دیپلماسی❜ اقتصادی/ آغاز روند اداری مطالبه خسارات تجار ایرانی در حادثه اسلام‌ قلعه افغانستان / از ۲۰۰۰ کامیون و تانکر سوخته، ۵۰ تا ایرانی بود

  • بازدید: ۵۵۲
اقتصادی/ آغاز روند اداری مطالبه خسارات تجار ایرانی در حادثه اسلام‌ قلعه افغانستان / از ۲۰۰۰ کامیون و تانکر سوخته، ۵۰ تا ایرانی بود

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: فرایند پیگیری خسارت شرکتهای ایرانی حادثه دیده در آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه افغانستان از شرکتهای بیمه آغاز شده است. ابراهیم عطایی افزود:گرچه طرح و بررسی خسارتها آغاز شده اما این روند هنوز وارد مرحله مطالبه و چالشهای مالی مرتبط نشده است. وی مجموع کامیونها و تانکرهای سوخت آسیب دیده در حادثه اسلام‌قلعه افغانستان را بطور تقریبی دو هزار دستگاه ذکر و بیان کرد: بر اساس این ارزیابی تقریبی تعداد خودروهای باری و تانکر آسیب دیده با مالکیت ایرانی در آن حادثه حدود ۵۰ دستگاه بوده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: مالکیت بیشترین حجم کالاها و سوخت در حال حمل توسط خودروهای باری سنگین آسیب‌دیده در آتش‌سوزی گمرک مرزی افغانستان متعلق به بازرگانان شرکتهای تجاری و باربری ایران است. 

وی گفت: فرایند رسمی اداری مطالبه خسارتهای حادثه اسلام‌قلعه افغانستان به بازرگانان و شرکتهای تجاری و باری ایران از شرکتهای بیمه آغاز شده اما این روند هم‌اینک در مرحله مقدماتی قرار دارد. 

عطایی پیش از این هم تر اعلام کرده بود: افزون بر ۱۰۰ شرکت حمل و نقل خراسانی در منطقه مرزی ایران و افغانستان در شرق خراسان رضوی فعالیت دارند لذا به احتمال زیاد همه این شرکتها در جریان حادثه گمرک مرزی افغانستان خسارت دیده‌اند. با توجه به اینکه تقریبا همه بار و خودروهای سنگین و تانکر حاضر در گذرگاه مرزی داخل خاک افغانستان زیر پوشش شرکتهای بازرگانی ایران بوده‌اند پیش‌بینی می‌شود خسارات سنگینی به تاجران کشورمان وارد آمده است. 

تاسیسات گمرک مرزی اسلام‌قلعه افغانستان واقع در مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی عصر ۲۵ بهمن ماه دچار انفجار تانکرهای سوخت و آتش‌سوزی سنگین و گسترده شد. شدت این حادثه موجب شد تا والی هرات برای امداد و پشتیبانی مهار بحران، از استاندار خراسان رضوی یاری طلب کند.

گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان و فاصله ۲۵ کیلومتری از شرق شهر تایباد استان خراسان رضوی قرار دارد. 

اقدام سریع استاندار خراسان خراسان در پاسخ به درخواست کشور دوست و همسایه برای مهار بحران اسلام‌قلعه، با ورود نیروهای آتش‌نشانی و امدادی ایران به صحنه سبب اطفاء حریق گسترده و جلوگیری از ورود و آسیب آن به تاسیسات مرزی کشورمان شد.

گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در  فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع هستند. 

ایرنا

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7765


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها