دیپلماسی❜ اجتماعی/ شش مسئول سازمان‌های بین‌المللی در امور پناهندگان به مشهد سفر کردند + تصاویر

  • بازدید: ۶۱۳
اجتماعی/ شش مسئول سازمان‌های بین‌المللی در امور پناهندگان به مشهد سفر کردند + تصاویر
اداره کل اتباع

«تاهینی مایتری تاماناگوا» رییس جدید دفتر نمایندگی اداره کل امور بشر دوستانه اتحادیه اروپا (اکو) به همراه پنج مسوول دیگر سازمانهای بین المللی در امور پناهندگان و مهاجران افغان روز دوشنبه به مشهد سفر کردند. در این سفر "وریندار" مدیر کشوری سازمان "ریلیف اینترنشنال" در جمهوری اسلامی ایران، "نعیم گل" دستیار امور برنامه ریزی این سازمان، "ایو فریسن" رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ، "فلیپ لوزینسکی" رییس کشوری و "بئی تریسی اوچوا" مدیر امور ترویجی از سازمان امور پناهندگی نروژ در ایران به همراه نمایندگان دفاتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان حضور دارند. 

سفر این میهمانان خارجی به مشهد با هدف بررسی نیازهای مهاجران افغان و جذب حمایت سازمانهای بین المللی در این زمینه صورت گرفته است.

این میهمانان خارجی ضمن بازدید از اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی اکنون در جلسه ای به منظور رسیدگی به آخرین وضعیت پناهندگان افعانستانی شرکت کرده اند.

بازدید از مهمان شهر تربت جام محل نگهداری مهاجران افغان از دیگر برنامه های این میهمانان خارجی در سفر به استان خراسان رضوی است.

بیش از سه هزار نفر از اتباع کشور افغانستان در مهمان شهر تربت جام اسکان دارند که به لحاظ ارائه خدمات یکی از مهمان شهرهای نمونه کشور است.

شمار مهاجران و اتباع خارجی دارای مجوز اقامت در خراسان رضوی ۳۵۰ هزار نفر است.

۹۵ درصد از اتباع کشور افغانستان در خراسان رضوی و مشهد و پنج درصد دیگر در سایر شهرستانهای این استان مقیم هستند.

ایرنا

خبر جانبی اول

تقدیر رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل از رسیدگی ایران به مهاجران افغانستانی/ کمک‌های بین‌المللی بسیار اندک است

گروه استان‌ها- رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران گفت: بیشتر حمایت‌ها و بار رسیدگی به مشکلات مهاجران افغانستانی بر دوش ایران است.

ایو فریسن در جریان سفر مسئولان سازمان‌های بین‌المللی در امور پناهندگان به خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: کاهش حمایت‌های سازمان‌های بین‌المللی برای رسیدگی به مشکلات مهاجران افغانستانی ساکن در ایران باید به کشورهای عضو سازمان ملل متحد منتقل شود تا در این باره تصمیم‌گیری‌های لازم صورت گیرد.

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران افزود: در حال حاضر یک مرکز برای اسکان مهاجران افغانستانی در سیستان و بلوچستان و 2 مرکز در خراسان‌رضوی دایر شده است و این نشان می‌دهد بیشتر حمایت‌ها و رسیدگی‌ها نسبت به مهاجران افغانستانی بر دوش ایران است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از کمک‌های بین‌المللی به مهاجران افغانستانی از گذشته در حال انجام بوده و بخش دیگری مربوط به دوره جدید مهاجرت از این کشور است. در حال حاضر میزان کمک‌های سازمان‌های بین المللی برای رسیدگی به نیازهای مهاجران افغانستانی در ایران بسیار اندک است از همین رو ایران به تنهایی این حمایت‌ها را انجام می‌دهد.

کمک‌ نهادهای بین‌المللی برای رسیدگی به مهاجران افغانستانی پاسخگوی 4 درصد نیازهای آن‌ها است

خبر جانبی دوم:

کمک‌ نهادهای بین‌المللی برای رسیدگی به مهاجران افغانستانی پاسخگوی 4 درصد نیازهای آن‌ها است

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی گفت: در حال حاضر کمک‌های سازمان‌های بین المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان تنها ۴ درصد از نیازهای آن‌ها را شامل می‌شود.

محمد‌تقی هاشمی در حاشیه سفر مسئولان سازمان‌های بین المللی در امور پناهندگان به مشهد اظهار داشت: با توجه به شرایط افغانستان از پنج‌ماه گذشته پذیرش مهاجران جدید در مرزهای خراسان‌رضوی شروع شده است و زمینه اقامت، بخشی از آن‌ها را فراهم می‌کنیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی افزود: ساماندهی مهاجران افغانستانی که به سمت مرزهای خراسان‌رضوی آمده‌اند برای ایران دارای اهمیت است و نیازهای مهاجران افغانستانی را رسیدگی کرده‌ایم.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر کمک‌های سازمان‌های بین المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان تنها 4 درصد از نیازهای آن‌ها را شامل می‌شود عنوان کرد: ایران به تنهایی مسئولیت رسیدگی به مهاجران افغانستانی را ندارد.

وی با اشاره به اینکه به‌دنبال جذب حمایت‌های بین المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان در مشهد و خراسان رضوی هستیم عنوان کرد: در حال حاضر از 350 هزار مهاجر افغانستانی در خراسان‌رضوی، 96 درصد از آنان در شهر مشهد ساکن و 5 درصد در سایر شهرستان‌های استان مقیم هستند. 

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: همه کسانی که از افغانستان وارد مرزهای خراسان‌رضوی و 2 استان مرزی دیگر می‌شوند، مورد پذیرش قرار می‌گیرند اما شرایط پناهندگی آنان بررسی می‌شود.

تسنیم 

رئیس دفتر اکو: خدمات‌دهی جمهوری اسلامی به مهاجران افغانستانی هیچ‌گاه متوقف نشد/ از ایران حمایت خواهیم کرد

خبر جانبی سوم

رئیس دفتر اکو: خدمات‌دهی جمهوری اسلامی به مهاجران افغانستانی هیچ‌گاه متوقف نشد/ از ایران حمایت خواهیم کرد

رئیس دفتر اکو: خدمات‌دهی جمهوری اسلامی به مهاجران افغانستانی هیچ‌گاه متوقف نشد/ از ایران حمایت خواهیم کرد

گروه استان‌ها ـ رئیس دفتر نمایندگی اداره‌کل امور بشردوستانه اتحادیه اروپا (اکو) در ایران و پاکستان گفت: ایران جزو اولین کشوری است که پناهندگان افغانستانی به آن پناه می‌آورند لذا همانند سال‌های گذشته از ایران حمایت خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، "تاهینی مایتری تاماناگوا" روز دوشنبه در نشستی که به منظور رسیدگی به وضعیت مهاجران افغانستانی در اداره کل اتباع و مهاجران خراسان رضوی برگزار شد، اظهارداشت:این نخستین بار است که من به ایران سفر می‌کنم و مایل هستم با فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی کمک به جمعیت مهاجر افغانستانی که در ایران ساکن هستند، آشنا شوم.

وی افزود: ایران جزو اولین کشوری است که پناهندگان افغانستانی به آن پناه می‌آورند لذا همانند سال‌های گذشته از ایران حمایت خواهیم کرد.

رئیس دفتر نمایندگی اداره‌کل امور بشردوستانه اتحادیه اروپا (اکو) در ایران و پاکستان تصریح کرد:در سال 2016 حدود 172 میلیون یورو و در سال 2021 نیز 19 میلیون یورو از سوی اکو برای تامین وسایل مورد نیاز پناهندگان در ایران اختصاص یافت.

میزان کمکهای سازمانهای بین‌المللی به مهاجران افغان در ایران اندک است

تنها 3 درصد مهاجران افغانستانی در مهمان‌شهرهای خراسان رضوی سکونت دارند

محمدتقی هاشمی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی نیز اظهارداشت: در دنیا بخش زیادی از جمعیت پناهندگان در اردوگاه‌ها سکونت داده می‌شوند و حکومت و مردم آنان حضور پناهندگان و مهاجران را در میان ملت خودقبول نکرده‌اند در حالی که تنها 3 درصد از مهاجران افغانستانی ساکن خراسان رضوی در مهمان‌شهرهای ویژه پناهندگان از جمله در تربت‌جام ساکن هستند و بیشتر این جمعیت به صورت عادی در شهرستان‌های خراسان رضوی زندگی می‌کنند.

وی افزود: اکنون نیز در کشور افغانستان، جمعیتی حدود 3 میلیون نفر به دلیل تحولات سیاسی و امنیتی رخ داده اخیر در افغانستان بی‌جا و مکان شده اند که اگر حمایت‌های لازم از آنان صورت نگیرد، باید منتظر موج جدیدی از مهاجرت به سمت مرزهای ایران باشیم.

هاشمی با بیان این مطلب که  شرایط خاص اقتصادی در ایران و فشارهای ناشی از آن، اجازه پذیرش مهاجر بیشتر را به ما نمی‌دهد خاطرنشان کرد: 58 هزار نفر دانش آموز افغانستانی در شهر مشهد در قالب 2 هزار کلاس درس در حال تحصیل هستند که 16 هزار نفر آنان حتی مجوز ورود ندارند ولی با توجه به فرمان مقام معظم رهبری، که کودکان و نوجوانان نباید از تحصیل محروم شوند، این تعداد نیز زیر پوشش خدمات تحصیلی قرار گرفته‌اند و با مهاجرتی که به سمت ایران در حال انجام است با 30 هزار متقاضی جدید برای تحصیل در مشهد روبه رو خواهیم بود. 

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: اکنون 11 هزار نفر دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های خراسان رضوی در حال تحصیل هستند که پنج هزار و 500 نفر از این تعداد به تحصیلات دینی و مذهبی اشتغال دارند.

وی اظهارداشت: در حال حاضر با 66 هزار مهاجر آسیب پذیر در مشهد روبه رو هستیم که هر کدام با مشکلات فراوانی مانند بیماری خاص و یا صعب العلاج مواجه هستند.ضمن اینکه تامین واکسن و انجام واکسیناسیون جمعیت مهاجران افغانستانی در مشهد و خراسان رضوی و درمان مبتلایان به کرونا در بین آنان با وجود چالش‌ها انجام شده است.

هاشمی عنوان کرد: با وجود پرداخت مبالغی از سوی اداره امور اتباع و مهاجران خراسان رضوی، 10 میلیارد تومان بابت هزینه‌های درمانی مهاجران افغان به مراکز درمانی بدهکار هستیم.

500 دانش آموز استثنایی از اتباع خارجی در استان خراسان رضوی تحصیل می‌کنند

خبر جانبی چهارم

۵۰۰ دانش آموز استثنایی از اتباع خارجی در استان خراسان رضوی تحصیل می‌کنند

گروه استان‎‌ها- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۵۰۰ دانش آموز استثنایی از اتباع سایر کشورها در استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند.

قاسمعلی خدابنده در حاشیه بازدید رئیس دفتر نمایندگی اداره کل امور بشردوستانه اتحادیه اروپا (اکو) صبح امروز از مدرسه استثنایی "کامران مولوی" مشهد در گفت‌‌وگوبا خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت:در حال حاضر 70 هزار دانش آموز از اتباع افغانستان و همچنین بیش از سه هزار نفر بزرگسال بی سواد این کشور در خراسان رضوی در حال تحصیل هستند.

وی افزود: دانش آموزان افغانستانی نسبت به دانش آموزان بومی استان دارای مشکلات بیشتری هستند و دانش آموزان استثنایی آن‌ها نیز به مراتب مشکلات افزونتری دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح‌کرد:در حال حاضر 500 دانش آموز استثنایی از اتباع سایر کشورها در خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند و در این مرکز آموزشی 86 دانش آموز دختر و پسر ناشنوا و کم شنوا مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 13 دانش‌آموز از اتباع کشور افغانستان هستند.

خدابنده عنوان کرد: قراردادهایی با برخی کلینیک‌ها برای ارائه خدمات درمانی به این دانش‌آموزان صورت گرفته است و در این مسیر برخی از خیریه‌ها نیز به یاری این دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها آمده‌اند با این حال همکاری و دریافت کمک‌های انسان دوستانه از سازمان‌های بین‌المللی کمک شایانی به بهبود کیفیت آموزشی خواهد کرد.

گفتنی است؛ خانم "تاهینی مایتری تاماناگُدا"به همراه هیاتی به منظور بررسی نیازمندی‌های اتباع خارجی ساکن در خراسان رضوی و نحوه خدمت‌رسانی به مهاجران و پناهندگان به خراسان رضوی سفر کرده، ضمن حضور در مدرسه استثنایی "کامران مولوی" از امکانات آموزشی و توانبخشی این مرکز آموزشی اطلاع حاصل کرد.

یک مسوول درسازمان ملل:خدمات ایران به پناهندگان خارجی تحسین‌برانگیز است

یک مسوول درسازمان ملل:خدمات ایران به پناهندگان خارجی تحسین‌برانگیز است

مشهد- ایرنا- رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران گفت: خدمات جمهوری اسلامی ایران به اتباع خارجی پناهنده شده به این کشور تحسین برانگیز و همواره قدردانی جوامع بین‌المللی را برانگیخته است.

به گزارش ایرنا "ایوو فریسن" روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مهمانشهر اتباع و مهاجران افغانستانی در شهرستان تربت جام در خطه مرزی شرقی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آسیب پذیر بودن برخی از اتباع خارجی، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در طول دهه های گذشته کمک های شایانی به اتباع خارجی و پناهندگان داشته که این از نگاه همواره مورد احترام جوامع بین المللی قرار گرفته است.

وی با اشاره به بازدید خود از مهمانشهر تربت جام افزود: خدماتی که در ایران به پناهندگان افغانستانی ارائه می شود به هیچ عنوان با خدمات ارائه شده در دیگر کشورها قابل مقایسه نیست که این جای تشکر دارد و همیشه رفتار ایران با پناهندگان خارجی نمونه بوده است.

رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اظهار کرد: هدف اصلی من از سفر به تربت جام این است که به عنوان رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران به کشورهایی که در حوزه های مختلف به نوعی در امور پناهندگان و اتباع خارجی سهم دارند، نشان دهم که کمک های آنها در چه زمینه ها و در کجاها هزینه می شود.

مدیرکل اتباع و امور مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: دولت ایران خدمات مطلوبی به پناهندگان خارجی ارائه کرده است که یکی از مهمترین این خدمات احداث مهمان شهرهای اتباع و مهاجران خارجی بوده است.

محمدتقی هاشمی افزود: جامعه جهانی در قبال مهمانشهرها وظایف بزرگی دارد که تشکیک در قبال خدمات ارزنده ای که در این مناطق به مهاجران صورت می گیرد، نوعی بی مهری محسوب می شود.

وی ادامه داد: جوامع بین المللی باید برای رفع مشکلات اتباع خارجی و پناهندگان اقدامات اساسی کرده و برای فراهم کردن نیازهای این قشر آسیب پذیر نهایت تلاش خود را داشته باشند.

هاشمی گفت: با فراهم کردن زیرساختهای لازم در حوزه های معیشتی، آموزشی، رفاهی و بهداشتی اتباع و مهاجران خارجی در مهمانشهرها، باید مشکلات این قشر به حداقل برسد.

رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران امروز در راس هیاتی وارد مهمانشهر اتباع و مهاجران خارجی تربت جام شد.

بازدید از کلینیک بهداشتی درمانی اتباع خارجی در مهمانشهر، کارگاه تولید ماسک، نقاهتگاه بیماران کرونایی و بازدید از مدرسه ۱۲ کلاسه انصار مهمانشهر تربت جام که از محل اعتبارات کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد و نیز کمک جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است از برنامه های سفر مسوولان سازمانهای بین المللی امور پناهندگان بود.

مهمان شهر اتباع و مهاجران خارجی تربت جام در فاصله ۱۵ کیلومتری این شهر قرار دارد که از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.

مهمان شهر تربت جام، بهترین خدمات دهی را به مهاجران خارجی دارد و اکنون بیش از سه هزار نفر از اتباع کشور افغانستان در آن سکونت دارند.

مرکز شهرستان ۲۴۰ هزار نفری تربت‌جام در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

>>> مشاهده گزارش تصویری ...

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8191


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها