دیپلماسی❜ گردشگری/ امضای ۲۰ قرارداد همکاری برای جذب گردشگران عراقی به مشهد در قالب تورهای ورودی

  • بازدید: ۴۳۴
گردشگری/ امضای ۲۰ قرارداد همکاری برای جذب گردشگران عراقی به مشهد در قالب تورهای ورودی
اداره کل گردشگری

تعداد ۲۰ قرارداد همکاری برای ورود گردشگران عراقی به مشهد در قالب تورهای ورودی در حاشیه همایش سه روزه فعالان گردشگری ایران و عراق امضا شد.


به گزارش خبرنگار مهر، همایش فعالان گردشگری ایران و عراق طی سه روز در شهر مشهد با حضور ۶۰ نماینده از آژانس‌های گردشگری عراقی فعال در حوزه سفر به ایران، نمایندگانی از وزارت خارجه و وزارت میراث فرهنگی برگزار شد. اگرچه در طی این سه روز نشست‌های مختلفی برگزار شد اما بیشترین زمان به بحث‌های B۲B بین مدیران آژانس‌های ایرانی و عراقی گذشت. نتیجه آن نیز امضای حدود ۲۰ قرارداد میان آنها شد قراردادهایی که باعث می‌شود تا در روزهای آینده گردشگران عراقی بیشتری با تور و سازمان دهی شده به ایران بیایند.

امضای ۲۰ قرارداد جذب گردشگران عراقی به ایران در قالب تور

مبدا این ساماندهی آنجاست که در روزهای گذشته صدور روادید گردشگری توسط دولت ایران آزاد شد. اما با این شرط که گردشگران ورودی واکسینه شده باشند یا تست آنها منفی باشد و از قبل نیز هتل شأن را رزرو کرده باشند. به همین منظور تشکل‌های گردشگری استان خراسان رضوی درصدد برگزاری این همایش برآمدند تا بتوانند روی بازار عراق ویژه‌تر کار کنند. در این باره مجتبی احمدی عضو کمیته گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی گفت: سه کشور هدف اولیه ما عراق و پاکستان و عمان هستند. عراق اولین بازار ایران در حوزه گردشگری ورودی است چون بیشترین مسافر را می‌فرستد. از اول تا سی ام آبان ماه بیش از ۳۰ هزار زائر عراقی به مشهد آمدند یعنی هر روز هزار نفر. بعد از آن پاکستانی‌ها هستند که دلشان می‌خواهد با وجود مشکلات شأن به ایران برای زیارت سفر کنند. عمان و کویت نیز کشورهای بازار ایران هستند.


فعال گردشگری در حوزه تورهای ورودی بیان کرد: در گام اول، روی ساماندهی زائران عراقی کار شد. زائران عراقی تا کنون به صورت انفرادی به ایران و شهر مشهد می‌آمدند و در اماکن غیر مجاز سکونت داشتند. همه اتفاقاتی که برای ایرانی‌ها و عراقی‌ها در مشهد پیش می‌آمد به این دلیل بود که به صورت غیرمجاز در اماکنی که تاییدیه ندارد مستقر می‌شدند و ممکن بود دچار مشکل بهداشتی یا امنیتی شوند. این وضعیت ناهنجار بود. زائران عراقی در کنار زیارت برای درمان هم می‌آمدند و گرفتار دلالان غیرمجاز می‌شدند که زبان عربی بلد بودند و به کلینیک‌ها می‌رفتند و توافق می‌کردند که اگر بیمار به این مرکز برود، ۵۰ درصد سهم بگیرد. به نحوی که درآمد دلال از پزشک بیشتر بود.


وی با بیان اینکه در شهر مشهد ۱۲۰ هزار تخت وجود دارد گفت: سرمایه گذاران زیادی با شیوع کرونا دچار مشکل شدند اما با تلاش‌های فراوانی که شد لغو روادید با کشور عراق انجام شد. اتفاق خوبی بود و امیدوارم با کشورهای دیگر نیز این لغو روادید انجام شود.


این آژانس دار بیان کرد: حسن لغو روادید این است که حجم زائران ورودی به مشهد افزایش می‌یابد اما اگر کنترل نشود معایبی هم خواهد داشت. بنابراین وزارت میراث فرهنگی با دستگاه‌های مرتبط دستورالعملی تهیه کردند تا همانطور که زائران ایرانی را به حج، عمره و سوریه می‌فرستیم عراقی‌ها را نیز ساماندهی کنیم. به این ترتیب که پکیج‌هایی را تهیه کرده، نرخ مطلوب داده شود و بیمه و خدمات و هتل آن‌ها نیز مشخص باشد.

امضای ۲۰ قرارداد جذب گردشگران عراقی به ایران در قالب تور

تور ۷ روزه مشهد برای زائر عراقی با ۵۰ دلار!


این فعال گردشگری گفت: به همین دلیل با همکاری تشکل‌های صنفی استان خراسان رضوی که شامل هفت تشکل و انجمن هستند مانند انجمن راهنمایان، حرفه‌ای هتلداران، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری سلامت و … با هماهنگی متولیان و وزارت میراث فرهنگی از حدود ۶۰ دفتر خدمات مسافرتی در شهرهای نجف کربلا، حله و بغداد که در حوزه ورود به ایران فعالیت می‌کنند، دعوت کرده و مراکز اقامتی، بهداشتی و پزشکی خود را معرفی کردند. آنها پکیج‌هایی به آژانس‌ها ارائه کرده و توافقاتی با طرف عراقی داشتند تا بتوانند مسافران عراقی را بدون مشکل وارد ایران کرده و از اول تا پایان سفر برای آنها برنامه ریزی داشته باشند. در این پکیج ها به عنوان مثال برای هفت شبانه روز اقامت با سه وعده غذا ۵۰ دلار در نظر گرفته شده است.


احمدی گفت: وقتی مسافر عراقی ببیند سرویس دهی و قیمت پکیج تور مناسب است حتماً از خدمات تور و آژانس استفاده می‌کند تا دلال. به همین دلیل تصمیم گرفت شد که با دعوت از آژانس‌های عراقی، پکیج‌های مناسبی را ارائه کرده و از آنها بخواهیم در این حوزه با آژانس‌های ایرانی که در این برنامه نیز حضور داشتند؛ همکاری کنند. آنها در طول سفر خود از بیمارستان‌ها و مراکز اقامتی و مراکز تجاری دیدن کردند.


این مدیر آژانس در استان خراسان رضوی گفت: در واقع می‌توان گفت که در ۴۰ سال بعد از انقلاب چنین اتفاقی نیفتاده بود که یک جمع ۶۰ نفره از عراق به مشهد بیایند و بتوانند B2B صحبت کنند. ما در نظر داریم در دو ماه آینده از کراچی پاکستان نیز دفاتر فعال را دعوت کنیم و پرواز بین مشهد و لاهور برقرار شود. چون عمده شیعیان علاقه مند به امام رضا (ع) در پاکستان هستند و برای زیارت به سختی از مرز رد شده و با طی مسافت زیاد به مشهد می‌آمدند.


احمدی افزود: از دفاتر مسافرتی کشورهای دیگر مانند عمان نیز دعوت خواهد شد که به مشهد نیز بیایند از حدود ۲۲ آژانس می‌خواهیم که به ایران سفر کنند. همچنین در تفاهمنامه هایی که با این طرف‌های خارجی امضا می‌کنیم می‌خواهیم که این تعامل دو طرفه باشد و هیأت ایرانی هم به آن کشورها برود. ما می‌خواهیم تبادل و گفتگو و ملاقات با مدیران آژانس‌ها ادامه دار باشد و قطع نشود مانند عراق. به همین دلیل نزدیک به ۲۰ قرارداد بین آژانس‌های ایرانی و عراقی امضا شد و تنها بر اساس یکی از این قراردادها که آژانس بغدادی با ایرانی امضا کرد هفته آینده ۵۰۰ عراقی به ایران سفر می‌کنند.


توجه به بازار اروپا و غفلت از بازار منطقه


وی ادامه داد: ما در نمایشگاه‌های گردشگری زیادی شرکت کرده ایم و هزینه‌های گزافی داده ایم بابت حضور در نمایشگاه‌های خارجی، چند هزار یورو هزینه دادیم تا بتوانیم گردشگران اروپایی جذب کنیم در حالی که به راحتی می‌توان از منطقه گردشگر جذب کرد ضمن اینکه ذائقه آنها را می‌شناسیم و فرهنگ ما با آنها اشتراکات زیادی دارد. وقتی آنها نیز علاقه مند به سفر در ایران هستند و می‌خواهند به زیارت امام رضا (ع) بروند چرا روی این بازار کار نکنیم. ولی ما همه وقت ما را برای بازار اروپا می‌گذاریم و بازار منطقه خودمان را از دست می‌دهیم و آخرش هیچی عایدمان نمی‌شود. شاید بازار اروپا برای شیراز و اصفهان خوب باشد اما بازار مشهد متفاوت است.


احمدی گفت: روزانه بین ۹ تا ۱۱ پرواز در مسیر مشهد عراق داریم که نزدیک به هزار تا ۱۲۰۰ مسافر را جا به جا می‌کنند. تا امروز مسافران عراقی بدون ساماندهی به ایران می‌آمدند. اما می‌توان برنامه ریزی کرد و گفت که اگر با تور بیایید ۱۰۰ دلار و اگر با دلال وارد ایران شوید باید ۲۰۰ دلار بپردازید این طوری می‌توان فرهنگ سازی کرد که با تور سفر کنند.آژانس‌ها نیز با نرخ حداقلی و سود حداقلی می‌خواهند که سفر عراقی‌ها گروهی انجام شود. ما در جلسه‌ای که با سرکنسول عراق در مشهد داشتیم ایشان درباره مشکلات امنیتی که برای مسافران می آیند صحبت کرد و ما هم گفتیم که در صورت سفر گروهی حتماً امنیت آنها نه تنها تأمین می‌شود بلکه تضمین هم داده خواهد شد بنابراین از او خواستیم که سفرهای گروهی را در عراق تبلیغ کند خوشبختانه سرکنسول عراق در این زمینه با ما خیلی همراه است. از طرفی هتل‌ها و ایرلاین‌های مشهد نیز با ما همکاری می‌کنند تا بتوان پکیج ارزانی را در اختیار عراقی‌ها قرار دهیم.


وی گفت: در حال حاضر کشورهای دیگر ممکن است برای یک مجوز تنها به یک سازمان مراجعه کنند ولی ما در ایران برای یک مجوز به نهادهای مختلفی مراجعه کنیم. مثلاً برای کربلا به یک سازمان و برای جمکران به سازمان دیگر باید مراجعه کرد. من سال‌ها گفته ام که ما در پکیج ها می‌توانیم تا ۳۰ درصد قیمت کمتر از حج و زیارت دهیم اما مافیای شرکت زیارتی زیرمجموعه سازمان حج و زیارت اجازه کار به ما نمی‌دهد. هر چند رئیس سازمان حج و زیارت این شرکت را لغو کرد اما باز هم سایه آن روی گردشگری افتاده است. اکنون سازمان حج و زیارت اعلام می‌کند که پکیج خود را ریالی اعلام کنید نه دلاری. مگر با وجود بی ثباتی قیمت دلار می‌توانیم تضمین کنیم تا یک سال دیگر قیمت پکیج ما چقدر است؟


وی بیان کرد: ساماندهی گردشگری سلامت و الکترونیکی کردن ویزا در یک سال دوران کرونا تنها چیزی بود که دفاتر گردشگری را نگه داشت. ولی باید نظارت سازمانهای نظارتی بیشتر باشد که ویزا فروشی نشود و اگر کسی با ویزای سلامت به ایران آمد واقعاً برای درمان به بیمارستان برود. در مشهد معضلی که داریم این است که اگرچه عراقی و عمانی یا کویتی به مشهد می آیند اما حتماً به کشورشان برمی گردند اما اگر افغانستانی به ایران بیاوریم نگرانی این هست که رسوب کنند چون معمولاً از کشور خارج نمی‌شود و ما هم اگر بخواهیم آنها را به ایران بیاوریم مسئولیت شأن با خودمان است.


فاطیما کریمی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8250


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها