دیپلماسی❜ هنری/ گزارشی از کارگاه نقاشی بین‌المللی حوزه هنری در مشهد با حضور کودکانی از کشور‌های افغانستان، بحرین، عراق، سوریه و یمن

  • بازدید: ۶۹۹
هنری/ گزارشی از کارگاه نقاشی بین‌المللی حوزه هنری در مشهد با حضور کودکانی از کشور‌های افغانستان، بحرین، عراق، سوریه و یمن

یکشنبه گذشته کارگاهی بین المللی با نام «بچه‌های سرزمین نور» در حوزه هنری انقلاب اسلامی مشهد برگزار شد. در این هم آفرینی، علاوه بر هنرمندان کودک و نوجوان ایران، شرکت کنندگانی از کشور‌های افغانستان، بحرین، عراق، سوریه و یمن حضور داشتند و به آفرینش آثار نقاشی پرداختند. سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز - یکشنبه گذشته کارگاهی بین المللی با نام «بچه‌های سرزمین نور» در حوزه هنری انقلاب اسلامی مشهد برگزار شد. در این هم آفرینی، علاوه بر هنرمندان کودک و نوجوان ایران، شرکت کنندگانی از کشور‌های افغانستان، بحرین، عراق، سوریه و یمن حضور داشتند و به آفرینش آثار نقاشی پرداختند. «ایستاده ایم در برابر تاریکی»، «نمی ترسیم از اهریمنان کودک کش» و «توانا بود هر که دانا بود» و «آینده از آن ماست»، از موضوعات کارگاه نقاشی «بچه‌های سرزمین نور» بود. در این برنامه ۱۴ نفر شامل ۵ دانش آموز ایرانی و ۴ دانش آموز افغانستانی و ۵ دانش آموز از ملیت‌های عرب زبان شرکت کردند.

برای همدردی با بچه‌های فلسطین

ظهر یک روز گرم در نفس‌های آخر فصل بهار، میز و نیمکت‌هایی شبیه کلاس‌های درس در حیاط حوزه هنری چیده شده بود تا کودکان و نوجوان ملیت‌های مختلف کنار هم نقاشی بکشند. سن و سال هر کدام متفاوت بود، چند نفر در پایه‌های اول و دوم و پر از شیطنت‌های کودکانه که صدای خنده شان همه را وادار به لبخندزدن می‌کرد و تعدادی هم نوجوان سروسنگین که با جدیت کامل از آثارشان صحبت می‌کردند.


گزارشی از کارگاه نقاشی بین‌المللی که حوزه هنری مشهد برگزار کرد


شرکت کنندگان این رویداد کم و بیش از حوادث اخیر در افغانستان و فلطسین و غزه باخبر شده اند و آمده اند تا با هنرشان با کودکان مظلوم این کشور‌ها همدردی کنند. این‌ها هرقدر از ظلم و ظالم بیزار باشند، اما به آینده امید دارند و شمایی از آینده روشن در آثارشان به چشم می‌آید.

در بخشی از حیاط حوزه هنری دو مرد عرب کنار یکدیگر نشسته اند و با هم گپ می‌زنند. یکی از آن‌ها علی حویزی، دانشجوی دکتری مهندسی نرم افزار دانشگاه فردوسی است که با دو فرزندش در این کارگاه شرکت کرده است. او می‌گوید: از طرف مدرسه به ما اعلام کردند چنین برنامه‌ای هست و اگر می‌خواهید برای همدردی با بچه‌های فلسطین شرکت کنید.

او توضیح می‌دهد: ما از سال ۱۳۹۵ برای ادامه تحصیل از عراق به ایران آمده ایم و امروز از اینکه فرزندانم در این برنامه شرکت کرده اند بسیار خوشحالم. دخترم سما که ۹ ساله است با خیال و تصورات خودش نقاشی می‌کند و با آموزش‌هایی که دیده است فلسطین را بیشتر از قبل می‌شناسد. همچنین پسرم حسن که وقتی نقاشی اش را دیدم از ایده پردازی اش متحیر شدم.

نقاشی‌هایی از سرزمین‌های نور

خالد العبسی، دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی در دانشگاه فردوسی، مرد دیگری است که به همراه پسرش در این کارگاه شرکت کرده است. او اهل سوریه و اکنون پسرش دانش آموز مقطع دوم ابتدایی در ایران است. می‌گوید: مدیر مدرسه الامین با ما صحبت کرد و گفت یک کارگاه نقاشی است و از بچه‌ها می‌خواهند با توجه به ماجرا‌های اخیر نقاشی بکشند و ما هم برای شرکت در این برنامه استقبال کردیم.

او با یادآوری اینکه ۱۰ سال است سوریه درگیر جنگ شده، می‌گوید: عنوان این کارگاه «بچه‌های سرزمین نور» خیلی خوب بود. به خصوص که درباره اتفاقات اخیر فلسطین، بچه‌ها موضوعات را در تلویزیون دیده بودند و اسرائیل و اعمال کثیفش را بیش از پیش شناخته اند.

همدردی با اثر هنری

نگار مشرفی، ۱۲ ساله و دانش آموز پایه هفتم در مدرسه فرهنگیان است. او از طریق پاتوق‌های حوزه هنری که پیشتر‌ها شرکت می‌کرده از برگزاری این کارگاه باخبر شده است.

او متفکرانه به نقاشی اش نگاه می‌کند. تصویری خوش رنگ با طراحی دختران در حال پیشرفت است. درباره اثرش که یک هفته برایش وقت گذاشته است، می‌گوید: کارم می‌خواهد از ارزش تحصیل و حق تحصیل دختران صحبت کند. نقاشی من نشان می‌دهد دختران از نظر تحصیلی روزبه روز در حال پیشرفت هستند.

سمت چپِ نگار، مریم محمدی، دختر ۱۶ ساله افغانستانی نشسته است. او در ایران به دنیا آمده، اما برای رنجی که هم وطنانش متحمل می‌شوند ناراحت است. درباره نقاشی اش که برگرفته از همین ناراحتی است این گونه توضیح می‌دهد: در این کار، سختی‌های مدرسه رفتن در افغانستان را نشان داده ام درحالی که دانش آموزان افغانستانی هنوز تلاش می‌کنند تا کشورشان را آباد کنند. در نقاشی من پرنده‌ها که برگ درخت زیتون را به نوک خود گرفته اند نشانه صلح و آزادی هستند و در بخش دیگری از کارم شهدای مکتب سیدالشهدا (ع) را به نمایش درآورده ام.

مریم می‌گوید: قطره‌های خون نشان می‌دهد هرقدر ما را از بین ببرند بازهم می‌توانیم جوانه بزنیم و عده‌ای هستند که راه دوستانمان را پیش ببرند و برای نجات کشور تلاش کنند.

او می‌گوید: من و دوستانم، به جز همدردی کار دیگری برای کشورمان نمی‌توانیم انجام دهیم. تنها کاری که توانستم برای هم وطنانم انجام بدهم این بود با هنری که دارم اثری خلق کنم که بازگوکننده ناراحتی عمیقم از اتفاقات اخیر باشد.

فرزانه خدادادی، دیگر شرکت کننده افغانستانی در این رویداد است که از طریق استادش از برگزاری این برنامه مطلع شده است. این نوجوان ۱۵ ساله درباره اثر خلق شده اش می‌گوید: کشور افغانستان را نشان داده ام که از هر طرف به سوی دانشگاه‌ها و بیمارستان هایش انتحاری زده اند.

در نقاشی او تصاویر موشک و مدرسه دیده می‌شود و توضیح می‌دهد: بچه‌های بیگناه در نقاشی من تبدیل به فرشته‌های آسمانی شده اند که به سمت آسمان پرواز می‌کنند.

سحر مخبر، نیز دانش آموز ۱۲ ساله از مدرسه طوبا رفعت، نقطه کلیدی نقاشی اش را بر روی رخدادی که در مدرسه سیدالشهدای افغانستان رخ داده، قرار داده است. او می‌گوید: نقاشی ام درباره سرزمین‌های نور است که باهم صلح دارند. درحالی که امریکا و اسرائیل دست دوستی به هم داده اند که صلح سرزمین‌های نور را برهم بزنند، اما این شدنی نیست، چون خدا با ماست.


نقاشی‌هایی از سرزمین‌های نور


هدف ما امیدوار شدن به آینده است

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز می‌گوید: این کارگاه اولین اقدام در زمینه کارگاه‌های هنری بین المللی است که قرار است به صورت فصلی با موضوعات مختلف در آینده ادامه پیدا کند.

مجید عسکری، با بیان اینکه موضوع کارگاه نقاشی درباره کشتار کودکان در غزه و فلسطین است، خاطرنشان می‌کند:، اما هدف ما این بوده که به شرکت کنندگان یادآوری کنیم امید به آینده و رشد فرهنگی و تمدنی متوقف نمی‌شود. به امید روزی که سرزمین‌های اشغالی و رنج دیده زیر بمباران استکبار جهانی و رژیم کودک کش آزاد شوند و این کارگاه‌ها را به صورت آزادانه بتوانیم در فلسطین و غزه برگزار کنیم.

او درباره شیوه فراخوان دانش آموزان به این برنامه توضیح می‌دهد: این افراد از پاتوق‌های نقاشی مربوط به ملیت‌های گوناگون در شهر مشهد و با توجه به حضور ملیت‌های افغانستانی در مدارس لبنانی و عرب زبان در شهرمان گردهم جمع شده اند.

دانش آموزان علاقه‌مند به نقاشی که در این هنر دست توانایی نیز دارند دعوت شده اند. ابتدا در یک فعالیت چندروزه با استادان نقاشی نوجوان حوزه هنری خراسان مشغول ایده پردازی و آموزش شدند و در روز نهایی مشغول تکمیل نقاشی‌ها شدند.

افزایش فعالیت‌های حوزه هنری برای کودکان و نوجوانان

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی درباره آثار تهیه شده در این کارگاه هنری که با توجه به بمباران مدرسه سیدالشهدا (ع) در افغانستان و ماجرای کودک کشی فلسطین و غزه است، می‌گوید: کار‌های ویژه از میان این آثار به شکل محصولات فرهنگی هنری مثل جلد دفاتر، کارت پستال و ... چاپ و در قالب هدایایی به کشور‌های فلسطین و سوریه و افغانستان فرستاده می‌شود: هدف این است به بچه‌ها بیاموزیم این حوادث نمی‌تواند جلوی علم آموزی و پیشرفت آ ن‌ها را بگیرد.


نقاشی‌هایی از سرزمین‌های نور

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7953


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها