دیپلماسی❜ مقاومت/ تقویم فرهیخت: ١٨ اسفند ٩٩، برپایی مراسم سالگرد شهادت دکتر علی نقوی بنیانگذار و دبیر سازمان دانشجویان امامیه پاکستان

  • بازدید: ۴۸۳
مقاومت/ تقویم فرهیخت: ١٨ اسفند ٩٩، برپایی مراسم سالگرد شهادت دکتر علی نقوی بنیانگذار و دبیر سازمان دانشجویان امامیه پاکستان

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا صالح رئیس جامعه المصطفی العالمیه خراسان در مراسم بزرگداشت بیست و ششمین سالگرد شهید سید محمد علی نقوی اظهار داشت: شهید دکتر محمد علی نقوی بنیانگزار و دبیر سازمان دانشجویان امامیه پاکستان و از جوانان و نخبگان و پاره تن ملت بزرگ پاکستان و جهان اسلام بود. شهیدی که با بصیرت، معرفت و آگاهی و تحلیل درست از وضعیت اردوگاه خودی و آرایش دشمن، وارد میدان عمل واقدام هوشمندانه شد . به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، در این مراسم که توسط آستان قدس رضوی در حرم مطهر آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین صالح اظهار داشت: اقدام بسیار ارزشمند آستان قدس رضوی در بزرگداشت و تجلیل از شخصیت متفکر و مجاهد جهان اسلام در نوع خود قابل تقدیر و زنده نگاه داشتن رسالت شهیدان راه حق و جلوگیری از فراموشی راه و پرچم پر افتخار شهیدان است .

وی به ویژگی های شهید نقوی از جمله ایجاد پیوند علم وبصیرت و مجاهدت با یکدیگر، توسط این شهید اشاره و اظهار داشت: در اندیشه اصیل دین اسلام، انسان به حوزه علم تنها محدود نمی‌شود، بلکه باید مطابق نیاز زمان برای حل مسائل بشریت چاره‌سازی کرد.
وی در ادامه با اشاره به حدیث " العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس" شبهات به کسی که زمانه خود را بشناسد هجوم نمی‌آورد. از امام صادق علیه السلام و نیز «الا و لایحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر» شبهات و نادانى‌ها و نفهمى‌ها به کسى که عالم به زمان خود است، هجوم نمى‌آورند؛ از امام علی علیه السلام اشاره و اظهار داشت: طلاب ودانشجویان جوان باید ضمن جدیت در کسب علم و دانش به تطبیق وپیوند علم با اقتضائات بشری توجه کنند .
شاخصه های علم به زمان بودن در اندیشه مقام معظم رهبری مد ظله العالی
عضو شورای اندیشه ورزان اندیشکده المصطفی اظهار داشت: علم، تقوا، آگاهی سیاسی و اجتماعی؛ که این آگاهی، سلاحی است که در اختیار شما قرار دارد با این سه خصوصیت، باید سربازان خط مقدم باشید.
وی ادامه داد: شرط اوّلِ کسی که می‌خواهد در این راه حرکت کند، این است که بداند با چه کمینها و موانعی روبه‌رو خواهد شد؛ خودش را آماده کند. «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللّوابس». عالمِ به زمان کسی است که بداند در کجای دنیا زندگی می‌کند؛ صف‌بندیهای مقابل او چیست؛ انگیزه‌های مخالفت با او کدام است؛ طرح هایی که این انگیزه‌ها به وسیله‌ی آنها تحقّق پیدا می‌کند، چیست. باید بداند کجا قرار دارد و نظام او و راه او و اهداف او با چه چیزی مواجه است.
حجت الاسلام والمسلمین صالح به اصول اندیشه حضرت امام خمینی ره و اعتقاد به آن توسط این شهید اشاره و اظهار داشت: شهید نقوی با درک درست از اصول اندیشه امام خمینی ره و معرفی آن به مردم در حقیقت راه و رسم ایستادگی در برابر استکبار را به مردم و جوانان تحصیل کرده آموخت.
وی گفت: شهید همیشه خود را سرباز امام خمینی و ولایت فقیه می دانست، شهید عارف الحسینی و شهید محمدعلی نقوی دو چهره ای بودند که اصول وآرمان های انقلاب را به بهترین شکل در پاکستان منتشر کردند .شهید نقوی در بخشی از وصیت نامه خود می نویسد :"ای کاش به خیل لشکر خمینی( ره ) ملحق شده و با خون پاک آن جوانان بخشیده می شدم."
تدبیر و تفکر تشکیلاتی
رئیس جامعه المصطفی خراسان گفت: داشتن برنامه و نقشه راه برای حرکت آینده و ایجاد تشکیلات دانشجویان امامیه پاکستان در میان نسل جوان ودانشگاهی از اقدامات ارزشمند این شهید بزرگ است. سازمان دانشجویان امامیه پاکستان یک سازمان دانشجویی مسلمان شیعی است که توسط دکتر سید محمد علی نقوی در 22 می 1972 در دانشگاه لاهور تاسیس شد و اکنون این سازمان دارای حدود 1200 واحد در پاکستان است .
وی در خصوص راهبرد اصلی این سازمان اظهاد داشت: این تشکیلات توانسته است ضمن استحکام بخشی به اندیشه وتفکر وسبک زندگی اسلامی؛ خط مستقیم ولایت را در میان نسل دانشجویان حفظ نماید و الگوی نسل جوان و تحصیل کرده دانشگاهی باشد. این رویکرد سبب اتحاد بیشتر دانشجویان متعهد به اسلام در مسیر بیداری و مبارزه با سیطره تحجر و استکبار بود و وجود یک فرد برخاسته از دانشگاه و فعال در عرصه فعالیت‌های اسلامی و سیاسی یک الگو و قوت قلبی برای سایرین و جوانان بود و آنان را به صحنه می آورد.
حجت الاسلام والمسلمین صالح با اشاره به مصاف مستقیم حق و باطل در دنیای امروز اظهار داشت: امروز دیگر جنگ نیابتی نیست و مستقیما استکبار علیه نیروهای ارزشی و متعهد دست به حمله نظامی ‌می‌زند، و ترور می‌کند .در مقابل، انقلاب اسلامی هم در دفاع ازخودش مستقیما عمل می‌کند و نه نیابتی.
وی در خصوص ائتلاف استراتژیک گفت: آمریکا درحال تشکیل ائتلافی به رهبری اسرائیل در منطقه است تا عضو عادی در منطقه باشد. در مقابل باید جبهه متحد نیروهای مقاومت در جغرافیای جهانی با راهبرد استکبار ستیزی و صهیونیزم ستیزی هرچه بیشتر منسجم و متحد شود. و در این زمینه نگاه فراجفرافیایی و فراملی و فرامذهبی لاز م است.
وی ضمن بیان اینکه ورود مستقیم استکبار تنها مسئله مصاف نظامی، سیاسی و اقتصادی نیست، بلکه عمده آن مسئله فرهنگی است، نمونه های بارز آن را اینگونه عنوان کرد: آمریکا ۳ هزار موسسه مردم نهاد را در تمام مناطق عراق تشکیل داده است که اهداف آن شامل؛ اول تغییر باورهای دینی، فرهنگی و ملی مردم منطقه از طریق تغییر سبک زندگی؛ دوم ایجاد جریان ها و اندیشه های انحرافی در برابر جریان اصیل؛ سوم جریان تحریف عقائد وتاریخ؛ چهارم شخصیت پردازی و مطرح کردن الگوهای انحرافی؛ پنجم تقویت جریانات ضد وحدت و تقریب؛ ششم ترویج شبهات اعتقادی در میان نسل جوان است.
رئیس جامعه المصطفی خراسان تهاجم فرهنگی دشمن را از موضوعات مهم برشمرده و اظهار داشت: از اواخر دوران دفاع مقدس، یک جریانی شروع شد که بعدها در سخنان رهبری به تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی نامگذاری شد.
وی با بیان اینکه تغییر زبان های بومی، جریان ضد زبان فارسی و جریان وتوطئه انگلیسی در منطقه سابقه زیادی دارد اظهار داشت: در حالی که تا 200 سال پیش زبان اداری هند فارسی بوده و هنوز کنار ساختمان وزارت خارجه‌ی هند در دهلی‌نو اشعار فارسی به چشم می‌خورد؛ اما امروز می‌بینیم که : اسامی اسلامی و فارسی توسط دولت حذف شده، زبان اردو که زبان اصلی مسلمانان است تضعیف شده و نسل جوان امروز در هند کمترین آشنایی را با خط و نوشتار اردو دارند و ارتباط آن ها با فرهنگ وتمدن و افتخارات تاریخی خود قطع شده است .
وی اظهار داشت: اوج عزت و شکوه شبه قاره هند در دوران حکومت مسلمانان بر آن بوده است و بزرگ‌ترین ضربه استعمارگران انگلیسی به این منطقه مهم، نابود کردن تمدن برجسته اسلامی در آن بود.






وی گفت: نمونه دیگری از تهاجم فرهنگی ، فعال شدن جریان خاص، تحت حمایت غرب برای حذف زبان فارسی از سطح دانشگاه ها و محاورات مردم افغانستان و جایگزینی زبان لاتین است .
در مقابل این اقدام دشمن باید جهاد فرهنگی کرد
وی ضمن بیان اینکه در مقابل این اقدام دشمن باید جهاد فرهنگی کرد اظهار داشت: انسجام نیروهای فرهنگی بسیار ضروری است و رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند : «کسانی که در این میدان جهاد فرهنگی حضور دارند باید حق جهاد را بجا آورند و آن گونه که شایسته است به ترویج ارزشهای دینی و واقعیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بپردازند.»
وی در پایان تلاش برای مبارزه باجهل و بالابردن آگاهی های عمومی؛ زدودن و کمرنگ کردن اختلاف میان مذاهب اسلامی؛ فراهم آوردن زمینه های وحدت و انسجام فراگیر؛ تولید اندیشه و زمینه سازی برای احیای تمدن نوین ا سلامی را از جمله اقدامات مهم در جهاد فرهنگی برشمرد.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7784


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها