دیپلماسی❜ دینی/ داور بین المللی قرآن کریم: مشهد در بسیاری از مسابقات بین المللی قرآن کریم حائز رتبه بوده است

  • بازدید: ۳۴۹
دینی/ داور بین المللی قرآن کریم: مشهد در بسیاری از مسابقات بین المللی قرآن کریم حائز رتبه بوده است

عابدین زاده با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی شرکت کنندگان ایرانی در مسابقات بین المللی قرآن کریم حائز رتبه می شوند؛ گفت: در سالهای اخیر بیشتر رتبه های کشوری و بین المللی برتر در ایران و جوامع اسلامی از مشهد است. «رضا عابدین زاده» در حاشیه برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی و در گفتگو با خبرگزاری شبستان در مشهد با اشاره به داوری مسابقات قرآن کریم در رشته های مختلف قرائت، ترتیل و ... گفت: حدود 25 سال است که داوری مسابقات قرآن کریم را عهده دار هستم و البته عمده داوری من در زمینه رشته حسن حفظ بوده است و اکنون نیز داور حفظ قران کریم در چهل و چهارمین دوره از مسابقات قرآن کریم اوقاف در خراسان رضوی هستم.

داور بین المللی قرآن کریم ، مسابقات قرآن کریم را محک بسیار خوبی برای متسابقین دانست و افزود: متسابقین با حضور در مسابقات ، علاوه بر افزایش سطح کیفی خود در زمینه حفظ قرآن به نقاظ ضعف خود پی می برند و در سال بعد سعی در جبران آن می کنند.

وی با بیان اینکه مسابقات قرآن کریم اوقاف قوی ترین مسابقات قرآن کریم در کشور است؛ تصریح کرد: برترین ها در این مسابقات شرکت می کنند، محدودیت نهاد و سازمان ندارد و هر کس در هر سازمانی فعالیت دارد، کارمند و یا دانشجو است و یا شغل آزاد دارد می تواند در این مسابقات شرکت کند و آنچه در این مسابقات مهم است میزان آمادگی متسابق برای حضور در این مسابقات است.

عابدین زاده افزود: سالهای متمادی و به ویژه بعد از انقلاب شرکت کنندگان ایرانی در مسابقات بین المللی قرآن کریم اوقاف حائز رتبه می شوند و در واقع در چند سال اخیر بیشتر رتبه های کشوری و بین المللی برتر در ایران و جوامع اسلامی از مشهد است.

وی علت کسب این افتخار توسط قاریان و حافظان مشهدی را وجود بارگاه امام رضا (ع) دانست و بیان کرد: حضور امام هشتم (ع) موجب شده اساتید برجسته ای در این شهر حضور پیدا کنند و جلسات آموزشی بسیار موثری را در رشته های مختلف هم برای قاریان و حافظان و هم برای افراد مبتدی برگزار کنند.

داور بین المللی قرآن کریم بیان کرد: متسابقین در زمینه حفظ در این دوره از مسابقات از سطح بسیار بالایی برخوردار بودند و نسبت به دوره قبل پیشرفت چشمگیری داشته اند به گونه ای که تعداد زیادی در زمینه حفظ نمره کامل را دریافت کردند و تفاوت رتبه آنها در تجوید، صوت لحن و وقف و ابتدا خواهد بود که با لحاظ کردن آن رتبه های آن متفاوت خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: موضوع کرونا و شیوع آن در جهان در بسیاری از زمینه ها اثر منفی داشته است و ما نیز از این قضیه مستثنی نبوده ایم، با شیوع کرونا منجر به تعطیلی برخی از جلسات آموزشی قرآن کریم شد که این موضوع تمرینات دانش آموختگان قرآنی و تعداد شرکت کننده ها در مسابقات قرانی را کاهش داد و بر روی خوانش آنها اثر گذاشت کما اینکه سال گذشته در مسابقات کشوری نقاط ضعف قابل ملاحظه ای در قاریان و حافظان بود.

عابدین زاده در خصوص مهمترین نکته ای که حافظان قرآنی باید مد نظر داشته باشند؛ اظهار داشت: حافظان قرآن سه دسته هستند دسته ای که حسن حفظ ، تجوید و ترتیل و صوت و لحن خوبی دارند و در زمینه حفظ به صورت مستمر تمرین می کنند و نوار ترتیل اساتید مختلف را مرتب گوش می دهند، دسته دوم افرادی هستند که صوت و لحن و تجوید آنها خوب است اما حسن حفظ آنها ضعیف است اینها افرادی هستند که تمرین و مرور مرتب روی مفروضات خود ندارند در حالی که تمرین و مرور یک حافظ در طول سال باید ثابت باشد و یک حافظ کل در طول سال باید روزی دو جزء را مرتب بخواند .

وی در خصوص دسته سوم گفت: دسته سوم کسانی هستند که حسن حفظ خوبی دارند و بدون غلط می خوانند اما صوت و لحن ضعیفی دارند اینها افرادی هستند که فی البداهه حفظ را شروع کردند و دنبال نکات فنی نبودند لذا باید در جلسات اساتید قرائت شرکت و نکات تجویدی، صوت و لحن، وقف و ابتدا را تمرین کنند.

داور بین المللی قرآن کریم در خصوص سلیقه ای عمل کردن برخی از داوران در مسابقات قرآنی تصریح کرد: داور در مسابقات قرآن نمی تواند سلیقه ای عمل کند اگر چه برخی از داوران در زمینه صوت و لحن سلیقه ای عمل می کنند و این اثرات منفی به دنبال دارد اما در رشته حسن حفظ داور به هیچ عنوان نمی تواند سلیقه ای عمل کند و متسابق بعد از مسابقه نمره خود را می داند.

وی در ادامه با اشاره به طرح خوب اوقاف در سال گذشته برای ارتقا سطح کیفی داوران گفت: در این طرح داوران با شرکت در آزمون هایی و در صورت قبولی می توانستند برای سالهای آتی داوری مسابقات قرآن کریم را عهده دار باشند و خوشبختانه در این دوره از مسابقات قرآن کریم استانی نیمی از داوران در طرح ارتقا داوری شرکت کرده بودند و آزمون ها را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند و با مطالعه دقیق آیین نامه مسابقات کاملا بروز بودند.

عابدبن زاده در خصوص چگونگی جذب نوجوانان و جوانان به حفظ قراـن کریم بیان کرد: برای روی آوردن نوجوانان و جوانان به حفظ قرآن کریم باید حمایت های مادی و معنوی با هم صورت گیرد ، در زمینه حمایت های معنوی افرادی که به سمت حفظ قرآن می روند با هدف حفظ قرآن و با مفاهیم و معانی آن آشنا شوند کما اینکه حفظ قران، حافظ را به همین سطح می برد اما این برای یک نوجوان کفایت نمی کند و باید به لحاظ مادی و ظاهری تشویق هایی در نظر گرفته شود که در مسیر این قرار گیرد.

وی افزود: در کشورهایی چون عربستان برای حافظان قرآنی ماهیانه مبالغی زیادی پرداخت می شود در حالی که در کشور ما از حافظان قرآنی حمایت مادی به صورت دائمی نمی شود و در صورت کسب رتبه اول بین المللی مبلغی پرداخت می شود و این یک نقطه ضعف است.

داور بین المللی قرآن کریم بیان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی ، باید مسئولین در کنار حمایت معنوی از حافظان قرآن کریم، حمایت مادی به صورت مستمر داشته باشند تا تشویقی برای افراد دیگر در زمینه حفظ قرآن کریم شود.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8069


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها