل، ساده ترین آداب عرف بین المللی و رفتار تشریفات دیپلماتیک در دیدارها و ملاقات ها با میهمانان غیر ایرانی در مشهد توسط مسئولان روابط عمومی ها و امور بین الملل دستگاه های اجرایی | به قلم محمد منصف پور ...

جمعه 21 دی 1397 | شورای شهر هزینه مسافران خارجی مشهد را افزایش ندهد. شورای شهر مشهد در آخرین جلسه علنی خود مصوبه‌ای داشت که باید گفت بدعتی تازه بوده و لازم است متولیان امور شهر و حتی استان نسبت به آن دقتی ... | به قلم علی محمدزاده

چهارشنبه 11 مهر 1397 | عدم رعایت مطلوب اصول تشریفات روابط دیپلماتیک در دیدارهای مدیران دستگاه های اجرایی شهر و استان با مقامات عالی رتبه سیاسی و اجتماعی کشورها بویژه با سفرا و دیپلمات های ارشد سفارتخانه های خارجی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دیپلماسی ...

مرکز مدیریت حوزه روابط بین الملل را فعال تر کند/ جایگاه زبان های خارجی در برنامه ریزی درسی حوزه لحاظ شود

   |  یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
مرکز مدیریت حوزه با نگاهی نو به مقوله تبلیغ و ضرورت های آن و با توجه به مقتضیات کنونی عرصه تبلیغ، روابط بین الملل را فعال تر کند، زیرا حوزه های جهان تشیع محدود به ایران و عراق نیست و لازم است با کشورهای دیگر روابط مستحکم تر شود. حمید عباس زاده کاظم آبادی، استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدرسه علمیه عالی نواب مشهد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، در خصوص ضرورت شناخت فرق و مذاهب اسلامی اظهار کرد:...
با نگاهی به فضای پیرامون خود متوجه شرایط امروز می شویم که در کشورهای منطقه و جهان مکاتب و نحله های فکری مذهبی فراوانی وجود دارد که روز به روز بر تعداد آنها نیز افزوده می شود، لذا داشتن شناخت و آگاهی از این مذاهب از یک سو به تحکیم و تعمیق باورهای ما کمک می کند.

وی با اشاره به این روایت امام صادق(ع) «پیش از آنکه فرقه های انحرافی ذهن و فکر فرزاندنتان را درگیر کند آنها را با اندیشه های ناب توحیدی و اسلامی آشنا کنید»، تصریح کرد: از سوی دیگر تعامل میان مذاهب در واقع همان مقوله وحدت که باید بین مذاهب گوناگون باشد، در گرو شناخت درست و کافی از طرف مقابل است و در صورت عدم این شناخت نمی توانیم وارد گفت وگو شویم؛ شناخت مذاهب و فرق مختلف در درجه اول کمک به نزدیک شدن دیدگاه ها، شناخت مشترکات کمک می کند و سبب تحقق هدف عالی وحدت که در قرآن امت اسلامی به آن دعوت شده اند، می شود.

پژوهشگر ممتاز مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد، عنوان کرد: یکی از معیارهای پژوهش موفق این است که پژوهشگر بتواند از جامعه آماری، منابع متعدد و دیدگاه های مختلف بهره ببرد یعنی برای یک پژوهش موفق باید با عرصه ها، جنبه های تبلیغی و دیدگاه های فرق و مذاهب آشنا بود و دیدگاه های بیشتری مد نظر داشت، در این صورت نتیجه پژوهش محکم تر و مُتقن تر خواهد بود.

عباس زاده کاظم آبادی با بیان اینکه در این زمینه آشنایی با شیوه تبلیغ بی تأثیر نیست، خاطرنشان کرد: فرد اگر با زبان تبلیغ و شیوه های آن آشنا باشد می تواند برای مخاطبان خود به نحو مؤثر صحبت کند که گاهی به معنای اطلاع رسانی و گاهی به معنای اثرگذاری بر اندیشه و دیدگاه طرف مقابل است؛ این تأثیرگذاری پژوهش های حول محور تبلیغ مذاهب اسلامی زمانی با توفیق همراه خواهد بود که با شیوه ها و تکنیک های مناسب آگاه باشیم در آن صورت زبان، قلم و رسانه ما موثر واقع می شود.

جای خالی محتواهای پژوهشی در دروس حوزوی

وی با اشاره اینکه یکی از عمده ترین موانع پژوهش و تبلیغ در حوزه علمیه خالی بودن دروس حوزوی از محتوای پژوهشی است، مطرح کرد: در سطوح اولیه بیشتر دروس حفظی، سخنران محور و عاری از کار پژوهشی است یعنی تکلیف پژوهشی ندارند، از این رو در مراحل بالاتر چون سطح این گونه مراکز یا درس خارج که نیازمند پژوهش، توان نگارش، پردازش ایده ها و افکار است، دچار مشکل می شوند.

استاد مدرسه علمیه عالی نواب مشهد افزود: وقتی از توان پردازش ایده ها و افکار سخن می گوییم یعنی توانمندی نسبت به نثر علمی متقن مورد قبول در قالب های پژوهشی که بتواند بنویسد در این زمان با اولین چالش و مسأله ای که در این مراکز تخصصی و سطوح بالا با آن روبرو می شوند نداشتن مهارت های پژوهشی، منبع شناسی، شیوه نگارش، روش ویرایش و تنظیم بخش های مختلف یک مقاله و کار پژوهشی است که آموزش ندیده اند و تنها راه حلش این است پیش از آنکه طلاب به سطوح عالی برسند در سیستم آموزشی حوزه، پژوهش را بگنجانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای ورود پژوهشگران به عرصه های بین المللی ابتدا باید با فضای فکری و گفتمان حاکم بر عرصه بین الملل و دوم با مخاطبانی که آنجا هستند، آشناشوند که باید از طرف خود نظام آموزشی به طلاب آگاهی های لازم و پژوهشی در قالب کارگاه ها، دوره های کوتاه مدت، سخنرانی های علمی و سلسله نشست های علمی داده شود.

عباس زاده کاظم آبادی با تأکید بر اینکه لازمه حضور در عرصه بین الملل شناخت مخاطب است. به این معنا که نحوه تعامل، برخورد و گفت وگو با آنها را بدانیم، عنوان کرد: به طور مثال برای کار تبلیغی در جهان تشیع، اگر یک مبلغ یا خطیب در کشور عراق می خواهد سخن بگوید با مبلغ و خطیبی که در کشور لبنان است، فرق دارد، چون فضای این دو کشور با یکدیگر به لحاظ فرهنگی، دینی، نگرش به هستی و نگرش به جامعه متفاوت است و در فضاهای اروپایی و آمریکایی خیلی متفاوت تر می شود.

پژوهشگر ممتاز مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد تصریح کرد: اگر طلاب تمام توان و مهارت پژوهشی و علمی لازم را داشته باشند، مادامی که زبان های خارجی را ندانند از فعالیت در عرصه بین الملل ناتوانند.

خطیب و مبلغ زبان انگلیسی کم نداریم

استاد مدرسه علمیه عالی نواب مشهد ادامه داد: نکته بسیار کلیدی و راهبردی که در بسیاری از نهادها هم از دید طلاب هم از دید برنامه ریزان مغفول مانده است، انتخاب زبان برای تربیت مبلغ در عرصه بین الملل است، در حالی که اولویت زبانی باید رعایت شود و در این زمینه سخنور، خطیب و مبلغ زبان انگلیسی کم نداریم ما در زمینه کشورهای اسپانیایی زبان و اردو زبان مبلغ کم داریم.

وی افزود: وقتی افراد به شکل فردی وارد عرصه بین الملل می شوند ناخودآگاه همه به سمت زبان انگلیسی سوق پیدا می کنند، در حالی که در نظام برنامه ریزی حوزه روی مقوله زبان هم فکری کنند، بنابراین نکته دیگر توجه به زبان مبلغان است؛ ما نمی توانیم با آموزش هایی که در دوره های تخصصی در سطوح بالا برگزار می شود، مبلغان توانمندی به لحاظ زبانی داشته باشیم.

عباس زاده کاظم آبادی متذکر شد: اگر حوزه می خواهد در عرصه تبلیغ بین الملل، موفق باشد باید آموزش زبان های خارجی را در همان سطوح اولیه که هنوز طلاب تشکیل خانواده نداده اند، دروس تخصصی سنگینی ندارند و درگیر اشتغالات دیگر حوزوی نشده اند، شروع کنند البته لازم است مرکزی در حوزه زیرساخت ها و ارتباطات لازم را برای انتخاب مبلغ، انتخاب مقصد و زمینه های حضور مؤثر را فراهم کند.

وی با بیان اینکه مرکز مدیریت حوزه علمیه، اتاق فکر و مرکز ساماندهی حوزه های علمیه است، اظهار کرد: این مرکز با نگاهی نو به مقوله تبلیغ و ضرورت های آن و با توجه به مقتضیات کنونی عرصه تبلیغ، روابط بین الملل را فعال تر کند، زیرا حوزه های جهان تشیع محدود به ایران و عراق نیست و لازم است با کشورهای دیگر روابط مستحکم تر شود.

استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی یادآور شد: بازنگری در برنامه ریزی درسی نکته دیگری است که حوزه باید به آن توجه کند تا جایگاه زبان های خارجی در رأس آنها زبان عربی به جایگاه مطلوب خود برسند، چرا که وقتی طلاب به سطح سه یا درس خارج برسند، هرگونه فعالیت زبانی انجام شود به نتیجه مطلپوب نمی رسد.

انتهای پیام
آخرین ویرایش: دوشنبه 31 اردیبهشت 1397
Share
  یادآوری: درج رتبه  ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد اما نکته ی مهمتر، نمایش  سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی  ها» پررنگتر  در این بخش متمایز شده اند. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 23 فروردین  ماه 1398 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات:  4.770
   اخبار    3423      بین  الملل   2836      آسیا    2372      مراسم  بین المللی / داخل و خارج   987      دیپلماسی دانشگاهی    686      دیپلماسی اقتصادی    679      دیپلماسی زیارت، زائر/ امام رضا(ع) ،   658      افتخارات/خبرخوش/مفاخر    619      دیپلماسی گردشگری    578      جهان  اسلام   559      دیپلماسی علمی    556      اروپا    512      میهمان/میهمانان  خارجی   509      دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی)    473      دیپلماسی آموزشی    469      دیپلماسی فرهنگی    463      آیا  می دانید که مشهد/ آماره   435      دانشگاه  فردوسی مشهد   403      شهرداری  مشهد   338      تصاویر  / گزارش های تصویری   312      آستان  قدس رضوی   303      دیپلماسی نمایشگاهی    283      استانداری  خراسان رضوی   266      عراق    258      سرمایه  گذاری داخلی   254      پاکستان    226      دیپلماسی شهری    218      صادرات  و واردات   214   افغانستان    210      دیپلماسی هنری    208      دیپلماسی سیاسی    202      دیپلماسی ورزشی    202      دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت   197      استاندار    179      آفریقا    171      اجتماعی/  دیپلماسی   171      جلسات،ملاقاتها،  بازدیدها، سفرها/ داخل و خارج   161      دیپلماسی حمل و نقل (هوایی، ریلی و زمینی)    151      سفارت،  سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول   145      مشهد  2017   139      دیپلماسی عمومی (حاکمیتی و ملی)/  130   ادامه ...


اندیشکده بین المللی فرهیخت، دعوت به همکاری می نماید: از سطح اندیشه و پژوهش گرفته که مخاطب آن محققان، نویسندگان، اساتید مجرب دانشگاه، فضلای معظم حوزه، مدیران، کارشناسان و پیش کسوتان در رشته های مختلف، دانشجویان و دانش آموزان و در کل، تمامی دغدغه داران توسعه ی روابط خارجی مشهد با جهان پیرامون هستند، تا سطح اجرایی که شامل فعالان و کاربران ساده وب و علاقه مندان به درج محتوا در وبگاه اینترنتی اندیشکده است. توضیح بیشتر بخش اجرایی آن که، شدیداً نیازمند همکاری افتخاری آن دسته از آقایان و خانم های دلداده و سرسپرده به امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) هستیم که حاضرند همچون پژوهشگران داخلی و خارجی این اندیشکده، به عشق آن امام همام، در شناسایی و رصد و نیز درج کلیه ی رویدادها و مناسبات بین المللی کلان شهر رضوی از منابع مختلف بویژه در بستر اینترنت به ما کمک کرده و حتی از طریق نصب یک اپلیکیشن ساده در گوشی همراه یا تبلت خود، نسبت به درج محتوا در وبگاه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تمایل نویسنده یا تهیه کننده مطالب، نام وی به عنوان ارسال کننده در کلیه ی پست های منتشره به نمایش در خواهد آمد. برای ارتباط گیری با مدیر تارنما، از طریق سیستم پاسخگویی آنلاین می توانید اقدام فرمایید. مأجور باشید


عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی، رصد و پایش رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر امام مهربانی ها تا
23 فروردین ماه 98
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی، رسانه و ورزش با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»


مندرج در سرویس اشتراک ویدئو «آپارات» farhikht