دیپلماسی❜ بررسی تخصیص بودجه هزارمیلیارد تومانی طرح توسعه زیارت رضوی:...بودجه زیارت؛ حالا نوبت مسئولان استانی است

  • بازدید: ۲۴۵
به منظور بررسی موضوع و جزئیات هزینه کرد این اعتبار سوالاتی را با مدیر کل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی در میان گذاشتیم. امیرا... شمقدری که عنوان می کند برخی جزئیات طرح از جمله چگونگی تشکیل ستاد راهبردی هنوز مشخص نشده است به سوالات خراسان پاسخ می دهد. خراسان: برای اولین سوال فضایی کلی از طرح را تشریح کنید. طرحی را با عنوان گسترش حریم ولایت و زیارت امام رضا(ع) که حاصل ۹۰۰ ساعت فعالیت علمی و پژوهشی توسط گروهی علمی بود، تهیه کردیم که در این طرح حرکت و عزیمت زائر از مبداء یعنی خانه اش به عنوان میقات الرضا(ع) تا مقصد مشهدالرضا(ع) و حضورش در حرم مطهر و زیارت، به صورت فرآیندی پیش بینی شده است... برای دستگاه های مختلف از سازمان پایانه ها، فرودگاه و راه آهن گرفته تا نهادهایی هم چون آستان قدس، میراث فرهنگی، سازمان تبلیغات و... شرح وظایفی تعیین شده است؛ در این راستا یکی از پیشنهادهای مطرح شده این است که سازمان ها در ستادی راهبردی که در استان و به ریاست استاندار تشکیل می شود، هزینه کرد اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی را در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری مدیریت کنند.شکل دیگر استفاده از اختیارات اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی (که رئیس جمهور اختیارات خود را تفویض می کند) می باشد که منتظریم شیوه نهایی آن روزهای آینده مشخص شود.البته نمی توان گفت همه این اعتبار مربوط به زائر است اما زائر و مجاور از آن استفاده مطلوب را می کنند و در واقع برای گسترش و نشر معارف و فرهنگ رضوی هزینه می شود. خراسان: این ستاد چه زمانی تشکیل می شود و اگر ممکن است اعضای آن را معرفی کنید. سعی می کنیم هرچه سریع تر مقدمات تشکیل آن را در استان فراهم کنیم. اگر ستاد در استان تشکیل شود استاندار، امام جمعه، رئیس سازمان صدا و سیمای استان، شهردار مشهد، رئیس سازمان های تبلیغات و میراث فرهنگی، مدیر کل ارشاد و مدیر کل امور اجتماعی استاندار، اعضای این ستاد هستند. خراسان: بنابراین تمام مراحل این بودجه شامل تعیین استراتژی، اهداف راهبردی و شکل هزینه کرد در استان و این ستاد انجام می شود. بله، تمام موارد در این ستاد طراحی می شود. خراسان: در افق این طرح چه جایگاهی پیش بینی شده است؟ در پایان ۵ سال در کجا قرار می گیریم؟  به هر حال این طراحی آرمان و چشم اندازی را برای خود پیش بینی کرده است که امیدواریم به آن ها برسیم. از سویی دیگر برای ارزیابی آن باید شاخص های کمی را تعریف کنیم. برای نمونه بد نیست به برخی از مواردی که در طرح آمده است، اشاره ای شود؛ در این طرح برای حرکت قطار، هواپیما و اتوبوس های میان شهری، مهمان داران، فیلم ها و تصاویری که در سالن های قطار و اتوبوس نشان داده می شود، همچنین داخل شهر مشهد برای رسانه ها و تبلیغات محیطی چگونگی تولید و ارائه بسته های محتوایی با موضوع رضوی، برای آژانس های مسافرتی، تولید فیلم های موضوعی و موارد بسیاری از این قبیل پیش بینی شده است معتقدیم این طرح یکی از بی نظیرترین بسته های پژوهشی در کشور است که تاکنون تهیه شده است. خراسان: این طرح نگاهی به حوزه های سخت افزاری و عمرانی هم دارد؟ تمام پروژه ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد و بالطبع در این طرح هم تمام اقدامات سخت افزاری و عمرانی باید مبتنی بر رویکرد توسعه فرهنگ رضوی و زیارت باشد.هدف این طرح، سراسر کشور و تمام مبادی زائران حضرت رضا(ع) است.برای نمونه مسافری که از کرمان برای عزیمت به مشهد بلیتی تهیه می کند آن بلیت با پیامی رضوی که همراه دارد متفاوت با دیگر بلیت ها خواهد بود که این اولین ارتباط زائر با حریم ولایت و زیارت امام رضا(ع) است. پس از این که سوار اتوبوس می شود، در میان راه بسته های فرهنگی و فیلم هایی با موضوع رضوی برایش ارائه و نمایش داده می شود. در هواپیما و قطار هم به شکلی دیگر این اتفاق می افتد. همچنین احداث میقات ها و ایستگاه های میان شهری و... که هدف آن خدمت به زائر و توسعه فرهنگ رضوی است. از سویی دیگر در این طرح به محتوا آفرینی نیز توجه ویژه شده است. خراسان: در رهگذر این طرح به مشهد هم توجهی می شود؟  آن چه در این طرح برای مشهد پیش بینی شده است شامل بخش های مختلف از جمله مبلمان شهری، خدمات حمل و نقل، خدمات رفاهی خاص و ویژه زائران و موارد متعدد و گسترده دیگر است که امیدواریم مشهد را از وضعیت فعلی خارج سازد.منبع: روزنامه خراسان

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2456


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو