دیپلماسی❜ گردشگری/ تریبون آزاد فرهیخت: و باز هم خطر مصاحبه های آینده ناپژوهانه مسئولان در کمین صنعت گردشگری استان + ویدئو

  • بازدید: ۱۴۷
گردشگری/ تریبون آزاد فرهیخت: و باز هم خطر مصاحبه های آینده ناپژوهانه مسئولان در کمین صنعت گردشگری استان + ویدئو

تریبون آزاد فرهیخت: سلام، لطفا به جناب دیناری بگید که شما را به خدا در مصاحبه کردن هاتون، جا پای جناب قانعی رئیس صنف هتلداران استان نذارید و مثل ایشون همه چیز رو یا سیاه یا سفید نبینید که هیچ چیز در عالم مطلق نیست و همه چیز نسبی است! 

ایشون هم متأسفانه کم کم دارند به آفت اطلاعات خام درست اما نتیجه گیریهای اشتباه دچار میشن که اتفاقاً در سایت شما و در میان نظرات به خوبی اشاره شده و بر بلاتکلیفی و سردرگمی کسانی مثل من که باید پایان نامه کارشناسی ارشد خودشان رو با استفاده از این اطلاعات سازمانی آقایان مسئول در استان بنویسند و دفاع کنند، اضافه می کنه.

و اما اصل داستان اینه که دیدم حناب دیناری اخیراً در مصاحبه ای ویدئویی فرمودند مشهد در حوزه تاسیسات گردشگری اشباع شده و باید سرمایه گذاری ها رو به سمت شهرستان های استان هدایت کنیم! 

حالا من به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری توریسم چند تا سئوال از ایشون دارم: 

اول اینکه به نظر من مسئول ارشدی که به طور قاطع به سرمایه گذاران می گوید که در بخش تأسیسات صنعت گردشگری مشهد دیگه سرمایه گذاری نکنید که اشباع شده، دو حدس رو میشه زد: 

یا آن مقام مسئول به دریای عظیم ظرفیت های زمین مانده گردشگری زیارت در وضعیت اسفناک همین الان مشهد بصیرت کافی نداره تا چه برسه به پیش بینی سونامی گردشگری در پیش یعنی سیل ورود سالانه بیش از سی تا چهل میلیون زائر داخلی در افق 1400 به بعد خصوصاً با راه اندازی قطار سریع السیر برقی تهران به مشهد که قیمت پروازها رو هم به شدت کاهش میده که این حدس قطعاً اجل از شأن و جایگاه جناب دیناری هست چون قائم مقام گردشگری استان هستند و بیشتر از هر کارشناس دیگه ای میدونن که مشهد همین الان شدیداً تشنه سرمایه گذاریهای اقتصادی در همه بخش ها از جمله در تمامی حوزه های گردشگری و حتی تأسیسات اقامتی هست و از عدم سرمایه گذاری کافی بخش خصوصی و دولتی در این دومین کلانشهر استراتژیک ایران شدیداً رنج میبره!

اما حدس دوم از ارسال این سیگنال غلط و بلکه خیلی خطرناک اینه که حضرات آقایان مسئول، گویا هیچ مشاور مجربی دورشون نیست یا هیچ ارتباطی با اساتید زبده دانشگاه و پژوهشگران و آینده پژوهان این صنعت و حتی ریش سفیدان و پیش کسوتان این حرفه ندارند که در تبعیت از پایتخت نشینان و آیه یأس خونهای همیشگی، اینطور بی مهابا و مطلق و بدون اندکی تأمل به خطرات تبعات گفته هایشون، هر روز مصاحبه میکنند!

جناب دیناری، به قول طلبه ها اثبات شی نفی ما عدا نمی کنه! مغز حرف شما اینه که چون در مشهد تمرکز سرمایه گذاری در تأسیسات اقامتی گردشگری به وجود آمده، حالا ما برای تمرکززدایی، باید توصیه کنیم که سرمایه گذاران داخلی و خارجی و علاقه مند به صنعت مثلاً هتل سازی، خلاف میلشون مثلاً بروند پارک آبی و پارک طبیعت گردی بسازند یا بروند در سایر شهرستانها مثلاً هتل و پارک بسازند تا ثروت عادلانه در سطح استان هم توزیع بشه؟! 

آیا به نظر شما این حرف منطقی و علمی هستش؟! البته چه بسا یک بخش اطلاعات شما در باره اشباع سرمایه گذاری در حوزه واحدهای اقامتی شهر درست باشه که البته من تحلیل اینطوری آمارها رو قبول ندارم که در ادامه میگم، اما شما هم مانند جناب قانعی از این اطلاعات درست، لطفا اشتباه نتیجه نگیرید! به قول شاعر، جهان چون چشم و خط و خال و ابروست / که هرچیزی به جای خویش نیکوست.

چیزی که شما فراموش کردید اینه که ما سه لایه در تأسیسات اقامتی گردشگری مشهد داریم. لایه وسط که هتل های سه تا پنج ستاره هست که بله، حرف شما درسته و به لطف مجوزهای کیلویی شما کاملاً اشباع شده، اما در لایه سوم یعنی هتل های پنج ستاره به بالا مثلاً هفت ستاره که اصلا حرفش رو نزنین در تهرانش هم نیست تا چه برسه به مشهد! اما در لایه اول یعنی اقامتگاه ها و هتل های ارزان قیمت از خانه مسافرها گرفته تا زائرسراها و میهمانسراها و مسافرخانه ها و هتل های دو و یک ستاره و... حتی کمپ های اقامتی ارزان قیمت به طور وحشتناک نیازمندیم و بلکه در بحرانیم و گرنه زن و بچه مردم تو سرما و گرما نمیرفتن تو پارک طرق یا تو پارکینگ زیر حرم و تو حیاط مدارس چادر بزنن و یخ بزنن و مریض بشن یا برن تو مساجد و حسینیه ها دراز به دراز کنار هم بخوابند؟!
بپذیرید که بعضاً همین آمارها میشه حجاب برای ندیدن واقعیت ها و به قول حافظ علیه الرحمه: حافظ تو خود حجاب خودی از میان برخیز / باور کنید که صرف دسترسی به یکسری آمارهای چه بسا صحیح و غفلت از تحلیل علمی اونها در ظرف زمان و مکان و از همه مهمتر آینده پژوهی دانش بنیان، همیشه باعث میشه که خروجی تصمیمات اشتباه از آب در بیاد.

دقیقا مانند تصمیم اشتباه مسئولان کشور در ضرورت کاهش جمعیت در دهه 60، دیدید چه بلایی سر کشور آورده که هنوز که هنوزه آثار سوئش رو کسی نمی تونه جمع و جور کنه!نمیخواستم بحثم طولانی بشه ولی در تأیید این حدس دوم، مجبورم یه مثال فوتبالی بزنم و اون این که به نظر من، از بس آقایان در زمین فوتبال گردشگری استان الحمدلله مشغول کار هستند و به فکر گل زدن به دروازه که غافل میشن که این بازی، یک بازی تیمیه و همه باید در پازل خرد جمعی فکرهاشون رو روی هم بریزند و هم افزایی ایده ها کنند و یه جمله رو ده بار تو دهانشون بچرخونن و بعد بگن تا بالاخره دست آخر یک نفر بتونه گل بزنه!

اونم به دروازه حریف و نه گل به خودی که این روزها زیاد گل به خودی می زنیم! تازه، یادمون نره که همه چیز شوت گل نیست، بلکه یه چیز دیگه ای هم به نام پاس گل هم داریم که اهمیتش چه بسا از خود شوت گل بیشتر باشه !حالا به نظر من جناب دیناری هم کم کم دارند به آفت مصاحبه های جناب قانعی مبتلا میشوند و مانند ایشون، یه سره گل به خودی میزنن.

من همه نظرات سایر منتقدان رو در باره سیاه و سفید مصاحبه کردن جناب قانعی در سایت خوندم و باهاشون کاملاً موافقم، جناب دیناری هم یادشون رفته که نباید اینطور مطلق مصاحبه کنند، چراکه یک تصمیم اشتباه و یک مصاحبه عجولانه و آینده پژوهی نشده چه بسا باعث سرشکستگی و انصراف سرمایه گذاران از حضور در بازار رونق گردشگری استان بشه و اگه این تفکر غلط جا بیفته، دیگه قابل جمع کردن نیست! 

حتی پزشکان به کسی که به بیماری دیابت هم داره، هیچ گاه توصیه نمی کنند که کاملاً مصرف قند رو از سبد غذایی شون حذف کنند تا چه برسه به وضعیت همین امروز زائر و زیارت در مشهد که متأسفانه حتی در چهل سالگی انقلاب و با وجود این همه ثروت آستانقدس و شهرداری و شمار زیاد هتل ها و هتل آپارتمان ها و اقامتگاه های دولتی استانها و مدارس و خانه های مسکونی و با عرض شرمندگی و عذرخواهی از حضرت رضا(ع) کف کلاسهای مدارس و پارکینگ های حرم و...، هنوز که هنوزه بخش عظیمی از زوار و خانواده هایشان با همراهان کودک و افراد سالخورده و حتی مریض احوال، شب و روزشون رو در داخل چادر و در کمپ های اقامتی کم خدمات و بسیار فقیرانه اونم در سرمای بهاری نوروز و در گرمای طاقت فرسای تابستان میگذرونند!

لذا من اگه جای قائم مقام محترم گردشگری استان بودم، از کفه 75 درصدی مشهد کم نمیکردم تا این کفه 25 درصدی شهرستانها رو بالا ببرم! اینطوری میگفتم که مشهد به خاطر وجود مضجع منور رضوی، منحصر به فردترین شهر دنیا در عرصه گردشگری مذهبی هست و هرچه سرمایه گذاری در تمام حوزه های گردشگری اعم از مغزافزاری، سخت افزاری و نرم افزاری بشه، بازم کمه و هنوز که هنوزه نیاز هست، اما یک چیزی رو سرمایه گذاران نباید فراموش کنند و اون این که شاکله و ساختار گردشگری مانند اجزای بدن یک انسان، باید همزمان و به طور متناسب و هماهنگ با هم رشد کنه!

آمارهای ما نشون میده که متأسفانه به دلیل غفلت خود ما مسئولان گردشگری کشور و استان در اطلاع رسانی به موقع و آگاه سازی افکار عمومی سرمایه گذاران، در مقطع کنونی، کمی ترافیک سرمایه گذاری در بخش تأسیسات و احداث واحدهای اقامتی و هتلینگ داریم که البته این مسأله، جای هیچ نگرانی نیست و فی نفسه هیچ ضرری رو متوجه اونا نمی کنه، بلکه تنها آسیب مهمش میتونه این باشه که کمی بازگشت سود سرمایه رو طولانی تر کنه چون باید زحمت بیشتری رو برای جذب مسافر به روش های جدید بازاریابی بکشند و انعطاف و خلاقیت بیشتری از خودشون نشون بدهند، اما فی المجموع، باید بپذیریم که برای هژمونی ساختار گردشگری استان خوب نیست که در بخش هایی ما کثرت سرمایه گذاری و در بخش هایی دیگر با فقر سرمایه گذاری مواجه باشیم و لذا دست کمک به سوی سرمایه گذاران فعال بخش خصوی دراز می کنیم تا مسئولان امر رو برای رفع این نقیصه یاری کنند

بنابراین توصیه مؤکد ما به سرمایه گذاران قدیمی اینه که با قوت و قدرت، پروژه هایشون رو به اتمام برسونند و چون اغلب مسافران داخلی و حتی بسیاری از زوار خارجی مشهد، از افراد کم بضاعت یا طبقه متوسط هستند، خوبه که به ایده های خلاقانه و منعطف و طراحی روش های جذاب برای بازاریابی و جذب زائر داخلی و خارجی و افزایش ضریب ماندگاری اونا مانند تایم شرینگ (مالکیت زمانی کوتاه مدت واحدهای اقامتی مثلاً یک هفته یا یک ماه) هم توجه کافی کنند
اما سئوال ما از سرمایه گذاران جدیدالورود اینه که اگه به دنبال سودهای میان مدت و طولانی مدت و پایدار هستید، کماکان می تونید در بخش تأسیساتی مراکز اقامتی مشهد و صدالبته مراکز اقامتی ارزاق قیمت سرمایه گذاری کنید و ما کاملاً از اون استقبال می کنیم، اما اگه به دنبال سرمایه گذاری های کوتاه مدت هستند و میخواهید زمان بازگشت سود سرمایه گذاری هایتون سریع و سهل باشه، بهتره تا کاهش بار ترافیکی پروژه های اقامتی، بخشی از سرمایه هایتون رو به سایر بخش های جذاب گردشگری مانند احداث واحدهای تفریحی و سیاحتی و پارک های آبی، دهکده های گردشگری و سفره خانه های سنتی و... هم در مشهد و هم در سایر شهرستان های استان هدایت کنید تا اصطلاحاً سر اونها هم بی کلاه نمونه 

ما نیز در راستای وظیفه هدایتی خود در دولت، یک سری بسته های تشویقی مؤثری رو برای سرمایه گذاران این بخش ها در نظر گرفتیم تا این رشد متوازن در تمام شهرهای استان، باعث افزایش ضریب ماندگاری مسافر و زائر در مشهد بشه و رونق هم به شهرستان های استان برگرده، مثلاً از قبل با سازمان هایی مثل اداره کل مسکن و شهرسازی استان و یا شهرداری مشهد و شهرداری های استان هماهنگ کردیم و آماده ایم علاوه بر سرعت بخشی به صدور مجوزهای لازم قانونی خودمون در اداره کل گردشگری، اونا رو برای دریافت زمین های مطلوب و ارزان قیمت در خارج شهرها و یا دریافت زمین در داخل شهرها و صدور پروانه ساخت و از همه مهمتر اختصاص تسهیلات بانکی کم بهره با دوره بازگشت طولانی مدت اقساط، به سیستم بانکی کشور معرفی کنیم! 

و حرف آخر خدمت جناب دیناری این که کاش به پرسش غلط خبرنگار اعتراض می کردید و با اشتباه او همراه نمی شدید و نمی فرمودید که این کار برای توزیع عادلانه ثروت در استان صورت میگیره که البته خودتون بهتر می دونید عدالت به معنی برابری و مساوات نیست، بلکه عدالت یعنی قراردادن هرچیزی سر جای خودش! 

وقتی 99 درصد زوار مشهد برای زیارت مضجع شریف رضوی میان و از طرفی دیگه، مزارش مطهرشون هم فقط در مشهد هست، معلومه که اساساً باید تمرکز واحدهای اقامتی هم در مشهد باشه و اتفاقاً این عین عدالت هست و در تمام دنیا هم متداوله که واحدهای اقامتی دقیقاً در مجاورت جاذبه اول گردشگری باشند! 

چون عاقلانه نیست هیچ زائری رو برای اقامت و استراحت شبانه اش، تشویق کنیم مثلاً بره صد کیلومتر دورتر در هتل یک شهرستان دیگه استان اقامت کنه به بهانه این که میخواهیم توزیع عادلانه ثروت در کل استان برقرار بشه! یا بهش بگیم تو رو به خدا بیا برای رونق گردشگری مناطق های دیگه برو یه سری هم مثلاً به کلات نادری بزن!بلکه همانطوری که خودتون هم گفتید، هر منطقه گردشگری استان، یک سری جاذبه های طبیعی و جغرافیایی و تاریخی و خاص به خودش رو داره که بدیهی هستش این کار، وظیفه ملی سرمایه گذاران بومی همون منطقه هست تا برای ایجاد ظرفیت های گردشگری جدید حتی تو روستاهای منطقه شون، تشویق بشن و آستین همت بالا بزنند، نه مثلاً سرمایه گذار تهرانی یا ترک و عرب! 

درسته که چشمه های آب گرم فردوس با خواص درمانی ویژه، معجزه می کنه، اما فراموش نکنید که ورود 27 میلیون زائر رضوی به مشهد، هیچ ارتباطی با فردوس خودمون نداره و نباید برای تمرکززدایی از واحدهای اقامتی در مشهد، فرضاً به شخص بزرگی مانند آقای حسین ثابت سرمایه گذار مشهدی مقیم خارج از کشور و مالک 9 هتل بزرگ از جمله داریوش کیش بگوییم که بیا به جای مشهد، برو در فردوس هتل بساز تا عدالت در تجمیع ثروت در استان برقرار بشه که این خود عین ناعدالتی و نهایت بی تدبیری هست! 

به امید روزی که این جمله حکیمانه و امروزی بیل گیتس - که اتفاقاً کاملتر و بهتر از آن، هزاران سال پیش، در معارف دینی و روایی ما نیز از معصومین(ع) آمده - را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم که «امروزه کارهایی که نباید بکنیم، بیشتر از کارهایی است که باید انجام دهیم!»

چراکه، اطلاعات تحلیل نشده، صرفاً دیتاهای خامی هستند که اول باید چهار عمل اصلی روی آنها انجام شود تا حکم «اطلاعات» را پیدا کنند؛ یعنی تا زمانی که تجمیع نشدند، طبقه بندی نشدند، پردازش نشدند و در نهایت استخراج نشدند، نباید منتشر و مورد استفاده قرار گیرند و باید همچنان در پوشه خاکستری کشوی میز مدیران باقی بمانند؛ چراکه حکما می گویند انسانها هر کاری که انجام می دهند، یا برای جلب منفعت هست و یا دفع ضرر و ضرر انتشار دیتای خام این هست که همه چیز را برعکس می کند! یعنی کار مدیر می شود: جلب ضرر و دفع منفعت!

>>> مشاهده ویدئو...

>>> منبع خبر: خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی

>>> در این باره، نظر تریبون آزاد فرهیخت سال 97 را بخوانید...

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7513


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها