دیپلماسی❜ دینی/ پیش نشست همایش بین‌المللی «حضرت حمزه» علیه‌السلام به همت معاونت پژوهش المصطفی خراسان برگزار شد

  • بازدید: ۴۵۳
دینی/ پیش نشست همایش بین‌المللی «حضرت حمزه» علیه‌السلام به همت معاونت پژوهش المصطفی خراسان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی ص العالمیه نمایندگی خراسان، پیش نشست همایش بین المللی «حضرت حمزه علیه‌السلام» به همت نمایندگی جامعةالمصطفی ص در خراسان، با همکاری معاونت پژوهش مجتمع تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و دانشگاه حکیم سبزواری، به صورت حضوری و با رعایت شیوه‌ نامه های بهداشتی، با حضور محدود استادان و طلاب و همچنین استقبال مخاطبان در فضای مجازی برگزار شد. در پیش نشست همایش بین المللی «حضرت حمزه(علیه‌السلام)»، که به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان در مشهد برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمین رقوی، معاونت پژوهش نمایندگی المصطفی در خراسان دبیر علمی آن بود، تعدادی از طلاب مقطع دکتری نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، رئیس پژوهشگاه بین المللی امام رضا(علیه‌السلام)، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل،  حجت الاسلام و المسلمین گرایلی، رئیس مدرسه عالی علوم انسانی نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، دبیران پژوهشی نمایندگی، کارشناسان و دبیر علمی مدرسه عالی خواهران، رئیس نمایندگی دانشگاه ادیان شعبه خراسان، حجت الاسلام  والمسلمین غفوری نژاد و برخی از استادان نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، به صورت حضوری شرکت داشتند.

همچنین پنجاه نفر از طلاب، استادان و همکاران نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان و مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی نیز به صورت مجازی در این پیش نشست شرکت کرده بودند.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی، رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و رئیس همایش بین المللی «حضرت حمزه(علیه‌السلام)»، با بیان اینکه راه های شناخت شخصیت های بزرگ اسلامی عبارت است از: قرآن، سخنان پیامبر(صلی الله علیه و آله)، سخنان اهل البیت(علیهم‌السلام)، عملکرد شخص و آرای اندیشمندان، در چند بخش: قرآنی،  سیره رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) ،سیره ائمه معصوم(علیهم‌السلام) و کلام بزرگان، به ابعاد شخصیت حضرت حمزه(علیه‌السلام) پرداخت و مطالبی درباره فضایل حضرت حمزه(علیه‌السلام) برشمرد.

وی افزود: ۲۷ آیه در قرآن - مستقیم و غیرمستقیم- درباره حضرت حمزه(علیه‌السلام) وجود دارد و سیره  پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)، از اهمیت و جایگاه عموی بزرگوارشان خبر می دهد.

رئیس همایش بین المللی «حضرت حمزه(علیه‌السلام)»، در ادامه، تصریح کرد: حضرت حمزه(علیه‌السلام) در مکه و در مدینه، حامی به تمام معنا در دفاع از اسلام، پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مسلمانان بود.

شایان ذکر است در ابتدای این نشست، دکتر صادقی، استاد تاریخ اسلام، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری و رئیس دانشگاه دولتی نیشابور، از فضایل و نقش و اهمیت حضرت حمزه(علیه‌السلام) در تاریخ سخن گفت.

دکتر صادقی در این نشست، با بیان اینکه پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: محبوب ترین برادرانم نزد من، علی و محبوب ترین عموهایم، حمزه هستند، به جایگاه ویژه حضرت حمزه(علیه‌السلام) نزد پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره نمود.

وی همچنین به ویژگی هایی مانند رابطه خویشاوندی بین مادر پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مادر حمزه، برادر رضاعی بودن حضرت حمزه(علیه‌السلام) و پیامبر(صلی الله علیه و آله) و نسبت سنی پیامبر(صلی الله علیه و آله) را با حمزه، از دلایل علاقه ویژه پیامبر(صلی الله علیه و آله) به عمویشان برشمرد.

دکتر صادقی، در ادامه، نمونه هایی از شجاعت و به کیفیت ایمان آوردن حضرت حمزه(علیه‌السلام) را مورد توجه قرار داد و به استناد نقل های تاریخی، بیان کرد که ایمان ایشان از روی شناخت و معرفت به حقانیت اسلام و پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود، نه صرف تعصبات قبیله ای.

در ادامه، در پایان نشست، جلسه پرسش و پاسخ با حضور دبیر عملی نشست برگزار شد و استادان حاضر به پرسش های علمی شرکت کنندگان به صورت حضوری پاسخ دادند.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7975


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها