دیپلماسی❜ اقتصادی/ جواد هدایتی: صادرات ایران به آسیای مرکزی به میزان قبل از همه گیری کرونا رسیده است

  • بازدید: ۷۷۶
اقتصادی/ جواد هدایتی: صادرات ایران به آسیای مرکزی به میزان قبل از همه گیری کرونا رسیده است

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با وجود مشکلات فراوان در بخش تبادلات تجاری در مرز ترکمنستان، بررسی آمار پنج ماهه امسال نشان می دهد صادرات ایران از طریق ناوگان جاده ای به آسیای مرکزی به میزان قبل از اعمال محدودیت های کرونا رسیده است. جواد هدایتی شامگاه یکشنبه پس از بازدید از پایانه های مرزی سرخس، لطف آباد و باجیگران خراسان رضوی با ترکمنستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر صادرات و ترانزیت کالا به واسطه محدودیت های مرزی کشور ترکمنستان، به روش تحویل تریلر در مرز این کشور صورت می‌گیرد ولی خوشبختانه علاوه بر رونق تردد ناوگان صادراتی طی امسال، ترانزیت کالا از بنادر جنوبی کشور به آسیای مرکزی نیز در مقایسه با سال ۹۸، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: به خاطر اهمیت تردد تجاری بین ایران و آسیای مرکزی، حل مشکلات تردد ناوگان حامل کالای صادراتی و ترانزیتی به آسیای مرکزی در مرز ترکمنستان در حال پیگیری و رایزنی است.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: در این راستا نشستی ویدیو کنفرانسی با مسوولان حمل و نقل کشور ترکمنستان در هفته جاری برگزار خواهد شد تا نسبت به پیگیری رفع محدودیت های تردد ناوگان جاده ای به ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی و حل مشکلات رانندگان و شرکتهای حمل و نقل بین المللی اقدام شود.

هدایتی افزود: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای رایزنی های لازم برای حمل بیشتر کالا به آسیای مرکزی از سایر مسیرهای جایگزین از جمله مسیر افغانستان در قالب کریدور کتای را پیگیری می کنند.

بر اساس اعلام دست اندرکاران ترانزیت جاده ای در خراسان رضوی، در صورت تامین امنیت در شمال افغانستان، توسعه راهگذر حمل‌ و نقل بین‌المللی کتای (KTAI) بین کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان دور از انتظارنخواهد بود.

خراسان رضوی علاوه بر گذرگاه مرزی دوغارون با افغانستان، دارای سه گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد و باجیگران با کشور ترکمنستان است.

با آغاز بحران شیوع ویروس جهانگیر کرونا از اسفند ماه ۹۸،  بیشتر گذرگاههای زمینی مرزی در ایران از جمله گذرگاه های مرزی خراسان رضوی با ترکمنستان بسته شد که به پس از چند ماه در سال ۱۳۹۹ به ترتیب مرزهای سرخس، لطف آباد و باجگیران بازگشایی شدند اما به واسطه محدودیت های اعمال شده از سوی ترکمنستان حمل کالا در این مرز به شکل ترانشیپمنت انجام می شود.

ترانشیپ یا ترانشیپمنت عبارت است از انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر. این نوع نقل و انتقال بیشتر در حمل و نقل ترکیبی رایج است که در آن از وسایل نقلیه مختلف از جمله کشتی، هواپیما، قطار، کامیون، تریلر و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می شود. جریان انتقال غالبا با تخلیه و بارگیری مجدد همراه بوده و به ۲ شکل انتقال مستقیم و انتقال غیر مستقیم صورت می گیرد.

خبر دیگر در همین زمینه حاکی است:

پایانه مرزی دوغارون یکی از پنج کانون اقتصادی برتر کشور است

مشهد- ایرنا- مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: باتوجه به حجم زیاد فعالیت پایانه مرزی دوغارون در حوزه صادرات، ترانزیت و جابه‌جایی مسافر، این کانون اقتصادی یکی از پنج پایانه برتر کشور محسوب می شود.

جواد هدایتی روز شنبه در حاشیه سفر به شهرستان تایباد و بازدید از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: جاده بین المللی دوغارون - اسلام قلعه یکی از مهمترین راههای ارتباطی بین ایران و افغانستان به شمار می رود که آماده بهره برداری است و برای این پروژه حدود ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده که می تواند نقش موثری در سرعت بخشیدن به تردد ناوگان حمل و نقل بین المللی ایران و افغانستان داشته باشد.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه که از پارسال آغاز شده است بستر تردد روزانه چهار هزار ناوگان حمل و نقل سنگین و سبک در این مسیر فراهم می شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: بیش از ۶ دهه در زمینه جاده پایانه مرزی دوغارون به کشور افغانستان اختلاف وجود داشت که با روابط و گفتگو بین ۲ کشور این اختلاف که از اجرای طرح جامع پایانه مرزی جلوگیری می کرد برطرف شد و از این پس این طرح نیز اجرا می شود.

وی با اشاره به ساماندهی پایانه های مرزی کشور افزود: این امر با هدف رونق حوزه صادرات و ترانزیت در پایانه های مرزی در دستور کار سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای کشور قرار گرفته است.

هدایتی با بیان اینکه ایران سالانه پنج میلیارد دلار تجارت مستقیم و ۲ جانبه با کشور افغانستان دارد ادامه داد: در شرایط شیوع کرونا در پنج ماه نخست امسال حوزه ترانزیت کالا به کشورهای همسایه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در حال حاضر ۲۵ پایانه مرزی در کشور فعال هستند که فراهم کردن زیرساخت های لازم با هدف تسهیل در حوزه های مختلف و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه در اولویت قرار دارد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور امروز به همراه مدیران استانی و شهرستانی راهداری، از روند بهسازی جاده بین المللی دوغارون - اسلام قلعه و پروژه های عمرانی پایانه مرزی دوغارون بازدید کرد.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، با قدمت ۱۰۰ ساله، در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل این استان است که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک های مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد متشکل از ۲ بخش مرکزی و میان ولایت با ۳۸ روستا در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8054


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها