دیپلماسی❜ تحلیل: عدم حضور برندهای خارجی در نمایشگاه بین المللی! مشهد، خودداری از مواجه شدن با خریداران پیش‌فروش‌های قبلی بود که هنوز دریافت نکرده‌اند!

  • بازدید: ۱۲۰
گزارش اختصاصی زومیت از نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، سایپا رهام و محصولات بیسو / امسال، شاهد حضور کم‌رنگ شرکت‌های مرتبط با صنعت خودرو، در نمایشگاه مشهد بودیم. همراه با گزارش تصویری از این رویداد، نگاهی کوتاه به نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷ خواهیم داشت. اگر از همراهان همیشگی سایت راگامگ باشید، احتمالا پوشش سال گذشته‌ی ما از نمایشگاه خودروی مشهد ۹۶ را به خاطر دارید.... سال قبل، شاهد رویدادی باشکوه در محل دائمی نمایشگاه‌های مشهد بودیم که حاوی ۲ پیام ویژه بود. اول اینکه، بزرگ‌ترین شهر ایران، پس از تهران، به دلایل مختلفی از جمله جمعیت نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر با میانگین سطح اقتصادی متوسط و بالاتر نسبت به کل کشور، به عنوان بازاری با اهمیت برای صنعت خودروی ایران، مورد توجه فعالان خودروسازی است. از سویی دیگر، حضور بازدیدکنندگان پرتعداد نمایشگاه خودروی مشهد ۹۶، نشان داد که این رویداد، پس از نمایشگاه تهران، مهم‌ترین و پربازدیدترین اتفاق خودرویی ایران محسوب می‌شود؛ پس باید به شکلی جدیدی‌تر از گذشته، مورد توجه مسئولان و فعالان بازار باشد.برخلاف گذشته، اتفاقات خوب نمایشگاه خودروی مشهد، برای سال ۹۷ تکرار نشد. با حضور در اولین ساعات افتتاح متوجه شدیم، خبری از برندهای مشهور و مدل‌‌های جدید نیست. سال قبل، بیش از ۱۰ خودرو برای اولین بار در ایران، حین نمایشگاه خودروی مشهد رونمایی شدند و بازدیدکنندگان، برای نگاه نزدیک به آن‌ها، شور و هیجان زیادی نشان دادند. علاوه بر این، بازار فروش و پیش‌فروش خودروها در نمایشگاه سال ۹۶، داغ بود و از خودروهای اقتصادی ساخت داخل گرفته تا شاسی‌بلندهای لوکس خارجی، با تخفیف ویژه نمایشگاه، عرضه می‌شدند. امسال اما، نه‌تنها برندهای محبوب مثل هیوندای، رنو، مزدا و میتسوبیشی غیبت داشتند، شرکت‌های مرتبط با خودروسازان چینی، شامل کارمانیا (بی‌وای‌دی)، کرمان موتور (جک و لیفان)، بهمن خودرو (بسترن و هاوال)، مدیا موتور (ام‌جی)، عظیم خودرو (فوتون) جیلی و حتی مدیران خودرو (ام‌وی‌ام و چری)، در نمایشگاه مشهد، حضور نداشتند.نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، همراه با محل اختصاصی خودروهای کلاسیک و سالن بزرگ فردوسی که مختص قطعه‌سازان و عرضه‌کنندگان لوازم خودرو بود، تنها از ۳ شرکت خودروساز، میزبانی کرد. ایران خودرو و سایپا، طبق معمول هرسال، با خودروهای قدیمی به مشهد آمدند و تنها نکته‌ی مهم در این رویداد، نمایش عمومی سایپا رهام بود. محصولات جانبی بزرگ‌ترین خودروسازان ایران، شامل سایپا کوئیک دنده اتوماتیک، سیتروئن C3، پژو ۲۰۶ تقویت شده و چند مدل قدیمی از چانگان که برنامه‌ی مشخصی برای تولید آنها در سایپا وجود ندارد، جذابیتی برای بازدیدکنندگان نداشت.در کنار سایپا و ایران خودرو، سالن سیف خودرو با مدل‌هایی از برند چینی بیسو، جذابیت ویژه‌ی نمایشگاه خودروی مشهد بود. به بیان بهتر، در صورت عدم حضور سیف خودرو و رونمایی از کراس‌اورهای بیسو، حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند و نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، بین سایپا و ایران خودرو، تقسیم می‌شد. البته نباید فراموش کرد که بیسو T5 و بیسو T3، سال قبل در نمایشگاه خودروی تهران معرفی شده بودند، اما در مشهد و همراه با امکان رانندگی برای بازدیدکنندگان، در صدر اخبار خودرویی ایران قرار گرفتند. با این اوصاف، می‌توان نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷ را مدیون سیف خودرو و سایپا رهام دانست.چرا نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، ضعیف‌تر از گذشته بودصحبتی کوتاه با نمایندگان شرکت‌های خودروساز، برای ما روشن کرد که نوسانات نرخ ارز و کمبود دلار مورد نیاز برای واردات خودرو یا قطعات مونتاژی، ادامه فعالیت شرکت‌های مرتبط با این صعنت در ایران را با مشکل جدی مواجه کرده است. این شرایط، بسیاری از برندهای مطرح را به رکود سوق می‌دهد و طبیعتا، حضور در نمایشگاه‌های خودرو، مثل مشهد ۹۷ را، توجیح نمی‌کند.علاوه بر ناامیدی شرکت‌های واردکننده‌ی خودرو نسبت به آینده، هزینه‌های سنگین مربوط به حضور در نمایشگاه، مشکل مهمی محسوب می‌شود. مخارج انتقال خودروها و پرسنل به مشهد، اقامت کارکنان، اجاره سالن یا غرفه در نمایشگاه و بسیاری مشکلات دیگر، شرکت‌های مرتبط با صنعت خودروی ایران را، به فکر فرو می‌برد. کشور ما، درگیر با تحریم‌های سخت بین‌المللی است و لزوم مدیریت مخارج برای شرکت‌های بزرگ، بیش از پیش، احساس می‌شود.نمایشگاه خودرو مشهد 97 کلاسیکدیگر نکته‌ی مهم که نباید فراموش شود، تصمیمات اقتصادی دولت و در راس آن‌ها، ممنوعیت واردات خودرو در یک سال اخیر است. این شرایط، از سال ۹۷ با افزایش ارزش دلار و کمبورد ارز در بازار آزاد، شکل جدی‌تری به خود گرفته و شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده‌ی خودرو را، با مشکل در عرضه‌ی محصول، مواجه کرده است. طبیعی به نظر می‌رسد که شرکت‌های ناتوان از تولید و فروش، علاقه‌ای به تبلیغات و حضور در نمایشگاه‌های بزرگ، نداشته باشند.نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، فرصت کوتاهی برای نگارنده بود تا از نزدیک به دغدغه‌های عامه‌ی مردم و علاقه‌مندان صنعت خودرو، گوش دهد. بسیاری از بازدیدکنندگان این رویداد، نسبت به ناتوانی شرکت‌های خودروساز به انجام تعهدات خود، گله‌مند بودند. علاوه بر این، فقدان پیش‌فروش ویژه در محل نمایشگاه نیز، عامل دیگری بر کمبود جذابیت‌ها در نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷ بود. به گفته‌ی بعضی بازدیدکنندگان، دلیل عدم حضور برندهای خارجی و خصوصا غیر چینی در نمایشگاه مشهد، خودداری از مواجه شدن با مخاطبین و خریدارانی است که در پیش‌فروش‌های قبلی شرکت کرده‌اند، اما هنوز خودروی مورد نظر را دریافت نکرده‌اند!

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3588


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو