دیپلماسی❜ ورزشی/ میزبانی مشهد از مسابقات بین‌المللی کشتی چوخه و جشنواره اقوام ایرانی

  • بازدید: ۷۲۹
ورزشی/ میزبانی مشهد از مسابقات بین‌المللی کشتی چوخه و جشنواره اقوام ایرانی

در دیدار رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی با مدیر عامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی بر میزبانی مشهد از مسابقات بین‌المللی در رشته کشتی چوخه و سایر رشته‌های ورزشی زیر نظر این فدراسیون تاکید شد. رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی در سفر یک روزه به مشهد مقدس با مدیر عامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی دیدار کرد و در این جلسه بر میزبانی شهر مشهد از مسابقات بین‌المللی کشتی چوخه، رقابت‌های بین المللی بازی های بومی محلی و جشنواره بازی های بومی محلی اقوام ایرانی تاکید شد که قرار است سال آینده این رقابت ها به میزبانی مشهد برگزار شود.

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی در این دیدار گفت: در آینده نزدیک فدراسیون روستایی و بازی‌های بومی‌ و محلی مسابقاتی را در سطوح مختلف ملی و بین المللی برگزار خواهدکرد.

وی در این دیدار توضیحاتی در خصوص برنامه تدوین شده برای دهه کرامت ارایه کرد و پیشنهاد برگزاری لیگ کشتی چوخه را مطرح و امکانات خراسان رضوی برای برگزاری این رویداد ورزشی به ویژه آستان قدس رضوی را مورد توجه قرار داد.

رییس فدراسیون ورزش روستایی و  بازی‌های بومی محلی در ادامه از تشکیل لیگ مسابقاتی چون چوب کشی و هفت سنگ خبرداد و گفت: باور داریم که باید در معرفی توسعه بازی های بومی و محلی و برگزاری مسابقات و رویدادهای مختلف در سراسر کشور به طور جدی با همکاری سایر نهادها مورد توجه قراربگیرد.

لیگ چوخه با نام امام رضا(ع)

مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی نیز در این دیدار با اعلام آمادگی برای برگزاری لیگ کشتی با چوخه مزین به نام امام رضا(ع)، توسعه ورزش روستایی و عشایری را یکی از اولویت‌های برنامه‌ای این بخش اعلام کرد.

علیرضا تاج فیروز با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص توسعه ورزش در حوزه همه آحاد مردم با هدف ارتقاء سطح سلامتی و نشاط اجتماعی بیان کرد: این امکانات در همین راستا به بهترین شکل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در تلاش هستیم تا رویدادهای ورزشی از مناطق حاشیه‌ای به مراکز استان‌ها هدایت شود.

وی ادامه داد: اولویت ما ارایه خدمات به مناطقی است که از امکانات کمتری بهره‌ مند هستند. در همین راستا می‌توانیم تعامل‌ خوبی با فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی داشته باشیم. از پیشنهاد برگزاری لیگ کشتی با چوخه به نام امام رضا (ع) استقبال می‌کنیم و امیدواریم در سایر رشته های زیر مجموعه این فدراسیون رویدادهای ورزشی در دو بخش زنان و مردان برگزار شود.

میزبانی سه رویداد ملی و بین المللی 

رییس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: خراسان رضوی این آمادگی را دارد که میزبان مسابقات کشتی چوخه در سطح بین المللی باشد. همچنین با همکاری مجموعه آستان قدس رضوی می توانیم جشنواره بازی های بومی محلی اقوام ایرانی را در مشهد برگزار کنیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی، محمد رضا خوش باطن افزود: مشهد به عنوان یک کلان شهر از ظرفیت های خیلی خوبی برخوردار است و به دنبال میزبانی مسابقات کشوری در این شهر هستیم که در حال حاضر مسابقات بین المللی کشتی چوخه، رقابت های بین المللی بازی های بومی محلی و جشنواره بازی های بومی محلی اقوام ایرانی را پیشنهاد دادیم که با استقبال خیلی خوبی از سوی فدراسیون همراه بوده است.

ایسنا / خراسان رضوی 

با تاریخچه کشتی با چوخه « چوخه » از آغاز تا کنون بیشتر آشنا شویم:

ورزش کشتی در ایران از قدمت بسیار طولانی برخوردار است  به طوری که تاریخ پیدایش آن نامعلوم و به موازات تاریخ پیش رفته است  این رشته در ایران، ترکیه، یونان، یوگسلاوی، روسیه، ژاپن و کره متداول بوده است و به شکل های مختلف انجام می شده است، این تنوع در اجرا حتی در کشور ما در استان ها، ایلات و عشایر نیز وجود داشته است در خراسان چوخه، در مازندران  لوچو، در گیلان گیله مردی، بغل به بغل در ارسنجان، گلی  یا روغنی در ترکیه، گرش در خوزستان، کمر به کمر در ترکمن صحرا، پهلوانی در زورخانه های تهران و قم ،  ترکمنی در مازندران، سومو در ژاپن، سامبو در روسیه و دهها کشتی دیگر که سرآمد همه  آنان کشتی چوخه ای (چقه ای) بوده است

«چوخه» در کلات نادری، درگز، چاپشلو، قوچان، شیروان. چناران، بجنورد و اسفراین متداول بوده که بعدها در مشهد، نیشابور، تربت جام، تایباد و  آشخانه نیز مرسوم  شده است.

این ورزش در روستاها ایلات و عشایر انجام می گیرد و اوج شکوه و جلال آن در مراسم بزرگ سیزده و چهارده  فروردین  اسفراین است  .

در گذشته های  نه چندان دور، «چوخه» خاستگاه کشتی گیران بنامی بوده و از این رشته پرطرفدار و زیبا، قهرمانان بزرگی به پا خاستند و در جهان نیز سرآمد همه دلاوران شدند.

در اولین دوره  مسابقات کشتی آزاد دوستانه ایران و ترکیه در سال ۱۳۲۶ چهار نفر از «چوخه کاران» در معیت تیم ملی ایران قرار گرفتند بیش از ۵۰ کشتی گیر از “چوخه کاران خراسان” در کشتی آزاد و فرنگی ایران آواز پهلوانی دادند این همه افتخار منبعث از “لنگ های زیبا و اصیل چوخه” بوده است به طوریکه احمد طاهری با وزن ۷۰ کیلوگرم بر پهلوان حاج محمد سرپلی با وزن ۱۲۰ کیلوگرم با فن لنگ، پیروز شد .

تمامی مربیان، علاقه مندان و مردم در کسب افتخار آن سهیم اند  شادروان  شورورزی، علی کاظمی، احمد وفادار، فرهاد شعبانی، قاسم محمد خانی، عباس گلمکانی، ابوالقاسم سخدری، غلامرضا گلکار، مرحوم سخی پرووزه، محمد علی صحرایی،  قربانعلی محجوب، عزیز نظری، علی روحانی، محمد رضا فرخنده، محمد علی زاهد، حاج علی اصغر خدمتگزار، احمد طاهری، محمد کیفی و آقایان: محمود قشنگ، خدابخش عفت دار، حسین مهرافروزیان، احمد بهمنی، مسلم اسکندر فیلابی، علیرضا رستمی، احمد سدیدی، ابراهیم آزمون،  علی با مشکی، اکبر شیدا، قدرت اوغازیان، امیر منوری، حمزه محمد خانی، جواد محمد خانی، اصغر یزدانی، حسنعلی در تومی، غلامرضا حلمی و  دهها قهرمان دیگر از “چوخه” به پا خاستند و در  کشتی آزاد و فرنگی قهرمان ایران شدند .

در کشتی های پهلوانی و زورخانه ای ،  پهلوان اکبر آخوند زاده، اکبر خراسانی، سلیم خراسانی، آخوند خراسانی، حاج سید تقی رضوی، حاج سید رضا رضوی، حاج مختار کاشی، حاج محمد محرر، حاج حسام خوشنویسان، نایبعلی خان ملک،  کریم محمدیان، مصطفی طوسی، قلی زنجانی، جمیل پروین، گل حسین کچرانلوئی، نعمت الله حذیفی، فرهاد شعبانی، قربان محمد بهادری، ابوالقاسم سخدری، عباس گلمکانی، احمد وفادار، یعقوبعلی شورورزی، فرخ تورانی، محمد دربان، ابراهیم آزمون، امیر قربانی، عزیز نظری، علی روحانی،  محمود قشنگ، حسین مهرافروزیان، قدیر نخودچی، بهارستانی، ناجی، و دهها قهرمان دیگر که در کشتی پهلوانی مقام اول را کسب نمودند .

انجمن چوخه کشور از خدمات ارزنده پهلوان محسن سیلاخوری در تدوین فرهنگ مکتوب چوخه در جریان نخستین لیگ مسابقات چوخه باشگاههای کشور که در سال ۱۳۹۴ در اصفهان برگزار شد، از ایشان تقدیر و تشکر کرده است.

در رشته «جودو» و «کوراش» نیز «چوخه کاران» زیادی درخشیدند، مرحوم  عزیز نظری، حسن خان حسن پور، برات لعل نظام، علی شهیدی، بهروز پرهیزگا ر، خسرو دلیر، علی چمن پا، حسن نیک بین، عباس فلاح، علی رضایی، حسین علی اکبری، علی محمد نیا، الیاس علی اکبری، احمد عفتی، حسن امانی، مصطفی دلیریان، ایوب حسنی، قاسم اسدی، برادران نیک بین، پهلوانلو،  احمد قاسمی، محمد تقی فیاض، عزیز تقدیسی، عقیل شاهی، یونس کریمان، علی معلومات، جواد روحانی و دهها جودو کار دیگر که در گهواره  «چوخه» پرورش یافتند.

به قلم: محسن سیلاخوری، ۲ تیر ۱۴۰۰ 

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8109


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها