دیپلماسی❜ تاریخی/ فرهنگی: استقرار اسنادی نفیس از سرزمین افغانستان در آرشیو مرکز اسناد آستان قدس رضوی

  • بازدید: ۴۲۸
تاریخی/ فرهنگی: استقرار اسنادی نفیس از سرزمین افغانستان در آرشیو مرکز اسناد آستان قدس رضوی

اسنادی نفیس از جغرافیای فرهنگی کشور افغانستان در شمار میلیون ها برگ سند مرکز اسناد آستان قدس رضوی قرار گرفته است. به گزارش آستان نیوز، به گفته رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی، این اسناد به زبان فارسی و گویای برخی آداب و رسوم مردم این سرزمین است. الهه محبوب گفت: یکی از این اسناد به تاریخ 1250 قمری ، اقرارنامه ملا محمد بشیر است که بر پرداخت وجه نقدی مهریه امیر بیگم، دختر آخوند ملا غیاث الدین از محل فروش املاکش به وی گواهی می دهد. محبوب همچنین دیگر سند این مجموعه به سال 1260 قمری را قباله ازدواج بی بی زینب دختر محمد عوض خان عنوان می‌کند که بر املاکی واقع در قلعه های بازید خیل، نوچکهنور و جوکی، به همراه سی جلد کتاب، یک نفر کنیز، مقادیری وجه روپیه و اسباب و اثاثیه منزل به عنوان مهریه وی گواهی می‌دهد.

محبوب به سند دیگری به سال 1305 قمری نیز اشاره دارد که مبایعه نامه ای در خصوص فروش 17 قطعه ملک واقع در سرخرود از توابع جلال آباد به مبلغ دو هزار و یکصد و هشتاد روپیه به ملاغلام‌محمد ‌آخوندزاده توسط استاد غلام‌نبی فرزند استاد محمد عظیم نعل‌بند است.

رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی وجود سجع مهرهای بسیار بزرگ دایره ای و مربع شکل منقش حاکمان شرع بر روی سربرگ ها را از نکات جالب توجه این اسناد عنوان می کند.

به گفته محبوب، این مهرها به لحاظ شکل و اندازه و تزئینات هنری و عبارات داخل آن، نسبت به سجع مهرهای اسناد در ایران آن دوره، متفاوت و متمایز است.

وی، امیر محمد مفتی شرع‌نبی، میر نظام‌الدین مفتی شرع‌نبی، میر فضل الله مفتی شرع نبی، رمضان مفتی شرع‌نبی و عمر مفتی شرع‌پنبی که در وسط همه آنها، محکمه کابل به سال 1303قمری حک شده است و همچنین سجع مهر دایره شکل بزرگی با عبارت المتوکل علی الله المجید افوض امری الی الله نایب الشرع محمد سعید به سال 1218 قمری، را برخی عبارات داخل تعدادی از مهرهای مربع شکل این اسناد عنوان می کند.

مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با نگهداری 13 میلیون برگ سند مکتوب و غیر مکتوب، به عنوان بزرگترین مرکز آرشیوی بین مراکز اسناد بقاع متبرکه جهان شیعی شناخته می‌شود.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8022


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها