جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگذاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ هنری/ اکران مستند «باهو فرزند راستی» در مشهد به همت پایگاه فرهنگی پاکستان ایرانی ترین همسایه + تصاویر

  • بازدید: ۶۱
اثر تازه «محمد مهدی خالقی» به همت پایگاه فرهنگی پاکستان ایرانی ترین همسایه و موسسه میراث شرقی در مشهد مقدس اکران شد. به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مستند «باهو فرزند راستی» روایتی است دیدنی از ارادت مردم پاکستان به سلطان محمد مشهور به سلطان باهو از عرفای بزرگ و صاحب نام قرن یازدهم هجری که اینک آرامگاه او در منطقه شورکوت (ایالت پنجاب پاکستان) هر روزه میزبان هزاران ارادتمند است.... این عارف بزرگ که او را از نسل اعوان و یاری کنندگان سالار شهیدان در کربلا می دانند موضوع مستند جدید «محمد مهدی خالقی» کارگردان و مستند ساز کشورمان شده و او را به پاکستان نیز کشانده است.اولین اکران عمومی این مستند به همت پایگاه فرهنگی پاکستان ایرانی ترین همسایه و موسسه میراث شرقی با حضور ده ها تن از اهالی هنر و فرهنگ برگزار شد.پس از اکران این مستند جلسه با گفت و گو و بیان خاطره توسط محمد مهدی خالقی، «علی رضا کمیلی» دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده و «محمد رضا کمیلی» کارشناس حوزه پاکستان ادامه یافت.خالقی در مورد آفرینش اثر خود گفت: سفر به پاکستان هدفی بود که سال ها آن را دنبال می کردم و از آنجا بارها مستند بین الملی تولید کرده بودم علاقه داشتم تا مستندی در مورد فرهنگ و باور مردم پاکستان تولید کنم.کارگران مستند باهو فرزند راستی تصریح کرد: پاکستان کشوری زیباست که متاسفانه معرفی آن به درستی انجام نشده و تصورات مردم در داخل کشور اغراق آمیز و غیر واقعی است.وی افزود: تلاش من این بود که در مستند نمایشی عمومی از چهره واقعی پاکستان به خصوص مناطق بسیار زیبای شرقی این کشور ( ایالت پنجاب و...) داشته باشم.خالقی تاکید کرد: سوژه های بسیاری در پاکستان وجود دارد که با توجه به عشق و ارادت مردم این کشور به انقلاب اسلامی ایران می تواند مورد استفاده مستند سازان و کارگردانان قرار بگیرد تا حتی باعث تولید محصولات مشترک بین دو کشور شود.این هنرمند مشهدی گفت: خو گرفتن با فرهنگ شبه قاره کار ساده ای است و من از قدیم به غذاهای تند شبه قاره علاقه مند بودم و به خصوص شیرچای پاکستانی را در ماه مبارک رمضان استفاده می کنم.علیرضا کمیلی نیز در سخنان خود به موضوع ضرورت تغییر نگاه ها درمورد پاکستان اشاره کرده و گفت: حین سفری که برای تولید مستند باهو فرزند راستی به پاکستان داشتیم به محض ورود به فرودگاه و پس از آنکه پلیس از ما پرسید اهل کدام کشور هستید، با گفتن نام ایران به جای دیدن یک برخورد سخت با تعجب دیدیم که پلیس ما را در آغوش گرفته و به ما خوش آمد گفت.دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده از ساخت فیلم «شبی که ماه کامل شد» توسط نرگس آبیار انتقاد کرده و گفت: متاسفانه این فیلم تصویری بسیار سیاه و غیر واقعی از کشور پاکستان به مخاطبان ایرانی ارائه می دهد. در پاکستان شهرهای مدرنی مانند اسلام آباد وجود دارد که نمونه خیابان های آن را در داخل ایران هم نمی توان یافت.این فعال فرهنگی به موضوع اعتقادات مردم پاکستان نیز اشاره کرده و تصریح کرد: طبق آمارهای موثق مردم پاکستان بیشترین علاقه را به انقلاب اسلامی ایران دارند و نباید این ظرفیت عظیم فرهنگی نادیده گرفته شود.وی تاکید کرد: بر خلاف باور عمومی که مردم پاکستان را تکفیری تلقی می کنند غالب مردم پاکستان را اهل سنتی تشکیل می دهند که به اهل بیت«ع» عشق و ارادت فراوانی دارند.محمد رضا کمیلی نیز در سخنانی ضمن اشاره به ظرفیت بزرگ فرهنگی کشور پاکستان به لزوم ورود فعالان بین الملل برای نجات سنگرهای فرهنگی در حبهه پاکستان پرداخت.وی تصریح کرد: کشورهایی مانند عربستان علی رغم اینکه کانون مردمی ندارند توجه ویژه ای به پاکستان می کنند و تنها راه حل مساله نیز فعال شدن گروه های مردمی و به خصوص نخبگان برای شناساندن چهره ای صحیح و حقیقی از پاکستان است.کمیلی افزود: عدم توجه کافی به حوزه فرهنگ در پاکستان باعث شده تا رسانه ای مانند جنگ نیوز که حین رحلت امام خمینی «ره» احترام فراوانی برای نام امام قائل بود همزمان با حمله داعش به مرقد مطهر امام، ضمن یک تیتر نشان دهد که چه اتفاق خطرناکی در حوزه فرهنگی در حال رخ دادن است.در پایان حاضران نیز به طرح سوالاتی پیرامون مستند و کشور پاکستان پرداختند و از اهمیت ساخت تولیدات رسانه ای برای معرفی بهتر این کشور سخن گفتند.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2584


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو