جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ پلان خارجی، سکانس روز ؛ بایدها و نبایدهای نمایش فیلم‌های خارجی در سینماهای مشهد

  • بازدید: ۲۲۳
نمایش فیلم‌های خارجی یکی از بحث‌های همیشگی اهالی سینما بوده‌ که همواره مخالفان و موافقان زیادی نیز داشته است. عده‌ای آن را به ضرر فیلم‌های ایرانی می‌دانند و ازسوی دیگر تعدادی، نمایش فیلم‌های خارجی را اتفاقی خوب برای اقتصاد سینمای ایران تصور می‌کنند. با وجود تمام این دیدگاه‌ها، نمایش فیلم‌های خارجی تا چندی پیش در سینماها مرسوم بود اما وزارت ارشاد این کار را متوقف کرد....  تا اینکه مدتی قبل، سازمان سینمایی وزارت ارشاد، نظام‌نامه جدید اکران را منتشر کرد. بر این اساس، برای ایجاد تنوع در نمایش فیلم‌ها روی پرده سینماها، نمایش فیلم خارجی در دستورکار قرار گرفت. این طرح در تیرماه با نمایش فیلم «همه پول‌های دنیا» در سه سینمای تهران آغاز شد ولی استقبال مردم را درپی نداشت. ازآنجایی‌که بعد از یک وقفه کوتاه، نمایش فیلم‌های خارجی در مشهد نیز شروع خواهد شد، به‌سراغ مسئولان سینما و یک منتقد فیلم‌ساز رفته‌ایم تا از بایدونبایدهای اجرای نمایش فیلم‌های خارجی آگاه شویم.﷯ نمایش فیلم خارجی به فیلم‌های ایرانی آسیب نمی‌زندظریف، مدیر سینما اطلس، معتقد است که فیلم خارجی مخاطب خاص خودش را دارد. او می‌گوید: مردم از تماشای فیلم خارجی در سینما استقبال می‌کنند؛ چون تجربه فیلم دیدنِ همگانی برای آن‌ها لذت‌بخش است. آن‌ها معمولا فیلم‌هایی را برای تماشا در سینما انتخاب می‌کنند که به‌لحاظ قصه، داستان و تکنیک، جذاب هستند؛ مثل فیلم‌های ترسناک یا فیلم‌های انگیزشی.ظریف که پیش از اعلام آیین‌نامه اکران، تجربه نمایش فیلم‌های خارجی را در سینمااطلس دارد، تصریح می‌کند:‌ در این چندوقت که براساس دستور و آیین‌نامه‌ وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی، امکان نمایش فیلم‌های خارجی را نداشتیم، مخاطبان ما پیگیر نمایش فیلم‌های خارجی بودند و از ما می‌خواستند که نمایش آن‌ها را ادامه دهیم.او درباره ضربه زدن نمایش فیلم‌های خارجی به فیلم‌های ایرانی بیان می‌کند: معمولا ما یک سانس در آخر هفته برای فیلم‌های خارجی درنظر می‌گیریم و بعید است با یک سانس در هفته، فیلم‌های ایرانی آسیب ببینند.ظریف معتقد است که مخاطبان فیلم‌های خارجی، مخاطبان همیشگی سینما نیستند، بنابراین با نمایش این فیلم‌ها فضای جدیدی برای سینماها فراهم می‌شود.﷯ جذاب نبودن فیلم‌های طرح جدیدفرزین جیرانی، مدیر سینماگلشن، نیز درمورد طرح جدید ارشاد برای نمایش فیلم‌های جدید توضیح می‌دهد: قرار بر این است که فهرست فیلم‌های خارجیِ دارای پروانه نمایش به سینماها ابلاغ شود اما تا الان فیلم‌هایی که از تهران فرستاده شده، فیلم‌های جذاب و مخاطب‌پسندی نبوده‌ اند. پیش از اجرای طرح جدید، فیلم‌هایی که ازطریق سینماتک تهران پخش می‌شد، فیلم‌هایی ترسناک، جذاب و با زیرنویس انگلیسی بود.او ادامه می‌دهد: فیلم‌هایی که الان برای نمایش گزینش شده‌اند، دوبله هستند و جذابیتی ندارند، بنابراین مخاطب‌ساز نیستند اما اگر فیلم‌های جذاب و به‌روز در ژانر اکشن، تخیلی یا ترسناک در سینماها نمایش داده شود، می‌تواند رونقی برای صنعت سینما باشد.جیرانی معتقد است که شیوه نمایش فیلم‌های خارجی با نمایش فیلم‌های ایرانی متفاوت است و باید برای نمایش این فیلم‌ها یک سانس و زمان مناسب درنظر گرفته شود.﷯ جذب مخاطب با فیلم‌های روز دنیابا وجود تمام صحبت‌ها، نمایش فیلم‌های خارجی به‌دلیل شرایط متفاوت ایران با مشکلاتی همراه خواهد شد. این روزها با گسترش لوازم ارتباطی، اینترنت و رعایت نشدن قانون کپی‌رایت در کشور ما، علاقه‌مندان می‌توانند فیلم‌ها را در فاصله کمی از اکران جهانی در خانه‌هایشان تماشا کنند. ازطرف دیگر فیلم‌های جهان با اصلاحیه‌ای برای نمایش عمومی مواجه می‌شوند؛ نکته‌ای که مخاطب را مجاب می‌کند تا در خانه به تماشای نسخه کامل فیلم بنشیند.مهدی رضایی، فیلم‌ساز و منتقد سینما، زمان پخش فیلم‌ها را مهم می‌داند و می‌گوید: اصولا پخش فیلمی در سینما که اکثریت پیش‌تر آن را دیده‌اند، اتفاق خنده‌داری است، بنابراین فیلم باید در زمان مناسب، با کیفیت خاص و با رویکرد مشخصی در سینماها پخش شود تا این طرح بتواند مفید باشد و با استقبال روبه‌رو شود. او همچنین معتقد است اکران فیلم‌های مهم تاریخ سینما با برگزاری برخی جلسات نقد و بررسی می‌توانند استقبال مخاطب را برای سینماها به‌همراه داشته باشند.رضایی درباره استقبال نکردن مخاطبان به‌دلیل اصلاحیه‌هایی که به فیلم‌های خارجی می‌خورد، بیان می‌کند: فیلم‌ها باید در زمان نزدیکی از اکران جهانی‌شان روی پرده سینماها بروند تا خیلی از مخاطبان آن را ندیده باشند. در این صورت، مخاطب شاید بگوید یک‌بار فیلم را در سینما می‌بینم و بار دیگر نسخه کامل آن را دانلود می‌کنم.﷯ فیلم‌های ایرانی کمتر، کیفیت بیشتردر این بین موضوع دیگری که مطرح می‌شود، صف طولانی نمایش فیلم‌های ایرانی است. ازآنجایی‌که عرضه و تقاضای ما در تولیدات سینما با یکدیگر برابر نیست، هرساله بسیاری از فیلم‌ها فرصتی برای نمایش پیدا نمی‌‌کنند. این اتفاق با اضافه شدن فیلم‌های خارجی به چرخه اکران تشدید خواهد شد. به این ترتیب فقط آثار معدودی می‌توانند به اندازه کافی روی پرده بمانند.رضایی معتقد است که اگر تعدادی از فیلم‌های ایرانی با اجرای این طرح زمین بخورند، ایرادی ندارد. او می‌گوید: این اتفاق باعث می‌شود تعداد فیلم‌ها کمتر شود و فیلم‌های با کیفیت خوب در سینما به نمایش درآید. از نظر او، تولید تعداد زیادی فیلم در سینمای ایران، دردی را دوا نمی‌کند.این منتقد ادامه می‌دهد: اگر فیلم‌هایی را نمایش دهیم که با استقبال روبه‌رو نشود، این طرح اشتباه است ولی اگر فیلم با استقبال همراه شود، همین به سینما کشاندن برخی آدم‌ها، موفقیت است؛ یعنی با فیلم‌های خارجی می‌توان سینما را شلوغ کرد و درکنار آن از مزایای دیگری هم بهره برد.﷯ افزایش رقابت میان فیلم‌هااز نظر رضایی، نمایش فیلم‌های خارجی، رقابت را افزایش می‌دهد. او ادامه می‌دهد: ما باید فیلم‌هایی را برای نمایش انتخاب کنیم که الگو باشند . سینمای ایران در رقابت با این فیلم‌ها رشد خواهد کرد حتی اگر برخی تهیه‌کنندگان این قضیه را دوست نداشته باشند.او معتقد است که اگر فیلمی باعث ایجاد گردش مالی برای صنعت سینمای ایران شود، قطعا به کلیت سینمای ما کمک خواهد کرد. رضایی ادامه می‌دهد: در سینمای جهان، فیلم‌ها در هر کجای دنیا پخش شوند، پول آن به جیب تهیه‌کننده فیلم می‌رود اما در ایران این پول به جیب افرادی برمی‌گردد که در گردش مالی سینمای ایران هستند؛ حال یا جیب سینماداران یا شورای صنفی نمایش؛ البته این اتفاق به‌دلیل نقض قانون، غیرعادلانه است ولی به‌نظر من می‌تواند فرصت خوبی برای سینماها باشد.او در پایان، نمایش فیلم‌های خارجی را به نفع همه می‌داند و معتقد است که دیدن فیلم روی پرده بزرگ، لذت متفاوتی دارد.  رضایی ادامه می‌دهد: تماشای فیلم خارجی حتی با سانسور در سینمای ایران یک تجربه بصری است که فرد را متوجه تفاوت سینما با تلویزیون و کامپیوتر می‌کند. در مشهد نیز ما سالن‌های بزرگی داریم که تجربه فیلم دیدن در آن‌ها می‌تواند به ارتباط بیشتر مخاطب با سینما کمک کند. منبع: شهرآرا آنلاین

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3585


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو