دیپلماسی❜ اقتصادی/ ۹۰ درصد سرمایه‌گذاران خارجی خراسان رضوی افغانستانی هستند؛ بیشتر شرکت‌های متعلق به اتباع خارجی در استان‌ صوری است

  • بازدید: ۱۲۸
اقتصادی/ ۹۰ درصد سرمایه‌گذاران خارجی خراسان رضوی افغانستانی هستند؛ بیشتر شرکت‌های متعلق به اتباع خارجی در استان‌ صوری است
استانداری خراسان رضوی

مشهد-ایرنا- سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت: بخش قابل توجهی از شرکت‌های ایجاد شده توسط اتباع خارجی در این استان به دلیل تبعات قانون ثبت شرکت برای این گروه، صوری است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی، هادی توانا در نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی این اتاق با اشاره به چالش‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی در استان افزود: ضروری است در هنگام وضع قوانین و صدور دستورالعمل‌ها به عوارض آن توجه ‌شود، هنگامی که اتباع خارجی بتوانند با ثبت یک شرکت صوری مشکلات خود را حل کنند، دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری نخواهند داشت.

وی بیان کرد: یکی از عوامل دخیل در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کشور، اخباری است که از وضعیت کشور به دنیا مخابره می‌شود، در این شرایط اگر بتوانیم نظر سرمایه‌گذاران را جلب کنیم، وارد فرآیندهای اداری می‌شویم و در صورت انجام موفقیت‌آمیز تمامی این مراحل باید دید آیا آن سرمایه‌گذاری پایدار خواهد بود یا میانگین حضور سرمایه‌گذار خارجی در کشور چند سال است؟

به گفته وی، در این میان نکته مهم روایت سرمایه‌گذاران ایرانی از وضعیت اقتصادی کشور است؛ چرا که در صورت نارضایتی سرمایه‌گذاران داخلی، نباید انتظار سرمایه‌گذاری خارجی داشت.

سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات استان در راستای بهبود زمینه جذب سرمایه خارجی یادآور شد: به منظور افزایش نرخ خرید ارز از سرمایه‌گذاران، پیگیری‌های بسیاری از سوی مسوولان استان انجام گرفت و پیشنهاد شد ارز این افراد ۱۵ درصد بیش از نرخ ETS (نرخ ارز گمرک) خریداری شود؛ با این حال رییس کل بانک مرکزی با افزایش ۱۰ درصدی آن موافقت کرد، هر چند این اقدامات مقطعی بوده و ریشه‌ای نیست.

وی اظهار کرد: پیشنهادهایی که برای جذب سرمایه از سوی کشورهای همسایه ارائه می‌شود، بسیار جذاب‌تر از مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است؛ از این رو لازم است مقایسه‌ای میان این پیشنهادات و مشوق‌های ما اتفاق بیفتد و بر اساس آن بسته پیشنهادی تهیه و به مسوولان مربوطه ارائه شود.

توانا تاکید کرد: متاسفانه برخی از مسائل موجود از جمله تفاوت نرخ ارز دولتی و بازار آزاد، سبب شده تا ‌آورده سرمایه‌گذار خارجی از مبادی غیررسمی بسیار بیشتر از مبادی رسمی باشد.

بیشتر شرکت‌های اتباع خارجی در خراسان‌رضوی صوری است

۹۰ درصد سرمایه‌گذاران خارجی خراسان رضوی افغانستانی هستند

مدیر اجرایی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سازمان «سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» برای نخستین بار در پی تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی در سال ۱۳۳۴ آغاز به کار کرد. این سازمان تنها نهاد رسمی تشویق و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است که شامل دو معاونت «تشویق و جذب» و «طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی» است.

مینا نیکخو افزود: مجوز سرمایه‌گذاری خارجی توسط هیاتی در این سازمان صادر می‌شود. جلسات این هیات در پایان هر ماه با حضور معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون وزیر امور خارجه، معاون ارزی بانک مرکزی، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رییس اتاق بازرگانی ایران، رییس اتاق تعاون و معاونت وزارتخانه برگزار می‌شود.

وی به خدمات ارائه شده توسط مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی، قبل و بعد از اخذ مجوز سرمایه‌گذاری اشاره و تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، ۶۷۰ فعال اقتصادی و ۲۲۳ سرمایه‌گذار به این مرکز مراجعه کرده‌اند که حدود ۹۰ درصد آنان را اتباع کشور افغانستان تشکیل می‌دهند. از آنجا که موضوع اقامت و تحصیل برای این افراد اهمیت بسیاری دارد، در جهت رفع مشکلات آنان در این زمینه تلاش شد.

مدیر اجرایی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی در ادامه درباره مسائل و مشکلات موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری خارجی در استان خاطر نشان کرد: یکی از چالش‌های ما در صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی، انحصار صدور مجوز توسط هیات یاد شده در مرکز و عدم تفویض اختیار استانی است.

نیکخو مشکلات صدور مجوز اشتغال، عدم ابلاغ مصوبه خرید ارز با نرخ بالاتر از ETS در سال ۱۴۰۳ توسط بانک مرکزی، توقف هرگونه عملیات ثبت و تغییرات شرکت اتباع از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در استان و عدم صدور پروانه کسب صنفی کارگاهی از طریق درگاه ملی مجوزها برای اتباع سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی را از دیگر مشکلات موجود برشمرد.

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان نیز در این نشست گفت: ما تلاش کردیم آن بخش از اقداماتی که در اختیار ما قرار دارد را به بهترین شکل انجام داده و خدمات بهتری را به سرمایه‌گذار خارجی ارائه دهیم. اما مواردی نیز وجود دارد که از دسترس ما خارج است که از آن جمله می‌توان به چالش‌های نرخ خرید ارز از سرمایه‌گذاران اشاره کرد.

حسینی با انتقاد از نبود وحدت رویه در مواجهه با سرمایه‌گذاران خارجی افزود: کشور باید تکلیف خود را با سرمایه‌گذاری خارجی روشن کند. اگر ما نیازمند جذب سرمایه هستیم باید با فرایندهای آن آشنا شده و مزیت‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار فراهم کنیم در غیر این صورت در این زمینه به توفیقی دست نخواهیم یافت.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: باید در راستای تغییر نگرش‌های نادرست و تنگ‌نظرانه تلاش کرد، همچنین در برخی موارد قوانین ناقص و مخلی وجود دارد که باید اصلاح شوند، در این روند، ضروری است دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در کنار یکدیگر و به شکلی فرآیندی گام برداشته و تلاش کنند.

فرهاد سحرخیز یکی از اهداف اصلی این کمیسیون را طراحی اکوسیستم سرمایه‌گذاری دانست و افزود: در مسیر تحقق این هدف، همه باید فارغ از رویکردها و وظایف شغلی، در کنار یکدیگر قرار بگیریم تا به مدلی برای تسهیل فرآیندها دست یابیم.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1326


Share
  • هادی توانا سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری خراسان رضوی گفته که بخش قابل توجهی از شرکت های ایجاد شده توسط اتباع #افغانی صوری است. این کارصرفا برای دریافت اقامت و استفاده از مزایای آن ازجمله تحصیل در مدارس و دانشگاه صورت گرفته و آورده ای برای اقتصاد استان ندارد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم تازه ها

آرشیو توضیح

مخاطبانی که فرصت زیادی برای «فرهیخت گردی» ندارند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن ، اهم تازه ها و یافته های مطالعاتی اخیر فرهیخت را در «یک نگاه» ببینند و بخوانند، ما آنها را ذیل این بخش گرد هم آورده ایم.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود این یعنی آن که اگر با گذشت ۴۵ سال، هنوز نمی توانیم یک آمار موثق از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع خارجی ارائه دهیم، پس هر گونه برنامه ریزی برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ و این واقعاً مایه فضاحت دیاری است که ادعای قطب اول گردشگری کشور را دارد. آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضعییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو