دیپلماسی❜ اجتماعی/ تجلیل مقام صلیب سرخ از خدمات ایران به اتباع افغانستانی در مرز دوغارون

  • بازدید: ۶۵۰
اجتماعی/ تجلیل مقام صلیب سرخ از خدمات ایران به اتباع افغانستانی در مرز دوغارون

جانشین موقت ریاست دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران گفت: دولت ایران در معبر زمینی دوغارون واقع در شرق خراسان رضوی فراتر از توان خود برای رسیدگی به امور اتباع افغانستانی همت و تلاش داشته که قابل تحسین و قدردانی است. «دنیل مونیوس روخاس» روز یکشنبه در سفر به شهرستان تایباد و مرز دوغارون طی بازدید از «مرکز پیش آگاهی از خطرات مین» افزود: خدمات و همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران با کمیته بین المللی صلیب سرخ و سایر دستگاههای مرتبط از سایر کشورهای عضو پوشیده نیست. وی ادامه داد: پروژه آموزشی پیش آگاهی از خطرات مین که به صورت مشترک با کمیته بین المللی صلیب سرخ، وزارت کشور و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در مرز دوغارون برگزار می شود از مهمترین برنامه های کمیه بین المللی صلیب سرخ در ایران برای اتباع کشور افغانستان است.

جانشین موقت ریاست دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران گفت: تمام دستگاههای متولی در امور اتباع خارجی روند بازگشت داوطلبانه اتباع افغانستانی را مورد حمایت خود قرار می دهند و نسبت به خدمات و کمکهای مورد نیاز از هیچ گونه کمکی دریغ نخواهند کرد.

روخاس به توزیع اقلام بهداشتی در بین اتباع خارجی افغانستان در گذرگاه رسمی دوغارون اشاره کرد و افزود: توزیع اقلام بهداشتی با هدف جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بین اتباع افغانستان که قصد خروج به سمت کشور خود را دارند یکی از نکات مهمی بود که در این مرز مشاهده کردم که این خود جای تشکر و قدردانی از دستگاههای متولی به ویژه مردم این منطقه را دارد.

وی اضافه کرد: سازمانهای جهانی فعال در حوزه خدمات اتباع خارجی باید همچون همیشه در کنار دولت ایران بوده و با استفاده از تجربیات یکدیگر در جهت کاهش مشکلات اتباع خارجی به ویژه در کشورهای جنگ زده گامهای مثبتی بردارند.

مرکز پیش آگاهی از خطرات مین جمعیت هلال احمر تایباد از سال ۱۳۸۴ در مرز دوغارون تایباد فعال شده و آموزش تشخیص انواع مین و گلوله های منفجر نشده، نحوه برخورد با مصدومان، آشنایی با رنگها، تابلوها و محلهای مین‌گذاری  از مهمترین آموزشهای ارائه شده به مهاجران افغانستانی در این مرکز است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز مین افغانستان از سال ۲۰۰۵ میلادی ماهانه ۱۷۲ نفر از شهروندان این کشور بر اثر برخورد با مین جان باخته‌اند و در پی آموزشهای ارائه شده در ایران این رقم به ماهانه ۴۰ نفر کاهش یافته است.

از ابتدای امسال تاکنون ۲۱۱ هزار نفر از اتباع افغانستانی که قصد خروج به سمت کشور خود را داشته اند در " مرکز آموزش پیش آگاهی از خطرات مین مرز دوغارون " خراسان رضوی آموزشهای لازم را فرا گرفته اند.

دیدار با فرماندار تایباد، بازدید از مرکز خدمات پیش آگاهی از خطرات مین و گفت و گو با چند تن از اتباع افغانستانی از برنامه های سفر چند ساعته جانشین موقت ریاست دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران به مرز دوغارون در شهرستان تایباد بود.

استان خراسان رضوی ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد که ۹۰ کیلومتر آن در شهرستان تایباد قرار دارد. شهرستان تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7781


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها