دیپلماسی❜ زیست محیطی/ استقبال ۴۰ کشور جهان از پیشنهاد ایران در نامگذاری روز "تنوع زمینی" به سازمان یونسکو در ژنو

  • بازدید: ۳۳۴
زیست محیطی/ استقبال ۴۰ کشور جهان از پیشنهاد ایران در نامگذاری روز "تنوع زمینی" به سازمان یونسکو در ژنو

انجمن ژئومورفولوژی ایران از نامگذاری روز تنوع زمینی حمایت کرد. عضو هیات مدیره انجمن بین‌المللی ژئومورفولوژی گفت: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای حمایتگر تصویب و اجرای پیشنهاد نامگذاری یک روز از سال با نام "روز تنوع زمینی" است. دکتر عادل سپهر عصر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: رای‌گیری برای نامگذاری ششمین روز سال ماه اکتبر سال میلادی برابر با ۱۴ مهر ماه سال شمسی به نام "تنوع زمینی" از امروز ۱۸ فروردین جاری تا آغاز اردیبهشت ماه آتی در نشست هیات اجرایی سازمان یونسکو در ژنو آغاز شده است. 

وی ادامه داد: تاکنون ۴۰ کشور جهان از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند که نشانگر اهمیت تنوع در سطح کره زمین و نامیدن روزی برای جلب توجه جهانیان نسبت به آن است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تنوع زمینی به معنای چشم‌اندازها و شکلهای منحصر به فرد مناطق مختلف جهان است و همچون تنوع زیستی که به وجود گونه‌های منحصر بفرد گیاهی و جانوری اشاره می‌کند، نقش پر رنگی در حیات اکولوژیکی و میراث زیستی هر منطقه دارد. 

وی افزود: تنوع زیستی به تنوع زمینی وابسته است و اگر چشم‌انداز کره زمین دست خوش تغییر شود، خواه ناخواه شاهد تغییر تحول در تنوع زیستی نیز خواهیم بود. 

دکتر سپهر ادامه داد: بر همین اساس با حمایت هیات مدیره انجمن ایرانی ژئومورفولوژی مکاتباتی از سوی ایران در حمایت از پیشنهاد ثبت روز جهانی تنوع زمینی به دویست و یازدهمین نشست هیات اجرایی یونسکو در خصوص نامگذاری روز بین‌المللی تنوع زمینی (Geodiversity Day) ارائه شد.

وی گفت: همچنین نامه‌نگاری لازم با کمیسیون ملی یونسکو و سفیر جمهوری اسلامی در آن سازمان جهانی صورت گرفت و نام ایران در فهرست کشورهای حامی سند ۳۷ نشست جاری یونسکو در ژنو ثبت شد. 

ژئومورفولوژی شاخه‌ای از علم جغرافیای طبیعی است که به شناسایی ریخت کلی سطح کره زمین و انواع ناهمواریها آن در مناطق مختلف جهان خاکی می‌پردازد. 

"انجمن علمی ایرانی ژئومورفولوژی" وابسته به دفتر انجمنهای علمی ایران زیر نظر معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اواخر سال ۱۳۸۸ با تصویب اساسنامه فعال شد. هدف این تشکل تخصصی غیرانتفاعی گسترش و پیشبرد علمی دانش ژئومورفولوژی، توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود امور آموزشی و پژوهشی در حوزه ژئومورفولوژی، هیدروژئومورفولوژی، برنامه‌ریزی محیطی، منابع طبیعی، محیط زیست، سنجش از راه‌دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی، برنامه‌ریزی و آمایش سرزمین، طبیعت گردی (اکوتوریسم) و رشته‌های وابسته در سطح ملی و بین‌المللی است.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7836


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها