دیپلماسی❜ رسانه/گلایه های فرهیخت: چرا منوی «بین الملل» جزو ۵۶ منوی وبگاه شهرآرای بومی نیست؟!

  • بازدید: ۸۴۳
رسانه/گلایه های فرهیخت: چرا منوی «بین الملل» جزو ۵۶ منوی وبگاه شهرآرای بومی نیست؟!
شهرآرا نیوز

گلایه های فرهیخت: به فرهیخت حق بدهید حتی از رسانه ی پیشرو شهرآرا نیوز  - پیشرو در بازتاب رویکرد بین المللی رخدادهای شهر و استان - گلایه مند باشد که چرا در بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان، در ام القرای جهان تشیع، در پایتخت فرهنگی جهان اسلام یعنی مشهد دوست داشتنی، این پیشانی نظام و...، وبگاهش ۵۶ منو دارد، اما متأسفانه حتی یک منو با عنوان مهم «دیپلماسی شهری» یا «بین الملل» در این فهرست نیست؟! حتی از درج یک «تک بین الملل» ذیل هر خبر مرتبط با این حوزه نیز دریغ شده است!

چطور می توان این فرازها و فرودها را در کنار هم دید و متعجب نماند و گلایه نکرد؟! از شهرآرای بومی، که بازتاب اخبار کل کشور یا افغانستان عزیز را رسالت خود می داند، اما از درج یک منوی ساده ی بین الملل شهر دریغ می کند؟! 

آیا این یعنی بدین معنی نیست که عناوینی چون دیپلماسی شهری یا رویکرد بین الملل به اندازه منوهای عجیب و غریب «مستند ژورنالیسم»! یا «توپ و تور» یا «کودک» و... برایش مهم نیست؟! 

شهرآرایی که در اقدامی تحسین برانگیز، مبدع تهیه و چاپ هفته نامه ای مستقل و هشت صفحه ای با عنوان «جهان شهر» است! جهان شهری که حتی در این فهرست ۵۶ شماره ای نگنجیده! در بخش روزنامه، مشاهده می فرمایید که ویژه نامه های هفت شنبه و شهربانو فهرست شده اند، اما از بخت بد رویکرد بین المللی شهر ، این ویژه نامه ی ارزشمند درج نشده است!

شهرآرایی که چندی پیش در اقدامی فوق العاده ارزشمند، همزمان با سفر استاندار و شهردار و هیئت همراه از استان خراسان رضوی به تاجیکستان به مناسبت برپایی نمایشگاه اختصاصی ج.ا.ایران در آن کشور، یک ویژه نامه ی مستقل به زبان تاجیکی و در خود کشور میزبان چاپ و منتشر کرد!

یک سئوال: حال درج این منو یا این تک، چه اهمیت و مزایایی دارد؟

مزیت معتنابه ی درج این منو همچنین درج تک بین الملل ذیل هر خبر مرتبط با رویکرد بین المللی شهر و استان در وبگاه شهرآرا آن است که علاوه بر فهرست بندی مستقل و رتبه گیری در موتورهای جستجوی برتر مانند گوگل، کاربران داخلی و خارجی وبگاه و کلاً علاقه مندان به مشاهده ی این دسته از اخبار و رخدادها، به راحتی یک کلیک ساده می توانند همه ی این رخدادها را در یک صفحه و پشت سر هم ببینند.

مادامی که بدانیم مخاطبان آن سوی مرزهای این وبگاه، سرمایه گذاران و گردشگران خارجی، دانشجویان مشتاق به تحصیل در مشهد، گردشگران سلامت و از همه مهمتر زوار غیر ایرانی بارگاه منور رضوی اند که به مرحمت سیستم ترجمه ی گوگل به بیش از ۱۲۰ زبان در کسری از ثانیه، کل صفحات به زبان مادری مخاطب ترجمه می شود، به اهمیت این درخواست پی خواهیم برد.

اما زمانی که این منو یا این تک ذیل این دسته از اخبار وجود ندارد، این بدین معنی است که این دسته از رخدادها با سایر اخبار وبگاه، متجمع بوده و قابل تفکیک نیست، دقیقا مانند آن می ماند که به ورزش دوستان شهر بگوییم اخبار ورزشی شهرآرا را از طریق جستجو در گوگل پیدا کنید!

با این تفسیر که در مکانیزم جستجو، عموم کاربران اعم از علاقه مندان داخلی و نیز گردشگران و مخاطبان خارجی می بایست زحمت مضاعفی را متقبل شده و از طریق بخش جستجوی سایت و یا مراجعه به گوگل، این دسته بندی را برای خود ایجاد کنند که بی شک علاوه بر صرف وقت، برای جستجوی دقیق و مؤثر و مفید، نیاز به کمی دانش و فناوری وب گردی و سواد رسانه ای دارد!

کوتاه سخن آن که از رسانه های مکتوبی چون خراسان و قدس و خبرگزاری های تحت وبی چون فارس و تسنیم و ایرنا و ایسنا و مهر و رضوی و... همه و همه ناامیدیم که چنین منویی را فهرست منوهای خبری خود، اختصاصاً برای رویکرد بین المللی شهر و استان امام مهربانی ها درنظر بگیرند، اما به شهرآرا، چشم امید داریم.

برای مشهدی که از مسئولان گرفته تا رسانه ها، او را با القاب پر طمطراقی که پیشتر در صدر نوشتار گفتیم، خطاب می کنند و در عصری که فقط یک «دیپلماسی شهری»، توانسته به تنهایی جای «دیپلماسی عمومی» و حاکمیتی را در توسعه ی ارتباطات همه جانبه و تعاملات دیپلماتیک میان کشورها پر کند، اقداماتی از این دست در سپهر رسانه هرچند اگر جزئی و پیش پا افتاده انگاشته شوند، نشان از میزان اولویت، اهمیت و ارجحیتی است که رسانه ها به عنوان «رکن چهارم دموکراسی» به این حوزه ی راهبردی قائل می شوند.

به آن امید در عصری که به عنوان مثال و از باب مشتی نمونه ی خروار، در کشور همسایه ی ما یعنی قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، در پشت هر صندلی ورزشگاه، یک نمایشگر تمام هوشمند نصب شده یا اماراتی که هم اکنون در حال نصب کولرهای خنک کننده هوا در پیاده روهای فضای آزاد معابر اصلی شهر است، دغدغه ی فعالان توسعه ی روابط خارجی کلان شهر مشهد دوست داشتنی، این سطح سخیف از مطالبات و بدیهیات نباشد که چرا در فلان وبگاه، منوی «بین الملل» وجود ندارد یا چرا ذیل اخبار رویکرد بین المللی شهر، تک «بین الملل» نمی خورد؟!

ان شاءالله الرحمن...

>>> مشاهده تصویر بزرگتر و با کیفیت تر ....  

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8479


Share
  • سیده حسنا
    بابا این روزها کسی روزنامه شهرآرا نمی‌خونه که این چیزها مهم باشه تو بولوار جلوی خونه خودمون اول و آخرش دو تا کیوسک شلوغ روزنامه فروشی هست از هر دوتایی شون سوال کردم گفتند شهرآرا ندارن و کلا روزی سه چهار تا براشون سر صبحی میاد من موندم اون پیک موتوری با توزیع سه چهار تا به هر کیوسک چطوری پول ینزینش درمیاد؟
  • حقیقت نژاد
    اشکال از مسوولان شهری و شهرداری و شورای اسلامی شهر هست که پیگیری و نظارت نمی‌کنند!!! مگه قرار نبود شهرآرایی که از بودجه مردم شهر مشهد ارتزاق میکنه فقط رسانه مردم مشهد باشه و نهایتا زوار امام رضا علیه السلام اما الان همه به قول شما مسابقه ایرنا شدن و خبرگزاری رسمی کشور شدن گذاشتن و بجای گسترش فعالیتها به سمت زوایای پنهان شهر و پرداختن به صدها سوژه جامانده و واجبات فراموش شده در خود همین مشهد مانند اقتصاد زیارت و سوغات زائر و... همه دنبال پوشش اخبار کشوری و بین المللی هستند آخه یکی نیست بگه قدس هم همین راه رو رفت الان به کجا رسیده؟ کی به قدس آنلاین توجه میکنه؟ هزاران سایت و صدها روزنامه برای پوشش اخبار کشور و دنیا در ایران هست شهرآرا رو چه به اینها.... لااقل همین یکی رو بگذارید برای خود مردم مشهد بمونه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها