دیپلماسی❜ اجتماعی/ دبیرکل جمعیت هلال احمر: سازمانهای بین‌المللی نگاه ویژه‌ای به مرز دوغارون دارند

  • بازدید: ۵۹۱
اجتماعی/ دبیرکل جمعیت هلال احمر: سازمانهای بین‌المللی نگاه ویژه‌ای به مرز دوغارون دارند

دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به همجواری مرز دوغارون با کشور افغانستان و در راستای کمکهای بشر دوستانه به اتباع کشور افغانستان، تمامی سازمانهای بین‌المللی نگاه ویژه‌ای به معبر زمینی دوغارون تایباد دارند. دکتر محمد حسن قوسیان مقدم روز پنجشنبه در سفر به شهرستان تایباد و در آیین افتتاح ساختمان اداری- تجاری جمعیت هلال احمر این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرز دوغارون به عنوان دروازه طلایی یکی از مهمترین گذرگاهای زمینی برای ورود و خروج اتباع افغانستانی به ایران است.

وی ادامه داد: در طول سالیان گذشته نهادها و دستگاههای ایرانی مستقر در مرز دوغارون همواره در حوزه های مختلف به اتباع کشور افغانستان خدمات ارزشمندی ارائه کرده اند که این مهم همواره مورد تجلیل سازمانهای بین المللی قرار گرفته است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به آموزشهای پیش آگاهی از خطرات مین در مرز دوغارون اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پروژه آموزشی پیش آگاهی از خطرات مین یکی از مهمترین برنامه های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است که به آن دسته از اتباع افغانستانی که قصد عزیمت به کشور خود را دارند ارائه می شود.

قوسیان مقدم افزود: مرزی بودن شهرستان تایباد و در بعضی از مواقع بروز حوادث در ولایتهای افغانستان که به مرز دوغارون نزدیک هستند می طلبد که تجهیزات مقابله با حوادث در جمعیت هلال احمر این شهرستان تقویت و به روز شود تا بتوان با آمادگی و توان بالا در هنگام حوادث احتمالی اقدامات لازم را انجام داد.

وی به جایگاه خانه های هلال در سطح کشور اشاره کرد و گفت: هدف از تاسیس و فعالیت خانه‌های هلال، آموزش اصولی و کاربردی اقدامات امدادی به همه شهروندان به طور منظم و روشمند برای آماده کردن آنها به منظور ارائه سریع و مناسب خدمات لازم به نیازمندان در شرایط بحرانی در سطح محلات شهری و روستاهاست به طوری که در سال گذشته افزون بر پنج هزار خانه هلال در سطح روستاهای کشور به بهره برداری رسید.

دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: این جمعیت سعی دارد در یک برنامه میان مدت در تمامی روستاهای کشور خانه هلال ایجاد کند تا از این طریق بتوان به روستائیان در مقابله با حوادث آموزشهای همگانی داد.

قوسیان مقدم به نقش و جایگاه جمعیت هلال احمر در کمک به سایر کشورها در زمان حوادث مختلف اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۹۲ کشور در سراسر جهان جمعیت هلال احمر یا کمیته بین المللی صلیب سرخ دارند که همه با هم در ارتباطند و در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی به مردم آن نقاط بر حسب وظیفه کمک می کنند.

وی ادامه داد: همزمان با شیوع ویروس کرونا و در راستای کمکهای سایر کشورها، ۱۷۰ محموله کمکهای مردمی سایر کشورهای جهان وارد ایران و در بین مردم استانهای مختلف توزیع شد.

در ادامه سفر دکتر محمد حسن قوسیان مقدم به تایباد، ساختمان اداری، تجاری جمعیت هلال احمر این شهرستان با زیربنایی به مساحت هزار و ۱۷۵ متر مربع در سه طبقه افتتاح شد که برای بهره برداری نهایی از آن افزون بر ۳۱ میلیارد ریال هزینه شده است.

همچنین با سفر دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به تربت جام، ۱۵ خانه هلال در بخش‌های نصرآباد، بوژگان، پایین جام و مرکزی این شهرستان به بهره‌برداری رسید که زیربنای هر یک از این خانه‌ها ۲۰ تا ۵۰ مترمربع است که برای ساخت آنها ۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

۵۰ درصد از هزینه های ساخت این خانه ها از سوی خودیاری اهالی روستاهای منطقه تامین شده است و این خانه‌ها به اقلام زیستی و انواع تجهیزات نجات مجهز هستند. 

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و شهرستان ۱۴۰ هزار نفری تربت‌جام در فاصله ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق مرکز خراسان رضوی قرار دارند. 


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7932


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها