-
۳ اسفند ۱۳۹۷
-
بازدید: ۳۹۳
دبیر علمی همایش بین المللی امام رضا(ع) گفت: از ۱۱۰ اثر همایش بین المللی امام رضا(ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام ۳۰ مقاله پذیرفته و از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد. حجت الاسلام دکتر جواد رقوی گفت: ۱۱۰ اثر با موضوعات امام رضا (ع) و نهضت علمی، نهضت تمدنی و تعامل تمدن ایرانی اسلامی به دبیرخانه این همایش رسید و پس از ۳ مرحله ارزیابی ۳۰ مقاله برای چاپ پذیرفته شد...
دبیر علمی همایش بین المللی امام رضا (ع) افزود: تاکنون ۱۲ همایش در موضوعات علوم اسلامی و انسانی با محوریت نیازهای مسائل جامعه النصطفی العالمیه برگزار شد.دبیر علمی همایش بین المللی امام رضا ادامه داد: ۵ پیش نشست در شهرهای گرگان، اصفهان، مشهد و کشور عمان برگزار شد.رقوی گفت: معرفی آثار و پیامدهای هجرت تاریخی امام رضا (ع) از مدینه به مرو بعنوان نقطه عطفی در تاریخ علم ووتمدن اسلامی از اهداف این همایش دو روزه است.وی در پایان افزود: در این همایش که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، دانشجویان و طلاب ۷۰ ملیت از مرکز جامعه المصطفی العالمیه قم و مشهد حضور داشتند.باشگاه خبرنگاران جوان گزارش دیگری از فارس در همین زمینه حاکی است:جانشین جامعةالمصطفی العالمیه: نهضت امام رضا(ع) به تمدن جهانی اسلام تبدیل شد/ امام رضا(ع) در نهضت تمدنساز نگاه به آخرت داشت. جانشین جامعةالمصطفی العالمیه گفت: نهضت تمدنی امام رضا(ع) بومی و منطقهای نبود، بلکه نهضتی بود که به تمدن جهانی اسلام تبدیل شد.نهضت امام رضا(ع) به تمدن جهانی اسلام تبدیل شد/ امام رضا(ع) در نهضت تمدنساز نگاه به آخرت داشتبه گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجتالاسلام مجید خالقپور ظهر امروز در همایش بینالمللی امام رضا(ع) و تمدن علمی جهان اسلام که در تالار قدس حرم مطهر برگزار شد، گفت: اگر به شخصیت امام رضا(ع) چه از درون چه از بیرون دین بپردازیم، به این نتیجه میرسیم، این شخصیت از افتخارات اسلام است که میتواند به عنوان الگو برای جوامع بشری مطرح شود.جانشین جامعةالمصطفی العالمیه افزود: حرکت امام رضا(ع) هویت نهضتی داشت و صرفا به تنهایی یک اقدام در لایههای مختلف نبود، حرکت امام یک نهضت بود که جریانآفرینی را به همراه داشت تا جامعه را به حرکت وادار میکند و این حرکت نهضتی امام رضا(ع) مبتنی بر اندیشه و فکر بود.وی نهضت امام رضا(ع) را مبتنی بر دانش دانست و تصریح کرد: نهضت تمدنی ایشان بومی و منطقهای نبود، بلکه نهضتی بود که به تمدن جهانی اسلام تبدیل شد و از محدوده منطقهای به یک جهان سیطره خود را شیوع دادند که در این همایش نیز به همه ویژگیهای تمدن اسلامی اشاره شده است.خالقپور مبانی تمدن اسلامی را چهار اصل دانست و خاطرنشان کرد: اصل اول این است که امام رضا(ع) تکیه بر مردم داشتند، روش امام(ع) در این نهضت تکیه بر مردم بود و ارتباط ویژهای با بدنه مردم داشتند.جانشین جامعةالمصطفی العالمیه اصل دوم با اشاره به اینکه اصل دوم استفاده از ظرفیتهای حاکمیت موجود توسط حضرت بود، تاکید کرد: امام حاکمیت را قبول کرد، اما در حالت اجبار این کار را انجام ندادند، بلکه امام این پیشنهاد را مدیریت کرد تا تمام ظرفیت حاکمیت را در اختیار بگیرد.وی با اشاره به اینکه توحید، ایمان و ارزشهای الهی اصل سوم را تشکیل میدهند، تصریح کرد: امام(ع) در رفتارهای خود برای یک لحظه خلاف توحید عمل نکرد و حتی رفتاری را نیز انجام ندادند که شائبهای در این راه ایجاد کند. خالقپور افزود: اصل چهارم این است که امام رضا(ع) در نهضت تمدنساز نگاه به آخرت داشتند و دنیا را محل گذر میدانستند، تمام برنامههای خود و مشی ارتباطی را با لایههای اجتماعی حفظ میکردند و جامعه دنیوی را با آخرت پیوند، میزدند.>>> مشاهده گزارش تصویری از خبرگزاری رضوی ...
:: لینک کوتاه مطلب ::
farhikhtt.ir/post/902
برچسب ها:
جامعه المصطفی العالمیه,
طلاب خارجی,
موضوعات: