دیپلماسی❜ دانشگاهی/ یادداشت فرهیخت: تحصیل ۵۳ هزار طلبه از ۱۳۰ ملیت در جامعه المصطفی کشور، اما زیرساخت های واحد مشهد از دانشگاه های درجه دو و سه هم پایین تر است!

  • بازدید: ۲۷۱
دانشگاهی/ یادداشت فرهیخت: تحصیل ۵۳ هزار طلبه از ۱۳۰ ملیت در جامعه المصطفی کشور، اما زیرساخت های واحد مشهد از دانشگاه های درجه دو و سه هم پایین تر است!
جامعه المصطفی مشهد
یادداشت فرهیخت

جمهوری اسلامی ایران، ۴۴ سال آزگار یک نفس و پیگیر، به دنبال قطع وابستگی اقتصاد تک محصولی اش به «نفت» - این ماده ی سیاه رنگ و بدبویی که زندگی میلیون ها ایرانی را سالها سیاه کرده - همواره بوده و تاکنون هیچ فرصتی را برای قطع کامل این وابستگی از دست نداده است.

از سوی دیگر، برای مشهد، این دومین کلان شهر ایران و بزرگترین کلان شهر مذهبی و زائر پذیر دنیا و از همه مهمتر، جهان شهر منتسب به عالِمِ آل محمد(ص)، در کنار فعال سازی اقتصاد گردشگری، اقتصاد زیارت و سوغات و...، چه عرصه ای مهمتر، مناسب تر، مرتبط تر و شایسته تر و سودآورتر از اقتصاد علم و دانشگاه و آموزش می تواند وجود داشته باشد؟!

ما در این زمینه با دو خبر خوش مواجهیم: اول آن که مشهدالرضا(ع) در زمینه ی «اقتصاد آموزش» یا همان «دیپلماسی دانشگاهی» پس از تهران، دارای مقام نخست جذب بیشترین تعداد دانشجویان غیرایرانی در مراکز آکادمیک، دانشگاهی، آموزش عالی کشور است؛

و از سوی دیگر، واحد مشهد جامعه المصطفی العالمیه، پس از قم، بزرگترین شعبه این نهاد دانشگاهی - حوزوی در کشور به شمار می آید و با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ طلبه از ۵۰ کشور جهان و با ۴۱ رشته تا مقطع دکترا، به راستی باعث افتخار و مایه ی مباهات سرزمینی است که به دلیل وجود مضجع منور امام هشتم شیعیان دنیا، قطب اول جهان تشیع و پایتخت فقاهت و علم نیز به شمار می آید.

اما درددل های حجت الاسلام عباسی رئیس واحد مشهد این نهاد خدمت و نماد قدمت با استاندار خراسان رضوی مبنی بر این که «المصطفی در مشهد در حوزه زیرساختی و امکانات نسبت به سایر مراکز علمی همسو به شدت دچار کمبود است»، بسیار مایه ی نگرانی و تأسف همه ی دغدغه داران تعالی دیپلماسی علمی این شهر و استان گردید.

بویژه آنجا که تأکید می کند: «این در حالی است که ما عضو اتحادیه های رسمی مختلف دانشگاه ها در سراسر جهان هستیم و مدرک ما صادره از وزارت علوم است ولی زیرساخت های ما در مشهد حتی از دانشگاه های درجه دو و سه پایین تر است!» دل هر طالب شکوه و شکوفایی خطه ی عالم آل محمد(ص) را می آزارد!

ناگفته پیداست که این واحد بزرگ علمی و حوزوی، در استان محروم و کم برخوردار هرچند بسیار مستعد «سیستان و بلوچستان» عزیز واقع نیست، بلکه در استان پهناور، بسیار ثروتمند و استراتژیک «خراسان رضوی» قرار دارد که اولاً پس از تهران، بیشترین گردش مالی کشور در آنجا صورت می پذیرد و ثانیاً بیش از دویست واحد دانشگاهی و آموزش عالی را در خود جا داده است!

اما اگر منصف باشیم، نه خدای مهربان و نه امام مهربان این دیار را خوش نمی آید یک واحد دانشگاهی - حوزوی اش مانند «دانشگاه علوم اسلامی رضوی» آن قدر زیبا و شیک و مجهز و مدرن ساخته شده باشد که در داخل آن، حتی خشکشویی اختصاصی برای تنظیف لباس طلاب قرار دارد، اما تأسیسات واحد مجاور آن در چند خیابان و کوچه آن طرف تر، با همین کارکرد و دقیقاً مشابه آن، پایین تر از دانشگاه های درجه دو و سه کشور باشد! این اصلأ با عدالت علوی سازگار نیست!

حتی با «کرامت رضوی» هم در تناقض است، چراکه در مکتب معارف غنی رضوی و فاطمی و از منظر آن امام همام، «میهمان» همیشه ارجح بر «میزبان» است و «همسایه» اقدم بر «خود» و «مجاور» همیشه باید در خدمت «زائر» باشد و این ۲ هزار و ۵۰۰ طلبه و خانواده های آنان که از اقصی نقاط عالم، از آفریقا گرفته تا اروپا و آسیا و... زائر و میهمان حضرت امام رضا(ع) هستند، حقیقتاً باید هم نزد «استان» و هم نزد «آستان»، محبوب تر از مجاوران و برخورد با آنان باید کریمانه تر از جویندگان علمی باشد که از شهرهای دیگر ایران اسلامی برای تحصیل به مشهد آمده اند.

امید که هم مسئولان «اُستان» و هم مسئولان «آستان»، هم چنان که به فکر تعمیر و بازسازی سنگ فرش های قدیمی و ترک خورده ی صحن های حرم مطهر هستند تا با بهترین سنگ های روز ایران، آنها را جایگزین کنند، به فکر تعمیر، بازسازی و حتی نوسازی و چه بسا احداث تأسیسات دانشگاهی و اقامتی جدید برای سفرای علمی آتی فرهنگ رضوی در اقصی نقاط عالم و پایگاه آنان یعنی «جامعة المصطفی العالمیه ی خراسان» هم باشند، چراکه حتی یک ریال آن، هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری مولد است که در کوتاه ترین زمان ممکن، میلیونها ریال آن به طرق ممکن از جمله ارتباطات اقتصادی آتی بر می گردد.

و کلام آخر ، بیاییم بدون منت و با دیده ی اکرام انجام دهیم تا پس از پایان تحصیلات و لاجرم مراجعت این سفرای فرهنگی به کشور و دیار خود، مبلغ میهمان نوازی و کرامت مشهدی ها گردند، نه این که خدای نکرده بگویند طلاب خودشان را در قصر الضیافه جا دادند و ما را در مخروبة السعداء!

قطعاً هر عمل صالح و خداپسندانه ی مسئولان این دیار برای استقرار و تحصیل این ضیوف الرضا(ع) در مکانی در خور شأن و قدر و منزلت آنان، قدر یقین، مرضی خاطر و مورد قبول حضرت امام اباالحسن الرضا(ع) خواهد شد و بالاتر از این، مگر هدف و آرزویی برای یک خادم و یک مسئول در این ولایت عشق متصور است؟! هرگز...

درود و بدرود...

    

و اما اصل خبر

رییس جامعة المصطفی گفت: ۵۳ هزار طلبه از دستکم ۱۳۰ ملیت در این نهاد علمی و آموزشی و نهادهای مرتبط تحصیل می‌کنند.

حجت الاسلام علی عباسی در دیدار با استاندار خراسان رضوی افزود: این نهاد علمی آموزشی ظرفیت بزرگی برای گفتمان انقلاب اسلامی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، وی با بیان اینکه نمایندگی المصطفی در خراسان بزرگترین نمایندگی این نهاد علمی بعد از قم است افزود: به همین دلیل نمایندگی مشهد در منظومه المصطفی به واسطه حرم مطهر امام رضا (ع) به عنوان یک کانون بی نظیر محبت در سراسر جهان از جایگاه برجسته ای برخوردار است. 

رییس جامعة المصطفی اظهار داشت: این مجموعه علاوه بر خدمت به نظام در خدمت توسعه ظرفیت های مختلف فرهنگی، گردشگری، سلامت در خراسان رضوی است. 

وی گفت: المصطفی در مشهد در حوزه زیرساختی و امکانات نسبت به سایر مراکز علمی همسو به شدت دچار کمبود است. این در حالی است که ما عضو اتحادیه های رسمی مختلف دانشگاه ها در سراسر جهان هستیم و مدرک ما صادره از وزارت علوم است ولی زیرساخت های ما در مشهد حتی از دانشگاه های درجه دو و سه پایین تر است. 

حجت الاسلام عباسی افزود: مناسب است نسبت به تامین فضای فیزیکی استاندارد و ثابت برای این مجموعه مهم راهکاری اندیشیده شود، اگر امکانات در مشهد تامین شود می تواند به توسعه جذب و افزایش ملیت های طلاب در این شهر افزود.

استاندار خراسان رضوی هم اظهار داشت: اعتقاد ما این است که ظرفیت جامعة المصطفی با بهره‌مندی از وجود طلاب غیرایرانی یک ظرفیت فوق العاده و مطمئن به ویژه برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

یعقوبعلی نظری افزود: زیارت گسترده، سریع، آسان و ایمن در دستور کار است و در این راستا با همکاری آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد طرحهای مختلفی در حال اجرا است. شهر فرودگاه امام رضا (ع)، آزادراه حرم تا حرم، قطار سریع السیر از جمله این طرحها است که در سطح ملی هم دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت نهاد علمی و آموزشی جامعه المصطفی یک ظرفیت مهم برای برخی از طرحهایی است که در حال اجرا داریم.

استاندار گفت: وجود حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد یک ظرفیت استثنایی است و بدیهی است باید ظرفیت معنوی که وجود دارد زمینه های استفاده از آن را برای همه ارادتمندان آن حضرت مهیا کنیم.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/657


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها