دیپلماسی❜ حمل و نقل/ عدم برگزاری نشست کمیته توسعه ترانزیت بین المللی استان برای حل مشکلات شرکت‌های حمل‌ و نقل

  • بازدید: ۷۸۰
حمل و نقل/ عدم برگزاری نشست کمیته توسعه ترانزیت بین المللی استان برای حل مشکلات شرکت‌های حمل‌ و نقل

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیت وضعیت ترانزیتی استان، شرکت‌های فعال استان در این حوزه و مشکلات استانی و کشوری گریبانگیر این شرکت‌ها، خواستار از سرگیری برگزاری جلسات کمیته توسعه ترانزیت در استانداری هستیم. این انجمن صنفی روز شنبه به نقل از  احمد زمانیان یزدی گزارش داد: بیش از ۷۰ درصد تزانزیت مسیرهای آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان در اختیار شرکت‌های حمل و نقل خراسان است و از طرف دیگر این استان دارای سه مرز زمینی با ترکمنستان و یک مرز با کشور افغانستان است.  

وی که دبیری کمیته توسعه ترانزیت استانداری خراسان رضوی را نیز برعهده دارد، افزود: با توجه به افزایش چشمگیر مشکلات این بخش در یکسال اخیر و به ویژه محدودیت‌های به وجود آمده در مرز دوغارون در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، لازم است جلسات این کمیته ازسرگرفته شود.

رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: این کمیته در سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد و ۱۰ مدیرکل مرتبط با این حوزه، اعضای کمیته را تشکیل می دادند و کمیته یاد شده به ریاست مدیرکل امور اقتصادی استانداری، نایب رییسی مدیرکل راهداری و دبیری انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان تشکیل می شد.

وی گفت: همزمان با شیوع کرونا، جلسات این کمیته در سایه این همه گیری جهانی برگزار نشد اما درخواست کنونی ما این است که با توجه به مشکلات حوزه ترانزیت استان به ویژه در مرز دوغارون، جلسات این کمیته بار دیگر شکل گیرد و شاهد فعالیت مجدد آن باشیم.

زمانیان از مرز دوغارون، آتش سوزی اسلام قلعه و مشکلات ناشی از آن برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به عنوان مهمترین موضوع کنونی این شرکت‌ها یاد و بیان کرد: موضوع ناوگان افغانی زیر پوشش شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی و مشخص شدن وضعیت این ناوگان، مساله‌ای فوری است و باید در کمیته درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: ترانزیت از شاخه‌های ارزشی و بسیار اشتغال‌زا و درآمدزا برای استان است و فعالیت بیش از ۲۰۰ شرکت با ناوگان‌ها و ترددهای بسیار در حوزه ترانزیت، یکی از شاخص‌های اقتصادی خراسان رضوی است.

فعالیت سه پایانه مرزی خراسان رضوی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی و رییس کمیته استانی ترانزیت نیز گفت: این استان به دلیل همجواری با کشورهای افغانستان و ترکمنستان و وجود چهار پایانه مرزی مهم شامل دوغارون در مرز افغانستان و باجگیران، سرخس و لطف آباد در مرز ترکمنستان، یکی از استان‌های مهم در بخش ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی است.

ابراهیم نصری به وجود ۲۰۰ شرکت حمل‌ و نقل بین‌المللی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این شرکتها علاوه بر افغانستان و آسیای میانه، در ترانزیت کالا به سایر کشورها نیز فعال‌ و دارای سهم مهمی در ترانزیت کالا از کشور هستند.

وی افزود: محدودیت‌های کشور ترکمنستان در پذیرش کامیون‌های ایرانی قبل از کرونا و شدت گرفتن آن در دوره کرونا بر کسی پوشیده نیست؛ در این میان، مرز دوغارون و ترانزیت به افغانستان نقش مهمی در فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی داشت اما این مرز از گذشته با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی به مشکلات کنونی بخش ترانزیت استان که باید به عنوان اولویت در دستور کار کمیته توسعه ترانزیت قرار گیرد نیز اشاره و بیان کرد: در بخش ترانزیت یکسری مشکلات برون مرزی وجود دارد به طور مثال، با محدودیت‌های ناشی از کرونا از تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۹، پایانه‌های باجگیران، سرخس و لطف‌آباد با تصمیم دولت ترکمنستان مسدود شد و با پیگیری‌های مستمر صورت گرفته، مرز سرخس از تاریخ ۱۷ شهریور و مرز لطف‌آباد از تاریخ ۲۰ آذرماه پارسال با درخواست ترکمنستان به روش تحویل تریلر در بخش تجاری بازگشایی شد؛ اما مرز باجگیران همچنان تعطیل است.

وی ادامه داد: هم‌اینک به طور میانگین روزانه بالغ بر ۱۷۰ دستگاه تریلر حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی به روش تحویل تریلر از طریق پایانه‌های مرزی سرخس و لطف‌آباد به سمت ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه خارج می‌شود، اما همچنان امکان تردد ناوگان ایرانی به ترکمنستان همچون سایر ملیتها به دلیل محدودیت‌های آن کشور وجود ندارد.

نصری گفت: این مشکلات برون مرزی از طریق مجاری دیپلماتیک و برگزاری نشست‌های مشترک حمل‌ونقلی با کشورهای مختلف در حال پیگیری است.

وی به مشکلات ترانزیت در داخل کشور و راهکار آنها نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه مسوولیت هماهنگی پایانه‌های مرزی بار دیگر به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای واگذار شده است، در صورتی‌که مشکلی مربوط به مرز باشد، از طریق برگزاری منظم جلسات کمیته هماهنگی و تعاملی که بین ارگان‌های مستقر در مرز وجود دارد، مرتفع می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: همچنین از ظرفیت جلسات کار ویژه مرز استان به ریاست استاندار و نیز جلسات ساماندهی مبادی مرزی برای حل مشکلات احتمالی استفاده می‌شود، با این حال برگزاری جلسات کمیته توسعه ترانزیت استان فرصت بسیار مناسبی برای فعالان بخش خصوصی است تا به ارائه پیشنهادهای لازم برای حل مشکلات ترانزیت بپردازند.  

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7923


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها