دیپلماسی❜ هنری/ کسب نشان طلای جهانی "فیاپ" در جشنواره قرقیزستان توسط بانوان عکاس خراسانی برای نخستین بار

  • بازدید: ۵۹۰
هنری/ کسب نشان طلای جهانی "فیاپ" در جشنواره قرقیزستان توسط بانوان عکاس خراسانی برای نخستین بار

عکاسان خراسان رضوی در سطح بین‌المللی صاحب عنوان هستند... رییس هیات مدیره موسسه هنری عکاسان خراسان رضوی بر ظرفیت‌ قابل توجه هنر عکاسی در این استان تاکید و بیان کرد: عکاسان خراسان رضوی به‌ ویژه از مشهد تاکنون در همه جشنواره‌هایی که حضور یافته‌اند رتبه‌های برتر و جوایز ممتاز بین‌المللی را به دست آورده‌اند.  مهدی زابل‌عباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت "روز جهانی عکاسی" افزود: امسال یکی از بانوان عکاس خراسانی برای نخستین بار نشان طلای جهانی "فیاپ" را در جشنواره قرقیزستان کسب کرد که رخدادی بی‌سابقه برای کشورمان است. 

فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (Fédération Internationale de l'Art Photographique) که سال ۱۹۴۶ میلادی در کشور لوکزامبورگ واقع در غرب اروپا تاسیس شد شامل مجموعه‌ای از مووسسات ملی ۹۰ کشور و عضویت یک میلیون عکاس از پنج قاره جهان است. فیاپ نه تنها برگزارکننده مستقیم مسابقات دوسالانه یا بینال و جام جهانی عکاسی است بلکه همه ساله افزون بر ۶۰۰ نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی عکس با مجوز آن در کشورهای گوناگون برپا می‌شود. 

وی ادامه داد: پارسال نیز دیگر بانوی عکاس از خراسان رضوی موفق به کسب نشان نقره از جشنواره بین‌المللی "پی.اس.ای" شد. 

رویداد هنری PSA از معتبرترین جشنواره‌های عکاسی دنیا، هر ساله در شش بخش "پروژه عکاسی، عکس طبیعت، عکاسی خبری، عکس سفر، چاپ تصویر و عکس سه بعدی" از سوی انجمن عکاسی آمریکا برگزار می‌شود. این نهاد نیز با نزدیک به ۹۰ سال سابقه، از بزرگترین انجمنهای غیرانتفاعی عکاسی با پنج هزار عکاس هنرمند خبره و ۴۶۰ موسسه عکاسی از ۸۰ کشور جهان، فعال در زمینه عکاسی از مبتدی تا حرفه‌ای، ارائه آموزشهای تخصصی آنلاین، برپایی وبینارها، گروههای مطالعاتی و مسابقات بین‌المللی عکس است. 

رییس هیات مدیره موسسه هنری عکاسان خراسان رضوی گفت: مهمترین رویدادهای سالانه حوزه عکاسی مربوط به فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (فیاپ) است که برخی جشنواره‌ها را در تمامی کشورها برگزار می‌کند و بالاترین امتیازی که عکاسان می‌توانند با شرکت در آنها کسب کنند "نشان طلای فدراسیون جهانی عکاسی" است. 

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا به اعطای عنوانهای ارزشمند حرفه‌ای مانند "عکاس هنرمند جهانی" و "عکاس ممتاز جهانی" با عناوین لاتین AFIAP و EFIAP از سوی فیاپ اشاره و بیان کرد: سه نفر از عکاسان خراسان رضوی این عنوانهای جهانی را کسب کرده و سه عکاس دیگر خراسانی در آخرین مراحل روند دریافت این عناوین قرار دارند. 

فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (فیاپ) برای "هنرمندان عکاسی که بخاطر تصاویرشان" شناخته شده‌اند پنج عنوان حرفه‌ای ارزشمند بین‌المللی را ناظر بر سطح تخصص و هنر هر عکاس اعطا می‌کند. 

عنوان AFIAP یا "هنرمند فیاپ" نخستین لقب بین‌المللی است که عکاسان می‌توانند از فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی دریافت کنند. این لقب به هنرمندان عکاسی اعطا می‌شود که کیفیتها، تکنیکهای هنری و تولیدات هنری آنها از طریق شرکت در جشنواره‌های عکاسی بین‌المللی زیر نظر فیاپ تایید شده باشد. 

عنوان EFIAP یا "هنرمند ممتاز فیاپ" به هنرمندان عکاسی اعطا می‌شود که غیر از داشتن تکنیکهای ممتاز، تعداد معناداری از عکسهایشان در تعداد زیادی جشنواره بین‌المللی زیر نظر فیاپ پذیرفته شده باشد. این عنوان خود دارای هفت سطح شامل نشان طلا، نقره، برنز، پلاتین و سه سطح با نام الماس است 

عنوان MFIAP یا " استاد عکاس فیاپ" نیز به یک هنرمند عکاس به پاس تمامی خدماتی که در زمینه عکاسی هنری انجام داده اعطا می‌شود و سومین لقبی است که پس از دریافت عنوانهای AFIAP و EFIAP می‌توان دریافت کرد. این لقب با توجه به موفقیتهای شخصی در زمینه عکاسی اعطا می‌شود. نامزد دریافت این عنوان می‌بایست دارای لقب EFIAP باشد که حداقل سه سال از زمان دریافتش گذشته است. 

عنوان ESFIAP یا "عکاس ممتاز فیاپ برای خدمات ارائه شده" به عکاسانی اعطا می‌شود که در طول زمان خدماتی استثنایی در سطح بین‌المللی برای حوزه عکاسی انجام داده‌اند. 

فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی همچنین برای هنرمندان عکاسی که به وسیله تصاویر یا فعالیتهای حرفه‌ای خود بطور عمومی به پیشرفت عکاسی کمک کرده‌اند عنوان HonEFIAP یا "درجه افتخاری ممتاز فیاپ" را به عنوان بالاترین لقب اعطا می‌نماید لذا تعداد افراد دارای لقب HonEFIAP محدود است. 

ظرف ۷۵ سال گذشته تاکنون که از سابقه تاسیس و فعالیت فیاپ می‌گذرد، ۶۶ عکاس ایرانی موفق به دریافت عنوانهای AFIAP و EFIAP از این فدراسیون معتبر جهانی شده‌اند. 

رییس هیات مدیره موسسه هنری عکاسان خراسان رضوی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان ظرفیتهای زیادی در حوزه عکاسی دارد که مدیون آموزشهای آکادمیک فعالان هنرمند و متخصص بومی این عرصه در خراسان رضوی است. 

وی ادامه داد: هفت سال وقت و زمان در چارچوب تلاشهای اخیر همین عکاسان برای توسعه آموزشهای آکادمیک عکاسی در چارچوب اقدامات موسسه هنری عکاسان خراسان رضوی صرف شده است. 

زابل‌عباسی بر اهمیت مقوله آموزش برای پیشرفت حوزه عکاسی تاکید و بیان کرد: افزایش کمی و کیفی آموزشهای آکادمیک در این حوزه، تضمین‌کننده کسب نتایج درخشانتر برای عکاسان خراسان رضوی است. 

وی گفت: آموزشهای ارائه شده توسط موسسه هنری عکاسان خراسان رضوی در ابتدا تجربی بود و به تدریج به سمت ارائه آموزشهای هدفمند سوق یافت تا اینکه امروز منجر به کسب عنوانهای تخصصی ارزشمند جهانی برای عکاسان این استان شده است. 

رییس هیات مدیره موسسه هنری عکاسان خراسان رضوی، فعالان این عرصه را شامل سه گروه ذکر و بیان کرد: گروه نخست فعالان در حوزه عکاسی "هنرجویان مبتدی یا آماتور" هستند. 

وی افزود: گروه دوم شامل عکاسانی است که از "محل عکاسی درآمد دارند و صاحب آتلیه و لابراتوار" هستند. گروه سوم را نیز "عکاسان حرفه‌ای و آزاد" تشکیل می‌دهند. 

زابل‌عباسی ادامه داد: تعداد عکاسان آماتور در خراسان رضوی ۳۷۰ نفر، شمار عکاسان حرفه‌ای و پیشکسوت ۷۸ نفر و تعداد عکاسان نیمه‌حرفه‌ای و آتلیه‌دار که زیر پوشش اتحادیه صنفی نیز هستند ۳۲۰ نفر است. 

زابل عباسی همچنین بزرگترین مشکل کنونی عکاسان را مواجهه بحران شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر کسب و کارها اعلام و بیان کرد: عکاسان به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ تنها قادر به شرکت و حضور مجازی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی هستند زیرا ظرف ۱۹ ماه اخیر به ندرت نمایشگاه عکس و یا جشنواره عکاسی به صورت حضوری برگزار شده است. 

وی گفت: با این وجود عکاسان خراسانی در مقابل صدمات زیادی که از بحران مرونا متحمل شده‌اند، کمتر مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته‌اند، هرچند وزارتخانه متولی امور هنری و هنرمندان حمایتهایی از فعالان این صنف داشته اما حجم آن متناسب با خسارتهای وارده و پاسخگوی نیاز عکاسان نبوده است. 

۱۹ آگوست میلادی برابر با ۲۸ مرداد ماه شمسی با عنوان "روز جهانی عکاسی" نامگذاری شده است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8050


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها