به قلم عبدالرضا زرگری/ خرسندیم که اواسط دی ماه در مشهد، شاهد برپایی همزمان سه نمایشگاه هستیم، نمایشگاه بینالمللی رایانه (ایرانکام)، نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند، و نمایشگاه تخصصی تجهیزات و فناوریهای حفاظتی و امنیتی آن هم در محلی که قرار است میزبان نمایشگاه های ملی و «بین المللی» مشهد باشد، اما بسیار گلایه مندیم که چرا در این سه رویداد مهم و بسیار مستعد برای حضور شرکت های ...
... غیر ایرانی، باید شاهد حضور فقط یک «هیئت خارجی»!!!آن هم از آن سوی ینگه دنیا، یعنی فرانسه باشیم در حالی که سال گذشته، در همین نمایشگاه، شاهد حضور نمایندگان چهار کشور چین، تایوان، مالزی و آمریکا بودیم؟! هیئتی که حتی در آیین گشایش نمایشگاه هم متأسفانه حضور نداشتند!این در حالی است که امسال گویا از اقبال کشورهای خارجی و نمایندگان آنان نسبت به سال گذشته خبری نیست و به اذعان مدیران نمایشگاه بین المللی مشهد، شاهد رشد 66 درصدی در شمار و متراژ غرفه ها هستیم! اما از منظر رشد و توسعه ی روابط خارجی و مناسبات بین المللی در عرصه ی دیپلماسی نمایشگاهی، متأسفانه امسال، علی الظاهر، تقریباً دست خالی ایم!البته ناگفته نماند که برای اطلاع رسانی این نمایشگاه مهم بین المللی، قریب به سی منبع و کانال خبری در وبگاه شرکت برگزار کننده رسماً اعلام شده، اما تا شامگاه برگزاری آیین افتتاحیه، تنها منبع برداشت اولیه ی ما از این نقیصه ی غیر قابل اغماض (لااقل برای ما که انحصاراً یک دهه، فقط به رصد و دیده بانی مناسبات بین المللی شهر و توسعه ی روابط خارجی مشهد مشغولیم)، فقط خبرها و تصاویر منتشر شده از آیین گشایش این نمایشگاه در یکی دو خبرگزاری رسمی مانند ایرنا و تسنیم مشهد و وبگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد هست. هرچند برای کسب اطلاعات بیشتر، حتی به وبگاه اصلی و رسمی و بسیار عجیب نمایشگاه بین المللی مشهد هم سر زدیم که متأسفانه، آخرین خبر، خبری قدیمی و مربوط به آماده سازی غرفه های این نمایشگاه بود! (عجیب از آن جهت که اولاً از نظر محتوایی بسیار نقص دارد، ثانیاً بسیار دیر، به روز می شود و ثالثاً فاقد جدول نمایشگاه های خارجی است و از همه سئوال برانگیزتر - که اتفاقاً نقض غرض با اهداف راه اندازی یک تارنمای اینترنتی است - آن که همه سایتها با افتخار، متقاضی برداشت محتوای متنی از وبگاه شان توسط مخاطبانشان هستند تا چرخه اطلاع رسانی ها سرعت یابد، اما وبگاه رسمی نمایشگاه بین المللی مشهد، در اقدامی بسیار نادر و استثنایی، اصطلاحاً چهار عمل اصلی را در وبگاه خود قفل کرده است! به گونه ای که به طرق معمول مثلاً از طریق کلیک راست موس یا صفحه کلید، امکان انتخاب تمام یا بخشی از متن و برداشت و کپی هیچ یک از سطور صفحات فراهم نیست، مگر با استفاده از ترفندهای فنی مانند بازکردن کدهای منبع صفحات که برای عموم کاربران غیر حرفه ای، کار سختی است.) سایت اصلی نمایشگاه ایرانکام (به نشانی www.irancom.co) هم که تا شامگاه افتتاحیه، فقط به درج یک گزارش تصویری از افتتاحیه بسنده کرده و فاقد هرگونه خبر جدیدی بود! مضافاً تنها کلیپی که از این نمایشگاه تاکنون منتشر شده، متأسفانه مربوط به تیزر نمایشگاه «تلکام» و نه «ایرانکام» یعنی نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع رسانی است که مهر ماه امسال در تهران توسط وزارت ارتباطات برگزار شده و در انتهای آن، پوستر نمایشگاه ایرانکام مشهد، ناشیانه الصاق و جا زده شده که تهیه چنین تیزری برای مشهد و قطب دوم کشور از نظر سینماگران و هنرمندان و اهالی رسانه، و انتشار آن در سایت آپارات، نخستین سایت پربازدید ایرانیان بعد گوگل، اصلاً کار شایسته و جالبی نبود! علی ای حال، دو احتمال در این خصوص قابل اعتناست:اول ضعف در اطلاع رسانی و تنظیم ناقص خبر است، بدین معنی که قطعاً نمایندگان کشورهای بسیاری در 21 مین دوره ی برپایی نمایشگاه بین المللی رایانه «ایرانکام» مشهد حضور دارند که هنوز ما از آن بی خبریم و حق هم باید چنین باشد؛ چراکه نمایشگاه بین المللی محصولات فناورانه ای هست؛ موضوع و مقوله ای که اکثر قریب به اتفاق کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، حتی همسایگان شرقی و یا کشورهای نزدیک به مرزهای شرقی ما از شمال که چین باشد تا جنوب که هند واقع شده، کلی حرفی برای گفتن در زمینه ی این تکنولوژی ها دارند.مضافاً این که، عدم ذکر شمار و اسامی این کشورها، یا غفلتی لسانی بوده از سوی محمد جواد محبی مدیر امور نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی مشهد و یا اشتباه سهوی است از سمت خبرنگار تنظیم کننده خبر، فقط می ماند واژه ی عجیب «یک هیئت فرانسوی» که آن هم احتمالاً منظور «یک شرکت فرانسوی» بوده است، چون واژه ی «هیئت خارجی» معمولاً برای سفرهای هیئت های سیاسی و اقتصادی کشورها استفاده شده و برای نمایشگاه ها، غالباً از عنوان «شرکت های خارجی» و امثال آن استفاده می شود؛ که در هر حال، باید گفت چنین خبطی، آن هم از سوی خبرگزاری هایی حرفه ای همچون ایرنا و تسنیم، بسیار بعید به نظر می رسد؛احتمال دوم که به حقیقت بیشتر نزدیک است، واقعاً دست خالی بودن برگزارکنندگان ساعی این دوره از نمایشگاه ایرانکام و نیز عدم توفیق بخش روابط خارجی نمایشگاه بین المللی مشهد در رایزنی و جذب مشارکت شرکت های خارجی بویژه همسایگان شرقی ما در این نمایشگاه هاست که با توجه به ضعف مسبوق به سابق شرکت نمایشگاه های بین المللی مشهد در برقراری تعامل و گفتگو و توافق با شرکت های نمایشگاهی سایر کشورها حتی همسایگان شرقی، چنین حدسی، چندان عجیب و دور از ذهن هم نیست! کما این که نه تنها در نخستین نشست مطبوعاتی و اطلاع رسانی نمایشگاه مورخ چهارم دی ماه 97، هیچ صحبتی از تعداد و اسامی کشورهای خارجی حاضر یا نمایندگان آنان در این نمایشگاه نشده و جالب توجه آن که توسط آن همه همکار رسانه ای و خبرنگاران نکته سنج هم مورد سئوال قرار نگرفته، بلکه بالعینه، در تمام گزارش های تصویری منتشره - علی رغم اعلام برگزاری آیین افتتاح با حضور شخصیت های بین المللی در وبگاه رسمی نمایشگاه ایرانکام - متأسفانه هیچ چهره غیر ایرانی در این مراسم حضور ندارد!این در حالی است که جای خالی نمایندگانی از شرکت های فعال در حوزه الکترونیک، رایانه، فناوری های ارتباطی و دولت الکترونیک و... از کشورهای همسایه از جمله همسایگان شرقی و نزدیک خاصه کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان که اصطلاحاً بغل گوشمان هستند و یا کشورهای بزرگ و صاحب نامی در این عرصه مانند چین که اقتصاد دوم جهان به شمار می رود و یا هندوستان که چهارمین اقتصاد بزرگ دنیاست و اتفاقاً در عرصه ی فناوری های رایانه، الکترونیک و آی سی تی، بسیار صاحب نام و مشهور در جهان هم هست، بسیار احساس می شود!هندوستانی که شهر بنگلور آن، معروف به فلات سیلیکون، در واقع همان «سیلیکون ولی» از نوع آمریکایی در هند است که با سرمایهگذاری بزرگ مایکروسافت روی مغزهای هندی در این منطقه رشد پیدا کرد و معروف گشته و اکنون ملقب به هاب اپلیکیشن نویسی جهان شده است و اگر بسیاری از نوابغ هندی به آمریکا مهاجرت نمیکردند، ممکن بود امروز شماره یک جهان باشد!و یا در خصوص چین، جالب است که در هر خانه ای از منازل یا در هر کیف و حتی جیب شهروندان ایرانی و از جمله خراسانی و مشهدی، حداقل دو یا سه ابزار فناوریک مرتبط با یکی از حوزه های کاری مرتبط با موضوع نمایشگاه مانند گوشی های تلفن، موبایل یا همان تلفن های همراه، تبلت و یا رایانه رومیزی، رایانه های همراه، چاپگر، پویشگر، هدفون و ... ساخت کشور چین وجود دارد، اما حتی یک شرکت از جمع صدها شرکت دارای نمایندگی محصولات فناورانه چین در کشور، حاضر نشده اند در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا کنند که اگر چنین بود، قطعاً در صدر خبر، مشتاقانه ذکر می شد که این نمایشگاه با حضور مثلاً 200 شرکت ایرانی و 20 شرکت خارجی و یا نمایندگان آنان برگزار می شود که متأسفانه چنین نویدی را در خبرهای اولیه از این نمایشگاه شاهد نیستیم و آرزومندیم که طی روزهای آتی بشنویم!امید که در پاسخ های احتمالی آتی، دلیل عدم اقبال شرکت های خارجی به حضور در این نمایشگاه، همزمانی زمان برگزاری آن با ایام تعطیلات و جشن های سال نو میلادی، ذکر نشود که آن موقع، اصطلاحاً بحث «عذر بدتر از گناه» به میان می آید؛ چراکه آن هنگام می بایست به برنامه ریزان و حامیان مادی و معنوی این نمایشگاه بین المللی خصوصاً میزبان آن یعنی «نمایشگاه بین المللی مشهد» تبریک و آفرین گفت که می توانستند به راحتی و با یک جابجایی ساده در چیدمان و جدول زمانی هفته های نمایشگاهی خود، اوایل ژانویه 2019 را به نمایشگاه های ملی اختصاص دهند، نه نمایشگاه های «بین المللی» که این گونه سوت و کور و بدون طرف های خارجی برگزار شود!!! کاش روزی فرا برسد که در نخستین کلانشهر مذهبی جهان (از نظر وسعت)، در قطب اول گردشگری جهان تشیع و کلان شهری جهانی که چندی پیش و در سال 2017، به مدت یک سال، با برگزاری 170 رویداد بین المللی، میزبان عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» را برای خود تثبیت کرد و قرار بود تا سال 2029 نیز ادامه یابد، جایگاه دیپلماسی نمایشگاهی،رتبه نهم دیپلماسی ها نباشد و سال و سال های بعد آن، شاهد حضور آن چنان گرم و پرشوری از سوی شرکت های خارجی و نمایندگان آنان در کشور بویژه همسایگان شرقی - که حفظ روابط آنان با استان مرزی خراسان رضوی، اهمیتی راهبردی و استراتژیک دارد - باشیم که عضو شورای اسلامی شهرمان مجبور نشود برای بیان میزان استقبال خارجی ها از نمایشگاه بین المللی گل و گیاه مشهد، چنین عنوان کند که: «در این نمایشگاه، علاوه بر چند شرکت خارجی (2- 3 شرکت)، مردم ترکیه هم حضور دارند!»خصوصاً نمایشگاه هایی با رویکرد بین المللی همچون ایرانکام که اولاً بیست دوره سابقه ی برگزاری دارند و اصطلاحاً صفر کیلومتری و بی تجربه نبوده و به جای یک شماره حساب، چندین شماره حساب و شماره کارت بانکی در وبگاهش درج شده، ثانیاً در این دوره، تقریبا تمامی بزرگان استان و بلکه کشور، همچون استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، الیت، اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا واحد خراسان رضوی و شرکت برگزار کننده یعنی شرکت مدیریت و مشاوره بین المللی تجارت و رویداد «آرسا»، حضور دارند و ثالثاً نمایشگاه بیست و یکم، پس از یک وقفه ی چند ساله مجدداً در مشهد برگزار می شود و توقع رشد کمی و کیفی آن خاصه از منظر روابط بین الملل، خیلی بیشتر از اینها بود!در ادامه، خبر گشایش این سه نمایشگاه ها به نقل از خبرگزاری تسنیم، تقدیم شوق مندان گرامی می شود: مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی مشهد گفت: هشتمین نمایشگاه شهر تخصصی هوشمند مشهد در محل نمایشگاه بینالمللی مشهد افتتاح شد.به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمدجواد محبی عصر امروز در آئین افتتاحیه بیستویکمین نمایشگاه بینالمللی کامپیوتر (ایرانکام)، هشتمین نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند و سومین نمایشگاه تخصصی تجهیزات و فناوریهای حفاظتی و امنیتی، امداد و نجات، ایمنی و آتشنشانی، اظهار داشت: در هشتمین نمایشگاه شهر هوشمند رشد 66 درصدی را نسبت به سال گذشته در تعداد غرفه و متراژ فضا داشتهایم.وی افزود: از زحمات شرکت رویداد آروسا، اداره فاوای شهرداری، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی و تمامی اعضای شورای سیاستگذاری این نمایشگاه تقدیر و تشکر میکنم.مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی مشهد خاطرنشان کرد: این 3 نمایشگاه از 12 تا 16 دی ماه 97 و از ساعت 16 تا 22 در سالنهای فردوسی، عطار، مولوی، ابوسعید، بهار و انوری دایر است.محبی با بیان اینکه این نمایشگاه با حضور 250 غرفهدار در 1600 متر مربع مکانی و مجموع 7500 متر مربع دایر شده است، گفت: در این رویداد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهمان ویژه این نمایشگاه 5 روزه خواهد بود و یک هیئت خارجی نیز از کشور فرانسه در این نمایشگاه حضور یافتهاند.وی اضافه کرد: نسبت به دوره گذشته 66 درصد رشد را در تعداد و متراژ داشتهایم که این رشد قابل توجه بوده است.>>> مشاهده گزارش تصویری اول ...>>> مشاهده گزارش تصویری دوم...
موضوعات: