دیپلماسی❜ علمی/ مقاله علمی: ظرفیت های مغفول و زمین مانده گردشگری مذهبی در بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان

  • بازدید: ۳۶۳
علمی/ مقاله علمی: ظرفیت های مغفول و زمین مانده گردشگری مذهبی در بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان

یکی از انواع گردشگری ، گردشگری مذهبی است. کارشناسان و صاحبنظران صنعت گردشگری بر این باورند که به لحاظ موقعیت فرهنگی  - مذهبی خاص ایران در میان کشورهای دیگر، توریسم مذهبی جای رشد و توسعه بسیاری در کشور ما دارد، چنان که رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تنوع مراکز، آثار و ابنیه تاریخی و عبادتگاه های ادیان مختلف موجود در کشور را در تمام دنیا بی نظیر دانسته و می گوید: 

کشور ایران در تمام حوزه های مذهبی دنیا، توانایی جذب توریسم را دارد و فضای خاص فرهنگی موجود، توسعه توریسم مذهبی - فرهنگی را در آن امکان پذیر می کند. "سیدطه هاشمی" معتقد است: ایران علاوه بر حضور پرفیض حرم های اسلامی، دارای معابد و کلیساهای بی بدیلی است که در کشورهای دیگر وجود ندارد. به طور مثال قدیمی ترین کلیسای جهان در ایران قرار دارد که با اقدام انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال ثبت در آثار جهانی است.

او ادامه می دهد: همچنین می توان با توجه به حضور ادیان توحیدی متفاوت و وجود پیروان و معتقدان بسیار آنها در ایران، انواع توریسم مذهبی را در کشور ایجاد کرد. همان گونه که مسلمانان سالانه به سفرهای متعدد مذهبی مثل، سفر حج، عتبات عالیات و اماکن مقدسه کشور سوریه می روند و اثرات مختلف در این مناطق بر جای می گذارند، ایران نیز می تواند جز» هدف گردشگری بسیاری از مسلمانان جهان به شمار آید  .  

به گفته هاشمی مراسم مختلف فرقه های دین مسیحیت نظیر کریسمس، عید پاک و غیره، فرصت مناسبی برای اجرای سفرهای مذهبی فراهم می کنند که ایران نیز به سبب وجود برخی از کلیساهای قدیمی و باستانی مانند قره کلیسا در آذربایجان غربی و یا کلیسای وانک در اصفهان، می تواند در جذب گردشگر، خصوصا مسیحیان و به ویژه ارامنه نقش مهمی ایفا کند.

کلان شهر مشهد به مرحمت وجود مضجع منوی امام هشتم شیعیان جهان حضرت امام رضا علیه السلام یکی از اقطاب گردشگری مذهبی در جهان اسلام است که سالانه میزبان 25 میلیون زائر داخلی و 3 میلیون زائر غیرایرانی از سرتاسر جهان اسلام است.

اغلب پژوهشگران حوزه زیارت بر این اعتقادند که بسیاری از ظرفیت های گردشگری این شهر مذهبی - که اتفاقاً منحصر به فرد و بسیار خاص نیز هست - یا مغفول مانده و یا به درستی از آنها بهره برداری نمی شود.

امید که مسئولان این کلان شهر از فرصت های طلایی وجود مضجع سراسر نور رضوی نهایت بهره برداری را در راستای فعال سازی تمام بسترهای اقتصاد گردشگری مذهبی فعال نموده و نه تنها شهر و استان خراسان رضوی را به خودکفایی اقتصادی برساند، بلکه معین آبادانی و رونق اقتصاد ایران اسلامی نیز گردد.  

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7362


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها