جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ توسعه گردشگری اسلامی در مشهد ٢٠١٨

  • بازدید: ۲۰۰
سال گذشته، سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی (آیسسکو) با عضویت ۵٧ کشور اسلامی، کلان‌شهر مذهبی مشهد را برای سال ٢٠١٧ میلادی پایتخت فرهنگ اسلامی در آسیا انتخاب کرد اما اینکه مشهد سال گذشته میلادی پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد معنی‌اش این نیست که در سال ٢٠١٨ این عنوان برای مشهد تمام شده باشد.... در سال ٢٠١٧ ظرفیت‌های مشهد در زمینه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی و گردشگری معرفی شد و امسال قرار است از معرفی این ظرفیت‌ها بهره‌ببریم. بنابراین عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» تا سال‌ها برای مشهد ادامه خواهد داشت، کارهای فرهنگی بیشتری اجرا می‌شود و مشهد برای سال‌های آینده قطب گردشگری اسلامی خواهد شد.از این رو، دبیرخانه رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» برای تحقق اهداف این نام‌گذاری، تصویب چشم‌انداز ده‌ساله این عنوان را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا پایدارسازی ردیف بودجه برای «مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» نیز دنبال می‌شود. سال٩۶ ردیف مستقلی برای مشهد ٢٠١٧ وجود داشت که چون با همین عنوان تصویب شده بود، این اعتبار در بودجه سنواتی کشور در سال ٩٧ پیش‌بینی نشده بود اما به دنبال پیگیری اداره‌کل ارشاد اسلامی استان، آبان‌ماه، دولت با تخصیص این بودجه برای سال ٩٧ هم موافقت کرد و دستوری مکتوب به استاندار خراسان‌ رضوی صادر کرد که در لایحه پیشنهاد بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی، ردیف مشخصی تحت‌ عنوان «کمک به برنامه‌ها و فعالیت‌های پایتخت‌ فرهنگی جهان اسلام» پیشنهاد شود. صرف‌ نظر از اینکه تخصیص این بودجه چقدر باشد و رقمش چقدر، ذکر این عنوان می‌تواند بر توسعه پایتخت فرهنگی جهان اسلام در بازه زمانی‌ای ده‌ساله مؤثر باشد.اما اینکه مشهد ٢٠١٧ چه دستاوردهایی برای این کلان‌شهر داشته است و در سال‌های آتی نیز قرار است مشهدی‌ها چه منافعی از این عنوان ببرند از مهم‌ترین مباحثی است که همواره دنبال می‌شود.برگزاری هفته‌های فرهنگی کشورهای اسلامی، استفاده حداکثری از فضای رسانه‌ها و فضای مجازی در عرصه بین‌الملل برای معرفی داشته‌های فرهنگی و تمدنی مشهد و ایران‌اسلامی و معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و مفاخر و مشاهیر، توجه به گردشگری اسلامی و توسعه زیرساخت‌های حضور زائران خارجی، توسعه زیرساخت‌های شهر اسلامی در عرصه بین‌الملل، تأمین متون و محتوای فرهنگی و هنری، و علمی و رسانه‌ای با زبان‌های رایج دنیا برای معرفی مشهد و همچنین معرفی آداب رسوم و ترویج فرهنگ اسلامی و فرهنگ رضوی از اهدافی است که نه‌تنها در سال ٢٠١٧ محقق شد بلکه در مشهد ٢٠١٨ نیز به دنبال تحقق مطلوب‌تر آن هستیم.در طول سال ٢٠١٧ در مشهد ١۵٠ رویداد فرهنگی و بین‌المللی انجام شد و نزدیک به پنج هزار میهمان خارجی به مشهد تشرف داشتند. ١٢٠ تولید فرهنگی و هنری (کتاب، فیلم، پوستر، نرم‌افزار و سرود) نیز داشتیم. این مباحث نشان‌دهنده موفقیت در میزبانی این عنوان است. در مشهد به مثابه پایتخت فرهنگی جهان اسلام، اتفاقات خوبی رقم خورد و این موفقیت‌ها در سایه تعامل جمعی محقق شد. در بازدید از آیسسکو در مراکش و جلسات با مدیران این سازمان جهانی نیز بر موفقیت مشهد تأکید و نام مشهد به عنوان شایسته‌ترین ‌شهر برای ادامه پایتختی فرهنگی جهان اسلام مطرح شد. باید توجه داشت که تحقق اهداف و معرفی ظرفیت‌های مشهد و پایتخت فرهنگی جهان اسلام بدون ظرفیت رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست. در این راستا می‌طلبد داشته‌های فرهنگی، تمدنی و تاریخی مشهد از طریق برنامه‌های مختلف و رسانه‌ها به جهانیان معرفی شود.بارگاه منور رضوی همواره بزرگ‌ترین ظرفیت مشهد برای معرفی در جهان اسلام است و این رویداد فرهنگی در کنار این ظرفیت عظیم مذهبی، فرصتی استثنایی برای جهانی شدن مشهد است.تجربه‌ خوب عملکرد مشهد در سال ٢٠١٧ به جهان نشان داد ایران می‌تواند رویدادهای بزرگ را به نحوی شایسته و بایسته‌ برگزار کند. از این رو، از فرصتی که دوباره در اختیار مشهد گذاشته شده است برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی و نیز توسعه روابط سیاسی و اجتماعی، هم برای شهر مشهد با محوریت توسعه گردشگری مذهبی و هم برای نظام جمهوری اسلامی ایران، بهره خواهیم برد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/4971


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو