دیپلماسی❜ دانشگاهی/ همکاری علمی فرهنگی و پذیرش دانشجوی عراقی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی

  • بازدید: ۳۸۹
دانشگاهی/ همکاری علمی فرهنگی و پذیرش دانشجوی عراقی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آستان قدس رضوی

از سوی معاون وزیر آموزش عالی عراق درخواست شد؛ همکاری علمی فرهنگی و پذیرش دانشجوی عراقی در دانشگاه رضوی 

دکتر اسعد غنی جهاد الخزاعی ضمن حضور در دانشگاه رضوی نسبت به همکاری های علمی بین دانشگاه های عراق و رضوی و نیز پذیرش دانشجوی عراقی تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیاط، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفت و گو با روابط عمومی این نهاد علمی پیرامون دیدار با معاون وزیر آموزش عالی عراق بیان داشت: ابتدا دیداری با این هیئت عراقی در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس داشتیم که به تناسب توضیحی از دانشگاه و فعالیت های آن ارائه شد بر این اساس تمایل داشتند از این دانشگاه بازدید کنند.

وی افزود: دکتر اسعد غنی جهاد الخزاعی و هیئت همراه ضمن حضور در دانشگاه اطلاعاتی پیرامون فعالیت ها و عملکرد خواستند که در مورد رشته ها و مقاطع تحصیلی و تاریخچه تحصیل در دانشگاه و نیز امکان تعاون و همکاری های علمی فرهنگی بین دانشگاه رضوی و دانشگاه های عراق ارائه شد.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: ابراز تمایل و خرسندی شد که همچون دیگر دانشگاه های ایران نسبت به پذیرش دانشجوی عراقی، دانشگاه رضوی نیز با توجه به نوع تحصیلات و نظام جامع حوزوی و آکادمیک  که در این نهاد علمی ارائه می شود به عنوان تجربه جدیدی برای دانشجویان و سیستم آموزش عالی عراق ثبت و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی افزود: درخواست شد در برشوری مشخصات دانشگاه، نظام تحصیلی و رشته ها و مقاطع و نیز مورد تایید بودن دانشگاه از سوی وزارت علوم را ثبت و ارائه بدهیم تا در لیست دانشگاه های مورد تایید آموزش عالی عراق قرار گرفته و دانشجوی عراقی در آینده پذیرش شود.

خبر دیگر در همین زمینه حاکی است:

معاون مالی و پشتیبانی وزیر علوم عراق مطرح کرد: استقبال عراق از توسعه همکاری‌های علمی با دانشگاه امام رضا(ع)

ایسنا/خراسان رضوی: معاون اداری، مالی و پشتیبانی وزیر علوم عراق گفت: وزارت علوم عراق و دانشگاه‌های این کشور در جهت گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی با دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) استقبال می‌کند.

دکتر اسعدغنی جهادالخزاعی در نشست مشترک با مسئولان دانشگاه امام رضا(ع) اظهار کرد: این فعالیت‌های مشترک علمی پژوهشی می‌تواند در حوزه‌های مختلف از جمله تبادل استاد، انجام پایان‌نامه‌های مشترک، برگزاری کنفرانس‌های مشترک علمی، برگزاری دوره‌های کوتاه و بلند مدت آموزشی، پژوهشی و... دنبال شود.

وی ضمن قدردانی از کیفی‌سازی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) عنوان کرد: امیدواریم با مساعد شدن شرایط از نظر شیوع کرونا آموزش‌های حضوری جایگزین آموزش‌های الکترونیک شود تا تعاملات بین اساتید و دانشجویان موثرتر صورت گیرد.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی وزیر علوم عراق افزود: پیشنهاد می‌شود با همکاری مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) دوره‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه عراق دنبال شود. توسعه تبادلات علمی با جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های وزارت علوم عراق است. همچنین بورسیه تحصیلی به دانشجویان ایرانی جهت تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران است، اعطا می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق رصد و ارزیابی‌های صورت گرفته، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) جزو دانشگاه‌های معتبر و برجسته جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که مورد تایید وزارت علوم عراق نیز  است. تکمیل زنجیره ارائه خدمات به دانشجویان عراقی در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) وجود دارد که تسهیلات و کیفیت بالای خدمات آموزشی و پژوهشی ارائه شده به دانشجویان غیر ایرانی از جمله نقاط مثبت این دانشگاه است و خوشبختانه زنجیره کاملی از خدمات مورد نیاز دانشجویان عراقی از جمله خدمات امور کنسولی، آموزش زبان فارسی، سرعت بالای تاییده تحصیلی مدارک دانش آموختگان و... در این دانشگاه به دانشجویان عراقی ارائه می‌شود.

جهادالخزاعی خاطرنشان کرد: امکان انعقاد تفاهم‌نامه‌های علمی و پژوهشی تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی عراق با دانشگاه بین‌المللی امام ضا(ع) فراهم است و از تفاهم‌های صورت گرفته استقبال خواهیم کرد. مشکل عمومی دانشجویان عراقی در جمهوری اسلامی ایران خدمات امور کنسولی است و خوشبختانه دانشجویان عراقی مشغول به تحصیل در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) از نظر خدمات امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی از جمله صدور ویزای تحصیلی، صدور مجوز ثبت نام، صدور اقامت، تمدید اقامت، خروج و مراجعت مشغول خاصی را ندارند و امیدواریم تجربیات موفق این دانشگاه در ارائه خدمات به دانشجویان غیر ایرانی به ویژه دانشجویان عراقی به سایر دانشگاه‌های ایران منتقل شود.

وی تجربه موفق دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در ارائه خدمات آموزش الکترونیکی، کوتاه بودن زمان تاییده تحصیلی به فارغ التحصیلان و انجام درخواست‌های پذیرش دانشجو به صورت الکترونیکی را از دیگر نقاط مثبت دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در ارائه خدمات به دانشجویان غیر ایرانی برشمرد.

۱۷ درصد صندلی‌های دانشگاه امام رضا(ع) در اختیار دانشجویان غیرایرانی قرار دارد

در ادامه این نشست دکتر مرتضی رجوعی رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: از سال ۹۱ دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اقدام به پذیرش دانشجو از کشور عراق کرده است و در حال حاضر ۱۷ درصد از کل دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان غیر ایرانی از ملیت‌های مختلف از جمله عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان، نیجریه و تانزانیا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۲۸۵ دانشجوی عراقی در ۲۰ رشته مقطع کارشناسی ارشد و ۱۵ رشته مقطع کارشناسی و یک رشته مقطع دکتری در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مشغول به تحصیل هستند و ۱۵ درصد از دانشجویان عراقی فارغ‌التحصیل این دانشگاه در دوره‌های دکتری دانشگاه معتبر داخل و خارج از جمهوری اسلامی ایران مشغول به تحصیل هستند.

رجوعی با اشاره به وجود ۶ دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، علوم انسانی، علوم تربیتی و روانشناسی، فنی و مهندسی و علوم اداری در این دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) با دو دهه فعالیت درخشان علمی و پژوهشی تنها دانشگاه غیردولتی با مجوز بین‌المللی در ایران است که در بیش از ۶۰ رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میزبان بیش از ۱۰ هزار دانشجو در دو واحد مستقل خواهران و برادران است.

رئیس دانشگاه امام رضا(ع) افزود: با توجه به بُعد بین‌‎المللی دانشگاه امام ‎رضا(ع) و ضرورت ارائه آموزش‎های مقتضی به دانشجویان غیرایرانی، مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی ‎زبانان با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه بین‎المللی امام‎رضا(ع) ایجاد شده است و دانشجویان غیرایرانی پس از گذراندن سطوح آموزشی مرتبط آمادگی نسبی جهت تحصیل در رشته‎های مختلف دانشگاه را به دست می‎آورند و تاکنون موفق به برگزاری آزمون‌های بسندگی زبان فارسی شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) به منظور توسعه همکاری‌های علمی- فرهنگی و پژوهشی با دانشگاه‌های مختلف کشور عراق از جمله دانشگاه‌های کوت، بصره، الکفیل، العمید و الفراتین تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا کرده است و افزایش تبادلات علمی و پژوهشی با رویکرد به اشتراک گذاشتن اساتید و برگزاری برنامه‌های علمی  مشترک در دستور کار این دانشگاه است.

رجوعی اظهار کرد: سیاست دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی، هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های آن‌ها مبتنی بر نیازهای کشور عراق است و تاکید می‌شود تا دانشجویان عراقی مقالات و پایان‌نامه خود را با همکاری اساتید دانشگاه‌های عراق به عنوان استاد مشاور دنبال کنند.

وی با اشاره به خدمات الکترونیکی ارائه شده به دانشجویان غیر ایرانی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا کلاس‌های آموزشی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و امیدواریم به زودی با اجازه ستاد ملی کرونا امکان حضوری شدن کلاس‌های آموزشی فراهم شود. مکان دفاع پایان‌نامه‌ها به صورت الکترونیکی، برگزاری وبینارها و کارگاه‌های علمی- پژوهشی ، ارائه خدمات اداری به دانشجویان به صورت مجازی و ارائه درخواست‌های پذیرش دانشجوی غیر ایرانی را از دیگر تسهیلات ارائه شده به دانشجویان به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری امکان پذیر است .

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه امام رضا(ع) رجوعی ارتقای کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی و کیفی سازی خدمات را رویکرد اساسی این دانشگاه عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر به طور متوسط تنها با یک سوم درخواست‌های دانشجویان عراقی برای ادامه تحصیل موافقت می‌شود و علاوه بر شاخص معدل دانشجویان، علاقه مندی و تخصص دانشجو برای پذیرش در رشته‌های مختلف دانشگاه مدنظر قرار می‌گیرد.

وی همچنین از اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان عراقی خبر داد و گفت: پیش از این به دانشجویان عراقی معرفی شده از سوی رایزن فرهنگی عراق در جمهوری اسلامی بورسیه تحصیلی اعطا شده و این آمادگی نیز وجود دارد دانشجویانی که از سوی وزرات علوم کشور عراق معرفی می‌شوند در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) بورسیه تحصیلی شوند.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8319


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها