دیپلماسی❜ دانشگاهی/ ستاد استانی سال بین‌المللی بزرگداشت علوم پایه در دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد

  • بازدید: ۴۲۰
دانشگاهی/ ستاد استانی سال بین‌المللی بزرگداشت علوم پایه در دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد
دانشگاه فردوسی م.

افتتاحیه ستاد استانی سال بین‌المللی بزرگداشت علوم پایه به عنوان نخستین ستاد استانی فعال در کشور با حضور نمایندگان نهادها و دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ برابر با اولین روز سال ۲۰۲۲ میلادی در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر سعداله نصیری قیداری، دبیر شورای سیاست‌گذاری سال بزرگداشت علوم پایه کشور که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت، در خصوص اقدام یونسکو برای بزرگداشت سال جهانی علوم پایه با اشاره به ۱۰۰ ساله شدن جایزه نوبل اظهار کرد: علت نام‌گذاری سال ۲۰۲۲ علاوه بر مورد فوق صدمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی به میزبانی کشور بلژیک است که این ۲ اتفاق سال ۲۰۲۲ را برای این نامگذاری منحصر به فرد کرده است. 

وی بیان کرد: ذکر اهمیت این علوم برای دولتمردان و آحاد مردم، ارائه راه‌کار برای حل مشکلات علوم پایه در کشور، معرفی مفاخر ملی در این علوم، اجرای برنامه‌های حمایتی از دانشجویان و پژوهشگران علوم پایه و شناسایی ظرفیت‌های بین‌المللی به منظور بهره‌برداری در راستای توسعه کشور اصلی‌ترین اهداف سال جهانی علوم پایه است.

علوم پایه می‌تواند در حل چالش‌های جامعه یاری رساند

دکتر محمد صال مصلحیان، استاد گروه ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر ستاد خراسان رضوی برای سال بین‌المللی علوم پایه نیز در این مراسم با اشاره به اینکه رسالت علوم پایه وضع نظریه‌های علمی و توسعه روش‌های علمی برای درک بهتر طبیعت است، اظهار کرد: علوم پایه با طرح پرسش‌های بنیادی و تلاش برای یافتن پاسخ آن زیربنای اصلی و لازم برای تحقیقات کاربردی را تشکیل می‌دهد. به علاوه اهمیت علوم پایه در درک و حل چالش‌های سایر علوم، فناوری و حتی علوم انسانی است و می‌تواند ما را در بهبود شرایط جامعه یاری دهد.

رئیس انجمن ریاضی کشور اضافه کرد: سیاست‌گذاری‌های نامناسب، رویکردهای فرهنگی و مشکلات اقتصادی باعث شده اهمیت این علوم نزد مردم کم شده و رغبت جوانان به تحصیل در این رشته‌ها کاهش یابد.

ذهن تحلیل‌گر علوم پایه، گره‌گشای تصمیمات جامعه خواهد بود

دکتر شهرام عباسی، رئیس دانشکده علوم و عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد نیز در خصوص اهمیت علوم پایه در توسعه علمی و تاثیرگذاری اجتماعی آن گفت: متاسفانه در تصمیم‌سازی‌ها علوم پایه جدی گرفته نشده و با توجه به عدم شکل‌گیری تفکر پایه‌ای دید چند وجهی به موضوعات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه علم برای علم مهم است و نباید تنها دنبال کاربرد فوری تحقیقات بنیادی بود، تصریح کرد: پیشروترین اندیشمندان و افرادی که ارزش پایدار به وجود می‌آورند، از رشته‌های علوم پایه هستند. باید بدانیم ذهن تحلیل‌گر علوم پایه گره‌گشای تصمیمات جامعه خواهد بود.

رشته‌های علوم پایه رهبری علوم را بر عهده دارد

دکتر احمدرضا بهرامی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به خساراتی که از عدم توجه به علوم پایه در سال‌های متمادی ایجاد شده، خاطرنشان کرد: متخصصان علوم پایه می‌توانند درک صحیحی از مشکلات داشته باشند و در مرحله اول و پیش از وقوع بحران می‌توانند برای حل آن بیاندیشید.

وی با بیان اینکه خراسان در تاریخ به عنوان مهد علم در ایران شناخته شده، عنوان کرد: رشته‌های علوم پایه رهبری علوم را به عهده دارد و می‌توان با توجه به آن استقلال ملت‌ها را تامین کرد.

پس از صحبت‌های سخنرانان نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در خصوص هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد در استان به ارائه پیشنهادات و نظرات‌شان پرداختند.

انتهای پیام


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8299


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها