دیپلماسی❜ شهری/ تقویم فرهیخت: ۲۲ آبان ۱۴۰۰، جشنواره بین‌ المللی هنرهای شهری مشهد برگزار شد؛ فراخوان شهرداری مشهد برای نقش آفرینی هنرمندان جهان اسلام

  • بازدید: ۶۱۷
شهری/ تقویم فرهیخت: ۲۲ آبان ۱۴۰۰، جشنواره بین‌ المللی هنرهای شهری مشهد برگزار شد؛ فراخوان شهرداری مشهد برای نقش آفرینی هنرمندان جهان اسلام

جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد با هدف زیباسازی شهر مشهدالرضا(ع) و استفاده از توانمندی‌های هنرمندان شهری و‌ کشوری در استقبال از بهار ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد. به گزارش شهرآرانیوز، سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد، در حاشیه آیین آغازین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهر مشهد که در تئاتر شهر پارک ملت برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۱۴سال پیش با ابتکار مهندس پژمان، شهردار وقت، فضاآرایی و‌ زیباسازی شهری در مشهد کلید خورد که در بعضی از سال‌ها حتی جوایز بین‌المللی گرفت. امسال تمام تلاشمان بر این بود طرح جدیدی را به این حرکت زیبا اضافه کنیم تا هم نقاط قوت سال‌های قبل را داشته باشد و هم اگر نقاط ضعفی دارد، آن‌ها را جبران کنیم.  

وی ضمن بیان اینکه در جشنواره ۱۴۰۱ از هنرمندان بین‌المللی نیز دعوت شده است، افزود: این جشنواره چهاردهم و اولین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری است، بنابراین از تمامی هنرمندانی که علاقه‌مندند خیابان‌های مشهد در ایام نوروز ۱۴۰۱ به هنر زیبای آن‌ها مفتخر شود، دعوت می‌کنیم در این رویداد شرکت کنند. ضمنا سهم همشهریان، زائران و‌ مجاوران حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در داوری‌ها ارتقا پیدا خواهد کرد و مسلما بخش ویژه انتخاب مردم هم در این جشنواره مورد توجه خو‌اهد بود.

نگاه ویژه پارلمان به استقبال از بهار ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مهدی ناصحی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اسلامی مشهد، نیز در ادامه بیان کرد: ۱۳ سال است که جشنواره استقبال از بهار برای به‌کارگیری هنر‌های شهری در مشهد با قوت و قدرت خاصی برگزار می‌شود. امروز هم ما جنبه بین‌المللی آن را افتتاح می‌کنیم. یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیریت شهری ارتقای برند مشهد میان سایر شهر‌ها به‌عنوان کلان‌شهر مذهبی ایران اسلامی است که مملو از هنرمندان بسیار بزرگ، ارزشمند، متعهد و معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: ما این فرصت را زمینه‌ای قرار دادیم تا بتوانیم نام مشهد را در عرصه بین‌المللی هنر ارتقا دهیم. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، هر اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد، ماندنی نیست؛ بنابراین بهترین راه برای انتقال فرهنگ و عقیده هنر است. امیدواریم با مشارکت هنرمندان بسیار ارزشمندی که در مشهد حضور دارند و سایر افرادی که در این رویداد شرکت می‌کنند، سطح فرهنگی و هنری مشهد را ارتقا دهیم.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه مراسم آیین آغازین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد‌الرضا‌(ع)، اظهار کرد: امسال کمیسیون فرهنگی شورای شهر برنامه ویژه‌ای را برای بحث جشنواره هنر‌های شهری مشهد (استقبال از بهار ۱۴۰۱) در نظر دارد و یکی از بحث‌هایی که امسال مدنظر داریم این است که باید نگاهی که در حوزه فرهنگی به این جشنواره وجود دارد، ویژه باشد.

فاطمه سلیمی با بیان اینکه همه حوزه‌ها حتی خدمات شهری اگر می‌خواهد در موضوعی کار کند، باید متناظر با موضوع فرهنگی باشد، تأکید کرد: ما باید نقشه فرهنگی جامعی را در مشهد داشته باشیم. برای المان‌هایی که قرار است امسال طراحی شود، باید روایت‌هایی را تعریف کنیم که روایت‌ها شهر قصه‌گو را مطرح کند و در کنار هر المانی وقایع متناظر با آن روایت شود.

وی ضمن تأکید بر اینکه امسال عرصه بین‌المللی را نیز همراه خواهیم داشت، بیان کرد: در حوزه خدمات شهری المان‌هایی را داریم که در سال گذشته تولید شده است و امسال آن‌ها را بازپیرایی خواهیم کرد. در طراحی المان‌های این حوزه نیز باید همکاران فرهنگی نقش داشته باشند که شهر حالت دوگانه نداشته باشد.

رویکرد بین‌المللی وجه تمایز جشنواره ۱۴۰۱

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در حاشیه آیین آغازین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد‌الرضا‌(ع) که با حضور شهردار مشهد، رئیس و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، اظهار کرد: در ۱۳ سال گذشته هرسال در ایام نوروز و شروع فصل بهار، مشهد با حضور زائران و مجاوران خود به استقبال رونمایی از المان‌های هنری می‌رود.

سید مجتبی منتظری ادامه داد: رویکرد بین‌المللی این جشنواره در سال جدید وجه تمایز آن با دوره‌های قبل است.

وی بیان کرد: مبلمان شهری مشهد برای نوروز ۱۴۰۱ در قالب جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد آماده خواهد شد. شهرداری مشهد در حال تدارک این است که هنرمندان جهان اسلام نیز بتوانند در این جشنواره نقش‌آفرینی کنند.

معاون فرهنگی شهردار تأکید کرد: از همه هنرمندان مشهدی و بین‌المللی می‌خواهیم تا به انتشار این فراخوان توجه ویژه داشته باشند.

مهدی یک‌پسر، دبیر جشنواره هنر‌های شهری مشهد، نیز در افتتاحیه این جشنواره بیان کرد: تاکنون راهی طولانی را پیموده‌ایم و پس از ۱۳ سال نمایش آثار هنر شهری در مشهد تجربه‌های به دست آورده‌ایم که قرار است در چهاردهمین سال میهمانی هنرمندان از آن بهره‌مند شویم و چه نیکوست که گذشته را سرمشق فردا قرار دهیم و برای جهان‌شهری که رؤیای شیرین برکت و کرامت را در سر دارد، فصل جدیدی از کتاب هنر شهری بگشاییم.

وی ادامه داد: تمام ما آرزوی شهری آراسته به هنر اصیل و ممتاز را داریم تا بر سواد بصری مخاطبان بیفزاییم و همچنان برای شهرمان مایه افتخار و آبرو باشیم. برای رسیدن به این خواسته باید کیفیت را بر کمیت ارجح بدانیم. لازم است در این مسیر با کار گروهی و هم‌افزایی هنرمندان رشته‌های مختلف وارد میدان شویم و با بهینه‌کردن ساز‌و‌کار‌ها در مدیریت شهری شرایط حضور حرفه‌ای را فراهم کنیم. این است که انتظار داریم گام‌هایی بلندتر از پیش برای رشد این درخت پربار برداشته شود و ایده‌های جدیدی به میدان بیاید.

پاویون‌ تعاملی برای آشنایی با داستان شهر

رئیس اداره امور هنری شهرداری مشهد همچنین در حاشیه این جشنواره گفت: جشنواره هنر شهری مشهد ۱۴ سال خود را با عنوان استقبال از بهار سپری می‌کند. این جشنواره تفاوت قابل توجهی با دوره‌های قبل دارد.

به گفته بهزاد چوپانکاره امسال تفاوتی که در این جشنواره وجود دارد، این است که تمام محتوای جشنواره موضوع‌محور است. در بخش المان ما ۱۴موضوع داریم و در بخش آذین‌بندی و‌ نقاشی دیوار سعی بر این است که واقعیت افزوده را رقم بزنیم که در سال‌های قبل این اتفاق نیفتاد.

وی اضافه کرد: در بخش بین‌الملل از همه کشور‌ها دعوت به عمل آمده که با حضور در این جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد به سمت این موضوع برویم که آثار پاویونی یا همان فضا‌های مفهومی مناسب کوچک‌مقیاس را در شهر طراحی کنیم و این آثار کاملا تعاملی باشد و مردم با مفاهیم و موضوعات محتوایی شهر مشهد آشنا شوند. امسال تلاش بر این است که داستان شهر را برای مردم بازگو‌ کنیم تا هویت مشهد و لایه‌بندی‌هایی که در آن وجود دارد، دیده شود.

وی افزود: تلاش بر این است با ۴۰تا۵۰ اثری که در پایان جشنواره قرار است به جمع‌بندی برسد، بتوانیم در فضای شهری شاهد اتفاق متفاوت‌تری باشیم که مردم هم با هویت شهری و هم با همجواری آقا علی‌ابن‌موسی‌الرضا‌(ع) و‌ موضوعات و محتوای برکت و‌ کرامت رضوی بیشتر آشنا شوند.

خبر تکمیلی در این خصوص حاکی است:

جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد آغاز به کار کرد

مشهد- ایرنا- جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد با هدف استفاده از ظرفیت هنرمندان داخلی و خارجی برای نمایش نمادهای نوروزی در مشهد عصر شنبه در آیینی آغاز به کار کرده و فراخوان شرکت در آن نیز منتشر شد.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهردار مشهد در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران، هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد رویکرد مفهومی و موضوعی به مباحث هویتی و تاریخی مشهد عنوان کرد.

سید مجتبی منتظری افزود: در بخش بین الملل این جشنواره از هنرمندان داخل و خارج از کشور دعوت می‌شود تا با انتشار مفاهیم و گفتمان رضوی، شهر مشهد را با نگاه جهان‌شهر برکت و کرامت ارتقا دهیم.

وی اضافه کرد: بخش بین الملل این جشنواره مفهوم محور است و می‌کوشیم آثار فاخری را در شهر مشهد برای نوروز ۱۴۰۱ به نمایش بگذاریم.

معاون شهردار مشهد خاطرنشان کرد: نمادهای موقت نوروزی از ۱۳ تا ۲۷ اسفند ماه امسال در ۱۴ نقطه از شهر مشهد جانمایی خواهد شد.

دبیر جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد نیز در حاشیه این مراسم گفت: از ۲۲ مهرماه اقدامات خود را برای استقبال از بهار آغاز کرده ایم و جلسات کارشناسی با هنرمندان برای برگزار کردن هر چه بهتر این رویداد داشته ایم.

مهدی یک‌پسر افزود: تاکنون ۱۳ دوره این جشنواره در ادوار مختلف مدیریت شهری برگزار شده که دچار نوعی تکرار شده‌ است، لذا نیازمند یک نگاه برای نشر معارف انسان ساز رضوی در مقیاس جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از رویدادهای معتبر و پرچمدار هنر شهری در سطح بین المللی، ایجاد جاذبه اوقات فراغت هم راستا با زیارت برای شهرهای زیارتی است.

یک پسر افزود: برنامه نشاط هنری در فضای عمومی شهر از ۱۳ اسفندماه تا پایان فرودین ماه، نمایش ۱۴ یادمان نوروزی در ۱۴ نقطه مهم با رویکرد سوژه محور همراه با اجرای نمایش های فاخر و سرودهای محلی پیرامون یادمان ها، برگزاری مسابقه طراحی تزیینات برای آذین بندی فضاهای عمومی شهر همراه با مشارکت هنری با تشکل ها و مراکز فرهنگی برای محله آرایی و در نهایت نقاشی دیواری مرتفع و اجرای نقش برجسته برای دیگر دیواره ها از برنامه های مهم جشنواره در بخش "نوروزگان" است.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقه بین المللی و ارائه آثار هنر شهری دارای نگاه خلاق و معاصر به عناصر و نمادهای هنر و معماری اسلامی و بهره مندی از ابزارها و شیوه های مختلف تجسمی از برنامه های این جشنواره در استقبال از بهار ۱۴۰۱ خواهد بود.

استقبال از بهار، یک جشنواره هنر شهری به ابتکار شهرداری مشهد با قدمتی بیش از یک دهه است که با مددگیری از خلاقیت‌ها، نمادهای زیبا از آثار هنرمندان عرصه های مختلف و کارشناسان امور شهرآرایی در آستانه و روزهای آغازین بهار در فضای عمومی شهر جانمایی شده و همگام با نو شدن طبیعت درصدد نشاط بخشی به شهروندان مشهد و زائران و مسافران نوروزی در این کلانشهر است.

پرواز به‌سوی «جهان‌شهر» مشهد با بلیت هنر

خبر جانبی دیگر در همین زمینه حاکی است:

پرواز به‌سوی «جهان‌شهر» مشهد با بلیت هنر

جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد با دعوت از هنرمندان جهانی آغاز به کار کرد.

زردکانلو - افخمی‌راد | شهرآرانیوز؛ مشهد از پیشگامان هنر‌های شهری در ایران محسوب می‌شود؛ شهری که ۱۳ سال است هم‌زمان با فرارسیدن بهار، با نصب و رونمایی از آثار هنری گوناگون رنگ‌وبوی متفاوتی به خود می‌گیرد. مدیریت‌شهری امسال سعی بر این دارد که در فضایی متفاوت به استقبال بهار ۱۴۰۱ برود و با افزوده‌شدن میزبانی از آثار هنری در تراز بین‌المللی، فصلی تازه از جلوه‌های هنر شهری در «جهان‌شهر برکت و کرامت» رقم بزند.

دیشب آیین افتتاحیه این رویداد با نام «جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد» با حضور مدیران شهری، هنرمندان و مهمانان خارجی در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد؛ مکانی که حدود ۲ سال تعطیل بوده است و این اتفاق می‌تواند سرآغاز شروع فعالیت دوباره‌اش باشد.

«جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد» که نمادش درخت سپیدار است، به شکل متفاوتی آغازبه‌کار کرد؛ در مراسمی بدون مجری و سخنران و در فضایی که مانند فرودگاه و هواپیما شبیه‌سازی شده بود. صدای مهماندار و افکت‌های صوتی هواپیما جای مجری را پر کرده بود و توضیحاتی درباره فراخوان را برای حاضران تشریح می‌کرد. صدای شهردار مشهدالرضا (ع) هم در نقش خلبان این پرواز پخش شد که از هنرمندان برای حضور در این رویداد بین‌المللی دعوت می‌کرد؛ رخدادی خلاقانه و نو در برگزاری یک رویداد که با ایده‌ای هنرمندانه با استقبال حاضران همراه شد.

زائران و مجاوران داوران آثار هنری این جشنواره هستند

شهردار مشهد در حاشیه این رویداد و در جمع خبرنگاران گفت: ما ایرانی‌ها رسم قشنگی داریم که هرسال نزدیک سال نو، هم‌زمان با اینکه خانه‌های دلمان را از غبار‌ها و زنگار‌ها پاک می‌کنیم و سر سفره هفت‌سین «یامقلب‌القلوب و الابصار» می‌خوانیم، خانه‌هایمان را هم تمیز می‌کنیم. سیدعبدا... ارجائی‌شیرازی یادآور شد: حدود ۱۳ سال پیش با ابتکار مهندس پژمان، شهردار وقت مشهد، فضاآرایی زیبای شهری در مشهد آغاز شد.

او تأکید کرد: امسال با مشورت همکارانمان طرح جدیدی را پیاده می‌کنیم که هم نقاط قوت سال‌های گذشته را داشته باشد و هم اگر نقاط ضعفی داشته است، آن‌ها را جبران کنیم؛ بنابراین از همه هنرمندانی که علاقه دارند خیابان‌های مشهد در نوروز ۱۴۰۱ با هنر‌های آن‌ها زیبا شود، دعوت می‌کنیم در جشنواره چهاردهم که نخستین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد است، شرکت کنند.

ارجائی‌شیرازی با بیان اینکه سهم زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) در داوری آثار محسوس است، گفت: در این جشنواره جایزه ویژه‌ای نیز برای اثر منتخب مردم پیش‌بینی شده است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: جهان‌شهرشدن فقط به گفتن نیست، باید به این شعار عمل کرد. از این رو بخش بین‌الملل را در جشنواره هنر‌های شهری مشهد راه‌اندازی و افتتاح می‌کنیم و منتظر آثار هنرمندان برای بزرگ‌ترین جشنواره هنر‌های شهری ایران هستیم. من از همه هنرمندان بین‌المللی که دل در گرو ائمه عصمت و طهارت، به‌ویژه امام هشتم (ع) دارند، دعوت می‌کنم در برگزاری باشکوه این رویداد به ما کمک کنند.

ارتقای برند مشهد به‌عنوان دومین کلان‌شهر مذهبی دنیا

نابب‌ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورا نیز در این مراسم گفت: یکی از رویداد‌های بسیار موفق که ۱۳ سال است در مشهد با عنوان جشنواره «استقبال از بهار» برگزار می‌شود، امروز برای به‌کارگیری هنر‌های شهری با قوت و قدرت به کارش ادامه می‌دهد و جنبه بین‌المللی آن نیز افتتاح می‌شود. مهدی ناصحی خاطرنشان کرد: همیشه دغدغه مدیریت‌شهری ارتقای برند مشهد بین دیگر شهر‌ها به‌عنوان کلان‌شهر مذهبی ایران اسلامی است.

مشهد دومین کلان‌شهر مذهبی دنیا و مملو از هنرمندان بزرگ و ارزشمند و متعهد به آرمان‌های انقلاب و اسلام است و ما این ظرفیت را فرصتی دانستیم برای اینکه بتوانیم نام مشهد را در عرصه هنر بین‌المللی ارتقا دهیم. او تأکید کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «هر اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد، ماندنی نیست»، بهترین راه برای انتقال فرهنگ و عقیده، هنر است و امیدواریم که از این رهگذر مشارکت هنرمندان ارزشمندی را که در مشهد حضور دارند، همراه با زیباسازی شهر ارتقا دهیم.

به وسیله هنر می‌توانیم شهر را به معنویت برسانیم

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سیاست اصلی درباره هنر در دوره ششم مدیریت‌شهری هنر مترقی و هنری است که معنویات و اخلاق جامعه را ارتقا و نشان دهد؛ هنری که در اختیار بالابردن معرفت و اخلاق اجتماعی، مهربانی، دوستی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و مسئولیت‌پذیری باشد.

به گفته حجت الاسلام حسن منصوریان، این گزاره‌ها باید در جامعه و شهر تزریق شود و بهره آن را همشهریان ببرند. ما به‌عنوان متولی این جشنواره، امیدواریم شاهد هنر کاربردی برای ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی باشیم.

او خاطرنشان کرد: هنر یکی از اسم‌های خدا و هنرمند تجلی اسم‌های الهی است. خدا جمیل است و هنرمند تجلی خدا، و هرکاری از خلقت در مرحله زیبایی قرار بگیرد، آن مرحله از خلقت یک هنر است. هنر تجلی جلال خداست، وسیله تعالی اخلاق انسان‌ها و معنویت انسان‌هاست؛ بنابراین اثر هنرمند جلوه‌ای از زیبایی کائنات و توحید است. هنرمند جایگاه رفیعی در مکتب توحید دارد. هنر وسیله‌ای است که با آن شهر را به معنویت برسانیم. بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی، استفاده از اثر هنری است تا حال مردم خوب شود.

منصوریان درباره بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر مشهد توضیح داد: ۲۰ روز پیش برای بازگشایی سالن تئاتر شهر مشهد به آنجا رفتم و شاهد مشکلات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور درباره مالکیت و فروش بلیت‌های نمایش بودم. سالن اصلی تئاتر شهر برای اینکه بخواهد دوباره فعال شود، نیاز به زیرساخت‌هایی ازجمله بازسازی و تعمیرات دارد. او این وعده را به هنرمندان داد که با بخشی از بودجه ۱۴۰۱ شورای اسلامی مشهد، تئاتر شهر بهسازی و به اهالی هنر تقدیم می‌شود.

تدوین نقشه جامع فرهنگی در مشهد

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه نیز در این رویداد و در جمع خبرنگاران گفت: کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد برنامه ویژه‌ای را برای استقبال از بهار ۱۴۰۱ در نظر دارد.

به گفته فاطمه سلیمی، یکی از موضوع‌های مهم امسال، نگاه ویژه به حوزه فرهنگ است: ما باید یک نقشه جامع فرهنگی در مشهد داشته باشیم که یک نقشه فرهنگی واحد باشد. برای المان‌هایی که امسال قرار است طراحی شود، بنا داریم روایت‌هایی تعریف کنیم که واگویه یک شهر قصه‌گو باشد و کنار هر المانی وقایع آن روایت شود.

سلیمی با اشاره به بخش بین‌الملل هنر‌های شهری مشهد که نسبت به سال‌های گذشته، این جشنواره را متمایز می‌کند، گفت: امسال ویژگی متفاوتی را از طراحی شهری شاهد خواهیم بود. در حوزه خدمات‌شهری نیز آثاری داریم که بازپیرایی می‌شود و این آغاز برگزاری یک نمایشگاه اکسپو (expo) برای مشهد است. عضو شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: این حرکت شروعی است که سال‌های بعد دوران تکامل خود را طی می‌کند.

وی یکی دیگر از نقاط قوت این جشنواره را که تأکید کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد بوده است، استفاده از هنرمندان بومی دانست و گفت: بحث هویتی و فرهنگی در مشهد بسیار مهم است و حضور هنرمندان بومی در این رویداد، چه در بخش طراحی و ساخت المان‌ها و چه در بخش داوری، مدنظر ماست.

شهرداری آماده همکاری با هنرمندان جهان اسلام

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی‌واجتماعی شهرداری مشهد در این رویداد گفت: هرسال در نوروز و شروع فصل بهار، در مشهدمقدس با حضور زائران حضرت رضا (ع) یک رویداد شهری و هنری به نمایش گذاشته می‌شود. امسال نیز با رویکرد نوین‌تر و گسترده‌تر به‌عنوان جشنواره «هنر‌های شهری مشهد» این اقدام فرهنگی برنامه‌ریزی شده است.

مجتبی منتظری با یادآوری این مهم که این جشنواره در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و شهرداری درصدد همکاری با هنرمندان جهان اسلام است، گفت: چشم‌انداز ما این است تا فراخوانی را که شهرداری رونمایی می‌کند، فراخوانی بین‌المللی برای همه هنرمندان جهان اسلام باشد. از همه هنرمندان ایرانی و بین‌المللی دعوت می‌کنیم آثار هنری‌شان را به این جشنواره ارائه کنند.

او همچنین خبر داد: المان‌هایی که در بهار رونمایی می‌شود، پس از فصل بهار در بوستانی با موضوع زیارت به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گفته منتظری، مکان‌هایی که قرار است آثار هنرمندان جانمایی شوند نیز مشخص شده است.

فضاآرایی متناسب با نیمه‌ شعبان

معاون فرهنگی‌وهنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این رویداد گفت: در جشنواره امسال، بهار مهدوی متفاوتی در منظومه خادم، زائر، مجاور با محوریت مشهدالرضا (ع) رقم خواهد خورد. یوسف اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: مشهد در نوروز هم نشاط مؤمنانه را به مخاطب القا می‌کند و هم در شادابی و نشاط فضای متفاوتی را برای شهروندان، زائران و مجاوران به نمایش خواهد گذاشت. او با اشاره به اینکه فضاآرایی شهر متناسب با نیمه‌شعبان در اواخر اسفند خواهد بود، گفت: فضاآرایی محله در نیمه‌شعبان با همراهی مردم انجام خواهد شد.

جشنواره‌ای برای عاشقان امام رضا (ع)

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: جشنواره بین‌المللی هنر شهری مشهد در طول سالیان رشد کرده است و امسال با این نگاه که بتوانیم اتفاقات جدیدی را رقم بزنیم، گام برداشتیم.

به گفته بهزاد چوپانکاره، امسال همه محتوای جشنواره موضوع محور است تا مردم با مفاهیم و موضوع‌های محتوایی شهر مشهد آشنا شوند: تلاش می‌کنیم داستان شهر مشهد را برای مردم بگوییم و اتفاقات تاریخی و مفاخر را به مردم معرفی کنیم. درصدد هستیم با ۴۰ یا ۵۰ اثری که در فضای شهری اکران می‌شود، اتفاق متفاوتی را رقم بزنیم تا مردم هم با هویت شهری و هم با هم‌جواری امام رضا (ع) بیشتر آشنا شوند.

او خاطرنشان کرد: از هرکسی که دل در گرو حضرت رضا (ع) دارد، دعوت می‌کنیم در این جشنواره حاضر شود: ما همه تلاشمان برای جهان‌شهرشدن و رفتن به سمت ایجاد گفتمان رضوی بین مردم مشهد و هنرمندان جهان است.

رونمایی از پوستر جشنواره

در مراسم شب گذشته که اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در آن حضور داشتند، از پوستر جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد با حضور سیدعبدا... ارجائی شهردار، حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر و حجت‌الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد رونمایی شد.

این جشنواره در بخش اصلی میزبان آثاری خواهد بود که به مفاهیم «برکت» و «کرامت» در قالب پاویون (فضای مفهومی) کوچک‌مقیاس، برای جانمایی در فضا‌های عمومی شهر پرداخته باشند. همچنین «آذین‌های نوروزی»، «یادمان‌های نوروزی»، «دیوارنگاری نوروزی» و «هنر‌های نمایشی» ۴ محور تعریف‌شده برای بخش نوروزگان هستند. علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات بیشتر می‌توانند به خانه هنرمندان شهرداری مشهد و پایگاه اینترنتی www.artmashhadevent.ir مراجعه کنند.

>>> مشاهده وبگاه اختصاصی جشنواره

هنری/ نگارخانه فرهیخت: آیین افتتاحیه ی جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد، ۲۲ آبان ۱۴۰۰



:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8185


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها