دیپلماسی" ورزشی/ به بهانه پیشنهاد عجیب مشهدی‌ها برای میزبانی بین‌المللی؛ نوشدارو بعد از مرگ عزت فوتبال ایران + پاسخ آستان قدس رضوی

  • بازدید: ۳۰
ورزشی/ به بهانه پیشنهاد عجیب مشهدی‌ها برای میزبانی بین‌المللی؛ نوشدارو بعد از مرگ عزت فوتبال ایران + پاسخ آستان قدس رضوی
فدراسیون فوتبال ایران

بعد از اینکه آبروی فوتبال ایران به حراج گذاشته شد حالا مسئولان ورزش مشهد اعلام آمادگی کرده‌اند تا در رویدادهای بین‌المللی میزبان باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ فوتبال ایران مدتهاست که درگیر مشکل زمین و استادیوم مناسب است. با آغاز پروژه بازسازی آزادی به عنوان تنها ورزشگاه استاندارد و بین المللی ایران، مصیبت فوتبال شروع شد چرا که هیچکدام از ورزشگاه های ایران شرایط برگزاری یک بازی بین المللی مطابق با استانداردهای فیفا و AFC را ندارند. 

از سوی دیگر معضل حیرت انگیز چمن در تمامی استادیوم های ایران سبب شده که علاوه بر استانداردهای نداشته، این مشکل بزرگ نیز وجود داشته باشد و به نوعی قوز بالاقوز شود. به جرات می توان گفت در حال حاضر در سراسر ایران هیچ استادیوم، بله هیچ استادیومی وجود ندارد که یک چمن ایده آل و مناسب برای برگزاری یک مسابقه فوتبال را داشته باشد.

همین سبب شده که تیم های پرسپولیس و استقلال در لیگ برتر آواره شهرستانها شوند اما این معضل بزرگ در بازیهای بین المللی به شدت توی ذوق می زند و بدل به یک بحران می شود. بحرانی که اوج آن بازی تیم ملی برابر قرقیزستان در انتخابی جام جهانی در ورزشگاه فولادشهر بود که چمن هزارتیکه و زشت آن به شدت توی ذوق می زد و مایه آبروریزی بود.

با آغاز رقابتهای لیگ نخبگان آسیا این مشکل مضاعف شد و با حضور پرسپولیس و استقلال در این رقابتها مصیبت نداشتن ورزشگاه استاندارد بیش از پیش به چشم آمد. 

در نهایت استقلال در هفته نخست در ورزشگاه محقر و کوچک و غیراستاندارد شهدای قدس میزبان الغرافه بود اما علاوه بر زمین چمن زشت و کچل و ناهموار، مشکلاتی همانند برق ورزشگاه، کابل کشی خطرناک و غیراستاندارد، گیت های داربستی و حتی خرابی آسانسور نیز به شدت میزبانی باشگاه استقلال را زیر سئوال برد به گونه ای که رامین رضاییان ستاره استقلال در پایان بازی شخصا از تیم الغرافه به خاطر مشکلات و کمبودهای میزبانی عذرخواهی کرد.

با وجود این مشکلات بزرگ و آبروریزی های زشت برای فوتبال در مسیر میزبانی های بین المللی یک ورزشگاه آبرومند و استاندارد در ایران وجود دارد که بتواند میزبان رقابتهای بین المللی باشد.

استادیوم امام رضا(ع) در مشهد که نسبت به سایر استادیوم های ایران از کیفیت و استاندارد بهتر و بالاتری برخوردار است و حتی به عنوان ورزشگاه پیشنهادی استقلال معرفی شد اما در کمال حیرت و تعجب متولیان این ورزشگاه اعلام کردند اجازه برگزاری بازی در این استادیوم را نمی دهند!

در حالیکه این ورزشگاه با پول بیت المال و مردم ساخته شده و باید در اختیار اعتبار و آبروی ایران و ایرانی باشد، متولیان ورزش و ورزشگاه از میزبانی تیم های فوتبال در این شهر به بهانه های واهی امتناع کردند تا اینگونه به آبروی ایران چوب حراج بزنند. آنهم ورزشگاهی که متعلق به مردم است و قطعا ملک شخصی کسی نیست!

پس از گذشت ۳ ماه و برگزاری ۲ بازی بین المللی با مصیبت و مشقت های فراوان و البته آبروریزی، حالا تربیت بدنی آستان قدس ناگهان اعلام کرده که آمادگی کامل داریم استادیوم امام رضا(ع) را در اختیار فوتبال ملی و باشگاهی کشور قرار دهیم.

اظهاراتی که داغ دل فوتبال دوستان و مردم را تازه کرده و این نکته را به یادها آورده که وقتی تیم ملی این کشور در به در یک زمین و یک استادیوم بود، آقایان از پذیرش تیم ملی این کشور سرباز زدند و حالا چه اتفاقی افتاده که در این موضوع کوتاه آمده اند؟

نکته مستتر اینجاست که این پیشنهاد چندان بدون حاشیه هم نیست. چرا که تربیت بدنی آستان قدس اعلام کرده که فقط در چهارچوب و ضوابط قوانین حاضر هستند در این ورزشگاه میزبانی کنند؛یعنی اینکه ورود زنان به این ورزشگاه احتمالا ممنوع خواهد بود  و اگر این طور باشد عملا میزبانی مشهد دردی از این فوتبال دوا نخواهد کرد؛ چرا که طبق پروتکل‌های فیفا در همه مسابقات باید بانوان هم در. ورزشگاه حضور داشته باشند.

با این شرایط باید گفت که نباید زیاد روی میزبانی مشهد حساب کرد و برای میزبانی از بازی های تیم‌ملی و لیگ قهرمانان باید چاره دیگری اندیشید.

پاسخ آستان قدس رضوی: اعلام آمادگی دوباره ورزشگاه امام‌رضا(ع) برای برگزاری بازی‌های ملی و آسیایی
مدیر‌عامل مؤسسه تربیت‌بدنی بنیاد کرامت رضوی بار دیگر موضع آستان قدس رضوی را درباره یک موضوع مهم تشریح کرد

«ورزشگاه امام رضا(ع) یک سرمایه ملی و هدیه‌ای از طرف آستان قدس رضوی برای مردم عزیز و سرافراز ایران اسلامی است.همان‌طور که قبل از این هم بارها از طرف آستان قدس رضوی اعلام شده، ما هیچ مانعی برای برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی و اردوهای ورزشی در این ورزشگاه نداریم. به طور طبیعی برگزاری هر گونه مسابقه در این ورزشگاه همانند دیگر ورزشگاه‌های کشور تابع قوانین مرتبط و اخذ مجوزهای لازم است و در صورت دریافت مجوز، آستان قدس رضوی برای در اختیار گذاشتن این ورزشگاه آمادگی کامل دارد».

این‌ها صحبت‌های دکتر امین‌زاده، مدیرعامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی است که پس از پایان هفته اول لیگ نخبگان آسیا روی آنتن صداو سیما بیان شد و نشان داد برخلاف تبلیغات مسمومی که انجام شده، آستان قدس رضوی مانعی برای میزبانی از بازی‌های بین‌المللی در استادیوم امام رضا (ع) نیست و اتفاقاً همیشه در کنار ورزش کشور برای ارائه خدمات به ورزشکاران و زائران و مجاوران بوده است. 

با این حال همان‌طور که دکتر امین زاده تأکید دارد تمام این خدمت‌رسانی‌ها طبق قوانین انجام شده و می شود. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته بسیاری تلاش داشتند برای انجام نشدن دیدارهای ملی در مشهد به منتقدان و مردم آدرس غلط بدهند. 

جالب این که تاج فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی هم  دلیل اینکه تیم ملی در استادیوم پنج‌ ستاره امام رضا(ع) به میدان نرفت را عدم تضمین لازم از سوی فدراسیون برای مراقبت از فضای عمومی و آبروی شهر مشهد عنوان داشت و به‌ صراحت گفت: اگر مسببان آبروریزی بازی با لبنان تنبیه می‌شدند، امروز مشهد با آغوش گشاده پذیرای تیم ملی بود.

سرآغاز چالش برگزاری مسابقات فوتبال در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد از نهم فروردین‌ ماه ۱۴۰۱ کلید خورد؛ جایی که تیم ملی فوتبال ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد به مصاف هم رفتند. 

به گفته تاج فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در آن بازی مأموران با گاز فلفل افرادی که پشت در ورزشگاه بودند را متفرق کردند. 

اتفاقی که بازتاب بین‌المللی بزرگی داشت و حتی پای رئیس جمهور وقت و سایر مقامات را به ماجرا باز کرد و آن‌ها قول پیگیری دادند اما در عمل تا امروز اتفاقی رخ نداده است.  

آدرس غلط به منتقدان

اما این داستان زمانی پیچیده شد که خبر تمرین یک تیم باشگاهی افغانستان در این استادیوم مخابره شد. این خبر سبب شد بسیاری این رفتار را تبعیض‌آمیز ارزیابی کرده و مسائل بی توجهی به تیم ملی را بهانه انتقادهای شدید خود قرار دهند.

مصاحبه سرمربی تیم ملی هم بنزین روی آتش انتقادها بود. جایی که امیر قلعه‌نویی، در گفت‌وگویی رادیویی گفت: «یک ایرانی اصیل چرا نباید دوست داشته باشد که تیم ملی کشورش در شهرش بازی کند؟ 

من از سازندگان آن ورزشگاه تشکر می‌کنم. سؤال من این است که چرا ورزشگاه را در اختیار تیم ملی نگذاشتید؟ هدف ما این بود که اولین بازی خودمان را در مشهد و کنار امام رضا (ع) برگزار کنیم تا به پابوسشان برویم، ولی هیچ‌کسی به ما توضیح نداد».

همین مصاحبه کافی بود تا مسئولان مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی در بیانه‌ای جواب تمام ابهامات را بدهند. روابط عمومی ورزشگاه امام رضا (ع) در واکنش به این ماجرا نوشت: 

«برگزاری مسابقات فوتبال در این ورزشگاه منوط به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح است. بعد از آن این ورزشگاه در چارچوب قوانین ابلاغی قرارداد اجاره را منعقد می‌کند. تیم اتک انرژی افغانستان نیز پس از عقد قرارداد و پرداخت کلیه هزینه‌های جاری این ورزشگاه اقدام به برگزاری اردو کرد.»

مشهد آماده میزبانی است

در ادامه همین کش‌مکش‌ها محسن حیدری، دبیر هیئت فوتبال خراسان رضوی در خصوص حضور و تمرین یک تیم افغانستانی در ورزشگاه امام رضا(ع) با وجود محدودیت‌هایی که برای سایر تیم هاست توضیحات جالبی داد: 

«هیچ محدودیتی برای هیچ تیمی وجود ندارد، این تیم افغانستانی، به عنوان نماینده افغانستان در چلنج لیگ آسیا، قراردادی با مجموعه آستان قدس بسته است و یک ماه تمرینات تیم را به این ورزشگاه آورده. هرتیمی می‌خواهد تمریناتش را بیاورد به مجموعه ورزشی امام رضا(ع) طبق مقررات هیچ مشکلی نیست. بنابراین هیچ تبعیضی صورت نگرفته است. 

بازی‌های تیم خیبرخرم آباد، نساجی مازندران و همین چند هفته پیش بازی هوادار- ذوب آهن در این ورزشگاه برگزار شده است. ضمن اینکه پیش از این هم تیم ملی در همین زمین تمرین کرده است و مشکلی نیست. منتها بحث برگزاری دیدارهای بزرگ کشوری و بین المللی مبحثی جداگانه است که نیاز به اخذ مجوزهای لازم دارد.»

حیدری درخصوص لغو بازی تیم ملی در مشهد هم توضیح داد: «تیم ملی دوست داشت اینجا بازی کند ولی طبق نظر فدراسیون و مصاحبه آقای تاج، چون بازی تیم ملی پانزده شهریور و درست روز بعد از شهادت امام رضا(ع) بود و مشهد در این شرایط پذیرای میلیون‌ها زائر بود و شرایط برگزاری بازی تیم ملی وجود نداشت. خود مسئولان تیم ملی هم این موضوع را اذعان داشتند. غیر از این مانعی نبوده و ورزشگاه امام رضا(ع) قطعاً قابل اتکاست».

سرنخ اصلی کجاست؟

با این تفاسیر می‌توان تربیت بدنی آستان قدس رضوی را در ماجراها و حاشیه‌های به‌وجود آمده بی‌تقصیر دانست و  سرنخ محدودیت‌ها در برگزاری بازی‌ها در مشهد را در جاهایی دیگر جست‌وجو کرد. 

مشهد با داشتن دو استادیوم مجهز تشنه برگزاری بازی‌های ملی و باشگاهی است به شرط اینکه شرایط خاص این کلان شهر بزرگ مذهبی مدنظر همه ارگان‌ها باشد و تمام زمینه‌ها برای برگزاری این رویداد فراهم باشد.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8612


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم تازه ها

آرشیو توضیح

مخاطبانی که فرصت زیادی برای «فرهیخت گردی» ندارند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن ، اهم تازه ها و یافته های مطالعاتی اخیر فرهیخت را در «یک نگاه» ببینند و بخوانند، ما آنها را ذیل این بخش گرد هم آورده ایم.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود این یعنی آن که اگر با گذشت ۴۵ سال، هنوز نمی توانیم یک آمار موثق از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع خارجی ارائه دهیم، پس هر گونه برنامه ریزی برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ و این واقعاً مایه فضاحت دیاری است که ادعای قطب اول گردشگری کشور را دارد. آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضعییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو