دیپلماسی❜ دانشگاهی/ دیدار ماتسئو هیروتاکا کاردار سفارت ژاپن و هیأت همراه با رئیس دانشگاه فردوسی مشهد

  • بازدید: ۳۰۳
دانشگاهی/ دیدار ماتسئو هیروتاکا کاردار سفارت ژاپن و هیأت همراه با رئیس دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد

دیدار کاردار سفارت ژاپن با سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد

ماتسئو هیروتاکا کاردار سفارت ژاپن و هیات همراه در دانشگاه فردوسی مشهد حضور یافته و با دکتر ضابط سرپرست دانشگاه روز سه شنبه 17 خرداد 1401 دیدار به عمل آورد. در این دیدار که دکتر شعبانی ورکی معاون آموزشی، دکتر لطفی معاون پژوهشی، دکتر قبول مدیر همکاری های علمی بین المللی و دکتر اکبری رئیس گروه مالکیت فکری حضور داشتند در خصوص زمینه های همکاری میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه ها و موسسات ژاپنی به بحث و گفتگو پرداختند.

در این دیدار دکتر احسان قبول گزارشی از سوابق ارتباط دانشگاه فردوسی مشهد و کشور ژاپن در قالب تفاهم نامه ها، دیدارها و مبادلات علمی میان اساتید و دانشجویان ارائه نمود.

دکتر احد ضابط نیز با اشاره به سابقه حضور سفیر ژاپن در آذر ماه سال 1400 در دانشگاه فردوسی مشهد و مذاکرات انجام شده در آن زمان موضوعات و مباحثی را مطرح نمود. از جمله مذاکرات مطرح شده جهت همکاری میان دانشگاه فردوسی مشهد و کشور ژاپن، بحث حمایت و بورسیه دانشجویان افغانستانی، تاسیس پارک علم و فناوری مشترک با همکاری دو طرف در دانشگاه و  همکاری در زمینه آموزش زبان فارسی و ژاپنی، ثبت اختراعات دانشجویان و اساتید دانشگاه در مراکز ثبت اختراع ژاپن و همچنین توسعه روابط اساتید فارغ التحصیل دانشگاه های ژاپن با اساتید و دانشگاه های آن کشور بود. 

پس از این دیدار کاردار سفارت ژاپن در ایران از مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد دیدار کرد که در آنجا ضمن دیدار با برخی اساتید دانشگاه، تعدادی کتاب به مجموعه کتابخانه مرکزی اهدا نمود. در دیدار وی با اساتید دانشگاه در کتابخانه مرکزی عذرا قندهاریون رئیس گروه توسعه همکاری های بین الملل گزارشی از سوابق همکاری های دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه های مختلف با موسسات علمی و دانشگاهی ژاپن ارائه نمود. تورووریکاوا در این دیدار از حضور خود در دانشگاه فردوسی مشهد ابراز خرسندی نموده و اظهار داشت دانشجویان ژاپنی بسیار علاقمند به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی هستند.

اساتید حاضر در جلسه نیز بر ایجاد مرکز و پایگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد جهت همکاری مستقیم با مراکز علمی و فناوری ژاپن تاکید کردند.

وزیر مختار سفارت ژاپن: مشهد می‌تواند به یکی از مقاصد سرمایه گذاران ژاپنی تبدیل شود

کاردار سفارت ژاپن: مشهد می‌تواند به یکی از مقاصد سرمایه گذاران ژاپنی تبدیل شود

۱۹ خرداد ۱۴۰۱  

گروه استان‌ها- وزیر مختار سفارت ژاپن (معاون سفیر) در ایران گفت: مشهد به عنوان دومین کلانشهر ایران با حضور گسترده گردشگران از سراسر دنیا، می تواند به یکی از مهمترین مقاصد سرمایه‌گذاری و همکاری های مشترک میان ایران و ژاپن تبدل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، و  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، ماتسوئو هیروتاکا روز چهارشنبه در دیدار با مدیران ارشد شهری مشهد مقدس اظهارداشت: با توجه به سابقه همکاری های مشترک در حوزه پسماند، امیدواریم بتوانیم با همراهی شهرداری مشهد در زمینه توسعه فناوری و انتقال دانش روز دنیا به متخصصان شهری زمینه های همکاری مشترک را چند برابر کنیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد مقدس نیز در این نشست افزود: همکاری‌های مدیریت شهری در مشهد با سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن از سال 2009 تاکنون ادامه دارد.

علی نجفی افزود: طی سال های اخیر با توسعه همکاری‌ها در زمینه مدیریت پسماند و انتخاب سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به عنوان مرکز آموزش در زمینه پسماند با همکاری جایکا ژاپن، مدیریت شهری این کلان شهر از جایگاه بسیار خوبی در غرب آسیا برخوردار شده و دوره‌های تخصصی و متنوعی برای متخصصان حوزه پسماند در کشورهای همسایه برگزار کرده است.

وی ادامه داد: احداث  لندفیل مهندسی بهداشتی در مشهد، اجرای طرح تصفیه شیرابه با روش باز چرخانی برای اولین بار در منطقه با هدایت کارشناسان ژاپنی و برگزاری دوره های آموزشی کشورهای همسایه زیر نظر جایکا ژاپن توسط کارشناسان شهرداری مشهد نمونه دیگری از همکاری‌های دو کشور در زمینه مدیریت پسماند است که به الگویی برای سایر کلان شهرها تبدیل شده است.

معاون شهردار مشهد افزود: احداث اولین نیروگاه زباله سوز در مشهد با همکاری متخصصان ژاپنی یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک میان دو کشور را به صورت قابل توجهی افزایش دهد، چرا که سرمایه گذاری در این حوزه با بازدهی مناسبی همراه خواهد بود.

 معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد نیز در این جلسه با اشاره به آمادگی شهرداری مشهد برای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور افزود: زیرساخت‌های لازم برای توسعه سرمایه گذاری‌های خارجی در کلانشهر مشهد فراهم شده است.

محمود عیدی اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت‌های گوناگونی که در این کلانشهر وجود دارد، می‌توان در حوزه‌های مدیریت پسماند و نیز ساخت مسکن ارزان قیمت و ضد زلزله همکاری های گسترده ای را با کشور ژاپن برقرار کرد.

وزیر مختار ژاپن: دانشجویان ژاپنی علاقه‌مند به فرهنگ ایرانی هستند

وزیر مختار سفارت ژاپن (معاون سفیر) در دیدار با سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد نیز اظهارداشت: دانشجویان ژاپنی بسیار علاقه‌مند به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی هستند.

وی همچنین از مرکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد دیدن کرد و ضمن دیدار با برخی اساتید دانشگاه، تعدادی کتاب به مجموعه کتابخانه مرکزی این دانشگاه اهدا کرد.

سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد در این دیدار با اشاره به سابقه حضور سفیر ژاپن در آذرماه سال گذشته در این دانشگاه و مذاکرات انجام شده بر همکاری میان دانشگاه فردوسی مشهد و کشور ژاپن در خصوص حمایت و بورسیه دانشجویان افغانستانی، تاسیس پارک علم و فناوری مشترک با همکاری دو طرف تاکید کرد.

دکتر احد ضابط همچنین بر همکاری در موضوع آموزش زبان فارسی و ژاپنی، ثبت اختراعات دانشجویان و استادان دانشگاه فردوسی مشهد در مراکز ثبت اختراع ژاپن و توسعه روابط استادان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ژاپن با اساتید و دانشگاه‌های آن کشور تاکید کرد.

وزیر مختار ژاپن و سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد در این دیدار پیرامون زمینه‌ همکاری با دانشگاه‌ها و موسسات ژاپنی گفتگو کردند و همچنین بر ایجاد مرکز و پایگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد برای همکاری مستقیم با مراکز علمی و فناوری ژاپن تاکید شد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8448


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها