دیپلماسی❜ گردشگری/ یادداشت فرهیخت: دوباره تسنیم و دوباره آدرس غلط: روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری ثبت جهانی! شد؛ آقای تسنیم: حرم امام رضا(ع) هنوز ثبت جهانی نشده!

  • بازدید: ۵۲۴
گردشگری/ یادداشت فرهیخت: دوباره تسنیم و دوباره آدرس غلط: روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری ثبت جهانی! شد؛ آقای تسنیم: حرم امام رضا(ع) هنوز ثبت جهانی نشده!
خبرگزاری تسنیم
'آدرس های غلط و اغراق گویی ها

دوباره تسنیم خراسان رضوی و دوباره یک آدرس غلط دیگر، حکایت چیست؟

چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ جمعی از  مدیران گردشگری استان با مسئولان محلی نیشابور، برای ملی و بین المللی برگزار کردن مراسم روز بزرگداشت دو حکیم فرزانه ی نیشابور یعنی عمر خیام و شیخ عطار جلسه ای داشتند و بعد هم حضرات، مصوب کردند تلاش کنند تا روز بزرگداشت حکیم عمر خیام در سطح «بین المللی و جهانی» و شیخ عطار در سطح «ملی» برپا شود که البته ما همینجا از فرصت استفاده نموده و به سهم خود از این اتفاق مبارک قدردانی می کنیم.

اما نمی دانیم چطور خبرنگار تسنیم خراسان رضوی به خودش اجازه داده که کلمه ی من درآوردی «ثبت» را به قبل از عنوان «جهانی» بیفزاید و به جای انتقال صحیح یک پیام، باعث انتقال یک دروغ و کذب بزرگ شود؟! تیتر خبر اداره کل گردشگری استان این است: «با تصویب شورای ثبت رویدادها؛ روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری جهانی شد» (یعنی این روز، بین المللی شد! حاکی از آن که این مراسم در این روز ملی، از این پس با رویکرد بین المللی برگزار می شود، همین و بس)

حال، مادامی که به مصداق این مثل مصطلح عوام - یعنی «بخشش لازم نیست، اعدامش کنید!» - جابجایی یک ویرگول، باعث تغییر معنی و پیام می شود، چطور این گاف مهم خبری، هم از چشم سردبیر تسنیم خراسان رضوی و هم از چشم سردبیران تسنیم مرکزی در پایتخت افتاده و هنوز اصلاح نشده است!

البته این بار سومی است که خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی فقط در موضوع «رویکرد بین المللی شهر» گاف می دهد، آدرس غلط می دهد و اغراق گویی می کند و این سری هم که بدعتی عجیب گذاشت و یک اظهار امیدواری و آرزوی ساده ی چند مقام محلی و بومی را تبدیل به بمب خبری جهانی کرد!

دوبار قبل، مربوط به تیتر من درآوردی از دو مصاحبه ی ویدئویی با معاون گردشگری استان بود که از عبارات خودساخته ی «اشباع» و «بختک» (برای مشاهده کلیک کنید) در تیتر خبر استفاده کرد، در حالی که اصلاً مصاحبه شونده از آن عبارات استفاده نکرده بود! و از آنجایی که تیتر هر خبر با استفاده از محتوای پیام تنظیم می شود، هر مخاطبی با دیدن تصویر این مقام مسئول، تصور می کند این عبارت از اوست در حالی اینطور نیست!

ناگفته پیداست اگر این گاف ها، مرتبط با موضوعات پیش پا افتاده ای باشد، مانند گاف ایسنا به نقل از آقای بخشدار مبنی بر بازدید سالانه بیست میلیون! گردشگر از آبشار اخلمد، زیاد مهم نیست، اما متأسفانه هر دو گاف قبلی تسنیم، لرزه به اندام سرمایه گذاران داخلی و خارجی در احداث تأسیسات گردشگری مانند هتل ها و اقامتگاه ها و زائرسراها در این قلمرو زائرپذیر می اندازد و آنان را از سرمایه گذاری منصرف می کند و آنان که سرمایه گذاری کردند، را به خاک سیاه می نشاند! 

مبحثی حیاتی برای خطه ای که اقتصادش صددرصد وابسته به اقتصاد زیارت است و بدیهی است هر خبر کذب و دروغی می تواند چالش های فراوانی برای آینده ی آن حوزه ایجاد کند! مانند این دو تیتر قبلی و خود ساخته ی تسنیم: «سرمایه گذاری در احداث تأسیسات گردشگری استان اشباع شد!» و «بختک زائرسراهای سازمانی به جان هتل های خصوصی!»

گردشگری/ عکس و مکث: گاف تسنیم خراسان و لفظ توهین آمیز «بختک» برای اقامتگاه سازمانی زوار حرم رضوی

وقتی حرم امام رضا(ع) هنوز ثبت نشده، چطور...

باعث تأسف است که یک هزار و ۲۴۱ سال از شهادت امام رضا علیه السلام می گذرد و ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اما علی رغم شعارها و قول های هر دولت مبنی بر ثبت جهانی مضجع منور آن حضرت به عنوان شاخص‌ ترین میراث مذهبی ایران در یونسکو - سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد - متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده، در حالی که بلاتشبیه - و با عرض پوزش از محضر آن امام رئوف - کویر لوت ایران و میدان نقش جهان اصفهان و حتی ده قنات گناباد خودمان ثبت جهانی شده اند!

در حوزه ثبت جهانی، عقب‌ماندگی‌های جدی در کشور وجود دارد

این بحث را با خبری مرتبط با همین موضوع از زبان معاون وزیر گردشگری به پایان می بریم. قضاوت دیگر با خودتان... 

چرا حرم امام رضا (ع) مانند کلیسای "سنت پیتر و معبد لهاسا" ثبت جهانی نمی شود؟

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور بر ثبت جهانی بر ثبت جهانی مضجع مطهر علی بن موسی‌الرضا (ع) در مشهدالرضا (ع) به‌عنوان شاخص‌ترین میراث مذهبی ایران در یونسکو تاکید کرد و گفت: دولت مصمم به اجرای طرح‌های گردشگری آسان و ارزان است.

به گزارش شمانیوز، علی دارابی در دیدار با آیت‌الله علم‌الهدی؛ مشهدالرضا (ع) را مرکز ایران فرهنگی دانست و گفت: در حوزه ثبت جهانی، عقب‌ ماندگی‌های جدی وجود دارد.

وی ادامه داد: درحالی‌ که در سایر کشورهای جهان، کلیسای سنت پیتر و معبد بزرگ لهاسا به ثبت جهانی رسیده است اما مضجع مطهر علی بن موسی‌الرضا (ع) در مشهدالرضا (ع) به‌عنوان شاخص‌ترین میراث مذهبی ایران در یونسکو ثبت جهانی نشده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: ایران از نظر آثار جهانی ثبت‌شده در رتبه ۹ دنیا قرار دارد اما به لحاظ پذیرش گردشگر، توریست و زائر، کم‌کاری‌های فراوانی انجام شده که برای جبران آن، دولت مصمم به اجرای طرح‌های گردشگری آسان و ارزان است تا سفر برای همه اقشار مردم در دسترس باشد.

و اما اصل خبر تسنیم

تسنیم خراسان رضوی: روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری ثبت جهانی! شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در جلسه شورای ثبت رویدادهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برگزاری رویداد گردشگری خیام نیشابوری در سطح جهانی و رویداد گردشگری عطار نیشابوری در سطح ملی تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان رضوی، سید جواد موسوی، اظهار داشت: در این جلسه که با حضور شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ارکانی، نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه و اعضای شورای ثبت رویدادهای گردشگری کشور برگزار شد، دلایل توجیهی لازم در خصوص ضرورت برنامه‌ریزی روزهای ملی ارائه شد که داوران حاضر در جلسه پس از ارائه توضیحات نماینده نیشابور و شهرداری، مصوب کردند که روز بزرگداشت این حکیم فرزانه به عنوان رویدادی در سطح جهانی ثبت شود.

موسوی تصریح کرد: با این مصوبه، روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری که هر ساله در 28 اردیبهشت‌ماه برگزار می شود از سال آینده در سطح بین‌المللی برگزار شده و امکان حضور گردشگران خارجی در این رویداد فراهم می‌شود و شهر نیشابور از منافع حضور آنان بهره‌مند خواهد شد.

وی گفت: حکیم عمر خیام نیشابوری، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای ایرانی در دوره سلجوقی است. آوازه وی مدیون نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3107


Share
  • مصطفی ارفع نژاد
    سلام ، اینها گاف نیست جناب بلکه کم سوادی خبرنگاره و سردبیر تسنیمه .قطعا این آقا یا خانم خبرنگار فرق میان بین المللی برگزار شدن یک مراسم رو با ثبت جهانی شدن رو نمیدونه که اگه میدونست چنین اشتباهی نمیکرد .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها