جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ مرکز مدیریت حوزه روابط بین الملل را فعال تر کند/ جایگاه زبان های خارجی در برنامه ریزی درسی حوزه لحاظ شود

  • بازدید: ۱۰۵
مرکز مدیریت حوزه با نگاهی نو به مقوله تبلیغ و ضرورت های آن و با توجه به مقتضیات کنونی عرصه تبلیغ، روابط بین الملل را فعال تر کند، زیرا حوزه های جهان تشیع محدود به ایران و عراق نیست و لازم است با کشورهای دیگر روابط مستحکم تر شود. حمید عباس زاده کاظم آبادی، استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدرسه علمیه عالی نواب مشهد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، در خصوص ضرورت شناخت فرق و مذاهب اسلامی اظهار کرد:... با نگاهی به فضای پیرامون خود متوجه شرایط امروز می شویم که در کشورهای منطقه و جهان مکاتب و نحله های فکری مذهبی فراوانی وجود دارد که روز به روز بر تعداد آنها نیز افزوده می شود، لذا داشتن شناخت و آگاهی از این مذاهب از یک سو به تحکیم و تعمیق باورهای ما کمک می کند.وی با اشاره به این روایت امام صادق(ع) «پیش از آنکه فرقه های انحرافی ذهن و فکر فرزاندنتان را درگیر کند آنها را با اندیشه های ناب توحیدی و اسلامی آشنا کنید»، تصریح کرد: از سوی دیگر تعامل میان مذاهب در واقع همان مقوله وحدت که باید بین مذاهب گوناگون باشد، در گرو شناخت درست و کافی از طرف مقابل است و در صورت عدم این شناخت نمی توانیم وارد گفت وگو شویم؛ شناخت مذاهب و فرق مختلف در درجه اول کمک به نزدیک شدن دیدگاه ها، شناخت مشترکات کمک می کند و سبب تحقق هدف عالی وحدت که در قرآن امت اسلامی به آن دعوت شده اند، می شود.پژوهشگر ممتاز مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد، عنوان کرد: یکی از معیارهای پژوهش موفق این است که پژوهشگر بتواند از جامعه آماری، منابع متعدد و دیدگاه های مختلف بهره ببرد یعنی برای یک پژوهش موفق باید با عرصه ها، جنبه های تبلیغی و دیدگاه های فرق و مذاهب آشنا بود و دیدگاه های بیشتری مد نظر داشت، در این صورت نتیجه پژوهش محکم تر و مُتقن تر خواهد بود.عباس زاده کاظم آبادی با بیان اینکه در این زمینه آشنایی با شیوه تبلیغ بی تأثیر نیست، خاطرنشان کرد: فرد اگر با زبان تبلیغ و شیوه های آن آشنا باشد می تواند برای مخاطبان خود به نحو مؤثر صحبت کند که گاهی به معنای اطلاع رسانی و گاهی به معنای اثرگذاری بر اندیشه و دیدگاه طرف مقابل است؛ این تأثیرگذاری پژوهش های حول محور تبلیغ مذاهب اسلامی زمانی با توفیق همراه خواهد بود که با شیوه ها و تکنیک های مناسب آگاه باشیم در آن صورت زبان، قلم و رسانه ما موثر واقع می شود.جای خالی محتواهای پژوهشی در دروس حوزویوی با اشاره اینکه یکی از عمده ترین موانع پژوهش و تبلیغ در حوزه علمیه خالی بودن دروس حوزوی از محتوای پژوهشی است، مطرح کرد: در سطوح اولیه بیشتر دروس حفظی، سخنران محور و عاری از کار پژوهشی است یعنی تکلیف پژوهشی ندارند، از این رو در مراحل بالاتر چون سطح این گونه مراکز یا درس خارج که نیازمند پژوهش، توان نگارش، پردازش ایده ها و افکار است، دچار مشکل می شوند.استاد مدرسه علمیه عالی نواب مشهد افزود: وقتی از توان پردازش ایده ها و افکار سخن می گوییم یعنی توانمندی نسبت به نثر علمی متقن مورد قبول در قالب های پژوهشی که بتواند بنویسد در این زمان با اولین چالش و مسأله ای که در این مراکز تخصصی و سطوح بالا با آن روبرو می شوند نداشتن مهارت های پژوهشی، منبع شناسی، شیوه نگارش، روش ویرایش و تنظیم بخش های مختلف یک مقاله و کار پژوهشی است که آموزش ندیده اند و تنها راه حلش این است پیش از آنکه طلاب به سطوح عالی برسند در سیستم آموزشی حوزه، پژوهش را بگنجانیم.وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای ورود پژوهشگران به عرصه های بین المللی ابتدا باید با فضای فکری و گفتمان حاکم بر عرصه بین الملل و دوم با مخاطبانی که آنجا هستند، آشناشوند که باید از طرف خود نظام آموزشی به طلاب آگاهی های لازم و پژوهشی در قالب کارگاه ها، دوره های کوتاه مدت، سخنرانی های علمی و سلسله نشست های علمی داده شود.عباس زاده کاظم آبادی با تأکید بر اینکه لازمه حضور در عرصه بین الملل شناخت مخاطب است. به این معنا که نحوه تعامل، برخورد و گفت وگو با آنها را بدانیم، عنوان کرد: به طور مثال برای کار تبلیغی در جهان تشیع، اگر یک مبلغ یا خطیب در کشور عراق می خواهد سخن بگوید با مبلغ و خطیبی که در کشور لبنان است، فرق دارد، چون فضای این دو کشور با یکدیگر به لحاظ فرهنگی، دینی، نگرش به هستی و نگرش به جامعه متفاوت است و در فضاهای اروپایی و آمریکایی خیلی متفاوت تر می شود.پژوهشگر ممتاز مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد تصریح کرد: اگر طلاب تمام توان و مهارت پژوهشی و علمی لازم را داشته باشند، مادامی که زبان های خارجی را ندانند از فعالیت در عرصه بین الملل ناتوانند.خطیب و مبلغ زبان انگلیسی کم نداریماستاد مدرسه علمیه عالی نواب مشهد ادامه داد: نکته بسیار کلیدی و راهبردی که در بسیاری از نهادها هم از دید طلاب هم از دید برنامه ریزان مغفول مانده است، انتخاب زبان برای تربیت مبلغ در عرصه بین الملل است، در حالی که اولویت زبانی باید رعایت شود و در این زمینه سخنور، خطیب و مبلغ زبان انگلیسی کم نداریم ما در زمینه کشورهای اسپانیایی زبان و اردو زبان مبلغ کم داریم.وی افزود: وقتی افراد به شکل فردی وارد عرصه بین الملل می شوند ناخودآگاه همه به سمت زبان انگلیسی سوق پیدا می کنند، در حالی که در نظام برنامه ریزی حوزه روی مقوله زبان هم فکری کنند، بنابراین نکته دیگر توجه به زبان مبلغان است؛ ما نمی توانیم با آموزش هایی که در دوره های تخصصی در سطوح بالا برگزار می شود، مبلغان توانمندی به لحاظ زبانی داشته باشیم.عباس زاده کاظم آبادی متذکر شد: اگر حوزه می خواهد در عرصه تبلیغ بین الملل، موفق باشد باید آموزش زبان های خارجی را در همان سطوح اولیه که هنوز طلاب تشکیل خانواده نداده اند، دروس تخصصی سنگینی ندارند و درگیر اشتغالات دیگر حوزوی نشده اند، شروع کنند البته لازم است مرکزی در حوزه زیرساخت ها و ارتباطات لازم را برای انتخاب مبلغ، انتخاب مقصد و زمینه های حضور مؤثر را فراهم کند.وی با بیان اینکه مرکز مدیریت حوزه علمیه، اتاق فکر و مرکز ساماندهی حوزه های علمیه است، اظهار کرد: این مرکز با نگاهی نو به مقوله تبلیغ و ضرورت های آن و با توجه به مقتضیات کنونی عرصه تبلیغ، روابط بین الملل را فعال تر کند، زیرا حوزه های جهان تشیع محدود به ایران و عراق نیست و لازم است با کشورهای دیگر روابط مستحکم تر شود.استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی یادآور شد: بازنگری در برنامه ریزی درسی نکته دیگری است که حوزه باید به آن توجه کند تا جایگاه زبان های خارجی در رأس آنها زبان عربی به جایگاه مطلوب خود برسند، چرا که وقتی طلاب به سطح سه یا درس خارج برسند، هرگونه فعالیت زبانی انجام شود به نتیجه مطلپوب نمی رسد.انتهای پیام

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3395


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو