جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ برگزاری آیین گشایش اولین دوره آموزش کاربردی مبلغان بین‌المللی معارف رضوی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی

  • بازدید: ۵۶
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزش کاربردی مبلغان بین‌المللی معارف رضوی: مرکز تخصصی زیارت در مشهد راه‌اندازی می‌شود/توریسم مذهبی با زیارت فرق دارد. حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین سید حسن شبیری زنجانی رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزش کاربردی مبلغان بین‌المللی معارف رضوی گفت: توریسم مذهبی با زیارت یکی نیست،.... ... نمونه زیارت را در اربعین مشاهده می‌کنید.وی افزود: در اربعین زائران 70 کیلومتر مسیر نجف تا کربلا را بدون خستگی طی می‌کنند و مجاوران از آنان به‌خوبی پذیرایی می‌کنند. الزامات تبلیغ در خارج از کشور یک شرایط عام دارد و اولین گامش اخلاص در عمل است. بر اساس روایات اگر کسی اخلاص داشت، خداوند 30 حکمت از زبانش جاری می‌کند.رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به این‌که باید خداوند توفیق اخلاص در عمل را به انسان بدهد اظهار کرد: رمز موفقیت پیامبر در تبلیغ این بود که فرمود، بابت تبلیغ پاداشی نمی‌خواهم فقط دوستی و مودت اقربا را خواستارم. اگر عشق به اهل‌بیت داشته و راه آنان را بروید، حتماً به سعادت می‌رسید. وی خاطرنشان کرد: گام دوم تبلیغ در خارج از کشور پشتکار است.مبلغ باید احکام و معارف دین را بشناسد، دامنه مطالعات خود را گسترش داده و به‌ صرف خواندن فقه و اصول اکتفا نکنید باید از وقت حداکثر استفاده را ببرید.حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین شبیری زنجانی یادآور شد: گام سوم داشتن انضباط و برنامه است، انضباط در کار و این‌ که امروز در چه وضعیتی قرار داریم. چند سفر برای تبلیغ به اروپا رفته‌ام به این نتیجه رسیده‌ایم که باید شکل تبلیغ را تغییر داده و مرکز تخصصی تبلیغ را ایجاد کنیم.وی در ادامه همچنین به سایر الزامات تبلیغ پرداخت و گفت: زائر حضرت رضا (ع) فقط شیعه دوازده‌امامی نیست، ممکن است اسماعیلی و حنفی باشد. او زائر و ازنظر فقهی باید روی افکار و عقایدش کار شود، حتی ممکن است مسلمان نباشد اما اندیشه و افکار رضوی باید برایش شرح داده شود.رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی سپس با اشاره به برنامه‌های آتی دانشگاه رضوی افزود: آینده دانشگاه رضوی اگر می‌خواهد مغز متفکر آستان قدس رضوی و مرجعیت علمی باشد، باید در تأسیس مراکز تخصصی اهتمام ورزد.وی اظهار کرد: تبلیغ فقط خطابه و سخنرانی نیست، رابطه دوستی و مودت رابین خودمان و مخاطبان ایجاد کنیم. شما کنار توریست بروید و به‌عنوان تور گرد در کنارش باشید، به شیراز و اصفهان بروید و لازم نیست معمم در کنارش باشید.حجت‌الاسلام‌والمسلمین شبیری زنجانی تأکید کرد: زبان را تا می‌توانید تقویت کنید، شرط اول تبلیغ مسلط بودن بر زبان است، تکنیک‌های خاص تبلیغی را رعایت کنید و هنر آن را فراگیرید. با برخورد محبت‌آمیز و مودت تابلوی دوستی میان خودمان و مخاطبان ایجاد کنیم. در ادامه این مراسم مهندس سید جواد جعفری معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی نیز طی سخنانی گفت: امروز دشمنان از نرم‌افزار و سخت‌افزار برای شبهه افکنی بر نسل جوان استفاده می‌کنند، تبلیغ در دنیا فرق کرده و البته ما برتری تبلیغ چهره به چهره راداریم.وی افزود: رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی باید در جامعه به‌درستی عمل شود، مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی به‌عنوان یک مرکز جریان ساز و توانمند امروزه می‌تواند در امر تبلیغ به زبان‌های مؤثر دنیا گام‌های اساسی را بردارد.جعفری خاطرنشان کرد: دوره‌ها مبتنی بر سبک، سیره و معارف رضوی است. حضرت رضا (ع) در مقطعی نگاه بین‌المللی را به جهانیان ارائه کردند. این دوره با همکاری بخش‌ها و مدیریت‌های مختلف آستان قدس رضوی شکل و امیدوارم برکات خود را داشته باشد.همچنین رضا غلامی نماینده مدیریت زائران غیر ایرانی نیز طی سخنانی گفت: ما در سال بالغ‌بر شش میلیون تشرف زائر غیر ایرانی داریم که حدود یک‌میلیون و 400 هزار زائر خارجی می‌شود. از حدود 120 کشور دنیا در مشهد حضور دارند که یک عرصه بی‌بدیل آن صحن و سرای حضرت رضا (ع) است.وی افزود: مخاطب عرصه بین‌الملل نگاهش به مجموعه حرم متفاوت نسبت به سایر اعتاب مقدسه است عدم محدودیت‌ها برای تبلیغ زائران خارجی باعث آرامش آنان در حریم ملکوتی شده است. نگاه مبنایی به شخصیت حضرت باعث ایجاد یک پایگاه مناسب و تبلیغ صحیح در عرصه بین‌الملل شده است.در پایان این مراسم از چند جلد کتاب با عنوان حضرت رضا (ع) به زبان انگلیسی و عربی رونمایی شد.گزارش از: سرویس فرهنگ خبرگزاری رضوی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3572


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو