دیپلماسی❜ گردشگری/ عدم امکان پذیرش گردشگران خارجی به دلیل کمبود هتل‌های باکیفیت؛ عامل، نقص در زیرساخت هاست

  • بازدید: ۵۵۴
گردشگری/ عدم امکان پذیرش گردشگران خارجی به دلیل کمبود هتل‌های باکیفیت؛ عامل، نقص در زیرساخت هاست
الهام هادی
مدیرعامل یک مؤسسه گردشگری گفت: با توجه به تکمیل ظرفیت تمامی هتل‌ها تا اردیبهشت ماه سال آینده، عملاً امکان پذیرش و جذب گردشگر را نداریم و به همین دلیل ناگزیر به بستن و مسدودسازی کلیه درگاه‌های الکترونیکی جذب گردشگران خارجی شده‌ایم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ الهام هادی با تأکید بر ضرورت توجه به هوشمندسازی و الکترونیکی کردن هرچه بیشتر تمامی فرآیندهای حوزه گردشگری با هدف توسعه این صنعت، حصول هرگونه توفیق در امر رشد صنعت گردشگری را منوط به تلاش برای افزایش و ارتقای زیرساخت‌های این صنعت دانست و در همین راستا خواستار توجه و برنامه‌ریزی لازم و جدی با هدف توسعه و به‌روزرسانی هتل‌ها به عنوان یکی از نواقص و مشکلات جدی و دیرینه زیرساختی در حوزه گردشگری کشورمان شد که تاثیر بسزایی در افزایش میزان گردشگران خارجی و حصول درآمدهای پایدار دارد.
این مدیرعامل یک مؤسسه گردشگری با بیان این مطلب که صنعت گردشگری در کل جهان در طول 3 سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا با رکود و افول مواجه بوده است، گفت: اکثر کشورهای دنیا در طول این چند سال متحمل ضرر و زیان‌های مالی گسترده و بعضاً غیرقابل جبرانی شدند، اما اگر از دریچه‌ای دیگر نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم این اصطلاحاً خواب زمستانی گردشگری برای کشور ما یک "فرصت" بود.
وی ادامه داد: از این جهت این برهه را می‌توان فرصتی دانست که کشور ما به شرط برنامه‌ریزی دقیق و عمیق قادر بود تا نسبت به برطرف کردن ضعف‌ها و مشکلات حوزه گردشگری کشورمان اقدام کند، اما بسیاری از زیرساخت‌ها برای رفع نهایی این مشکلات فراهم نبود.
پاشنه آشیل صنعت گردشگری کمبود شدید زیرساخت‌هاست
این فعال بخش خصوصی گردشگری در توضیح بیشتر این موضوع با بیان اینکه همچنان در بسیاری از ابعاد از حیث زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری دچار نواقص و کمبودهای جدی هستیم، بیان کرد: به تعبیر دقیق‌تر باید بگوییم در حقیقت در کشور ما بستر آماده‌ای و ظرفیت مناسبی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری وجود دارد، اما عدم وجود زیرساخت‌های کمی و کیفی لازم در این زمینه، فعالیت‌های توسعه‌ای در این صنعت را دچار اختلالات گسترده‌ای کرده است.
مطابق صحبت‌های هادی، به دلیل وجود ظرفیت‌های فراوان اگر این زیرساخت‌ها ارتقا پیدا کنند قطعاً در کشورمان در حوزه گردشگری با یک تحول اساسی و شگرف مواجه می‌شویم که در پرتو و به تبع آن آینده‌ای درخشان برای آحاد مردم رقم خواهد خورد.
این مدیرعامل یک مؤسسه گردشگری یکی از مصادیق مهم کمبود زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری را که موجب ایجاد اختلالات فزاینده‌ای در این صنعت شده است را نبود محل اسکان و هتل‌های مناسب و باکیفیت برای گردشگران خارجی عنوان کرد و افزود: با توجه به تکمیل ظرفیت تمامی هتل‌ها تا اردیبهشت ماه سال آینده عملاً امکان پذیرش و جذب گردشگر را نداریم و به همین دلیل ناگزیر به بستن و مسدودسازی کلیه درگاه‌های الکترونیکی جذب گردشگران خارجی شده‌ایم که ناگفته پیداست این امر تا چه میزان موجب تحمیل آسیب‌های مالی و اعتباری به پیکره مالی صنعت گردشگری می‌شود.
وی در ادامه با تأکید بر ضرورت و لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای حل و فصل این مشکل مهم زیرساختی دیرینه در صنعت گردشگری کشورمان تصریح کرد: اگر تمهیدات مقتضی ضمن برنامه‌ریزی‌های لازم برای این معضل اندیشیده شده بود در حال حاضر می‌توانستیم با افزایش میزان جذب گردشگران خارجی به کشور تا حدودی ضرر و زیان‌های ناشی از دوران رکود این صنعت به واسطه شیوع کرونا را جبران کنیم.
این فعال بخش خصوصی گردشگری با بیان اینکه کشور ما از حیث شرایط اقلیمی وضعیت منحصر‌به‌فردی در تمام دنیا دارد، اظهار کرد: ایران یکی از معدود کشورهایی در جهان محسوب می‌شود که چهار فصل مختلف با تغییرات فراگیر طبیعی دارد و همین امر از نظر طبیعی افزون بر جاذبه‌های متعدد تاریخی و فرهنگی بر اهمیت ایران در بعد گردشگری افزوده است؛ به گونه‌ای که بسیاری از افراد در سراسر جهان مشتاق دیدن این جاذبه‌های متعدد و متنوع در پهنه جغرافیایی ایران هستند.
عدم دیجیتال کردن صنعت گردشگری و کند بودن حرکت توسعه آن
هادی همچنین توضیح داد: حرکت به سمت توسعه گردشگری هوشمند و یا به تعبیر دقیق‌تر دیجیتال کردن این صنعت یک ضرورت انکارناپذیر است و اگرچه این موضوع در ایران کم و بیش مورد توجه و اهتمام بوده و بعضاً پیشرفت‌های حائز اهمیتی نیز وجود داشته؛ اما آن‌طور که شایسته این حوزه مهم و وسیع در کشور است در این زمینه فعالیت جدی صورت نگرفته است و همین موضوع را باید یکی از علل کند بودن حرکت توسعه این صنعت در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان دانست.
این مدیرعامل یک مؤسسه گردشگری با اشاره به اینکه دوران همه‌گیری کرونا فرصت بسیار بکری بود تا در سایه لزوم عدم حضور فیزیکی مردم، مهاجرتی جدی به فضای مجازی صورت بگیرد تا صنایع مختلف برای ادامه حیات و فروش کالاها و خدمات خود ناگزیر به استفاده از روش‌های هوشمند و غیرحضوری باشند، یادآور شد: صنعت گردشگری نیز به عنوان یکی از صنایع مهم در دنیا نیز از این رویداد مهم و تأثیرگذار، مستثنی نبوده و نیست.
هادی همچنین با بیان اینکه نرم‌افزارهای متنوع و خوبی در حوزه گردشگری در ایران آغاز به کار کرده است، عنوان کرد: خوشبختانه در طی چند سال اخیر راه‌اندازی و به‌کارگیری اپلیکیشن‌های گردشگری در ایران روند روبه‌رشد و فزاینده‌ای داشته که بدون تردید در توسعه هرچه بیشتر صنعت گردشگری در تمامی ابعاد تأثیر بسزایی دارد؛ چراکه موجب فراهم کردن زمینه لازم برای دست‌یابی به اهدافی می‌شود که تحقق آن پیشتر چندان سهل و آسان نبود.
این فعال بخش خصوصی گردشگری در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: امروز به لطف وجود این نرم‌افزارها کلیه امور مربوط به گردشگری از انتخاب محل اقامت، پیش بازدید از اماکن و جاذبه‌های گردشگری به همراه امکانات آنها و حتی آموزش‌های لازم در زمینه الزامات گردشگری در محیط‌های مختلف، الکترونیکی و برخط شده که از این طریق قاعدتاً در بعد زمان و هزینه‌های اجرایی صرفه‌جویی چشمگیری می‌شود.
هادی با اشاره اینکه صنعت گردشگری یکی از صنایع درآمدزا در جهان محسوب می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه گردشگری موجب ایجاد شغل‌های مختلف در اقتصاد هر کشوری می‌شود می‌توان با تلفیق دانش و خلاقیت در امر چگونگی معرفی و تبلیغ جاذبه‌های توریستی و گردشگری به جهانیان به درآمدهای مستمر و مداوم و البته سطح بالایی از این طریق دست پیدا کرد.
این مدیرعامل یک مؤسسه گردشگری همچنین تأکید کرد: بی‌شک اگر هر یک از کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری امروز دارای گوشه‌ای از شرایط اقلیمی و طبیعت منحصربه‌فرد ایران بودند با استفاده بهینه و به جا از ابزارهای تبلیغاتی مناسب و به‌روز آن‌چنان در زمینه بازاریابی به توفیق دست پیدا می‌کردند که می‌توانستند به اتکاء آن تعداد غیر قابل تصوری از گردشگران را در سرتاسر جهان برای بازدید از کشورشان مجاب و جذب کنند.
وی در پایان گفته‌های خود با ابراز امیدواری نسبت به توجه هرچه بیشتر مسئولان و مدیران اجرایی کشور برای حل مشکلات و معضلات این صنعت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گردشگری یکی از صنایعی است که توسعه آن موجب ایجاد اشتغال و درآمد سرشار برای کشور می‌شود هرگونه قدم در راستای رشد این حوزه به منزله دمیدن روحی تازه در این صنعت فراگیر جهانی است که نتیجه آن رشد و توسعه همه‌جانبه کشور خواهد بود.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/31


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو