-
۳ دی ۱۳۹۹
-
بازدید: ۶۸۹
رئیس شورای شهر مشهد به پرسشهای رسانهای در مورد ابهامهای سفرهای خارجی اعضای شورای شهر پاسخ گفت و در این زمینه برخی مشکلات را سیستمی دانست و خواستار حل آن از سوی نهادهای بالادستی شد. یک سفر خارجی چگونه کلید میخورد؟ حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، در پاسخ به این پرسش که روال سفرهای خارجی در شورای شهر چگونه است، عنوان کرد: سفرهای خارجی آییننامه خاصی دارند و اگر قرار باشد اعضای شورای شهر به سفر خارجی بروند، ابتدا در کمیسیون مربوط که متشکل از اعضای شورای شهر و شهرداری مشهد است، مطرح و در مورد آن تصمیمگیری میشود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر قرار
باشد سفری به خارج از کشور صورت بگیرد، معمولاً شهرداری عضو هیئتمدیره آن است و به
جهت حضور در آن نشست، حق عضویت سالانه پرداخت کردهایم.حیدری تصریح کرد: برای نمونه
هم همایش متروپلیس(کشور فرانسه) که شهرداری عضو هیئتمدیره آن است.از سوی دیگر برخی
سمینارها و کنفرانسهایی که مرتبط با مدیریت شهری است و باید در آن حضور پیدا کنیم،
در کمیسیون مربوط که سه عضو شورای شهر در آن حضور دارند و از سوی دیگر شهردار مشهد
و دیگر کارشناسان شهرداری مشهد هم در آنجا هستند، مورد بررسی قرار میگیرد.رئیس شورای
شهر مشهد ادامه داد: تصمیمگیری در مورد برخی سفرهای دیگر هم به این کمیسیون میآید
که مربوط به بخشهایی از شهرداری است که در قالب قراردادها صورت میگیرد. به عنوان
مثال در پروژه قطارشهری مشهد قراردادهای زیادی با شرکتهای خارجی داریم که برای تحویل
قطعات و دستگاهها باید سفر خارجی انجام شود و حتی هزینه برخی از این سفرها هم به عهده
طرف مقابل است.
معمولاً در این گونه سفرها بیشتر کارشناسان مربوط حضور دارند و اعزام کارشناسان هم
به صورت دورهای صورت میگیرد.
وی بیان کرد: نخستین گام پروسه مذکور، مطرح شدن ماجرا در کمیسیون سفرهای خارجی است
و پس از آن تصمیمگیری میشود چه تعداد و چه کسانی بروند و در ادامه دیگر فرایندهای
ماجرا هم پیگیری میشود.حیدری در ادامه عنوان کرد: آیا در دوره گذشته شورای شهر هم
این حساسیتها پیگیری شد. ازهمین رو از وی خواسته شد هر سندی از تخلفات صورت گرفته
توسط اعضای شورای شهر دوره چهارم در مورد سفرهای خارجی وجود دارد، ارائه دهند تا رسانه
پیگیری کند.
سفرهای دوره پیش شورا تماماً بدون مجوز بود
رئیس شورای شهر مشهد گفت: رویه سفرهای خارجی ۲۰ سال در شهرداری مشهد ادامه داشته و
هیچکس هم به کسی کاری نداشته است. در آن زمان سفر به صورت محدود و بر مبنای ضرورت
انجام میشد، اما اکنون پس از ۲۰ سال همه احساس کردند سفرهای خارجی مسئله است.
برای ما هم پرسش پیش میآید که دستگاه های نظارتی تاکنون کجا بودند، خوب است بدانید
در دوره شورای چهارم ۵۵ سفر خارجی صورت گرفته که هیچ کدام آنها مجوز نداشت. عدهای
با توجه به اینکه به آخر دوره فعالیت این شورا نزدیک میشویم، شروع کردند به فضاسازی،
اطلاعات نادرست دادن و ... و موجب تخریب مجموعهای میشوند.
رئیس شوای شهر مشهد گفت: کار شما ارزشمند است و موشکافی کردن را هم قدر میدانیم. منصفانه
قضاوت کنیم چه کسی در مسیر شفافیت عملکرد حرکت کرد، در این شورا بود که مصوبه شفافسازی
تأیید شد. از همین رو همه را مکلف کردیم تا سفرهای خارجی را در سامانه تعریف شده رسانهای
کنند. حتی سفرهای دورهای سوم و چهارم را هم روی این سامانه بارگذاری کردیم و در گذشته
این کار صورت نگرفت.این عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: همه سفرها را هم روی سامانه
فاش بارگذاری کردهایم و این نشان میدهد ما چیزی برای پنهانکاری نداریم. این یک نقطه
قوت است؛ چرا که در گذشته وجود نداشت.
در این مسیر هم اگر از صفر به ۵۰ برسیم، نقطه قوت است، اما آیا همهچیز مطلوب است،
نه اینگونه نیست. آمار گرفتهایم که ۸۰ درصد این مصوبه و درج سفرها در سامانه انجام
شده و این عدد خیلی خوب است، در مقایسه با زمانی که هیچ چیزی وجود نداشت.ما باید در
فضای انصاف کار را پیش ببریم؛ چرا که با کسی دعوا نداریم. باید قبول کنیم شفافیت هزینه
هم دارد. برخی میگویند آقای حیدری از این شفافیت ایجاد شده برخی به نفع خود استفاده
میکنند و فقط نقاط ضعف آن را میبینند.
امکان خطا وجود دارد
محمدرضا حیدری تصریح کرد: ما اگر نگاه اصلاحی داریم باید به فرایندها هم توجه کنیم،
امکان دارد در گوشه و کنار گاهی اتفاقی هم رخ دهد، وقتی شهرداری ۳ هزار میلیارد بودجه
دارد، امکان یک درصد خطا هم هست، اما ما این خطا را تأیید نمیکنیم.
در دو سال اول حضور شورای شهر پنجم، ۱۴ سفر و در دوره قبلی همانطور که گفته شد ۴۰
سفر خارجه انجام شد و سفرها حتماً ضرورتی داشته که باید انجام میشده؛ چرا که ما در
مورد مدیریت شهر صحبت میکنیم و باید افراد بروند و ببینند در دنیا چه خبر است.
ماجرای سفرهای بدونمجوز چه بود؟
در ادامه رئیس شورای شهر مشهد در واکنش به این پرسش که آیا نباید در این زمینه چارچوب
قانونی تعریف شده رعایت شود؛ چراکه اسنادی در اختیار ما قرار دارد که نشان میدهد برخی
سفرهای خارجی توسط شما و دیگر اعضای شورا به فرانسه انجام شده، آن هم بدون طی شدن فرایندهای
قانونی(ماده ۲ نظارت بر سفرهای خارجی)، اظهار کرد: بنده به هر سفری که رفتهام برای
آن مجوز گرفته شده است.
وی در واکنش به این پرسش که برخی از افراد علاوه بر سفر خارجه بدون طی شدن مراحل و
تأییدیههای وزارت کشور و مستقر شدن در یک شهر فرانسه، به صورت غیرمجاز از آن شهر به
پاریس سفر کردهاند، بیان کرد: این جابهجایی مشکلی ندارد؛ چرا که امکان دارد برای
بازدید این اقدام صورت گرفته باشد و این ماجرا هم هیچ ایرادی ندارد.
از سوی دیگر اعلام میشود طبق اطلاعاتی که در اختیار رسانه قرار دارد، برخی از فرانسه
به بلژیک سفر کردهاند که آن هم خلاف قانون بود که رئیس شورای شهر مشهد مدعی شد: این
کار هم ایرادی ندارد و با مجوز کشور پاریس میتوانند به کشور دیگر هم بروند و این ماجرا
هم هیچ ممنوعیتی ندارد.
وی در واکنش به این ماجرا که سفرهای بدون گرفتن مجوز را قبول ندارید و بیان میکنید
همهچیز قانونی بوده، پاسخ میدهد: نخست در شورای چهارم مبنای ما بر این بود که فرایند
اخذ مجوزها را طی کنیم. فرایند آن هم اینگونه است که موضوع ابتدا در کمیسیون سفرهای
خارجی مطرح و پس از تأیید آن موضوع به استانداری منعکس میشود و پس از آن در ستاد سفر
استانداری مورد بررسی قرار میگیرد. از ۱۴ سفر صورت گرفته تا جایی که اطلاع دارم ۱۳
سفر موافقت استانداری را دارد.پس از تأیید استانداری، موضوع به وزارت کشور منعکس و
آنجا مورد بررسی قرار میگیرد.
حیدری افزود: جایی که باید منصفانه قضاوت شود همین قسمت است، چرا که ایرادی در بخش
سفرهای خارجی وجود دارد و آن هم این است که وقتی شما میخواهید پیگیری یک سفر خارجی
را آغاز کنید، همزمان باید از استانداری هم ماجرا پیگیری شود و پیش از مجوز وزارت کشور
باید مقدمات سفر را هم فراهم کنید. به عنوان مثال باید برای سفرهای اروپایی ویزای شنگن،
بلیت و ... بگیرید تا کشور مقصد بداند ما قصد حضور در آن همایش و ... را داریم. از
سوی دیگر اگر بخواهید معطل بمانید و پس از آمدن مجوز وزارت کشور برای سفر اقدام کنید
که به برنامه نخواهید رسید، چرا که بازههای زمانی خیلی کوتاهی وجود دارد.رئیس شورای
شهر مشهد گفت: به عنوان مثال برای بنده در یکی از این مراحل و پس از مهیا کردن تمامی
مقدمات، ۴۸ ساعت پیش از پرواز، وزارت کشور به دلیل تأخیر در ارسال مدارک سفر را کنسل
کرد و من هم نرفتم، اما برخی گفتند ما هزینههای سفر را پرداختهایم، چرا نرفتید.
در نهایت ما بلیت را کنسل میکنیم و طبق قانون مبلغ مشخصی دریافت میشود. هزینه ویزا
را هم که پرداخته بودیم. سفر کنسل شود چه اثری دارد جز هزینههایی که به شهرداری تحمیل
شده است. یک نقصی وجود دارد که گاهی امکان دارد این فرایندها مشکل زمانی پیدا کرده
باشند.
حیدری اظهارکرد: عزم ما در شورای پنجم این بود که برویم و تمامی مجوزها را بگیریم،
اما در شورای چهارم عزمی برای آن وجود نداشت؛ چرا که حتی یک مجوز هم گرفته نشد. حتی
یک مکاتبه هم با استانداری انجام ندادند. آن هم در تمام سفرها، گزارش سازمان بازرسی
در اختیار ماست که اعلام شد باید تمامی هزینه سفرها برگردد و ما ابزاری برای آن نداریم.
موضوع پیگیری شده، اما سه سال هست به جایی نرسیده است.
آیا مشکل به وزارت کشور مربوط است؟
گام نخست را در این زمینه برداشته و آن هم مجوز استانداری بود، اما آخرین مرحله که
مجوز وزارت کشور است، در برخی موارد با توجه به مشکلی که وجود دارد، دچار اشکال میشد
و این ماجرا را هم باید حل کنند؛ چرا که پیش میآید همه کار انجام شده، اما وزارت کشور
هنوز تشکیل جلسه نداده تا تصمیمگیری کند. ما مجبوریم به سفر برویم و در نهایت هیئت
حلاختلاف استانی از ما توضیح میخواهد که ما هم توضیح خواهیم داد که این مشکل و محدودیتها
وجود دارد. باز هم تأکید میشود عزم ما این بود که فرایند قانونی طی شود و ارادهای
برای تخلف وجود نداشته است.
در مورد این موضوع که اگر افراد از کشوری به کشور دیگر میروند، باید گفت برای تفریح
که اقدام نشده و رفتهاند تا موفقیتهای شهری و یا نمایشگاههای احتمالی را ببینند،
پس تخلف اتفاق نیفتاده است. مرزهای اروپایی یک ساعت با هم فاصله زمانی دارند و این
مسئله نیست. اگر یک میهمان خارجی به تهران بیاید و او را به شیراز و اصفهان ببرند،
موردی ندارد. وی در واکنش به این نکته که مطرح است برخی در این میان هزینه سفرهای خارجی
را دریافت کرده و سفری نرفتهاند، بیان کرد: این موضوع امکان ندارد، حتی هزینه سفرهای
اعضای شورا از ردیف بودجه شورای شهر بوده است. پولی هم در اختیار افراد نیست و کارگزار
شهرداری طرف حساب و پیگیر ماجرا بوده است. سفرها هم مشترک با شهرداری تعریف شده و اگر
سفری رفته شده شهرداری هم آنجا حضور داشته، پس تنخواهی در اختیار عضو نبوده است.
عقیل رحمانی - قدس آنلاین