دیپلماسی سیاسی/ یادداشت فرهیخت: «خوب بودن» کنسولگری های مشهد، آفت «عالی شدن» آنهاست

  • بازدید: ۱۱۲
سیاسی/ یادداشت فرهیخت: «خوب بودن» کنسولگری های مشهد، آفت «عالی شدن» آنهاست
روزنامه شهرآرا

آن چه می خوانید، یادداشتی است که برای انتشار در ویژه نامه ی رایگان روزنامه ی بومی شهرآرا با عنوان «جهان شهر» نگاشته و در تاریخ دوشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰ در این ضمیمه منتشر شده است. گفتنی است به دلیل محدودیت صفحه بندی، بخش هایی از این یادداشت در شهرآرا حذف شده که در این جا، متن کامل آن تقدیم شوق مندان گرامی می شود. 

۱۳ سال و نیم، مستندنگاری، دیده بانی و رصد رویکرد بین المللی رخدادهای مشهد و ارزیابی و عیارسنجی ۲۲ دیپلماسی در خراسان رضوی، ره آورد تلاش شماری از خادمان بین المللی رضوی در ایران و جهان اسلام است که در قالب یک تشکل مردمی و سایبری با محوریت «اندیشکده ی بین المللی فرهیخت» گرد هم آمده اند تا از رهگذر تهیه و تدوین «نخستین دانشنامه ی بین المللی مشهد»، به مرجعیت علمی ارزیابی و سنجش توسعه ی روابط خارجی جهان شهر برکت و کرامت نیز دست یابند.

از جمله دستاوردهای آنان، ثبت بیش از هفت هزار فیش تحقیقاتی است و این که بر خلاف تصور غالب عامه، این «دیپلماسی دانشگاهی» است که دیپلماسی اول شهر و استان عالم آل محمد(ص) به شمار می رود و دیپلماسی های «زیارت و دینی» و «اقتصادی و گردشگری» در رتبه های بعدی قرار دارند.

حالا «عبدالرضا زرگری» که پیشتر عضو مؤسس دو رایزنی فرهنگی سفارتین کشورمان در قزاقستان (آلماتی) و روسیه (مسکو) بوده و پس از ده سال اقامت و کار در دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور و مراجعت به ایران، مؤسس این اندیشکده ی مطالعاتی است، در باره ی عملکرد کنسولگری های مقیم مشهد یادداشتی نوشته که هم اینک پیش روی شماست:

به نام خدا، 

۱. بر این باوریم که وجود هشت کنسولگری و دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مشهدالرضا(ع)، فی نفسه فرصتی بسیار ارزشمند، مزیتی منحصر به فرد و دست مایه ی مغتنمی برای تعالی دیپلماسی های ۲۲ گانه استان امام مهربانی ها خاصه شتاب بخشی به توسعه ی روابط خارجی بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان (از نظر وسعت) با جهان پیرامون به شمار می آید و باید آن را قدر دانست و مساعی شان را ارج نهاد. به سهم خود سپاسگزاریم.

۲. اما بدیهی است بر اساس مطالعات آینده پژوهانه، این مزیت ها و فرصت ها، نسبی و گذرا بوده، بدین معنی که ساختار کنسولگری ها بر سر جایشان باقی خواهند ماند، اما کارکردهای آنان قطعاً به مرور زمان دستخوش تحولات و تغییرات می شود.

چراکه از طرفی قانون ۷۹ ماده ای کنوانسیون وین درباره ی روابط کنسولی، متعلق به ۵۹ سال پیش (یعنی مصوب سال ۱۹۶۳ میلادی و ۱۳۵۳ شمسی است) و از طرفی دیگر همگان به وضوح شاهدیم نقش «نرم افزارها» (سامانه های الکترونیکی) به مرحمت رشد فناوری های نوین در همه چیز و همه جا از جمله ایفای وظایف کنسولی، نقشی حداکثری شده و جایگاه «انسان افزارها» روز به روز حداقلی تر می شود (هم چنان که در کشور خود ما، هم اکنون این خدمات کنسولی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور در قالب سامانه ی میخک «مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی» به خوبی در حال انجام است.) و لذا تردیدی نیست وفاداری دولت ها به برخی از مفاد آن، کم کم رنگ خواهد باخت.

از این رو کنسولگری های به روز، خلاق، منعطف، هوشمند و آینده پژوه به خوبی می دانند که این دگردیسی شغلی، دیر یا زود به سراغ مجموعه ی آنان نیز خواهد آمد، پس به مصداق قانون نسبیت خاص (انرژی هیچگاه از بین نمی‌رود و به وجود نمی‌آید، بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود، مانند انرژی جنبشی که به انرژی گرمایی مبدل می شود.) و به استناد «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید»، قطعاً اندیشه ای خواهند کرد تا شأن و منزلت شان از یک کنسولگری به روز، مؤثر و کارآمد، به سطح نازل کنسولگری که تمام وقت درگیر پاسخگویی به امور سجلی ارباب رجوع شامل گذرنامه، روادید، ازدواج، طلاق، ارث و ... است، کاهش نیابد.

۳. آیا منظور از «طرحی نو باید در انداخت»، این است که خدمات کنسولی را می توان سطحی انگاشت؟ قطعاً خیر، بلکه اینها «اوّلیت» های کار کنسولی است ولی «اولویت، اهمیت و ارجحیت» یک کنسولگری «خلاق، منعطف، مهارت محور، دانش بنیان و هوشمند» آن است تا در مرتبه ای والاتر، خود را به سان «سفارت خانه ای کوچک» در شهر محل مأموریت تصور کند و وجه همت خود را معطوف برخی دیگر از وظایف محوله اما مغفول و مهم در همین سند کنوانسیون از جمله بند دو ماده ۵ نماید؛ به عنوان مثال: «کمک به توسعه ی مناسبات بازرگانی، اقتصادی، فرهنگی و علمی میان دو کشور میزبان و میهمان» 

۴. اکنون بهتر می توان با این مفاهیم، مصادیق دو واژه ی «خوب ماندن» و «عالی شدن» را در آئینه ی کنسولگری های مقیم مشهد دید.

از یکصد سال پیش که نخستین کنسولگری یک کشور خارجی یعنی «افغانستان» در مشهد راه اندازی شد، هیچ آفتی بدتر از «خوب ماندن» (شما بخوانید توقف در مرز خدمات روزمره به ارباب رجوع)، کنسولگری ها را متأثر از خود نکرده است. این مسأله در کلان شهرهای متفاوت و پرمزیتی مانند مشهد، مکه و مدینه، اهمیت دوچندانی یافته و مستلزم نگاهی دیگر است. نگاهی کاملاً متمایز و غیر هم سنگ با شهرهای بزرگی در داخل چون «اصفهان»، «تبریز» و «شیراز» و در خارج چون «جده» و حتی «ریاض پایتخت».

جالب است بدانیم در مقام مقایسه، به چشم زوار میلیونی حرم رضوی، «تهران» به مثابه ی «ریاض» است و «مشهد» دقیقاً خود «مکه و مدینه»! همان طور که همه ساله میلیون ها زائر افزون از یکصد کشور دنیا نه فقط در ایام مناسک حج بلکه در تمام طول سال به عربستان سفر می کنند و «ریاض» را ندیده، مستقیماً عازم «مکه» و «مدینه» می شوند، به همین ترتیب، میلیون ها زائر غیر ایرانی بارگاه منور رضوی از طرق مختلف، به «مشهدالرضا» مشرف شده و «تهران» را ندیده، از کشور خارج می شوند و به همین خاطر، «مشهد را پیشانی نظام می خوانند.» 

ناگفته نماند فلسفه ی وجودی هشت کنسولگری در مشهد، دقیقاً به این مسأله بر می گردد و مخرج مشترک همه ی آنان، «خدمت» به زوار کشور متبوع است و بس. به همین دلیل، در بسیاری از ۱۸ کلان شهر ایران، حتی یک کنسولگری هم وجود ندارد!

۵. شایسته است سفرا و دیگر مسئولان سیاسی به دلیل همین تفاوت ها و مزیت های منحصر به فرد، این انذار را به کارکنان کنسولگری های خود بدهند که چون «مشهد، کلان شهری است فراملی و پایتخت جهان تشیع» پس باید به سرعت از گام اول یعنی «خوب ماندن» گذر کنند که در این صورت، فرصت و فراغت «عالی شدن» (شما بخوانید کارآمد، به روز، خلاق، منعطف و هوشمند بودن) را از دست خواهند داد؛ 

کما این که چه بسا کارکنان کنسولگری کشور خود ما هم در شهرهای «جده»، «مکه» و «مدینه» و حتی در «نجف» و «کربلا» به خاطر همین کثرت اشتغالات در خدمت رسانی به حجاج و زوار ایرانی، ممکن است دچار این آسیب شوند و بدین سبب است که از این سکون و سکوت فعال نما، در شهرهای زائرپذیر، به «آفت» یاد می کنیم.

۶. نه تنها رؤسای کنسولگری های معظم بلکه مدیران هر تشکل و سازمان هدفمندی باید امروزه به این مسأله التفات و توجه ویژه کنند که چه بخواهند و چه نخواهند، به خاطر رشد اعجاب برانگیز همین فناوری های نوین - که تعبیر بهترش، حرکت سونامی گونه ی تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطاتی و نفوذش به جزئی ترین زوایای زندگی فردی و اجتماعی بشر امروزی است - دیگر هیچ کس مخیّر به «انتخابی» در این عرصه نیست، بلکه دیگر «مجبور» است خود و سازمانش را با این امواج پرنفوذ و مؤثر، همسو و هم شتاب سازد؛ 

چرا که دیگر همه در اتاقی «شیشه ای» هستیم و از چهار طرف، همه چیز نمایان بوده و هر لحظه، هر کس و هر سازمان در معرض قضاوت آشکار افکار عمومی است! همه باید نه در جاده ای کم عرض، بلکه در اتوبانی وسیع خودروی خود را با مهارت و دقت آن هم با سرعت بسیار بالا، برانیم.

کوچکترین اشتباه که نه، حتی «ترک فعلی ساده» می تواند به منافع ملی و عزت و آبروی کشورمان آسیب فراوانی برساند، چراکه سرعت بالاست؛ هم چنان که هواپیمای مسافربری به آن عظمت را برای ترک برداشتن شیشه اش متوقف می کنند.

۷. سطح انتظارات و توقعات افکار عمومی دیگر مانند گذشته پایین نیست! به عنوان مثال اگر روزگاری یک کنسولگری ضرورتی برای راه اندازی تارنمایی خدماتی و دو طرفه یا حتی صفحه ای در یک شبکه ی اجتماعی در فضای اینترنت به عنوان بستر ارتباطی و تعاملی احساس نمی کرد، امروزه دیگر مجبور است این بستر را با دست خودش سریعاً مهیا و مدیریت کند، چراکه این روزها نه شهروند مجاور و نه اتباع زائر، بر روی دیوار کنسولگری، حتی یک برگه ی اعتراض هم نمی چسبانند؛

بلکه فقط یک قلم از صدها بستر: از همانجا، موقعیت دستگاه تلفن همراه هوشمند خود را روشن کرده، بر روی جانمایی نقشه ی گوگل و در بخش نظرات، هر آنچه دل تنگش می خواهد، می گوید و هر عکسی را که بخواهد، ضمیمه می کند و همزمان صدها و بلکه هزاران نفر در اقصی نقاط عالم، آن مطلب و عکس را می خوانند و می بینند و قضاوت می کنند و از همه عجیب تر، سالها بد و خوبش در این بستر می ماند و قابل حذف شدن هم نیست که متأسفانه برای کنسولگری های مقیم مشهد، چنین رد پاهای نازیبایی در این فضا باقی مانده است!

۸. حال اگر همین روند سکون و سکوت عملکردها و عادت به روزمره گی ها ادامه یابد، بروز یکسری تغییرات و دست کم تحدیدها اجتناب ناپذیر است، ممکن است مدیران ارشد سیاسی کشور میهمان، هم چنان که پیشتر نیز گفته شد، تصمیم به اسباب کشی حداکثری از فضای «آنالوگ» به «دیجیتال» بگیرند و بخش اعظم روند خدمات حضوری کنسولی را در آن شهر متوقف کرده و به سامانه های چند منظوره و تمام الکترونیکی در بستر اینترنت روی آورند که امروزه در جهان به امری متداول مبدل شده و یا حتی ممکن است همچون «کنسولگری قزاقستان» که تماماً از مشهد به «گرگان» منتقل شد، به یکباره بار سفر ببندند.

۹. کوتاه سخن آن که امروزه کنسولگری های «خوبِ» مانده در مشهد (محصور در دایره ی خدمات سجلی کنسولی)، اگر سر خود را همچنان پایین انداخته، صرفاً اوج نگاه و پاسخ شان، جلب رضایت ارباب رجوع باشد و به افق های بالای سر ننگرند و گام های بلندی در جهت «توسعه ی مناسبات فیمابین بازرگانی، اقتصادی، علمی و فرهنگی و...» برندارند و از همه مهتر، همت و عزمی جدی برای رفع موانع و معضلات موجود در مسیر رشد این تعاملات از خود نشان ندهند، دچار پارادوکسی (متناقض نما) می شوند که بیرون آمدن از آن، به سادگی میسر نیست!

به عنوان نمونه، مقام بلندپایه ای در کشور همسایه و مسلمان می گوید که من می توانم روزانه به جای ۲۵۰ مسافر، ۲۵۰۰ زائر را عازم مشهد کنم و به آنها اجازه ی خروج از کشور همراه با روادید بدهم، اما متأسفانه دستم را مافیای خدمات اسکان و تغذیه و... (که اتفاقاً بومی کشور خودم نیز هستند و سالها زالووار به ارتزاق از روزی زائران حج فقرا مشغولند) بسته اند!

۱۰. «خیلی زود، دیر می شود!» حکایت اینجاست. باید سریعاً همه بهم جنبیم؛ فرقی هم نمی کند که کنسولگری های کشورهای معظم «ترکمنستان»، «تاجیکستان»، «قرقیزستان» و «عراق» باشند که سال ها در دایره ی «خدمت» محصور مانده اند (هرچند ارائه ی خدمات کنسولی شان قابل توجه باشد)، یا نمایندگی هایی چون «افغانستان» و «ترکیه» که علاوه بر این خدمات معمول، بسترهای تعاملی دو طرفه را در اینترنت به شکل قابل قبولی برای اتباعشان فراهم کرده اند و یا نمایندگی «پاکستان» - این ایرانی ترین همسایه – باشد که وبگاه و صفحه ای در اینترنت ندارد، اما به لطف حضور رسانه ای و فعالیت های اجتماعی و مردمی بویژه اظهار همراهی ها و همدردی های برادرانه و بهنگام با دولت و ملت ایران، جزو کنسولگری های شاخص از نقطه نظر اجتماعی به شمار می آید.

* ختم سخن: یاران جان، اینجا، بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان است؛ اینجا پایتخت جهان تشیع است، اینجا پیشانی نظام است، اینجا تنها کلان شهری است در دنیا که مردم کشورش هر سه سال یک بار، به آنجا میلیونی سفر می کنند؛ فرودگاهش، تنها فرودگاه غیر زیان ده (پس از پایتخت) است؛ بیش از ۵۳ درصد کل تخت هتل ها و تأسیسات گردشگری، فقط در این شهر است!

دومین گردش مالی کشور در اینجا رخ می دهد؛ بیش از ۶۰ درصد مقاصد ریلی کشور به این سمت است، رتبه نخست جذب دانشجویان غیر ایرانی پس از پایتخت را دارد و دهها و بلکه صدها «ترین» و «تفاوت» دیگر.

پس با این همه تعاریف و تماثیل، از شما خادمان زوار غیر ایرانی رضوی در کنسولگری های مستقر در مشهد جا دارد تمنا می کنیم: لطفاً دیگر «خوب نمانید»، بلکه «عالی باشید» و فراموش نکنید برای «عالی بودن»، باید در مشهد «متفاوت باشید»، چون «مشهد، شهر تفاوت هاست.» درود و بدرود

>>> مشاهده متن یادداشت در صفحه ی شش ویژه نامه «جهان شهر» ضمیمه ی رایگان شهرآرا

>>> مشاهده این صفحه با فرمت pdf 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی



برترین های کنسولی

در مشهد مشاهده
فعال ترین کنسولگری: کنسولگری افغانستان

این انتخاب به چند دلیل صورت گرفته است: ۱- هفتاد درصد سرمایه‌ گذاران خارجی استان، افغانستانی ها هستند و ۶۰ درصد حجم سرمایه‌گذاری استان هم (با با ۴۴.۵ میلیون دلار) متعلق به آنان هست. همچنین از ۲۵ طرح گردشگری استان، ۱۸ طرح یعنی بیش از نیمی از آن توسط برادران افغانستانی شکل گرفته است. این افتخارات، جز با برخورداری از یک کنسولگری فعال میسور نیست! ۲- هیچ یک از کنسولگری های کشورهای خارجی، نسبت به راه اندازی وبگاه اطلاع رسانی و یا حضور فعال در شبکه های اجتماعی چون تلگرام اقدام ننموده اند و تنها وبگاه کنسولگری ها،، متعلق به کنسولگری افغانستان در مشهد است. (هرچند متأسفانه این وبگاه از یک سال پیش به روز نشده است!) اما کانال های ارتباطی تلگرام همچنان فعال است. به سهم خود از «عبدالجبار انصار» سرکنسول افغانستان در مشهد به خاطر همه خدمات از جمله فعال نگه داشتن این بستر ارتباطی سپاسگزاریم و امیدواریم به روزرسانی به موقع وبگاه نیز در اسرع وقت صورت گیرد.

شاخص ترین کنسولگری: کنسولگری پاکستان

شاخص ترین کنسولگری (در عرصه ی اجتماعی)؛ از آنجایی که این کنسولگری تاکنون فاقد وبگاه اینترنتی است، لذا اطلاع دقیقی از حجم فعالیت ها و خدمات در دست نیست و آنچه که در سایت های خبری آمده، بسیار کم و پراکنده است. اما نقش پررنگ کنسولگری در مشارکت جویی شهروندان کشور میزبان در عرصه ی «فعالیت های اجتماعی»، به خوبی قابل مشاهده و آن را شاخص و متمایز کرده است! به عنوان نمونه، اظهار همدردی های به موقع و ابراز تسلیت های کارگشا با ملت و دولت ایران چه در جریان مصائب طبیعی چون وقوع زلزله و سیل و چه در خصوص سایر حوادث ناگوار، با اقدامی بسیار ساده اما دلپذیر مانند استقرار چند میز و ایجاد فضایی صمیمی و سوگوارانه در حاشیه پیاده روی کنسولگری و روشن کردن شمع، استقرار دفتر یادبود و اقداماتی متعارف، هیچ گاه از خاطر مردمان قدرشناس مشهد نخواهد رفت! همچنین است در خصوص جشن ها و اعیاد، سهیم کردن شهروندان مشهدی در «جشن روز ملی پاکستان» در همین قالب و فضای صمیمانه در حاشیه ی پیاده روی کنسولگری و توزیع شیرینی و شربت و عکس یادگاری و ...، که در جای خود، کار بسیار ارزشمند و در خور تقدیری است، اقداماتی که از سوی هیچ یک از کنسولگری های هفت گانه در مشهد همچنین دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد (واقع در بولوار سجاد)، تاکنون شاهد نبودیم! از این رو به سهم خود از رؤسای قبلی همچنین از سرکنسول جدید پاکستان در مشهد جناب «عارف‌خان بهتنی» عمیقاً سپاسگزاریم.


میهمان فرهیخت

همه آخرین میهمانان خارجی

میهمانان فرهیخت عنوان بخشی است که آخرین و جدیدترین میهمانان غیر ایرانی حضور یافته در مشهد دوست داشتنی را در بخش های مختلف دیپلماسی رصد کرده و در این قسمت درج می کند. از خاطر نبریم که حتی در شرایط کرونایی کشور و منطقه، مشهدالرضا همه روزه پذیرای میهمانان غیر ایرانی فراوانی از کشورهای مختلف است که همه ی آنا چون به نوعی زائر بارگاه منور رضوی به شمار می آیند، شایسته ی تکریم و احترامند.


/ دکتر «وسام محمدالمرتضی» وزیر فرهنگ لبنان
/ دکتر «وسام محمدالمرتضی» وزیر فرهنگ لبنان
تاریخ سفر:شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

دکتر تقی العبدوانی رئیس دانشگاه و بیمارستان الخلیج عمان
دکتر تقی العبدوانی رئیس دانشگاه و بیمارستان الخلیج عمان
تاریخ سفر: يكشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
پروفسور «حسنو کاپو» رییس دانشگاه قفقاز کشور ترکیه
پروفسور «حسنو کاپو» رییس دانشگاه قفقاز کشور ترکیه
تاریخ سفر:يكشنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۰

قاسم خان سوری، نائب رئیس مجلس ملی پاکستان
قاسم خان سوری، نائب رئیس مجلس ملی پاکستان
تاریخ سفر: سه شنبه, ۳ اسفند ۱۴۰۰

مطالبات فرهیخت

(پس چی شد؟) همه شرح

یادآوری: مطالبات فرهیخت، در پی رصد رویدادهایی است که علی رغم رسانه ای شدن، محقق نشده اند و یا وعده ای توسط مسئولان شهری و استانی داده شده، اما تحقق آن در بلاتکلیفی است!


رویدادهای غیر بین المللی

همه شرح

توضیح : رویدادهای فهرست شده در این بخش، رخدادهایی است که عنوان «بین المللی» دارند، اما حائز شرایط اطلاق عنوان «بین الملل» نیستند. به عنوان مثال فقط یک کشور خارجی در آن رویداد مشارکت دارد که باید از عنوان دوجانبه استفاده کرد ، یا آن رویداد،، فاقد فراخوان بین المللی بوده و یا این که هیچ مستندی دال بر وجود حداقل یک میهمان خارجی در گزارش ها و اخبار و گزارش های تصویری و... آن نشده است!


مقامات خارجی مقیم مشهد

شرح

در این بخش، با مقامات خارجی مأمور در مشهد آشنا خواهیم شد. این مقامات و مسئولان متشکل از سرکنسول های کشورهای خارجی مقیم مشهد و مسئولان دفاتر نمایندگی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و برخی از دفاتر سازمان ها و نهادهای بین المللی فعال در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و عام المنفعه هستند.


عبدالکریم جاسم کریم، سرکنسول جمهوری اسلامی عراق در مشهد

عبدالکریم جاسم کریم، سرکنسول جمهوری اسلامی عراق در مشهد | مأموریت از: آذر ۱۴۰۰


عبدالجبار انصار، سرکنسول افغانستان در مشهد

عبدالجبار انصار، سرکنسول افغانستان در مشهد | مأموریت از: ارديبهشت ۱۳۹۸


گلایه های فرهیخت

از مسئولان: چرا؟

گلایه های فرهیخت در پی رصد آن دسته از رویدادهایی است که به راحتی امکان برپایی آنها با «رویکرد بین المللی» وجود داشت (یا می توانست وجود داشته باشد) و دست اندرکاران می توانستند به راحتی و سهولت و سرعت و حتی با صرف کمترین هزینه چه از نظر مالی و چه از نظر زمان و فرصت، این رویداد یا اتفاق مبارک را نه در سطح نازل «ملی» بلکه در سطح «بین المللی» برگزار نمایند! یا اگر خوشبختانه آن رویداد مد نظر، با «رویکرد بین المللی» برپا شده، اما توقع و انتظار دیگری می رفت که نسبت به آن سهل انگاری یا کم توجهی و کم لطفی شده که شرح بیشتر هر موضوع به تناسب محتوا، در ابتدای هر پست اشاره شده است. شما مخاطب فرهیخته نیز می توانید خادم بین المللی رضوی باشید و با اطلاع رسانی انتظارات و توقعات و گلایه های خود، ما را در انجام این رسالت مهم یاری رسانید. سپاس

مشاهده همه

مشاهیر فرهیخت

همه چهره های ماندگار

مشاهیر فرهیخت آن دسته از مشاهیر، مفاخر و چهره های ماندگاری که در زمینه های مختلف و رشته های گوناگون به هر شکل و نحوی در داخل و یا خارج از کشور، حائز رتبه ها و افتخارات ارزشمندی با رویکرد بین المللی شده و زاده ی مشهد و یا خراسان رضوی نیز هستند، در این بخش ضمن معرفی، مورد تقدیر و تحسین واقع می شوند. شما فرهیخته ی گرامی در صورتی که با این مشاهیر و مفاخر آشنایی دارید، خواهشمندیم با معرفی آنان به اندیشکده، ما را در این رسالت گرانسنگ یاری فرمایید.


/حسین ثابت بکتاش، ایرانی مقیم خارج از کشور و کارآفرین موفق خراسانی
/حسین ثابت بکتاش، ایرانی مقیم خارج از کشور و کارآفرین موفق خراسانی

/ پروفسور احمد مهدوی دامغانی، استاد خراسانی دانشگاه هاروارد آمریکا
/ پروفسور احمد مهدوی دامغانی، استاد خراسانی دانشگاه هاروارد آمریکا
/ دکتر محمد منفرد، عضو هیأت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد
/ دکتر محمد منفرد، عضو هیأت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد
/ سیده ویدا حلیمیان بانوی کماندار و افتخارآفرین خراسان رضوی
/ سیده ویدا حلیمیان بانوی کماندار و افتخارآفرین خراسان رضوی

جستجو/ خبرنامه خودکار

اگر فرصت نمی کنید هر روز به سایت سر بزنید، می توانید نشانی ایمیل خود را ثبت کنید تا آخرین مطالب، روزانه و به طور خودکار برایتان ایمیل شود.

آمار و اطلاعات فرهیخت

  • تعداد موضوعات و سرفصل های پژوهشی: دویست موضوع
  • تعداد کل رویدادها و تعاملات ثبت شده: ۶.۵۲۵
  • شمار ویدئوها: ۳۰۹ کلیپ با ۱۰۲,۴۰۰ بازدید










... و باز هم برپایی آیین بزرگداشت حکیم فردوسی ... بدون حتی یک برنامه با رویکرد بین المللی!

مدیران استانی و شهری دیاری که جهان شهر مشهد می خوانیدش... چطور ۱۵ دستگاه اجرایی استان می توانند برای ۱۳ برنامه آن هم در یک روز بسیج شوند، اما از برپایی حتی یک برنامه با رویکرد بین المللی عاجزند؟!
آقای شهردار... مگر روز اول وعده ندادید هیچ برنامه و پروژه ای را در بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان بدون پیوست بین المللی برگزار نخواهید کرد؟ تعالی دیپلماسی های شهری و فرهنگی در گرو همت شهرداری است، از استانداری و ارشاد و گردشگری اش و... ناامیدیم!
فهرست ۱۳ برنامه وعده شما        شعار شما