جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ معاون برون‌مرزی صداوسیما و مدیر شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی: شخصیت امام رضا(ع) بین‌المللی است / گلایه از بنیاد بین المللی امام رضا(ع)

  • بازدید: ۱۶۴
دکتر پیمان جبلی ضمن مصاحبه با خبرگزاری رضوی، از بنیاد بین المللی امام رضا(ع) چنین گلایه کرده است: ما حتی پیشنهاد دادیم، لااقل برنامه اختتامیه شما را پوشش دهیم، دوستان روابط عمومی گفتند، نه اصلاً نیازی نداریم! مدیر شبکه تشریف بیاورند و فقط میهمان ما باشند! من هم مثل شما خیلی تعجب کردم مگر امکان دارد جشنواره‌ای در مورد امام رضا (ع) و آن هم در سطح بین‌المللی تعریف و با میزبانی یک بنیاد بین‌المللی برگزار شود،... ...  اما بخش رسانه‌ای برون‌مرزی ج.اسلامی در آن شریک نباشد؟ اما ما فعالیت‌های مشترک خوبی با مرکز بین الملل آستان قدس رضوی داشته‌ایم. معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما با بیان این که امام رضا (ع) یک شخصیت بین‌المللی است، تأکید کرد: حضرت ثامن‌الحجج هم رسانه و هم محتواست. حضرت ثامن‌الحجج هم رسانه و هم محتواست. دکتر پیمان جبلی مدیر شبکه پرس تی وی (متولد ۱۳۴۵ در تهران)، استاد دانشگاه، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی است و سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس نیز بوده است. وی در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری رضوی به پرسش‌های ما پاسخ داد:- چه‌کارهایی می‌توانیم انجام دهیم تا معارف دینی و علی‌الخصوص معارف رضوی در سطح بین‌المللی عرضه شود، برنامه‌های متعددی در این زمینه‌داریم، پیشنهاد شما برای این‌که معارف درونی ما که ارزش‌های جهانی هم دارد برای مخاطبان در جهان قابل‌فهم و قابل‌تحسین باشد، چیست؟ابتدا به شخصیت حضرت ثامن‌الحجج اشاره می‌کنم که شخصیت، منش و مدیریت افکار عمومی ایشان ما را به اینجا می‌رساند که امام رضا (ع) هم رسانه و هم محتوا بوده‌اند. یعنی سیره رضوی با روش‌های ترویج دینی که ایشان در نظر گرفته بودند به‌عنوان عالم آل محمد، به همین دلیل ثامن‌الحجج اطلاق می‌شود. امام با مناظره‌های بسیار عمیقی که با اصحاب فکر، اندیشه و مذاهب دیگر داشتند، این الگو را به ما می‌دهد که حضرت رضا (ع) هم نقش رسانه و هم محتوای رسانه را ایفا می‌کرد. درواقع متأسفانه ما از اقیانوس معارف و سیره رضوی برداشت زیادی نداشته‌ایم. تعبیر زیبایی از یکی از عزیزان دیدم که گفت، سال‌های سال فکر می‌کردم که امام رضا (ع) میهمان و ما میزبان او هستیم، ولی الآن متوجه شده‌ام که ما میهمان و ایشان میزبان ما هستند.درواقع معارفی که ایشان ترویج کرده‌اند به‌قدری گسترده و متنوع است که ما خیلی از این داشته‌ها را هنوز احساس می‌کنیم و در مقابل کاری که می‌خواهیم انجام دهیم کم است. شخصیت امام رضا (ع) شخصیت بین‌المللی بوده است، شخصیتی که منحصر به خود و محیط اطرافشان نبوده است.بنابراین ما سیره خلق و روش حضرت را عرصه سیاسی و بین‌الملل متناسب با درک، فهم و سلیقه مخاطبین مختلف اگر تطبیق نداده و ترویج نکنیم در حقیقت کاری که امام رضا (ع) از ما خواسته‌اند، نتوانسته‌ایم انجام دهیم. ما در حوزه‌های برون‌مرزی و در تعامل با مخاطبین متنوعی که داریم باید برای هر جامعه و هر مخاطب سیاست و برنامه جامعی برای نشر معارف رضوی داشته باشیم.شبکه رادیویی و وب‌سایت‌های مختلف داریمما 14 شبکه تلویزیونی و 34 شبکه رادیویی به زبان‌های مختلف و همین تعداد وب‌سایت‌های مختلف داریم که مجموعه این‌ها مأموریت برون‌مرزی رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهند.برای برخی از شبکه‌ها وظیفه فرهنگی عمومی معارفی تعریف‌شده است، مثل شبکه الکوثر مثل شبکه سحر برخی شبکه‌ها بنا بر تعریف آن بیشتر شکل سیاسی، تحلیلی و خبری پیداکرده‌اند، مثل شبکه پرس تی وی، شبکه العالم شبکه اسپن تی وی که به زبان اسپانیولی است.بعضی از شبکه‌های دیگر هم هستند که اساساً فقط و فقط باهدف نشر معارف دینی برای جامعه غیر متدین به‌ویژه برای نسل جوان جامعه غربی که مخاطب دو پیام مقام معظم رهبری هم بودند، طراحی‌شده که کیو فورتی یکی از این‌هاست که جدیداً راه‌اندازی شده است.این شبکه فقط پخش اینترنتی دارد و در فضای شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند. منتهی این راه‌اندازی دلیل نمی‌شود که ما از شبکه‌های سنتی خودمان استفاده نکنیم. مثلاً شبکه اسپن تی وی مخاطب آن‌یک جامعه سکولار آمریکای لاتین است که اگر بخواهیم مخاطبان مسلمان آن را بشماریم شاید صد هزار نفر هم نشوند.اما در آنجا با شیوه‌ای متفاوت برنامه‌های ویژه‌ای داریم و برخی از سریال‌های ایرانی را که پخش می‌کنیم ولابلای آن مفاهیم دینی را قرار می‌دهیم اما هیچ‌کدام از این‌ها جای آن کاری را که باید برای معارف رضوی انجام دهد، نمی‌گیرد.فعالیت‌های خوبی با آستان قدس رضوی داشته‌ایمما با آستان قدس رضوی فعالیت‌های متنوع، و همکاری‌های مشترک زیادی داریم. درخواست‌هایی را از طرف آنان داشته‌ایم. آستان قدس مرکزی به نام مرکز بین‌الملل دارند. مرکز رسانه‌ای و یک تعامل تعریف‌شده برون‌مرزی با آنان وجود دارد.اما برای جشنواره امام رضا (ع)، دهه کرامت و فعالیت‌های مختلف، ژانرهای مختلف فرهنگی هنری که در داخل کشور بعضاً در خارج از کشور هم صورت می‌گیرد، تاکنون هیچ تماس مفید، سازنده و تعریف‌شده بین ما این جشنواره نشده است.ما حتی پیشنهاد دادیم، لااقل برنامه اختتامیه شما را پوشش دهیم، دوستان روابط عمومی گفتند، نه اصلاً نیازی نداریمما حتی پیشنهاد دادیم، لااقل برنامه اختتامیه شما را پوشش دهیم، دوستان روابط عمومی گفتند، نه اصلاً نیازی نداریم، مدیر شبکه تشریف بیاورند و فقط میهمان ما باشند. اتفاقاً برای این‌که مطمئن شوم از شبکه‌ها حتی العالم و الکوثرتک تک سؤال کردم، از روابط عمومی‌ها پرسیدم ما چه‌کار تعریف‌شده منسجم و منظمی با این دوستان داشته‌ایم. گفتند نه چیزی خواسته‌اند و نه کار مشترکی را تعریف کرده‌اند. تابه‌حال هر کاری انجام‌شده بر اساس مأموریت ذاتی ما بوده است، ولی تاکنون کار مشترکی تاکنون انجام‌نشده است.من هم مثل شما خیلی تعجب کردم مگر امکان دارد جشنواره‌ای در مورد امام رضا (ع) و آن‌هم در سطح بین‌المللی تعریف شود و با میزبانی یک بنیاد بین‌المللی برگزار شود، اما بخش رسانه‌ای برون‌مرزی جمهوری اسلامی در آن شریک نباشد؟از این فرصت می‌خواهم استفاده کنم که ماهی را هر موقع از آب بگیرید تازه است. فرهنگ رضوی آن‌قدر جای کار دارد که ما هر وقت شروع بکنیم، سال‌های سال جای تحقیق و پژوهش دارد، من این پیشنهاد را مطرح می‌کنم و خواهش می‌کنم جدی گرفته شود.ظرفیت‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی درست است که در مقابل رقبا و دشمنان خیلی راه داریم تا به آن‌ها برسیم، اما در حد رسانه‌ای ما کارهای بسیار ارزشمند و فاخری را در مقایسه با سایر رسانه‌های داخلی خودمان انجام می‌دهیم، تأثیرگذار بوده و ضریب نفوذ بالایی هم داریم.ما الآن در حال راه‌اندازی شبکه تلویزیونی برای آفریقا هستیم به زبان اوسا به نام اوسا تی وی که کل منطقه غرب و شرق آفریقا را پوشش خوبی می‌دهد، الآن در مرحله پخش اینترنتی آن هستیم تا ان شاالله تا اواخر سال پخش رسمی آن نیز شروع شود.کارگروه مشترکی میان بنیاد امام رضا(ع) و رسانه‌های برون‌مرزی تعریف شودظرفیت‌های ما به‌ویژه در منطقه شبه‌قاره ما با یک جمعیت بالقوه 400 میلیونی دوستداران پروپاقرص شیعه اهل‌بیتی روبرو هستیم که هر چه ما آنان را تغذیه می‌کنیم، بازهم نیاز و احتیاج دارند که برای آنان محتوا تولید شود. یا حتی در اروپا و آمریکای لاتین که فکر می‌کنیم مخاطب معارفی نداریم، این مطالب برایشان جذابما بزرگ‌ترین ظلمی که می‌توانیم در حق امام رضا (ع) بکنیم این است که امام رضا (ع) را در ایران و در مشهد نگه‌داریم. شخصیت امام رضا (ع) شخصیت بین‌المللی و جهانی است، حتی فراتر از شیعه و اسلام است.است چون تاکنون نشنیده‌اند. من درخواستم این است که از این ظرفیت استفاده شود، این ظرفیت دیده شود، یک کارگروه مشترک تعریف شود از طریق رسانه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی و این فعالیت بابرکتی که سال‌های سال ادامه دارد.ما بزرگ‌ترین ظلمی که می‌توانیم در حق امام رضا (ع) بکنیم این است که امام رضا (ع) را در ایران و در مشهد نگه‌داریم. شخصیت امام رضا (ع) شخصیت بین‌المللی و جهانی است، حتی فراتر از شیعه و اسلام است.اگر پنجره‌های کار بین‌المللی و مدیریت افکار عمومی جهانی را در خدمت امام رضا (ع) قرار ندهیم در حق ایشان ظلم کرده‌ایم. ما هرچه داریم در اختیار این دوستان و همکاران عزیز برای معرفی سیره و روش حضرت رضا (ع) است.مدل عرضه معارف رضوی در قالب‌هایی که می‌توانیم مستقیم و بدون واسطه ارائه کنیم مثل شبکه العالم و الکوثر یک مقدار نیاز به بازنگری دارد، چرا این اتفاق نمی‌افتد؟این پیشنهاد ما به آستان قدس، دوستان و شماست یکی از دلایل متوقف شدن این برنامه‌ها ناشی از فضای محیطی ما بود، به‌هرحال تنش‌هایی که در ارتباط مسائل سیاسی ایران پیش آمد، دیگر دسترسی به آن شخصیت‌هایی که در طرف مقابل می‌آمدند، فراهم نبود. یک مقدار مسئولان جمهوری اسلامی به صلاح نمی‌دانستند که آن افراد بیایند و مطرح بشوند که البته غلط بود.من همچنان معتقدم که جزو وظایف ذاتی ماست و همچنان باید این کار انجام شود. از طرف دیگر برخی چهره‌هایی که در الکوثر مطرح می‌شدند، جوری احساس استقلال رأی کرده و خود را بالا کشیدند که حتی بالاتر از سیاست‌های الکوثر و نظام بودند و برنامه‌های آنان متوقف شد.این موضوع باید آسیب‌شناسی شود که چرا به این سرنوشت دچار شد؟ ما باید در قالب برنامه‌ای گفتگو محور یا مناظره‌ای بخواهیم فرهنگ رضوی و سیره امام رضا (ع) و عناصر اعتقادی را معرفی کنیم، این‌یکی از عناصر محدودکننده بود.مثلاً برای معرفی آنچه در اطراف دستگاه امام رضا (ع) ایجادشده است، مانند هنر، فن، تاریخ، معماری شعر ادب این‌ها چیزهایی است که می‌توان کارکرد. الآن ما هر سریالی که در صداوسیما برای ائمه می‌سازیم، نظر درست آن است که مستقیماً به سراغ آن امام نرویم. یک داستانی را در حاشیه‌اش بگیریم که به بهانه آن داستان مثل داستان مختار و مسافر ری و بر اساس آن امام و سیره آن را معرفی کنیم. خصوصیات معصومین آن‌قدر برجسته است که ما کوچک‌تر از آن هستیم که آنان را سوژه برنامه‌ها بکنیم. اما این کار را می‌توانیم انجام دهیم که در حواشی آن معصوم و افرادی که مرتبط با معصوم هستند شخصیت آنان را دنبال کنیم.ظرفیت شبکه‌های برون‌مرزی را جدی بگیریمما می‌توانیم آن چیزی را که از فرهنگ، هنر، ادب و آثار تمدنی که اطراف آن شخصیت معصوم مثل امام رضا (ع) وجود دارد یا مثلاً معماری آستان قدس رضوی و اشعاری که در وصف امام رضا (ع) سروده شده است، داستان‌ها و اسطوره‌هایی که در باورهای مردم وجود دارد. همین‌که مردم می‌آیند دخیل می‌بندند و شفا می‌گیرند، این‌ها مواردی است که ممکن است به زندگی و شخص امام رضا (ع) مربوط نباشد، اما حول‌وحوش شخصیت ایشان در طول این صدها سال شکل‌گرفته است. به نظر می‌رسد در این رابطه‌ها باید کارکرد. برنامه‌هایی هم که شما نام بردید در شبکه پرس تی وی که با مخاطبان غرب سروکار دارد بیشتر غیرمستقیم به این شخصیت می‌پردازد.ما بیش از ده برنامه فاخر در مورد ایران تولید و در سایر شبکه‌ها نیز زبان گردانی شد، متمرکز روی این مسئله بوده است. یعنی فرهنگ، هنر و تمدنی که در حاشیه شخصیت امام رضا (ع) قابل‌بررسی است این به نظر می‌رسد یکی از کارهایی است که باید انجام شود.من درخواست دارم اهمیت و ظرفیت شبکه‌های برون‌مرزی را دوستان جدی بگیرند و وظیفه دینی، شرعی و انقلابی ما این است که در خدمت معارف و سیره حضرت رضا (ع) باشیم.گزارش از: سرویس جهان اسلام خبرگزاری رضوی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3781


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو