دیپلماسی❜ حمل و نقل/ عدم برگزاری نشست کمیته توسعه ترانزیت بین المللی استان برای حل مشکلات شرکت‌های حمل‌ و نقل

  • بازدید: ۹۰۸
حمل و نقل/ عدم برگزاری نشست کمیته توسعه ترانزیت بین المللی استان برای حل مشکلات شرکت‌های حمل‌ و نقل

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیت وضعیت ترانزیتی استان، شرکت‌های فعال استان در این حوزه و مشکلات استانی و کشوری گریبانگیر این شرکت‌ها، خواستار از سرگیری برگزاری جلسات کمیته توسعه ترانزیت در استانداری هستیم. این انجمن صنفی روز شنبه به نقل از  احمد زمانیان یزدی گزارش داد: بیش از ۷۰ درصد تزانزیت مسیرهای آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان در اختیار شرکت‌های حمل و نقل خراسان است و از طرف دیگر این استان دارای سه مرز زمینی با ترکمنستان و یک مرز با کشور افغانستان است.  

وی که دبیری کمیته توسعه ترانزیت استانداری خراسان رضوی را نیز برعهده دارد، افزود: با توجه به افزایش چشمگیر مشکلات این بخش در یکسال اخیر و به ویژه محدودیت‌های به وجود آمده در مرز دوغارون در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، لازم است جلسات این کمیته ازسرگرفته شود.

رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: این کمیته در سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد و ۱۰ مدیرکل مرتبط با این حوزه، اعضای کمیته را تشکیل می دادند و کمیته یاد شده به ریاست مدیرکل امور اقتصادی استانداری، نایب رییسی مدیرکل راهداری و دبیری انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان تشکیل می شد.

وی گفت: همزمان با شیوع کرونا، جلسات این کمیته در سایه این همه گیری جهانی برگزار نشد اما درخواست کنونی ما این است که با توجه به مشکلات حوزه ترانزیت استان به ویژه در مرز دوغارون، جلسات این کمیته بار دیگر شکل گیرد و شاهد فعالیت مجدد آن باشیم.

زمانیان از مرز دوغارون، آتش سوزی اسلام قلعه و مشکلات ناشی از آن برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به عنوان مهمترین موضوع کنونی این شرکت‌ها یاد و بیان کرد: موضوع ناوگان افغانی زیر پوشش شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی و مشخص شدن وضعیت این ناوگان، مساله‌ای فوری است و باید در کمیته درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: ترانزیت از شاخه‌های ارزشی و بسیار اشتغال‌زا و درآمدزا برای استان است و فعالیت بیش از ۲۰۰ شرکت با ناوگان‌ها و ترددهای بسیار در حوزه ترانزیت، یکی از شاخص‌های اقتصادی خراسان رضوی است.

فعالیت سه پایانه مرزی خراسان رضوی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی و رییس کمیته استانی ترانزیت نیز گفت: این استان به دلیل همجواری با کشورهای افغانستان و ترکمنستان و وجود چهار پایانه مرزی مهم شامل دوغارون در مرز افغانستان و باجگیران، سرخس و لطف آباد در مرز ترکمنستان، یکی از استان‌های مهم در بخش ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی است.

ابراهیم نصری به وجود ۲۰۰ شرکت حمل‌ و نقل بین‌المللی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این شرکتها علاوه بر افغانستان و آسیای میانه، در ترانزیت کالا به سایر کشورها نیز فعال‌ و دارای سهم مهمی در ترانزیت کالا از کشور هستند.

وی افزود: محدودیت‌های کشور ترکمنستان در پذیرش کامیون‌های ایرانی قبل از کرونا و شدت گرفتن آن در دوره کرونا بر کسی پوشیده نیست؛ در این میان، مرز دوغارون و ترانزیت به افغانستان نقش مهمی در فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی داشت اما این مرز از گذشته با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی به مشکلات کنونی بخش ترانزیت استان که باید به عنوان اولویت در دستور کار کمیته توسعه ترانزیت قرار گیرد نیز اشاره و بیان کرد: در بخش ترانزیت یکسری مشکلات برون مرزی وجود دارد به طور مثال، با محدودیت‌های ناشی از کرونا از تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۹، پایانه‌های باجگیران، سرخس و لطف‌آباد با تصمیم دولت ترکمنستان مسدود شد و با پیگیری‌های مستمر صورت گرفته، مرز سرخس از تاریخ ۱۷ شهریور و مرز لطف‌آباد از تاریخ ۲۰ آذرماه پارسال با درخواست ترکمنستان به روش تحویل تریلر در بخش تجاری بازگشایی شد؛ اما مرز باجگیران همچنان تعطیل است.

وی ادامه داد: هم‌اینک به طور میانگین روزانه بالغ بر ۱۷۰ دستگاه تریلر حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی به روش تحویل تریلر از طریق پایانه‌های مرزی سرخس و لطف‌آباد به سمت ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه خارج می‌شود، اما همچنان امکان تردد ناوگان ایرانی به ترکمنستان همچون سایر ملیتها به دلیل محدودیت‌های آن کشور وجود ندارد.

نصری گفت: این مشکلات برون مرزی از طریق مجاری دیپلماتیک و برگزاری نشست‌های مشترک حمل‌ونقلی با کشورهای مختلف در حال پیگیری است.

وی به مشکلات ترانزیت در داخل کشور و راهکار آنها نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه مسوولیت هماهنگی پایانه‌های مرزی بار دیگر به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای واگذار شده است، در صورتی‌که مشکلی مربوط به مرز باشد، از طریق برگزاری منظم جلسات کمیته هماهنگی و تعاملی که بین ارگان‌های مستقر در مرز وجود دارد، مرتفع می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: همچنین از ظرفیت جلسات کار ویژه مرز استان به ریاست استاندار و نیز جلسات ساماندهی مبادی مرزی برای حل مشکلات احتمالی استفاده می‌شود، با این حال برگزاری جلسات کمیته توسعه ترانزیت استان فرصت بسیار مناسبی برای فعالان بخش خصوصی است تا به ارائه پیشنهادهای لازم برای حل مشکلات ترانزیت بپردازند.  

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7923


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو